Zijn dravers evengoed geschikt als sportpaard.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peetje

Re: Zijn dravers evengoed geschikt als sportpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:42

Fransje23, je hebt het mooi verwoord. Eigenlijk wat ik precies bedoel, maar dan net even in mooiere woorden. ;) Ik ben het ook helemaal met je eens dat de ruiter de beperkende factor is.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:57

Citaat:
Ik reageer later uitgebreider maar een Fries al voorbeeld noemen is nu net niet zo goed gekozen. Friezen zijn tot niet zo heel lang gelden ook voornamelijk op de draf gefokt. Vele hebben dan ook wat moeite met de galop.

eigenlijk is geen enkel ras een goed voorbeeld. ieder ras heeft namelijk zijn eigen gebruiksdoel. zo stonden de friezen voorheen voor de kar. net als fjorden, haflingers en dergelijke. de enige paarden die als gebruiksdoel de dressuur hebben zijn de dressuurgefokte warmbloeden. dus met ieder ander ras, of misschien beter gezegd anders gefokt, de ring betreden is al een uitdaging op zich. en tegenwoordig zijn er dus ook meer mensen die met een niet dressuurgefokt paard de uitdaging ziet. neem als voorbeeld mijn instructrice. die rijdt grand prix met friese paarden. en met een draver is het ook absoluut wel mogelijk hoor, mits ze dus over goede gangen beschikken. en het gros heeft dit niet, dat dus door training en een ander fokbeleid komt. mij zul je ook nooit horen zeggen dat ze het niet kunnen, ik kan er zo een aantal opnoemen waarvan ik verwacht dat ze hoge ogen kunnen gooien in de dressuurring. en het is ook heel sterk afhankelijk van de kunde van de ruiter. maar het is naïef om te denken dat iedere draver er geschikt voor is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:45

lianne125 schreef:
maar het is naïef om te denken dat iedere draver er geschikt voor is.

Zeker naiëf maar dat feitelijk bij alle paarden op. Zelfs een meer dressuurmatig gefokt paard zal niet zomaar op hoog niveau lopen.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:51

nee dat heb ik ook helemaal nergens gezegd ;) het is ook maar net wat voor een ruiter er op een paard zit. dat is al het halve werk. anky haalt meer uit een paard dan een gemiddeld ruiter. kan ik nog zo'n geweldig goed dressuurpaard hebben, als ik hem niet "rijdt" dan wordt het nooit een topper.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:05

lianne125 schreef:
nee dat heb ik ook helemaal nergens gezegd ;)

Schrijf ik ergens dat jij dat geschreven hebt :)

Ik denk dat de ruiter de belangrijkste schakel in het geheel is en daardoor vaak de grootste beperking.

Met alle respect zijn de mensen die dravers kopen over het algemeen niet de mensen met de kennis, kunde en nog belangrijker de wil om hun paard dressuurmatig echt goed voor elkaar te hebben. Mede daardoor zie je weinig goede combinaties starten in de basiswedstrijdsport en wordt het beeld dat dravers dat niet kunnen versterkt.

Rommelige overhaaste stap en draf en ook een 4-tact galop kan allemaal verbeterd worden maar dat gaat niet zo maar. Overigens is de stap van bijv. Salinero ook niet echt een hele goede stap maar dat compenseert hij weer met andere dingen.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:19

Citaat:
Met alle respect zijn de mensen die dravers kopen over het algemeen niet de mensen met de kennis, kunde en nog belangrijker de wil om hun paard dressuurmatig echt goed voor elkaar te hebben. Mede daardoor zie je weinig goede combinaties starten in de basiswedstrijdsport en wordt het beeld dat dravers dat niet kunnen versterkt.

Rommelige overhaaste stap en draf en ook een 4-tact galop kan allemaal verbeterd worden maar dat gaat niet zo maar. Overigens is de stap van bijv. Salinero ook niet echt een hele goede stap maar dat compenseert hij weer met andere dingen.

ik denk ook dat het zo is omdat mensen die voor dit soort paard kiezen geen ambities hebben in de sport. want dan zouden de meeste toch wel voor een ander type paard kiezen. degene die het wel proberen heb ik nog niet verder zien komen tot de M1 dressuur officieel gestart. ik denk dat we pas echt conclusie's kunnen gaan trekken als er daadwerkelijk veel gestart gaat worden met dravers. (goed nieuws, ik geloof dat er sowieso 3 hier met dravers gaan starten als het er niet meer zijn).

salinero's stap is inderdaad niet de allerbeste, maar hij is wel tactzuiver!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:24

mijn draver galopeert net heerlijk! hij staat ook nogal hoog op de benen en heeft een relatief kort lijf, dus hij loopt dan ook nog eens vrij makkelijk verzameld.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:28

paarden die hoog op de benen staan en kort in de rug zijn verzamelen juist veel moeilijker dan een langgelijnd paard ;) ze kunnen ook vaak heel moeilijk uitschuiven. ik zie liever een paard met lengte in zijn lijf.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:36

Met iets meer lengte buigen ze ook gemakkelijker af, dat heb je toch ook hard nodig.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:42

ja was ik er even vergeten bij te zetten maar is absoluut waar! een tekort lichaam komt de lengtebuiging niet ten goede!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:42

lianne125 schreef:
jou paard is gewoon een middenmoot draver geweest. geen topper in ieder geval. hij heeft uit 93 koersen "maar" 7 keer gewonnen. zijn record zal dus ook een meelooprecord geweest zijn.

Cloud is een heel dankbaar koerspaard geweest, geen topper, maar wel een fijn paard en lang niet elke draver verdient 15000 euro en z'n record zette hij neer als 2e aankomende, gewoon een fijn koerspaard geweest dus.

Ik ben het zeker niet eens met de stelling dat een makkelijke galoppeur geen goed koerspaard kan zijn. Bij de grootste stallen worden paarden ook in galop getraind en een makkelijke (heb het niet over de kwaliteit) galop staat goed harddraven niet in de weg

En de titel is een beetje vreemd... dravers zijn namelijk zéér geschikt als sportpaard, daar worden ze voor geboren. De vraag is of ze ook geschikt zijn als dressuurpaard :o

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:01

Citaat:
Ik ben het zeker niet eens met de stelling dat een makkelijke galoppeur geen goed koerspaard kan zijn. Bij de grootste stallen worden paarden ook in galop getraind en een makkelijke (heb het niet over de kwaliteit) galop staat goed harddraven niet in de weg

dit waren niet mijn woorden maar wil er toch even op reageren. bij mijn weten wordt dit bij neerlands grootste trainer niet meer gedaan. ze hebben het inderdaad wel gedaan maar volgens mij trainen ze nu enkel nog maar op de draf.

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:11

Het trainen in galop wordt wellicht niet in Nederland gedaan, maar zeker wel in het buitenland. Zo wordt Paul November, een van de beste dravers van Zweden, meerdere keren per week in galop onder het zadel getraind. Ik zal vanavond op het filmpje wat ik een keer tijdens de training heb gemaakt, eens kijken of hij ook een nette drietakt-galop doet.

Overigens ben ik het met Mackie eens: Cloud was zeker een sub-topper. Ik had hem ook graag in mijn stalletje gehad! Er zijn er zat die dat niveau nooit zullen halen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:15

Niet iedere draver is het zelfde gebouwd en maakt daardoor ook dat een draver hoger in de sport zou kunnen komen dan een andere draver.
Die van mij staat zo hoog op de benen dat hij soms echt in de war raakt waar hij ze neer moet zetten.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:35

Citaat:
Overigens ben ik het met Mackie eens: Cloud was zeker een sub-topper. Ik had hem ook graag in mijn stalletje gehad! Er zijn er zat die dat niveau nooit zullen halen.

toen ik nog bij linds zat hadden we er genoeg lopen met een winsom van 8000 of meer. ook een paar van boven de 15000. dit waren ook geen subtoppers maar gewoon lekkere koerspaarden. subtoppers zijn in mijn ogen paarden die net niet goed genoeg zijn voor de nationale top. kan van mij een verkeerde nedenering zijn maar zo zie ik het. hij was in mijn ogen gewoon een lekker koerspaard.

maargoed we dwalen van het onderwerp af want dit was helemaal niet de vraag. en ookal wordt er galoptraining met ze gedaan, dan is het natuurlijk nog maar de vraag of deze ook daadwerkelijk volgens het boekje wordt uitgevoerd. want er wordt hier ook niet gezegd dat ze niet makkelijk kunnen galopperen. maar de kwaliteit ervan.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:41

dat zei ik ook: ik weet niet hoe de kwaliteit van die galoptraining is. Ik weerlegde alleen jouw stelling dat paarden die makkelijk galopperen geen goede koerspaarden zouden zijn, want dat is gewoon onzin en heeft niks met elkaar te maken

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:52

waren niet mijn woorden.... ik meen dat merlijn dat zei. ik kom zelf uit de harddravers dus ik weet wel van gang van zaken.

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:21

Sommige dravers kunnen er zeker komen, kijk naar jappeloup de luze, de halve draver die goud won op de olympische spelen.
Daar zag je ook zeker in zijn galop terug dat het een draver was.

Dravers zijn natuurlijk gefokt om te draven, maar een zeker B + L, of wel M kunnen ze zeker lopen hoor.
Dat is ook meer een kwestie van het aanrijden van je paard.
Er zal misschien iets meer werk aanzitten omdat ze rechtuit gereden zijn.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:35

Peetje schreef:
Fransje23, je hebt het mooi verwoord. Eigenlijk wat ik precies bedoel, maar dan net even in mooiere woorden. ;) Ik ben het ook helemaal met je eens dat de ruiter de beperkende factor is.

Dat denk ik ook.

Wanneer je met een draver die tak van sport wil gaan doen en dus ook hoog wil komen, zul je als minder getalenteerde ruiter snel door de mand vallen (ruiter blijkt toch niet zo goed te zijn als ze zelf denkt). Je maakt het jezelf zoveel makkelijker als je een paard koopt, wat voor die tak van sport is gefokt. En laten we eerlijk zijn. Mensen die echt de ambitie hebben hoog te komen in de dressuur of springsport, kopen bijvoorbaat al geen draver. Meestal onder het mom dat ze er niet voor geschikt zouden zijn, maar ik denk ook met de achterliggende gedachte dat het erg veel geduld en goede, gerichte training zal vragen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:22

Als je de tour de france wil fietsen, dan koop je toch ook een racefiets, en geen opoefiets. Met erg veel geduld en goede, gerichte training, dan zal je de tour met de opoefiets misschien ook wel kunnen uitrijden. Maar het zal nooit zo goed gaan als met een echte racefiets.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:51

Anoeska schreef:
Als je de tour de france wil fietsen, dan koop je toch ook een racefiets, en geen opoefiets. Met erg veel geduld en goede, gerichte training, dan zal je de tour met de opoefiets misschien ook wel kunnen uitrijden. Maar het zal nooit zo goed gaan als met een echte racefiets.

Maar het KAN wel :j en dat is de vraag ;) niet wat de makkelijkste weg is.

Overigens moest ik wel even lachen om je stelling, grappig verwoord :D

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:55

mijn drave ziet uit als een kwpn paard,
heeft een bouw als een trakehner,
heeft totaal niks weg van een draver vind ik,
hij gaat ook nog eens super onder het zadel.heb hem sinds kort opgepakt en hoop hem in het indoor te gaan straten,
ik ga er foto s van maken.

Anissa_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:55

In mijn ogen zou het kunnen.
bij ons staat er ook 1 en die rijdt heel goed dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:56

Ik ben het wel met Anoeska eens. Dat wanneer je de sport in wil je beter geen draver kunt nemen. Dan is een "merk"loos paard nog meer geschikt vaak.

Maargoed maakt dat een paard minder? dat hij minder geschikt is voor de (dressuur)sport. Er zijn namelijk dicipines waar dravers vaak toch wel "uitblinkers" zijn zoals bijv endurance. Daar doen ze vaak erg goed mee(mijn eigen dravertje is dit weekend nog 1e geworden op zijn 1e klasse II wedstrijd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:57

sammy1 schreef:
mijn drave ziet uit als een kwpn paard,
heeft een bouw als een trakehner,
heeft totaal niks weg van een draver vind ik,
hij gaat ook nog eens super onder het zadel.heb hem sinds kort opgepakt en hoop hem in het indoor te gaan straten,
ik ga er foto s van maken.

Hoe ziet een kwpn er dan uit? die zijn er ook in vele soorten en maten van verschrikkelijk lelijk tot bloed mooi ;) En dat heb je ook bij dravers. Een draver word niet geselecteerd op uiterlijk maar op talent