vroeg inrijden echt zoveel slijtage???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:13

Zijn er geen onderzoeken naar gedaan dan? Ben wel benieuwd..
Ik weet heel weinig van de rensport, zeg maar niks en zit ook niet in andere topsport.
Ik ben er natuurlijk ook fel op tegen een 1 jarige te beleren, ze zijn nog niet uitgegroeid, mentaal en fysiek. Ik geloof best dat rechtuit galopperen beter is dan in een bak, maar toch is het een zware belasting.. Nu heb ik ook echt het idee, als je dit hoort.. dat deze mensen op 1 jarige beleren, zodat ze met 2 kunnen koersen en op deze manier zo snel mogelijk geld kunnen verdienen of er zo snel mogelijk achter komen dat ze niet geschikt zijn....
Wat is nou anders de preciese reden waarom het zo vroeg moet?

(onthoud dat ik er niets van weet en dit mijn mening is naar aanleiding van de verhalen die je ooit gehoord hebt)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:13

Mijn volbloed merrie heeft ook gecourst.
Ze is op Duindigt beleerd.
Ze heeft 8 maanden op de baan mee gelopen, maar presteerde niet goed genoeg.
Hoogst behaalde plek was eenmaal de derde plaats.
Toevallig ben ik een tijdje geleden met iemand in contact gekomen die haar uit die tijd kende.
Ze zei ook al dat het toen al een sensibel paardje was,maar wel met een lief karakter.
klopt precies.
Ze is toen na haar renbaan periode verkocht en is de militery in gegaan alweer ze een keer flink over de kop is geslagen (dit soort zaken hoor je bij toeval altijd achteraf als je je paardje al hebt en er verknocht aan bent).
Ik heb haar gekocht toen ze 6 was.
Inmiddels is ze bijna 13.
Maar vanaf het moment dat ik haar pakweg een half jaar had begonnen de problemen.
Na veel gedokter blijkt dat ze kissing spines heeft.
zelf denk ik dat dit eerder in de militery is onstaan dan daarvoor als jong ingereden renpaard.
Maar ja, zeker weten doe je het nooit natuurlijk.
Het kan zelfs zo zijn dat ik het zelf veroorzaakt hebt omdat ik haar meer dressuur matig ben gaan rijden.
want mijn ervaring nu is, een ex renpaard is gemaakt voor snelheid en niet om op voltes in de krul te laten lopen, daar is hun bouw ook niet naar.
Zolang je maar niet teveel aan haar mond zit gaat het redelijk (ben haar net weer aan het oppakken na een rust periode van 2 jaar), maar zodra je haar mondje teveel beroerd gaat ze ook meteen headshaken.
Zelf heb ik dus die pech met haar, maar moet als ik heel eerlijk ben ook zeggen dat ik om me heen meer jonge dressuur paarden die door onkundige personen ingereden worden naar de kl*te zie gaan.
Voor iedere dicipline geldt dus denk ik ook....weet wat je doet en hoe je het doet.
Onkunde verknalt je paard en dan maakt het niet uit of het een renpaard, draver, KWPN'er, shetlander of weet ik veel wat voor ras het is.
Ik heb hier ondanks de hoge kosten, want doe alles wat in mijn mogelijkheid ligt, heel veel van geleerd.

classic_life

Re: vroeg inrijden echt zoveel slijtage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:23

het scheelt vaak ook wanneer je een bepaald paard koopt, je iets van ze geschiedenis afweet en weet hoe je die paarden moeten benaderen... Daar heb je ook vaak een probleem mee, mensen die niets van renpaarden afweten en het dan gek vinden dat ze ermee aan de haal gaan!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:45

was ook mijn onwetendheid hoor, geef ik eerlijk toe.
Ik kocht haar van iemand die ik best goed kende, reed ook haar arabieren die op de baan lopen vaak.
Tja...en ik vertrouwde daar op.
En het zal ook zeker geen opzet geweest zijn, maar ik had nog te weinig ervaring met eigen paarden of beter gezegt helemaal niet, want Onassa was en is iijn eerste eigen paard om te weten hoe er toen in het begin mee om te gaan.
Toch zou ik haar voor geen goud ter wereld meer kwijt willen ondanks haar beperkingen.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:58

Ik vind dat het de verantwoordelijkheid van de verkoper is, om alles wat hij weet te melden.

Niet alleen voor de koper, ook voor het paard (om te voorkomen dat het van hand tot hand gaat) en voor de verkoper zelf. Je hebt veel sneller een slechte naam te pakken, dan je een goede hebt opgebouwd.

Onassa, jouw verhaal hebben we een hele tijd geleden al besproken... Haar problemen waren wel degelijk al bekend en hadden zeker vermeld moeten worden.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:16

rij trouwens in de 1e bocht als 1e weg!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:17

Tja....ik vind het gewoon erg moeilijk om iemand de beschuldigende vinger toe te wijzen dus zoek de schuld dan liever bij mezelf.
als ik toen beter had geweten had ik meer zelf onderzoek gedaan, maarja...het is een flinke les geweest in ieder geval.
En weet je....soms denk ik wel eens....het heeft zo moeten zijn!
Zoveel mensen die me al gezegt hebben, ik snap niet dat je dit allemaal op kunt brengen.
Dus Onassa was waarschijnlijk in andere handen ook van hand tot hand gegaan en dat heb ik haar kunnen besparen door voor haar te kiezen (of zal ze voor mij gekozen hebben) ;)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:20

Dat zou ik dus zelf nooit durven, op een vlakke baan Onassa voluit laten gaan....oohhh, dat gaat zo hard!
In het bos deed ik het alleen als ik wist dat er aan het eind van het pad een stijle bult kwam :+

Bas_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:49

maar nu zegt iedereen wel dit en dat en zus en zo maar nu heeft zij er niks aan volgensmij??? want al die antwoorden gaan zooo lang door en draven een beetje af van waar het nu eigenlijk een beetje om ging wat raden jullie aan om te doen. wel doen of niet dan jah of nee das toch simpel sorry btw als dit een beetje crue over komt :o

ik zeg jah als je er verstand van hebt en weet wat je doet kun je het doen. punt anders gewoon niet doen

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:13

nou ik vind de vraag van de TS dan nog beter met de aanvulling:

zo vroeg inrijden als je koersen rijd ja/nee
zo vroeg inrijden als je recreatief rijd ja/nee

zo vroeg inrijden als je GEEN draver heb maar in de bak rijd ja/nee (want ze vroeg ook of er mensen waren met ervaring met de rug, dan moet je er toch op zitten, dus dacht ik aan bakwerk).

edit: filmpje hierboven zitten ze er op. Zijn die ook zo jong??

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:19

FahyaFemke schreef:

Het filmpje van het monte-examen, bedoel je? Paarden mogen pas monte-koersen lopen in Nederland als ze 4 zijn

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:04

Mackie schreef:
FahyaFemke schreef:

Het filmpje van het monte-examen, bedoel je? Paarden mogen pas monte-koersen lopen in Nederland als ze 4 zijn

ja die bedoelde ik.
ok dus dan zijn ze al ouder:)

het is wel een verduidelijking hoor allemaal zo. vind het een interessante discussie. zal vast vaker gebeurd zijn, maar dat heb ik niet opgezocht. vind dat er zo ook veel info boven water komt. live zogezegd ;)

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:07

ja, vind ik ook en ik vind het ook helemaal niet vervelend om die discussie steeds te voeren. Uiteindelijk is de draf-en rensport gewoon een sport waar niet veel mensen kaas van hebben gegeten en daarom is het denk ik belangrijk om gewoon uit te leggen wat er binnen deze sport gebeurd. Onbekend maakt onbemind

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 22:22

Mackie schreef:
ja, vind ik ook en ik vind het ook helemaal niet vervelend om die discussie steeds te voeren. Uiteindelijk is de draf-en rensport gewoon een sport waar niet veel mensen kaas van hebben gegeten en daarom is het denk ik belangrijk om gewoon uit te leggen wat er binnen deze sport gebeurd. Onbekend maakt onbemind

Dit vind ik een hele wijze opmerking. Ik kom zelf uit de dressuur en spring sport wereld en heb geen verstand van Draf en ren sport en sta heel erg open om daar dingen over te leren. Vooral de rensport vind ik erg interessant omdat ze daar ook met Arabische volbloeden werken en dat toch wel echt mijn ras is. Ik heb nu zelf een arabische volbloed van 2,5 en een 5 jarige KWPNer springen gefokt die ongeveer 40% Volbloed voert.

Mijn KWPNer heb ik net een maandje onder het zadel, die was uitgeprobeerd en dat was enkele reis... maar met veel gedult en rust kan ik nu toch lekker met hem rijden (en anders had ik hem nooit kunnen betalen haha) Ik zit erg te twijfelen over mijn 2,5 jarige. Eerste wilde ik hem verkopen, toen weer niet (hij is stiekem toch heel leuk) Ik merk aan hem dat hij er echt aan toe is om wat te gaan doen. Hij begint narigheid uit te halen in de wei, loopt constant om aandacht te smeken.
Ik vind hem er erg volwassen en stevig gebouwd uit zien... hij mist alleen nog wat bespiering.

Volgens mijn "dressuur scholing" is hij nog een half jaar te jong om te gaan rijden en normaal houd ik me daar ook aan, maar dit paard lijkt er zo aan toe te zijn om te gaan rijden. Denken jullie dat het heel erg kwaad kan om hem een kunstofzadeltje op te doen en er op te gaan zitten. Dacht zelf om dan zo ongeveer 2x in de week te gaan rijden, niet in de bak (hebben we niet eens ;) ) maar gewoon wat korte ritjes buiten. Ben zelf niet heel zwaar, 54 KG op het moment. Wat vinden jullie... ben ik dierenbeul dat ik dit overweeg, of zou het niet veel kwaad kunnen?

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 02:31

Arabieren starten als ze 3 jaar zijn, simpelweg omdat deze ander gebouwd zijn dan EV of dravers, het duurt iets langer allemaal voordat ze koersklaar zijn

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 09:53

Kady1 schreef:
Mackie schreef:

Dit vind ik een hele wijze opmerking. Ik kom zelf uit de dressuur en spring sport wereld en heb geen verstand van Draf en ren sport en sta heel erg open om daar dingen over te leren. Vooral de rensport vind ik erg interessant omdat ze daar ook met Arabische volbloeden werken en dat toch wel echt mijn ras is. Ik heb nu zelf een arabische volbloed van 2,5 en een 5 jarige KWPNer springen gefokt die ongeveer 40% Volbloed voert.

Mijn KWPNer heb ik net een maandje onder het zadel, die was uitgeprobeerd en dat was enkele reis... maar met veel gedult en rust kan ik nu toch lekker met hem rijden (en anders had ik hem nooit kunnen betalen haha) Ik zit erg te twijfelen over mijn 2,5 jarige. Eerste wilde ik hem verkopen, toen weer niet (hij is stiekem toch heel leuk) Ik merk aan hem dat hij er echt aan toe is om wat te gaan doen. Hij begint narigheid uit te halen in de wei, loopt constant om aandacht te smeken.
Ik vind hem er erg volwassen en stevig gebouwd uit zien... hij mist alleen nog wat bespiering.

Volgens mijn "dressuur scholing" is hij nog een half jaar te jong om te gaan rijden en normaal houd ik me daar ook aan, maar dit paard lijkt er zo aan toe te zijn om te gaan rijden. Denken jullie dat het heel erg kwaad kan om hem een kunstofzadeltje op te doen en er op te gaan zitten. Dacht zelf om dan zo ongeveer 2x in de week te gaan rijden, niet in de bak (hebben we niet eens ;) ) maar gewoon wat korte ritjes buiten. Ben zelf niet heel zwaar, 54 KG op het moment. Wat vinden jullie... ben ik dierenbeul dat ik dit overweeg, of zou het niet veel kwaad kunnen?

Hoi Lynn,

Net nadat jij klaar was met je stage, heb ik Djin weggebracht om zadelmak te maken. De hele maand juli is hij gereden (hij was toen 2 jaar en een paar maandjes). augustus en september heeft hij rust gekregen. Oktober en november is hij doorgereden en nu staat hij nog even stil, maar hij moet weer dringend aan het werk.

Natuurlijk kan het geen kwaad als je er nu een keertje op gaat zitten en hem een beetje links rechts stuurt. Hou wel je paard in de gaten. Als je ziet dat hij verandert (zijn werklust verliest of een beetje down is) stop er dan meteen mee en gun hem rust. Ik zou een week of 3 met hem bezig zijn en hem dan terug zetten om uit te groeien, want doordat ze "gewerkt" hebben en dan ineens weer rust krijgen, groeien ze ook nog wat (hoewel dat bij Djin alleen maar in de breedte is :D)

Niet twijfelen, je weet er genoeg van en kunt zelf prima inschatten wat je paard aankan. Trek je niks aan van bemoeizuchtige mensen die een stuk minder kennis in huis hebben dan jij zelf.

Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:28

Mijn ruin word over een maand 3..sinds een maand of anderhalf is hij terug op de opfok en ben met hem begonnen met een singeltje op, los in de bak. toen aan de longe met zadel en toen erop. Nou is dit een zeer breed type en qua bouw is hij er ook echt klaar voor... maar ik longeer hem 1x in de week gewoon en 1x erop.

Stuk ontspannender dan een ielige 4 jarige die gelijk vol aan de bak moet denk ik zo :D

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:46

Best interessant zo zeg!

Heb er eigenlijk helemaal nooit bij stil gestaan ik ben ook altijd van het beleren onder het zadel pas rond de 2,5 a 3 jaar of later als het paard meer tijd nodig heeft.

Door dit topic moet ik terug denken aan 'vroeger'. Wij hadden toen ook een merrie op stal, is ook heel vroeg beleerd heeft een paar jaar gecourst en kwam als 4 jarige bij ons.

Paardje is nu ondertussen ergens begin twintig en loopt nog steeds vooraan.

Jammer dat er inderdaad niet gewoon onderzoek naar gedaan is. Waar gewoon duidelijk onderbouwd in staat hoe of wat.

Maar aan de andere kant kan ik me inderdaad voorstellen dat dressuur of springen kwa belasting niet te vergelijken is.

Als je dan weer de andere kant bekijkt. Ik ken ook dierne die met nog net geen 2,5 jaar zijn ingereden en volop in de sport gelopen hebben en volop getraind zijn en als 20 jarige nog steeds vrolijk meedraaien.

Mijn conclusie uit die verschillende ervaringen is dan eigenlijk dat te vroeg inrijden niks hoeft te betekenen voor de gezondheid van je paard. Al zou ik het persoonlijk nog steeds niet doen.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:26

Vandaag is er een onwijs goed renpaard overleden bij onze buren... hij was 29 jaar oud

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:14

Jeetje wat een leeftijd, gecondoleerd! :(:)

Ik vind dit een interessant topic, ik las hier laatst ook wat over in een oud boek (1970 ofzo?) 'Het volbloed fokwezen', ik zal het wel even een keer citeren en hier neerzetten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:18

IJslandse paarden worden met gemak 20+ of wel 30. Quarters halen de 14 amper.

Ligt dat aan het ras? Of aan de leeftijd van inrijden?

IJslanders: met 5 jaar
Quarters: met 2,5 jaar

Quarters zien er heel gespierd uit al heel jong, maar hun botten en rug zijn net zo zwak als die van elk ander ras op jonge leeftijd.

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:16

Ook dat is verschillend niet alle quarters worden met 2,5 jaar ingereden. Net zo min dat alle ijslanders met 5 worden ingereden.
Een paard ga je pas inrijden als hij uitgegroeid is ongeacht hoe oud hij is. Althans zo hoort het, maar of de leeftijd van inrijden werkelijk te maken heeft met hoe oud ze worden? Ik weet het niet heeft met meerdere erfelijke factoren en ziekte te maken denk ik.Er zijn jonge ijslanders die overlijden en Quarters die makkelijk de 25 en ouder halen.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:26

Juangi schreef:
Hangt idd van de training af, van het ras en van het doel. Dresuur rijden met een 2 jarig paard is veel zwaarder dan stukken rengalopperen en in de verlichte zit zitten. Met dressuur zit je vooral door, en met hardgalopperen (of rennen) zit je meestal in de verlichte zit, dus veel minder gewicht en meegaan in de bewegingen van het paard.
Verder hangt het ook erg van het ras af, een Irish Hunter zou het beter aankunnen dan bijv. een Ijslander, die vanaf zijn 5e pas ingereden mag worden. En hoelang er word gereden. Een jong paard zou geen 1 uur perdag vol houden zonder schade aan te richten. Rond de 4x per week zou veel beter zijn.

Kijk dit soort dingen zijn nou waarlijke onzin :+
Als je in de verlichte zit zit, is je gewicht nog EXACT hetzelfde hoor. Voor jouw gevoel niet, omdat je niet zit. Maar exact hetzelfde gewicht wordt nu enkel over je beugels verdeelt.
Verlichte zit biedt bewezen geen echt verlichting aan het paard. Alleen je botst over het algemeen minder op en neer, en in die positie is het als ruiter vele malen makkelijker om te blijven zitten met een dergelijke snelheid. In een langzaam tempo (dressuur) is dit juist andersom.

Naar mijn idee moet ieder paard, welk paard dan ook, minimaal 3 zijn om ingereden te worden. Liever nog 3,5.
Bij de gemiddelde jaarling zou ik het niet eens dùrven om erop te stappen, het zijn dan vaak nog net veulens..

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:43

mmm,ik ben er totaal geen voorstander van om een paard jong te beleren.
laat ze eerst maar uitgroeien en volwassen tussen de oren worden.
ik weet wel dat het bij de renpaarden en dravers anders is,die worden gewoon erg jong beleerd voor het doel waarvoor ze gefokt zijn.
ik ben er zeker van overtuigd dat er ook een groot deel erfelijkheid meespeeld in het wel of niet op jonge leeftijd afgeschreven zijn.

ik heb 2 voorbeelden:
1:een jong klein paard die al erg volwassen was qua uiterlijk op 2,5 a 3 jarige leeftijd beleerd.
het dier stond elke zomer geblesseerd op de wei,oa arthrose.
leeft nu nog wel,en is niet kreupel maar ook niet geschikt voor redelijk dressuurwerk(m niveau is niet haalbaar)

2:mijn huidige paard,daar zaten ze al op toen hij anderhalf was...
later nog wel een tijd rust gehad maar als jong dier toch flink aan het werk gezet(als 3 jarige met slof gereden en in manegelessen meegelopen)
volledig op de foto geweest(benen en rug) en totaal geen slijtage op nu 10 jarige leeftijd.
hoewel hij nu toch wel z2 loopt.
zijn gewrichten en pezen/banden verdienen wel extra andacht,hij is in lichte mate hypermobiel.

het eerste paard had veel gelders bloed,wat meestal veel hardheid mee brengt.
ook had hij een scheut engels volbloed in z'n aderen,ook al hardheid.

het 2e paard is totaal onbekend wat er voor ouders achter zitten,type volbloed/arabisch mischien.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:06

Arabesk schreef:
IJslandse paarden worden met gemak 20+ of wel 30. Quarters halen de 14 amper.

Ligt dat aan het ras? Of aan de leeftijd van inrijden?

IJslanders: met 5 jaar
Quarters: met 2,5 jaar

Quarters zien er heel gespierd uit al heel jong, maar hun botten en rug zijn net zo zwak als die van elk ander ras op jonge leeftijd.

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Over het beleren van die Quarters wil ik het dan ook nog wel even hebben.
Ze zijn allereerst niet 2,5 jaar, maar 1,5 jaar, net als de meeste volbloeden.

Er is wel een gigantisch verschil in opleiding van deze paarden. Laten we het eerst over het duidelijke verschil van gewicht hebben. Alleen al het westernzadel... en dan nog een "normale" (lees: niet lichtgewicht) ruiter daarop, geeft zeker al een extra belasting van 15 tot 20 kilo.

Daarnaast worden quarters bij voorkeur op een harde zandgrond getraind. Steeds op een cirkel, nooit rechtuit. Om het niet te hebben over de stops, rollbacks en spinnen, wat deze paarden al voor hun 3 jaar moeten beheersen.

Sorry, maar dat is echt niet te vergelijken met een volbloed die rechtuit over een baantje galoppeert.