De engels volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:38

santos schreef:
oooooh, kwijl, wat een mooi plaatje daandriaan. hoe krijg jij dat achterbeen zo van de grond, ik ben jaloers.........

En breakthelaw, is dat ooit overgegaan?? Het is nl heel herkenbaar, hoewel we nog geen contact met schimmels hebben gehad, dus die ervaring heb ik niet. ;)

Ja, dat is inderdaad wel overgegaan.
Heeft wel een paar jaar geduurd, maar daarna kon je gewoon fijn in de bak rijden met de lessen mee zonder dat ze compleet over de zeik ging.

Nog een rariteit van onze EV:
Als er mest op de hoefslag lag (of ergens anders natuurlijk) liep ze daar NOOIT doorheen.
Nog meer mensen met een EV die dat hebben?
Duurde even voordat we dat doorhadden. Ze ging gewoon steeds op dezelfde plek tijdens een les van de hoefslag af.
Later zagen we daar dus een hoopje mest liggen en viel bij ons het kwartje.

Daandriaan wat een knapperd zeg <3

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:57

nee zeker niet herkenbaar. Het liefst eerst neusje naar de grond om eens goed te ruiken en er vervolgens gewoon doorheen stampen :D .

mijn ev. moet wel altijd plassen als ik voer in de voerbak gooi. Mijn vorige (ruin overigens) deed dit precies zo. Dus zo staan ze over de deur heen te hangen; van schiet eens op, om vervolgens om te draaien en eerst de plassen?? Iemand die dit herkent?

is het eigenlijk een renpaard of een draver, daandriaan

petitparis

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:03

yep de mijne, van zodra ze me hoort, komt ze uit de stal kijken. Als het potentiëel etenstijd is roept ze en schud ongedurig haar hoofd, van zodra ze het emmertje ziet, verdwijnt ze uit het deurgat en gaat plassen. Wanneer je dan de stal ingaat, kijkt ze je aan met een uitdrukking "ben je daar? ik heb plaats gemaakt" :D
Ook typisch: eender welk moment van de dag ik haar van de weide haal, moet ik ze eerst eveninde stal zetten om te plassen, anders is ze niet te genieten o te rijden. Als ze al op stal stond en ik ga rijden, gegarandeerd dat ze onmiddelijk plast bij het terug in de stal zetten...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 01:25

grappig petitparis. Vaak als ik haar op stal zet gaat ze eerst plassen, terwijl ik altijd aangeef, dat ik dat liever buiten heb :D . Na het rijden is het ook vaak raak.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:23

Wie ziet zijn paard nog lopen? Hier de hele dag dikke mist. Ze gaan het hek door en weg............

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:31

Hier hele dag volop zon.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:08

ik zit even in mijn taart fase. deze gemaakt voor morgen na de les.
Afbeelding

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 00:22

Mooi gedaan! :D

Dit is wat Top Cat en ik gisteren zagen op heide. Niets dus. :+ Wel prachtig was dat zeg.

Afbeelding

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:26

schitterend plaatje hoor. Hier was het gister al weer helder gelukkig.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 01:44

hier nog een voorbeeldje van hoe werkwillig EV's zijn.
Laatste week merkte ik wat extra zuur gedrag bij borstelen en opzadelen en liep ze niet zoals ik gewoon ben. Maar ze deed erg haar best en was gisteren nog super braaf op buitenrit. Wat blijkt nu, paardlief had een getorste rib, blokkage in de rug thv hals, schoft, lende (in totaal 10 wervels) en voorknie.
Aan haar reacties tijdens de behandeling te zien moet ze toch veel ongemak en pijn gehad hebben, maar niet 1 keer heeft ze geweigerd haar uiterste best te doen voor mij...

HorsePower96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:45

mijn engelsvolbloed zit nog gewoon supper in zijn vacht. eigenlijk gewoon de hele winter door.
heeft allen een hals deken op. koerst wel nog en loop ook lekker in de wei iedere dag na de training.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:05

had ze wat byzonders gedaan, dat ze zo in de kreukels lag, petit paris???

bij ons zijn twee weken terug de sloten eruitgehaald. Nu ligt er een halve meter flinke modder langs de sloot. Ik heb altijd een flinke waterbak in het land staan waar ze uit kunnen drinken, zeker na het in de sloot glij incident van enkele maanden terug. Maar helaas blijft mijn paard uit de sloot willen drinken :( . Zijn weide maatje drinkt keurig uit de bak elke morgen , maar zij gaat er vlak bij, voetje voor voetje al wegzakkend in de blub, bijna in spagaat toch naar de sloot toe. En dan nu natuurlijk, het heeft nog lang geduurd, een ijzer kwijt... baaaah...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:33

tja iets speciaals gedaan... Ze moet zowieso jaarlijks "losgemaakt" worden omwille van haar bouw en belasting, maar dat zijn altijd kleinere blokkages (2 of 3), nooit ernstig. Maar 3 maanden terug is ze van de weide gekomen met 2 achterbenen van onder tot boven geschaafd en beschadigd tot zelfs op het bot/peesaanhechting. Hoe ze dat geflikkerd heeft, is nog steeds een raadsel, maar daar zal ze al wel het een en ander geforceerd hebben. En dan recent heeft de nieuwe hoefsmid ze vernageld, waardoor ze 2 weken mank gestaan heeft. Dus dat heeft er ook geen goed aangedaan.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:00

maar goed dat je haar regelmatig even laat nakijken, dan petit paris.

Mijn ev. moest weer eens hangen vandaag. Doen die van jullie dit ook zo vaak?? zeker 1x in de 2 maanden, breekt ze of een touwtje of een halster. Als ze dan los is, blijft ze rustig staan en is er niets aan de hand... Ze staat meestal tussen 2 touwen in. mijn voorkeur gaat uit naar losstaan, maar dat heeft ze nog niet helemaal onder de knie , zeker niet als er een groen sprietje in de buurt glinstert :D

Nu heb ik ook zo'n touwhalster, wat ik voor onderweg nog wel eens gebruik. Mijn man geeft er de voorkeur aan, haar daar eens lekker aan vast te zetten en dan zien of ze nog wat kapot krijgt...... Ik vind dat een eng idee en heb dat dus nog niet toegepast

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:08

de mijne durft het heel af en toe eens zonder duidelijke reden doen, maar ze staat eigenlijk altijd "los", dus met het halstertouw door de tralies van de staldeur en 2x rond zichzelf "gedraaid". Dus hangen kan niet, want het touw lost langzaam en geeft je net genoeg tijd om ze vast te grabbelen.

Nooit een paard vastzetten met een touwhalster, gewone halster zijn gemaakt om bij een bepaald druk toch te breken. Met touwhalsters kunnen ze zich lelijk verwonden en zelfs blijvende letsels op lopen.

hmm ja vaar haar is het regelmatig controleren idd wel goed, voor mijn portemonnee iets minder. Daarstraks nog een extra spuit kunnen laten zetten, maag weer behandelen EN lever ontgiften en dan is nog de vraag wat er nog uit het initiëel geplande bloedonderzoek naar voren komt.
Maar 't is zo'n schatje (als ze wil }> ). Daarstraks laten scheren en plots begon ze te bibberen op 4 benen, tegen de muur gezet en probleem opgelost. Ze heeft blijkbaar pleinvrees :D Maar ook benen zijn zonder verder problemen geschoren.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:18

nou precies, dat vastzetten met touwhalster, lijkt me ook helemaal niets en gevaarlijk. En dat Hangen is ook altijd zonder reden. Nu had ik haar hoofdstel uitgedaan en dan moet ze altijd tig keer gapen. Ik deed haar halster om en ze gaapte nog even verder en dan ineens......achteruit en pats... de knip van het touw brak dit keer en daarna is er niets meer aan de hand. Ze stond ook niet eens los, want ze stond aan nog een touw, maar onbegrijpelijk, steeds...

Als ik met haar bezig ben in de box, staat ze gewoon los, zonder touw.

waarom laat je bloedonderzoek doen en leverontgiften??

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 11:37

ik vind een standaard bloedonderzoek om de x aantal tijd niet slecht (was nu 1.5 jaar geleden). Gewoon om te weten wat "normaal" is voor je paard. En ze heeft in het verleden al enkele malen slechte leverwaarde gehad en een ontsteking, vandaar...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:00

gut, hoe kwam je daar dan weer achter?( die leverontsteking).

phoebe loopt 's avonds altijd los naar binnen. Ik neem de ruin mee en zij komt er los achteraan. Het bix trekt, dus ze staat zo in haar box...

tot vanavond dus...Ze ging ervandoor in volle galop. eerst richting de weg(deze ligt wel op heel verre afstan, maar toch) en kwam gelukkig terug in volle galop om voorbij de stal te scheuren en verderop de andere paarden eens te bekijken. Toen ze weer in volle galop terug kwam denderen, ben ik er maar voor gesprongen. Al briesend met staart omhoog mw naar stal gebracht.Wat dit toch weer voor een actie was?? MOrgen maar gewoon even aan de hand mee naar binnen nemen, dus ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:24

stond er bij jullie toevallig ook veel wind? want onze paarden stonden ook "fris" vandaag :)

oh die lever ontsteking? 't was voorjaar en ze wisselde traag van vacht, vermagerde lichtjes ondanks extra lijnzaad. Verder leek ze altijd stijf, zelfs wanneer ze uit de weide kwam en werd gevoelig op de spieren, dus dacht eigenlijk aan spierbevangen omdat ik extra was gaan voeren om wat aan te komen en terug wat meer pit tijdens het werk.
Spierspanning werd veroorzaakt door de afvalstoffen die niet langer door de lever verwerkt werden...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 01:18

nee, ik dacht niet dat het winderig was. Ik had wel haast.......dat heeft ze misschien gevoelt :D

gelukkig, we hebben nog geen lever problemen, gezien de symptonen, zie ik

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:33

winderig en regen! dan rij je toch liever niet in het donker.. behalve als het niet anders kan :)

wat lag er aan de oorzaak van die leverontsteking?
leverproblemen hebben we ook al af en toe meegemaakt, maar geen erge vormen (geel tandvlees, dof haar, werken en eten niet goed..)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:47

uhm geen specifieke oorzaak gevonden. En heel ernstig was/is het ook nooit, vacht was iets doffer, at nog goed, werkte hard, maar leek gewoon stijf, tandvlees een oogwit ook nog ok van kleur...
Mijn merrie zou een typisch leverpaard zijn volgens een shiatsu dame en blijkbaar is het ook eigen aan houtpaarden ( wat volbloeds vaak zijn).
Dus tja, ik veronderstel dat ze gewoon gevoeliger is dan een gemiddeld paard. Want het rantsoen ik ook aangepast, al is dat moeilijk voor de lever moet ze eiwitarmer en niet te veel extra vetten krijgen, maar voor de maag en om op gewicht te blijven is vetrijk beter en voor de spieren heeft ze ook extra eiwitten nodig. Dus het is niet makkelijk, dus 2-jaarlijks een zuiveringskuur houdt haar wel gezond.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:37

gut, ben nu 2x achter elkaar een voorijzer kwijt in de blub en mw. loopt meteen stok kreupel. Kan geen steentje hebben :( . Zodra het ijzer er weer onder zit is er niets meer aan de hand. Lastig hoor die gevoelige zolen. Ik zou haar zo graag 's winters blootsvoets hebben, maar dat zit er niet in.....

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:44

santos schreef:
gut, ben nu 2x achter elkaar een voorijzer kwijt in de blub en mw. loopt meteen stok kreupel. Kan geen steentje hebben :( . Zodra het ijzer er weer onder zit is er niets meer aan de hand. Lastig hoor die gevoelige zolen. Ik zou haar zo graag 's winters blootsvoets hebben, maar dat zit er niet in.....

Loopt ze wel goed in de bak en op het land?
Zo ja, dan zou je aan hoefschoenen kunnen denken.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 01:05

nee, want ook in onze bak en zeker in het land liggen steentjes en stenen.......