Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mackie schreef:FahyaFemke schreef:edit: filmpje hierboven zitten ze er op. Zijn die ook zo jong??
Het filmpje van het monte-examen, bedoel je? Paarden mogen pas monte-koersen lopen in Nederland als ze 4 zijn
Mackie schreef:ja, vind ik ook en ik vind het ook helemaal niet vervelend om die discussie steeds te voeren. Uiteindelijk is de draf-en rensport gewoon een sport waar niet veel mensen kaas van hebben gegeten en daarom is het denk ik belangrijk om gewoon uit te leggen wat er binnen deze sport gebeurd. Onbekend maakt onbemind
Kady1 schreef:Mackie schreef:ja, vind ik ook en ik vind het ook helemaal niet vervelend om die discussie steeds te voeren. Uiteindelijk is de draf-en rensport gewoon een sport waar niet veel mensen kaas van hebben gegeten en daarom is het denk ik belangrijk om gewoon uit te leggen wat er binnen deze sport gebeurd. Onbekend maakt onbemind
Dit vind ik een hele wijze opmerking. Ik kom zelf uit de dressuur en spring sport wereld en heb geen verstand van Draf en ren sport en sta heel erg open om daar dingen over te leren. Vooral de rensport vind ik erg interessant omdat ze daar ook met Arabische volbloeden werken en dat toch wel echt mijn ras is. Ik heb nu zelf een arabische volbloed van 2,5 en een 5 jarige KWPNer springen gefokt die ongeveer 40% Volbloed voert.
Mijn KWPNer heb ik net een maandje onder het zadel, die was uitgeprobeerd en dat was enkele reis... maar met veel gedult en rust kan ik nu toch lekker met hem rijden (en anders had ik hem nooit kunnen betalen haha) Ik zit erg te twijfelen over mijn 2,5 jarige. Eerste wilde ik hem verkopen, toen weer niet (hij is stiekem toch heel leuk) Ik merk aan hem dat hij er echt aan toe is om wat te gaan doen. Hij begint narigheid uit te halen in de wei, loopt constant om aandacht te smeken.
Ik vind hem er erg volwassen en stevig gebouwd uit zien... hij mist alleen nog wat bespiering.
Volgens mijn "dressuur scholing" is hij nog een half jaar te jong om te gaan rijden en normaal houd ik me daar ook aan, maar dit paard lijkt er zo aan toe te zijn om te gaan rijden. Denken jullie dat het heel erg kwaad kan om hem een kunstofzadeltje op te doen en er op te gaan zitten. Dacht zelf om dan zo ongeveer 2x in de week te gaan rijden, niet in de bak (hebben we niet eens) maar gewoon wat korte ritjes buiten. Ben zelf niet heel zwaar, 54 KG op het moment. Wat vinden jullie... ben ik dierenbeul dat ik dit overweeg, of zou het niet veel kwaad kunnen?
Juangi schreef:Hangt idd van de training af, van het ras en van het doel. Dresuur rijden met een 2 jarig paard is veel zwaarder dan stukken rengalopperen en in de verlichte zit zitten. Met dressuur zit je vooral door, en met hardgalopperen (of rennen) zit je meestal in de verlichte zit, dus veel minder gewicht en meegaan in de bewegingen van het paard.
Verder hangt het ook erg van het ras af, een Irish Hunter zou het beter aankunnen dan bijv. een Ijslander, die vanaf zijn 5e pas ingereden mag worden. En hoelang er word gereden. Een jong paard zou geen 1 uur perdag vol houden zonder schade aan te richten. Rond de 4x per week zou veel beter zijn.
Arabesk schreef:IJslandse paarden worden met gemak 20+ of wel 30. Quarters halen de 14 amper.
Ligt dat aan het ras? Of aan de leeftijd van inrijden?
IJslanders: met 5 jaar
Quarters: met 2,5 jaar
Quarters zien er heel gespierd uit al heel jong, maar hun botten en rug zijn net zo zwak als die van elk ander ras op jonge leeftijd.
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html