Als leek een keer een renpaard rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 00:00

Inmiddels, ondanks sommige verschillen in opvattingen hier, al een beetje beeld kunnen krijgen.
kyrkelover, volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik zonder controle met 60km/u over de baan zou willen scheuren. Moet natuurlijk wel verantwoord kunnen. Maar hoewel ik best graag up-tempo zou willen gaan (blijkt dus niet "zomaar" mogelijk), kan dit net zo goed een hand-, flinke arbeids- of middengalop zijn.

Apple

Berichten: 76238
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Als leek een keer een renpaard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:25

Moderatoropmerking:
Ik heb wat berichten verwijderd. Onder andere wat oneliners en onnodige quotes. Daarnaast ook onnodig persoonlijke posts. Als je iets met iemand uit te praten hebt doe dat dan irl of per PB, maar niet zo in een topic.
Daarnaast kunnen de inzichten en ervaringen van mensen veranderen in de loop der tijd. Iets wat iemand jaren geleden vond of gedaan heeft hoeft op dit moment niet meer van toepassing te zijn. Het is in mijn ogen dan ook niet zo gepast om iemand om de oren te gaan slaan met posts en acties van jaren geleden.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9344
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Als leek een keer een renpaard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:14

@irma: ik zie dat het inderdaad niet per se van jou af kwam.
Het was meer in het verloop van het topic dat het steeds meer richting lol grappig snel ging.
Ik hoop in ieder geval dat je iemand kan vinden die je de kans geeft.
En ik zou altijd de school eens mailen wat ze daar voor opties hebben.
Niet omdat het daar allemaal geweldig is en het beste of wat dan ook, maar gewoon omdat ze daar de faciliteiten hebben om je te helpen.
Je hebt bijvoorbeeld de hele tijd dat je rijdt een oortje in waardoor de instructeur praat om je te helpen en om te zeggen wat je moet doen.
Als iemand er langs rijdt kan dat ook wel maar is gewoon iets lastiger vond ik persoonlijk dan.
Daarnaast zijn alle paarden die daar staan ervaren, ze hebben immers zo goed als allemaal op de baan gelopen en zijn ook bekend met leerlingen op hun rug die het niet altijd doen zoals het hoort omdat ze het immers moeten leren.

petitparis

Berichten: 15998
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Als leek een keer een renpaard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:28

@TS: een trainingsstal zoeken en bereid zijn daar te helpen en meermaals uit te rijden. Als je geluk hebt, dan mag je misschien eens een goede canter meerijden...

Ik kan ondertussen wel zeggen dat na weken mee vluchters uitgereden te hebben en zelfs snelwerken gedaan te hebben, dat het niet zo eenvoudig is en zelfs ronduit gevaarlijk kan zijn voor een leek (qua volbloeds en rentraining dan).

Wat velen niet weten is bv hoe belangrijk het is om je paard zelfs in een lichte canter te ondersteunen. Ze staan er zelfs niet bij stil dat de paarden "steunen" op hun bit.
Vorige zaterdag is bij ons nog een eventingruiter voor het eerst mee op de baan geweest, met de braafste vluchter van stal

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Re: Als leek een keer een renpaard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:39

ik vind het onverantwoordelijk om iemand die niet weet hoe goed je in balans moet zitten op zo'n paard, hoe snel zo'n paard het bit op kan pakken en dan gewoon oncontroleerbaar wordt en hoe hard het kan gaan, op een renbaan op een engelse volbloed neer te zetten.

en zeker als er dan nog iemand naast of in de buurt gaat rijden, dan is een wedstrijdje zo gebeurd.

je moet eerst weten hoe je de teugels vast moet houden, hoe je het paard moet steunen, maar een renpaard kan van de een op de andere seconde ineens het bit 'tussen de kiezen' nemen. dat overkomt ervaren mensen ook nog wel eens.

en een rengalop is echt levensgevaarlijk als je niet goed in balans zit. daarbij moet je ook leren om op zo'n zadel in renzit te zitten en dat kost kracht.

en om op een renbaan van een paard te verwachten dat ie een rustige canter doet met iemand die niet weet hoe dat moet... voor een handgalop moet je al flink handig voor zijn.

SaintAissa

Berichten: 626
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Aarschot

Re: Als leek een keer een renpaard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:23

@ petitparis... je bent dan ook wel op het wildste paard van stal begonnen he, met ons aller Melody hahahaha

Dat is dus net wat ik probeer aan te halen... Als je een beetje handig bent en je krijgt de kans, kun je best in trainingen mee rijden. Petitparis had HELEMAAL GEEN ervaring met renpaarden en de volbloed-ervaring die ze wel had, was zeker niet de beste.

Met veel oefenen en begeleiding is het zeker mogelijk om een keer tot snelwerk te komen. En natuurlijk gaat dat niet van de een op de andere dag en begin je met een heel braaf paard. Je hoeft echt geen bijzondere aanleg te hebben om te leren hoe je een volbloed rijdt. Het komt neer op techniek en veel oefenen.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Re: Als leek een keer een renpaard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:25

'veel oefenen' inderdaad, maar gewoon zo maar even op een renpaard stappen en een rondje baan doen...

SaintAissa

Berichten: 626
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Aarschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:35

quadripes schreef:
'veel oefenen' inderdaad, maar gewoon zo maar even op een renpaard stappen en een rondje baan doen...


Geen trainer die dat doet :D
Maar dat is ook absoluut niet wat de TS vraagt hoor...

petitparis

Berichten: 15998
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:41

Melody heeft echt voor ervaring gezorgt :D
om van LS nog maar te zwijgen, die denkt dat ze een echt eerste klasse renpaard is :')

Maar hierdoor heb ik wel Quidado mogen rijden, daarna paarden bij Nino (eerst af en toe uiteindelijk 2 maanden dagelijks 2 loten) en nu zijn ze dolblij dat ik af en toe een s kan inspringen en als "beloning" mag ik snelwerk doen :D

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:45

@saintaissa: ik heb de openingspost opnieuw gelezen, komt nu ook anders op me over.

@TS: ik heb hier nog een volbloed staan, als je die mee neemt naar het bos dan komt dat ook aardig in de buurt van een snelwerk als je niet oppast...
Laatst bijgewerkt door quadripes op 04-05-11 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

SaintAissa

Berichten: 626
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Aarschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:55

petitparis schreef:
Melody heeft echt voor ervaring gezorgt :D
om van LS nog maar te zwijgen, die denkt dat ze een echt eerste klasse renpaard is :')

Maar hierdoor heb ik wel Quidado mogen rijden, daarna paarden bij Nino (eerst af en toe uiteindelijk 2 maanden dagelijks 2 loten) en nu zijn ze dolblij dat ik af en toe een s kan inspringen en als "beloning" mag ik snelwerk doen :D



Voor hilarische momenten heeft LM iig gezorgd hahahaha. Overigens doet ze het nu bij die mensen prima en crossen ze met haar (shoot me), maar dat terzijde.


Quidado was zeker al een hele stap moeilijker en absoluut een klassebak!

Enne... als ik jou van tevoren had gezegd dat je snelwerk ging doen tussen de profs, had je me vast gevraagd of ik een schroefje te veel los had, of niet?

petitparis

Berichten: 15998
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:07

hihi waarschijnlijk wel, had ook nooit gedacht dat ik ging zeggen: "volgende keer 5 gaten korter, want zit veel te lang"
Maar idd zo zie je maar hoe dingen kunnen gaan...

steekt LM nu haar hoofd niet meer in het zand tijdens de galop?

SaintAissa

Berichten: 626
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Aarschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:41

petitparis schreef:
hihi waarschijnlijk wel, had ook nooit gedacht dat ik ging zeggen: "volgende keer 5 gaten korter, want zit veel te lang"
Maar idd zo zie je maar hoe dingen kunnen gaan...

steekt LM nu haar hoofd niet meer in het zand tijdens de galop?


Haha nee, toen ik al zei 2 gaten korter dan dressuurmaat was dat al met een lang gezicht hahaha.

uh nou, ik blijf erbij dat je suicidaal moet zijn om met LM vaste sprongen te doen, maar goed, die mensen kennen haar wellicht niet zo goed als wij ;)

NHP
Berichten: 106
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Schinveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:59

Irma_Maandag schreef:
Inmiddels, ondanks sommige verschillen in opvattingen hier, al een beetje beeld kunnen krijgen.
kyrkelover, volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik zonder controle met 60km/u over de baan zou willen scheuren. Moet natuurlijk wel verantwoord kunnen. Maar hoewel ik best graag up-tempo zou willen gaan (blijkt dus niet "zomaar" mogelijk), kan dit net zo goed een hand-, flinke arbeids- of middengalop zijn.


Canter komt na middengalop :P

NHP
Berichten: 106
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Schinveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:04


Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 14:00

NHP schreef:
Canter komt na middengalop :P


Zie je wel, een echte leek :D

Dank voor je filmpje!!

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: Als leek een keer een renpaard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 07:00

Idd zoals al gezegd word, zomaar ineens in het werk meerijden, is niet echt mogelijk, Er zijn mensen die op duindigt aan komen wandelen, en de baan nooit zien, ivm niet genoeg handigheid, en er zijn mensen die op een gegeven moment wel mee de baan op mogen, ligt net aan de ervaring en/of handigheid met de paarden. En dan nog zit je niet 1,2,3 op een renpaard op de baan, duurt altijd wel een tijdje. Maargoed, als je de sport interessant vind, dan lijkt me dat dat geen probleem is voor je, daarbij is het onwijs leuk! eigenaren betalen voor hun paarden, die in training staan, worden niet zomaar meegegeven aan iemand die "eens een keer vol tempo over de baan wil knallen"

Saar4
Berichten: 2355
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:50

Een paar jaar geleden ben ik op Duindigt bij de stal van Kevin Davies gaan kijken. Niet met het idee om te rijden maar gewoon omdat ik gek ben van volbloeden en rensport. Ik vond de mensen heel vriendelijk en heb een uitgebreide rondleiding gehad over het erf en heb alle paarden bewonderd. Daarna wat trainingen bekeken en over paarden en rijden gesproken. Na afloop vroegen ze me of ik het niet leuk zou vinden om paarden uit te komen rijden in de training. Het klikte en ik heb redelijk wat ervaring met rijden. Heb gesprongen, dressuur gereden, gecrost, endurance gereden en veel handelspaarden gereden die regelmatig een steekje los hadden. Heb helaas af moeten zeggen omdat ik te ver van Duindigt woon om regelmatig langs te komen. Maar mijn ervaring is dus dat het helemaal niet zo moeilijk is.

Kijk, er zal geen trainer zijn die een complete vreemde de baan op stuurt met een renpaard. Laten we wel wezen, ik zou een vreemde ook niet op mijn 20-jarige pony het bos in sturen. Daar komen ongelukken van. ~~}>
Maar ik kreeg wel de indruk dat handige, lichte mensen altijd welkom zijn om uit te rijden.

SaintAissa

Berichten: 626
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Aarschot

Re: Als leek een keer een renpaard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:51

Precies wat ik zeg Saar!

Er is altijd en overal een tekort aan rijders, dus iedereen die een beetje handig is en inzet toont is meestal welkom.

BarbaraNova

Berichten: 4211
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:26

Als je het voor elkaar krijgt, ga nu alvast aan je conditie werken en stoppen met roken. Ze konden mij ongeveer aan het zuurstof hangen in het begin, het is echt super zwaar....maar wel erg tof! Succes!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Als leek een keer een renpaard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:34

Wat denk je van verzuurde spieren.. Mij konden ze bijna van het paard tillen... De dagen erna kon ik niet lopen O:)
Leek alsof mijn spieren kapot scheurden :=

SaintAissa

Berichten: 626
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Aarschot

Re: Als leek een keer een renpaard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:58

ach meisjes, jullie waren gewoon niks gewend hahahahaa.
Jullie rijden nu toch allebei met een ex-renpaard rond, je ziet waar het goed voor is ;)

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Als leek een keer een renpaard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:02

Ik was indd niets gewend O:)
Heb er wel echt dagen last van gehad, niet zoals normale spierpijn :+