blisteren - Foto's pagina 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lefabuleux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:10

er zijn geen gevolgen, het paard heeft er later hellemaal geen last meer van. tenzij het natuurlijk niet goed is gevreisbrand of niet goed na is verzorgt. dan kan het gaan ontsteken en ziet het er niet meer mooi uit. kan er wild vlees op gaan groeien. maar als het goed is gedaan dan zie je alleen nog een paar witte stipjes en heeft het paard geen last meer van zijn schiefel of slechte hakken.

bij de voorbenen aan de binnen kant wordt het gedaan om de schiefel niet meer te laten groeien. die wordt als het waren dood gebrand. en de hakken worden gedaan als die slecht zijn. sommige paarden hebben een bult op hun hak en die wordt dan ook dood gevriesbrand zeg maar. zodat die bult niet verder kan groeien waardoor het paard er nog meer last van krijgt.
maar het paard kan ook ergens anders last van hebben. het hoeft niet altijd een bult te wezen.

_maaike_D

Re: blisteren - Foto's pagina 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:14

het paard in kwestie heeft geen bulten op de hakken. De stippen zitten ook echt op de achterpees. het zit net
onder beide hakken. ik vroeg het me af omdat het nu niet goed met hem gaat. hij is zwak, wisselend kreupel, stijf. over zijn verleden is weinig bekend dus vroeg ik me af of dit er mee te maken heeft. paard heeft wel een verleden op de baan maar, niet gestopt wegens blessure oid.

bedankt voor je uitleg!

lefabuleux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:21

oke, dan weet ik het ook niet. maar het kan niet aan het blisteren liggen.

maar wat is de naam van jouw paard? werk namelijk al 8 jaar in de dravers dus mischien dat ik jouw paard wel ken.

evengoed nog veel sterkte met je paardje.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:35

ik ga zijn naam hier niet zetten, daar het niet mijn paard is.
hij is oostenrijks gefokt en heeft een koersgeschiedenis in duitsland en nederland. gekoerst tot 2005. paard is nu 8.
daarna verkocht voor de recreatie, gereden en 1,5 jaar stilgezet wegens blessure eigenaar. inmiddels alweer enige tijd onder het zadel met wisselende probleempjes.

in elk geval weer bedankt voor de info

Rambokim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:35

liljebo schreef:
gootje, dat wist ik niet. Mijn merrie liep ong 14 jaar geleden op de baan (is nu 17) en de littekens op de achterkant zijn puntvormig. Twee rijen met puntjes. De voorkant is een vlekjespatroon, wat grilliger.

Melsh.. ze heeft er geen last meer van

overigens ging het mij daar eigenlijk niet om.
Ik wil eigenlijk vooral graag info over het verbod op blisteren en evt onderzoek naar het nut ervan (of juist het ontbreken van dat nut)

Dit komt niet door het bliesteren maar door het friesbranden dit doen ze soms bij dravers met een reebeen of hazehak. (het gebeurt met een stikstof.)

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:08

waarom zouden ze een paard zonder hazehakken of reebenen vriesbranden dan?

Rambokim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:47

_maaike_D schreef:
waarom zouden ze een paard zonder hazehakken of reebenen vriesbranden dan?

weet niet maar ik weet dat ze het daarom doen. Heb namelijk rond gelopen op een stal waar paarden werden gevriesbrand. Ik geloof niet dat ze het bij paarden doen die geen reebeen of hazehak hebben.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:23

toch staat er hier 1 met aan beide achterbenen de littekens, hoewel hij geen afwijkingen heeft aan de hakken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:31

@_Maaike_D
Die afwijkingen worden juist verwijderd/verminderd met blisteren.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:29

hazehakken verdwijnen helemaal door vriesbranden?

tjoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:19

Blisteren is totaal zinloos en wel omdat je alleen de opperhuid pakt en je niet bij de pezen en spieren komt. Het is ook iets wat terecht verboden zou moeten worden. Helaas hoor je nog wel dat het gebeurt en ik vind het zelf een barbaarse behandeling. Je kunt een pees veel beter frictioneren. Daar heb je alleen weer een fysiotherapeut voor nodig, maar krijg je wel een veel beter resultaat. Frictioneren is opwekken van een ontstekingreactie door middel van drukmassage. Door de ontstekingsreactie krijg je een betere doorbloeding en met deze methode hebben wij op stal wel goede resultaten geboekt.