mijne staat ook geen gram te vet eigenlijk... sinds ze van de brok af is eigenlijk altijd eerder te mager dan te dik... Ik rij wel winter en zomer minimaal 3x/week meestal wel 4x
zoveel als ze wil, alleen op de weide is het een beetje beperkt doordat er veelvraten bij staan, maar op stal zoveel ze op kan... ik voer wel droog hooi wegens lichte eiwitgevoeligheid
masja
Geplaatst: 05-01-12 20:42
Hmm, misschien heeft hij wel droog hooi nodig ipv verpakt hooi.... Ik ben een beetje bang dat hij in de zomer helemaal ontploft....
santos
Geplaatst: 06-01-12 00:11
mijne krijgt ook hooi uit wikkelpakken. Het ene pak is droger als het andere, dat wel. Ze vind het heerlijk en eet veel. Gelukkig is ze de baas in het land, dus daar ook niet te klagen Ik merk nu wel, dat haar benen 's morgens iets opgelopen zijn. Maare......geen grammetje vet.
Aziza_XX
Geplaatst: 06-01-12 20:24
je kunt altijd opnieuw koersen maar inderdaad beter de 2 niet door elkaar mengen..
ik denk dat het beter is om op tijd met haver te beginnen, want als je plots met haver begint breng je het hele evenwicht in de war (vandaar dat veel trainers microfeed geven, waarbij je zoveel haver mag geven als je paard nodig heeft zonder de bloedwaarden, voornamelijk calcium/fosfor, in de war te sturen)
voor de rest, als ze nog steeds ok is op de benen en de 'moraal' er is, waarom niet ^^ je zult zelf wel merken tijdens de trainingen hoe ze zich gedraagt heeft ze vroeger nog gekoerst?
nee mijn paard is anderhalf jaar in training geweest, maar heeft nooit gelopen. Toen ik haar kocht als 3-jarige was ze "te slap" en veel gemakkelijker qua karakter. Dus het is een nu of nooit gok gezien haar leeftijd... Ze heeft altijd haver in haar rantsoen gehad en ik breek al jaren mijn hoofd over de ideale samenstelling voor haar
ik ben nooit gestopt met haar uit te galopperen (minimaal 1x/week), omdat ze dit doodgraag doet, alleen wanneer het weer te slecht is of voor een dressuurwedstrijd dan sla ik eens een week over. De wil is er alleszins
santos
Geplaatst: 07-01-12 00:01
maar is dat niet de aard van het beestje??...galoperen.. De mijne doet het ook erg graag en lang en hard, en voorop, als ze de kans krijgt (dat laatste kreeg ze in haar koersen dus niet voor elkaar)
tuurlijk, maar ter vergelijk. Als 3-jarige rende ze ook graag, daarom ben ik haar regelmatig blijven uitgalopperen. Ze vroeg wel om sneller te mogen of was altijd klaar om mee te versnellen als het paard naast of voor haar dit deed, maar was tevreden met het tempo dat ik verlangde. Het laatste jaar sleurt ze alsof haar leven er vanaf hangt, grijpt elke kans om er als een gek vandoor te gaan of een paard dat verderop galoppeert in te halen. dit is wel alleen op de galopbaan zo extreem. op buitenrit is ze wel een koppaard, maar is heel makkelijk te controleren qua tempo.
er zijn paarden die op 12 jaar zelf nog lopen ^^ je kunt het proberen als ze zo fit staat het is het proberen waard, wie weet brengt ze nog geld op.. en de trainer zal je wel zeggen als je er moet mee stoppen of niet hé?
je gaat armspieren krijgen als je achteraan moet blijven :p
dat was net hetzelfde met mijn merrie.. moeilijk gezond te houden (altijd wel hier en daar een klein dom probleempje) en nooit echt dik te krijgen.. Sinds we verhuisd zijn staan ze op stro, en nu is ze echt mooi aangekomen.. Uit de bloedanalyses bleken ze allemaal veel beter te zijn, door gewoon stro :p
en echt heel speciaal voederen doen we niet, spelt, onderhoudsmix, hooi à volonté en wat haver bij de werkenden en natuurlijk ook dagelijkse weidegang (dan heb ik het over onze eventingpaarden, de renners worden anders gevoed :p)
santos
Geplaatst: 17-01-12 00:52
ondanks mijn foute parcour, toch nog leuk fotootje toegestuurd gekregen. (nog 1 wpnt, en we kunnen een standje hoger)
als het verveelt, zeg het me even
santos
Geplaatst: 22-01-12 01:04
interessante docemantaire,helaas in het engels en voor sommige misschien wat bloederig
Sacamento is dekhengst geweest, eigenaar heeft de "vergunning" niet meer verlengd denk ik... Ik kan m'n instructrice eens vragen, al doen die al hun paarden naar frankrijk om te laten dekken...
keona
Geplaatst: 23-01-12 13:21
ja ikben best wel benieuwd of er hier in de buurt dekhengsten zullen zijn/of eventueel ki maar geloof dat dat eigenlijk niet mag(kan me vergissen)
KI mag niet als je wil dat het veulen ingeschreven wordt in het stamboek, net zoals je een erkende hengst moet hebben. (hengsten genoeg, maar niet allemaal mogen dekken) er zijn EV's waar diepvries van beschikbaar is voor KI, maar dit is van overleden hengsten die gebruikt worden in de warmbloedfokkerij. (ik geloof dat Creator er zo eentje is).
hoe bedoel je uit een ander stamboek? Als je ooit wil rennen moet het een EV zijn die in "het stamboek" (internationaal) is opgenomen en "goedgekeurd" is (is "anders" dan bij warmbloeds) Al zijn er in frankrijk rennen voor "autre que pur sang" en daar nemen halfbloeds aan deel. Maar daar weet ik het fijne niet van.
Hij heeft nooit geraced en is een heel fijn en gevoelig dressuurpaard, voor de juiste ruiter welteverstaan. Zelf kan ik perfect op hem rijden, met heel veel respect voor hem en lief zijn zodat je hem niet beledigd. Als je iets niet naar zijn zin doet, of als er iemand op hem zit die niet goed genoeg kan rijden naar zijn zin, doet hij niks voor je, gaat stilstaan en werkt op geen enkele manier mee. Zelfde is als je probeert hem 'te vroeg' uit zijn stal te halen, als hij er nog niet aan toe is, dan trapt hij je eruit.... maar als hij uitgegeten is en klaar met zijn dutje en het lief vraagt, kom hij zo naar je toe en kan je alles met hem doen... zo ontzettend slim en gevoelig, en geef hem eens ongelijk? Wie zijn wij als mens om zomaar onze wil op te leggen aan een dier wat minstens zo slim is? Wederzijds respect en vaste routines, dan kan je er heel veel mee berijken.
Hij heeft wel geraced, maar wordt alweer een jaar of 4 dressuurmatg gereden. Ben heel benieuwd hoe hij het gaat doen bij ons op stal. We trekken er een half jaar voor uit om hem te leren kennen en te laten wennen aan nieuwe routine en omgeving en dan pas mogen er eventueel anderen op rijden behalve onszelf...
Bij de eerste heeft het voor mij ook een half jaar geduurd voordat we elkaar een beetje kenden en respecteerden en we uiteindelijk vrienden werden, dus weet nu gelukkig een stuk beter waar we aan beginnen!