[HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 09:22

Dichtgemaakte deken:
Afbeelding

Afbeelding

corine1981

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 22:14

Vandaag lekker met de lange lijnen gewerkt.
Gister zadel gepast, geen onverdeeld succes, mensen kinderen, ze is behoorlijk merrie, lekker eigenwijs ding.
Wel iets uitgekozen ondanks haar verzet op het eind.

Gelukkig hebben we vandaag lekker kunnen werken, ze gaat het liefst vierkant plat de bochten door, maar liet ook al leuke stukjes buiging zien.
Rechtsom vindt ze mega ingewikkeld, zijn er meer dravers met een expliciete voorkeur kant?

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 22:17

corine1981 schreef:
Vandaag lekker met de lange lijnen gewerkt.
Gister zadel gepast, geen onverdeeld succes, mensen kinderen, ze is behoorlijk merrie, lekker eigenwijs ding.
Wel iets uitgekozen ondanks haar verzet op het eind.

Gelukkig hebben we vandaag lekker kunnen werken, ze gaat het liefst vierkant plat de bochten door, maar liet ook al leuke stukjes buiging zien.
Rechtsom vindt ze mega ingewikkeld, zijn er meer dravers met een expliciete voorkeur kant?

Jaa woody heeft rechtsom ook meer moeite met buigen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 22:51

Hier juist rechtsom super makkelijk maar linksom valt hij naar binnen en gooit gewicht liefst compleet op z’n binnenschouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 23:43

[naam] vindt rechtsom ook moeilijker met mij er op. Los gaat beide kanten goed. Hij kan het dus zeker wel, nu baassie ook nog :D

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:37

Ja hier ook eentje met een makkelijke en moeilijk kant :j
En gelukkig is dat heel normaal, zo'n voorkeurskant, net als dat wij mensen over het algemeen vaker rechtshandig zijn, zijn paarden rechtsgebogen.
Wel hele interessante materie over voorkeurs houding, scheefheden en rechtrichten, geeft ook veel duidelijkheid waarom bepaalde dingen wel of niet lukken.
Dat plat door de bocht is inderdaad disbalans, ze hebben nog geen idee in die fase hoe ze een ruiter dragend de bocht door krijgen en vallen daardoor op de binnen schouder ;)

Gerliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:08

@Wendy thanks voor de deken foto! Nu heb ik er een beeld bij!

@corine gefeliciteerd met je nieuwe zadel! Ik heb ook een tijd met een freemax gereden.

Hier ook een voorkeurs kant, rechtsom loopt hij heel ontspannen en zakt mooi. Links om wat ladtiger. Terwijl in het begin rechtsom lastiger ging :+

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:28

Een voorkeurskant snap ik, vroeg me eigenlijk meer af of links een voorkeur is, misschien door het lopen op de baan ofzo ;)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 16:50

Zo, ik ben een tijdje stil geweest hier. :o
Ik ben al bijna 7 weken niet op stal geweest door een onverwachte ziekenhuisopname. Na een zware operatie en 5 weken ziekenhuis ben ik weer thuis en hebben stalgenootjes Mattie al een paar keer mee naar mijn huis genomen (kwartiertje loopafstand) zodat ik hem wel even kon zien en knuffelen. :)
Helaas staat er minimaal een halfjaar herstel voor de boeg, maar ik hoop toch snel een keer naar stal te kunnen met wat hulp van mijn ouders. Mattie doet het super met aandacht van mijn stalgenoten die heel goed voor hem zorgen. Hij heeft gewoon even vakantie.

Op visite bij het vrouwtje
Afbeelding
Afbeelding

En even mafklappen :P Afbeelding

Leed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:48

Hoi Allemaal,

Ik ben eigenlijk een hele fanatieke dagelijkse meelezer op bokt. :list:

Ook dit topic volg ik en ik geniet enorm van jullie mooie paarden en verhalen.

Zelf ben ik niet in het bezit van een eigen paard, maar ik hoop ergens volgend jaar mijn eerste forever draver paard te mogen gaan zoeken. Ik ben helemaal verliefd geworden op hun karakter en veelzijdigheid.
Nu lekker aan het sparen en dat gaat de ene maand sneller dan de andere maand met twee jonge kinderen, een knappe hond en 4 lieve poesjes.. Maar geen haast, want zij mogen ook niks te kort komen!

Mocht ik tegen die tijd actief op zoek gaan, dan hoop ik hier ook zeker tips en adviezen te krijgen.

Voor nu ga ik weer verder met het genieten van jullie verhalen. Plaats vooral foto’s :D
Fijne avond.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:58

Marley beterschap. Wel geweldig fijn zo'n bezoekje dan! Hopelijk ben je snel weer op de been!

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:30

marley93 schreef:
Ik ben al bijna 7 weken niet op stal geweest door een onverwachte ziekenhuisopname. Na een zware operatie en 5 weken ziekenhuis ben ik weer thuis en hebben stalgenootjes Mattie al een paar keer mee naar mijn huis genomen (kwartiertje loopafstand) zodat ik hem wel even kon zien en knuffelen. :)
Helaas staat er minimaal een halfjaar herstel voor de boeg, maar ik hoop toch snel een keer naar stal te kunnen met wat hulp van mijn ouders. Mattie doet het super met aandacht van mijn stalgenoten die heel goed voor hem zorgen. Hij heeft gewoon even vakantie.

[ [url=m/ri81ND.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gM5it6.jpg]Afbeelding[/url] ]

En even mafklappen :P [ [url=m/05ifo4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat heftig!! Maar fijn zulke lieve stal genootjes!

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:32

Afbeelding

Hier gaat het rijden de laatste tijd erg fijn!!

De galop gaat top. Zijn nu bezig met stap galop galop stap en dat snapt hij zo snel.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:15

Vandaag even naar het bos&strand geweest. In het bos wel flinke stukken in galop geweest, maar op het strand wou ze echt niet, alleen maar heel hard draven :')

Afbeelding

Afbeelding

Ze zal morgen wel een beetje last hebben van spierpijn, heel heuvelachtig terrein, goed voor de bilspieren :D

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:36

corine1981 schreef:
Een voorkeurskant snap ik, vroeg me eigenlijk meer af of links een voorkeur is, misschien door het lopen op de baan ofzo ;)

De meeste vinden linksom juist moeilijker omdat ze in de regel meer op hun linkerschouder vallen. Rechtsom zit hun dominante linkerschouder aan de buitenkant en lopen ze makkelijker de bochten door ook omdat ze rechtsgebogen zijn.
1/20 is linksgebogen, de rest is rechtsgebogen. Bij linksgebogenheid is dat voor mij een reden om te kijken of het paard geen blokkade heeft waardoor hij niet naar rechts buigt

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:58

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 23:17

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 23:35

Jeetje Marley, wat ontzettend heftig!! Ik hoop van harte dat het oke met je gaat en dat er progressie in je herstel zit.
Helaas heb ik vorig jaar rond deze tijd ook zo’n heftige ziekenhuis opname gehad... wat kan je de paarden dan missen hé. Super lief dat ze met Mattie bij je zijn langs geweest. Ik wens je het allerbeste!

Leed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 00:33

marley93 schreef:

[ [url=m/ri81ND.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gM5it6.jpg]Afbeelding[/url] ]

En even mafklappen :P [ [url=m/05ifo4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Beterschap en een goed herstel! Heftig zeg

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:16

corine1981 schreef:
Molfre schreef:
Heeft iemand van jullie ervaring met (een van) deze kaptomen? Ik twijfel HEEL erg.

Busse Fit Pro
(volgens mij is de keelriem er af te halen)
https://www.busse-reitsport.de/produktd ... 14&WGR=BMT

WaldHausen Anatomic
https://www.artofriding.nl/nl/kaptoom-anatomic.html

Ik heb er 1 voor 2 tientjes bij bol besteld, eerst eens kijken hoe vaak ik het gebruik :+

@odetje, waarom zou maar 1 op de 20 paarden links gebogen zijn? Is dat niet gewoon 50/50?

Nee helaas niet 50/50, wij mensen zijn qua rechtshandigen ook in de grote meerderheid en deze voorkeuren zijn genetisch vast gelegd in het DNA. Als het 50/50 zou zijn, en er dreigt gevaar, dan splitst de kudde zich op in een groep linkergalop en een groep rechter galop, waardoor de kudde uit elkaar valt en ineens heel kwetsbaar is. Arabieren zijn genetisch een uitzondering, die zijn in de regel linksgebogen

Leed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:05

Wat interesssant. Nooit geweten. Hoe zou het dan komen dat Arabieren in de regel linksgebogen zijn?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:16

Leed schreef:
Wat interesssant. Nooit geweten. Hoe zou het dan komen dat Arabieren in de regel linksgebogen zijn?

Grappig, ja wanneer je het met rechtshandig vergelijkt snap ik de logica wel.

Wel heel apart dat de voorouders van het gros van de paarden dan linkshandig zou zijn, en de rassen die er -mede- door ontstaan zijn, rechtshandig.
Super materie.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:35

corine1981 schreef:
Leed schreef:

Wel heel apart dat de voorouders van het gros van de paarden dan linkshandig zou zijn, en de rassen die er -mede- door ontstaan zijn, rechtshandig.
Super materie.

Leed schreef:

Linkshandig is niet hetzelfde als linksgebogen ;)
Ik zal morgen, voor wie dat interessant vind, in de boeken duiken om te achterhalen hoe dat nu zit met de uitzondering op Arabieren

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:54

Odetje92 schreef:
corine1981 schreef:

Super materie

Linkshandig is niet hetzelfde als linksgebogen ;)
Ik zal morgen, voor wie dat interessant vind, in de boeken duiken om te achterhalen hoe dat nu zit met de uitzondering op Arabieren

Dat snap ik, het gaat om het vergelijk.
Nog nooit een paard met handen gezien :+

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:11

Vandaag lekker gefreubeld bij Heja, even wat foto's maken in kerstsfeer nu de shoot zondag niet doorgaat...

Hopelijk heeft manlief met de goede camera betere foto's genomen :+
Afbeelding