De engels volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oppomhile

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:22

cool story bro
Afbeelding

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:25

Ik heb mijn EV nu 7 jaar en zou hem voor geen goud meer kwijt willen..
Tis echt mijn maatje geworden en we hebben een supergoede band samen.. <3
In het begin is het niet altijd even leuk verlopen, maar als je eenmaal door het karakter heen prikt zijn het geweldige diertjes die EV's..

Dit is mijn maatje voor het leven:

Afbeelding
<3

Afbeelding
:+:

Afbeelding
*-:)

petitparis

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:07

EV's zijn zalig, alleen heeft de mijne weer eens bewezen hoeveel winners karakter ze hebben _-:(
ik ging de renbaan op voor enkele rustig kilometers galop. Nu ja we zijn nog 1 andere tegen gekomen in een flinke canter. Gevolg, mijn merrie moest en zou ook voluit achterna kunnen. De opwarming is veranderd in een galop ter plaatse met de nodige steigeringen ertussen (tja als je niet vooruit mag dan ga je toch omhoog) om al schuimwit paard te hebben als je je beugels kort maakt en extra aansingelt. Maar dat koppie als ze dan eindelijk mag vertrekken. Geld waard!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:58

hij is leuk tamara 21

petitparis, jij durft zeg....

kreeg zelf vandaag de rekening van de da van de slokdarm verstopping |( , kun je een hoop leuke andere dingen mee doen hoor.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:14

Hmm kan ik best begrijpen. Ik moest ook even slikken toen ik de rekening kreeg om een kleine kap boven de oogkas te laten hechten. Koste me meer dan de volledige behandeling en verzorging van haar wonde nu...

tja en durven, voluit gaan of op een steigerend paard stappen?
Het eerste is weinig aan, je hebt een volbloed en een renbaan dus desnoods ogen dicht en gaan. Zalig gevoel.
Het tweede zou ik niet met een ander paard doen hoor. Maar ik ken mijn merrie door en door en dan durf je net iets langer doorbijten ipv ze gewoon hun zin te geven. Genoeg andere paarden waar ik voor zou bedanken hoor moesten die zoiets doen.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:38

Wat heerlijk dat jij een renbaan in de buurt hebt zeg petitparis. Ik zou ook wel graag kilometers willen maken met mijn paard, maar verder dan de (vrij grote) bak, het polocrosse veld, en af en toe het bos waar ik met de trailer heen moet gaat het hier niet...

Dat lekkere kontje dat hij had toen hij net bij mij was is al langzaam aan het verdwijnen. :\

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:29

ha ja, ik heb echt geluk, ik sta op een trainingsstal voor renpaarden. Want op buitenrit zou ik bv nooit mijn paard voluit laten gaan. Zelfs al hebje "controle" je gaat veel te snel om ut te wijken of te stoppen en ben op volle snelheid al 1x tegen de omheining gegaan en op een haar na een boom langs de kant gemist dus, ik moet er niet aan denken dat ik in een bos op een boom knal...
Die kont spieren kan je ook behouden door veerl verzameld werk hoor. Mijn merrie ziet er nu gespierder uit dan toen ze uit rentraining kwam...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:31

ik heb hier evt. een drafbaan ter beschikking. Is dat hetzelfde als een renbaan??. Ik zou op zo'n baan altijd bang zijn dat ze onderuit gaan, doodeng. In het bos daarentegen, kun je lekker rechtuit. Hoewel daar het gevaar van overstekend wild(mensen en honden,ha ha)altijd aanwezig is en ik dus ook niet voluit durf te gaan.
vorig week zondag had ze het echt op haar heupen en vloog er vandoor in het bos. Ik had haar niet onder controle en voor je dan weer geremd bent........ niet helemaal mijn ding. Lekker hard oke, maar echt laagvliegen, nee......... ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:47

nee een drafbaan is vaak kleiner (zie maar op Tv drafbaan ligt binnen in de gras of zandbaan voor vluchters) en ligt veel harder omwille van de sulky's, bovendien zijn ze daar niet echt happy als je daar op komt galopperen. in galop sla je namelijk veel diepere putten. Een renbaan is dan misschien ovaal, maar de paarden kunnen vrij "recht" door de bocht"

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:23

oke, weer wat geleerd, ik had er geen idee van ;)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 00:29

Heerlijk lijkt me dat! Ik laat mijn volbloed liever ook niet languit gaan in het bos, er zijn nogal wat kruisingen en ik ben toch nog wat bang dat hij het hef in eigen hoef neemt en letterlijk een loopje met mij neemt :P Het is tenslotte pas een jaar geleden dat hij nog succesvol op de baan liep.
Donderdag heb ik mijn eerste groepsles dressuur met hem, en vrijdag prive les! :) Heb er veel zin in.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 01:43

ben benieuwd hoe hij de groepsles ervaart. De mijne, heeft moeite met een volle bak. ;(

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:54

Hij heeft met mij eerder in een volle bak gelopen, maar dat was tijdens een polocrosse demonstratie, geen dressuur. Dat deed hij prima, maar ik ben benieuwd of hij tijdens dressuur ook zijn hoofd erbij kan houden. :')

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:32

Met de mijne kan ik perfect in de bak rijden met 7-8 anderen erbij, maar meer dan 2-3 vind ik zelf niet fijn gezien we elk ons eigen ding doen en dan te vaak in elkaars weg rijden. Maar met meer dan 2 reiners erbij dan wordt ze stiepelgek. En al helemaal als ze rundowns doen. Je kan dan nergens nog goed rechte lijnen maken of figuren rijden en ze galopperen steed srakelings langs of stoppen voor je neus...

Wat betreft op buitenrit galopperen. Ze weten veel te snel waar ze mogen galopperen, en al helemaal of ze voluit mogen. Dus om controle te bewaren laat ik ze nooit voluit gaan op buitenrit, doe zelden of nooit verlichte zit (tenzij echt bergopwaarts). Heb nu al een stukje bergop waar ze uit zichzelf al vertrekt, als ik ze tegenhoudt met m'n zit blijft ze ter plaatse galopperen en vertrekt uiteindelijk nog explosiever dan wanneer ik ze onmiddellijk zou laten vertrekken, dus het is altijd een gulden middenweg zoeken tussen laten wachten en toch nog veilig vertrekken.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:42

In ons bos zijn er gelukkig meerdere mooie galopstukken, waardoor ik niet vast zit aan 1 'galoppad'. Op die manier is het voor mijn paarden altijd een verassing wanneer en waar er gegaloppeerd wordt. Meestal houd ik mijn galopjes ook tot 'canter' en laat ik ze niet in 'galop' rennen.

Ik vind het ook vervelend hoor, veel ruiters in een bak. Die van mij loopt nog niet zo goed rechte lijnen en buigt nog niet mooi in een volte, waardoor ik soms wat van de oefeningen afwijk. Heel vervelend om ze dan snel om te trekken als er eentje in volle vaart van de andere kant komt. := Onze bak thuis is heel erg groot, en daar rijd ik altijd of alleen, of met mijn vader. :) Nooit last!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:45

ik doe zelfs geen "canter" op mooie galop stukken, de grens van in een lichte canter en nek erop en full action gaan is veel te dun en de mijne "telt meters" dus als ze "ontsnapt" ben ik minimaal voor 1200m vertrokken... Ik houdt het bij een "galochasseke" of arbeidsgalop...
en het stukje bergop waar ze zelf weg is dat kende ze al voor ik haar kocht -O-

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:52

Wat moet ik verstaan onder 'galochasseke'? Ik dacht dat galop altijd bestond uit 'canter' en 'galop', waarin 'canter' dus arbeidsgalop is. Maar ik ben helemaal niet thuis in de ren wereld hoor! :D Dus misschien zit ik er wel helemaal naast.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:08

uh nee "galochasse" is een rustige galop, waarbij de meeste paarden nog geen "gewicht" in je handen leggen dus iets tussen arbeidsgalop en middengalop, is nogal afhankelijk hoeveel balans het paard heeft. Canter is de werkgalop voor renpaarden waarin soms nog onderscheid gemaakt wordt. Dus een stevige galop vglbaar met een uitgestrekte galop, maar kan al evengoed een rengalop zijn (rengalop wordt door onze trainer eigenlijk nooit gebruikt). Hangt van het werk af...

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:26

Maar eigenlijk zijn dat meer tempowisselingen toch? Want de manier waarop het paard zijn benen neerzet verschilt echt in galop van canter. Maar ik kan bijvoorbeeld best een rustige canter rijden of versnellen in canter, daarin verschilt echter niets aan de beweging van het paard, enkel de snelheid.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:55

klopt dat de beenzetting in rengalop verschilt van gewone galop, maar een trainer gebruikt "galochasse" en "canter" idd om de snelheid uit te drukken. Voor hem is rengalop ook galop. of het paard maakt die overgang en is snel genoeg of het kan hem niet maken en kan niet mee. Canter kan dus zowel nog een galop zijn zoals we bij rijpaarden kennen, maar al even goed een rengalop zijn. Met een "galop" (op z'n frans uitgesproken) bedoelen ze bij ons echt snelwerk.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 01:03

oeps wat een moeilijke taal, is het niet gewoon hard, heel hard en enorm hard:D

mijn instructeur vond vanmorgen dat ik toch wel een wonder paard had, zij sleepte me door alles heen :) . De instructeur, was het niet helemaal eens met mijn springtechniek en we sprongen alles, ha ha.(toch ook wel een beetje :o )

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:31

Oh ik weet ook nog wel dat onze EV zo'n gruwelijke hekel had aan een volle bak. Kon ze echt pisnijdig worden.
In het begin was ze zelfs boos op de spiegel in de binnenbak :=
Oren plat en dreigend kijken, tanden bloot.
Ze vond het ook vreselijk als ze werd afgesneden of ingehaald. Schimmels had ze helemaal een pest hekel aan. Helaas hadden wij er 1 die niet "voorop" durfde te lopen, dus die schoot steeds door de bak en kwam altijd bij ons uit. Errug grappig!! _-:(

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:35

Mag ik me ook aanmelden? Ik ben vanaf vorige week officieel eigenaar van de topper Starmie!
Eerst succesvol in de resnport, daarna enkele jaren gebruikt voor fokmerrie en nu staat ze bij mij :+:

Ook hebben wij Staryu haar volle zus hier op stal staan!
Afbeelding

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:54

oooooh, kwijl, wat een mooi plaatje daandriaan. hoe krijg jij dat achterbeen zo van de grond, ik ben jaloers.........

En breakthelaw, is dat ooit overgegaan?? Het is nl heel herkenbaar, hoewel we nog geen contact met schimmels hebben gehad, dus die ervaring heb ik niet. ;)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:13

petitparis schreef:
klopt dat de beenzetting in rengalop verschilt van gewone galop, maar een trainer gebruikt "galochasse" en "canter" idd om de snelheid uit te drukken. Voor hem is rengalop ook galop. of het paard maakt die overgang en is snel genoeg of het kan hem niet maken en kan niet mee. Canter kan dus zowel nog een galop zijn zoals we bij rijpaarden kennen, maar al even goed een rengalop zijn. Met een "galop" (op z'n frans uitgesproken) bedoelen ze bij ons echt snelwerk.

Ach zo :) Ik houd het lekker bij canter en galop. :+

Mooi paard daandriaan!

Top Cat deed het super in de binnenbak, het was enorm druk, waar ik al bang voor was. Maar na een kwartier aan 1 stuk hinniken omdat zijn vriendinnetje het bos in ging was hij stil en liep hij voorbeeldig. :)