Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. 

. Het op de auto zetten kan ook verkeerd aflopen hoor. Je hebt er die gaan uitbreken( je stopt natuurlijk de voorwaartse drang) en dat is met een sulky niet handig. Je hebt er die onder de auto door willen duiken( zeker als ze zonder check lopen zoals Ivar) . Ohja en als je met een raymondcheck loopt kan je vast komen te zitten in het hekwerk( dat heeft mijn vader een keer gehad, super chill als de auto wegrijd en je hoofdstel vast zit
)
. 2 paarden met een nogal eigen verhaal. Mowie is ons 'domste' veulen ooit, heb ik als veulen ooit wat over gepost. En dat bleek de lastigste ever te zijn met beleren
. Heel wat mee te stellen gehad
En Zwieber( zo heet hij niet maar je begrijpt waar de naam vandaan komt) heeft neurologische problemen. Dus beiden paarden waar ik heel veel mee gepuzzeld heb 

. De 'gewone neusriem' lijkt heel hoog te zitten, die zit heel erg los, die is alleen bedoeld om stabiliteit te geven aan de trekkleppen, daarom zitten ze hoog. Zit vast aan het hoofdstel, aan het stuk waar de kleppen aan vast zitten. Als je dat er niet aan doet loop je natuurlijk het risico dat het gaat schuiven en als je dan een klep trekt zit het teveel in de buurt van het oog

. Want zoals je ziet werkt die oogklep ook gister niet
Maar wie weet werkt het voor Ivar wel om maar 1 oogklep te trekken, hebben we het nieuwste foefje in de sport ontdekt
.
) en mijn ouders ook. Echter is mijn moeder de cursus gaan doen en het resultaat was echt bizar. Het is eigenlijk een soort 'mindfulness voor paarden' .
.
) gingen geloof ik dat ik toch maar moest toegeven dat ze niet het uur daarvoor met hun hoofd op haar schouder stonden te soezen omdat ze het gezellig vonden
.
. Ik ben iemand die snel paarden opvoed vanuit dominantie/grenzen zeg maar. Maar ik leer er ook wel van dat ik daardoor een energie meeneem die paarden ook 'hoog' in hun levels kan zetten.
. Maar het bewuster zien van wat je zelf 'meeneemt' en hoe een paard dat spiegelt: dat heeft Ivar ons wel mooi geleerd en pak ik mee voor meer paarden op onze stal 
.
. Soms mis ik wel eens bij topics op Bokt over sport waar we het voor doen, waarom wil je wedstrijden rijden met een paard. En dan kan ik dat slecht onder woorden brengen, maar als je dan weer zo'n proces doorloopt( en ik dat samen met mijn ouders mag doen ook nog), samen met een paard groeit: dan denk ik: daarom
hagelslag schreef:Altijd en eeuwig mag je van mij updaten.
Je schrijft er zo heerlijk over en het is zo interessant om te lezen.
Oftewel niet stoppen het is echt reuze interessant ookal reageer ik eigenlijk nooit
.
. Ik bedoel ga jij achter een paard zitten wat niet te houden is, ooit een keer stuurloos van de drafbaan afgevallen is, en dan zeggen: haal alle hulpmiddelen er maar af en dan zet ik hem op de auto, even kijken of hij zich gedraagt
.
) maar bij dit soort type paarden kun je niet hun angst er uit dwingen denk ik.
.
. Dus inderdaad, juist degene buiten je comfort zone, daar leer je het meeste van! Is Polie vergelijkbaar qua karakter?
) . Met binnen zetten als veulen/jaarling kwam ze omhoog, er is een periode geweest dat klanten haar weigerden binnen te zetten want ze gaf gewoon een voorbeen
. Dat je echt denkt: hoe dan? Zelf gefokt, zelf opgevoed. Maar deze merrie heeft een mening op een hele verschrikkelijke manier 

. Haar hoofd he: net een grote hond: GOOI DIE BAL NOU!!!
. Dit is dus helemaal mijn type paard, ookal heb ik vaak ruzie met haar lig ik ook zoooo vaak dubbel
.
. Heftig dat je vroeger toen ze nog zo klein was, altijd de hoevenkrabber bij de hand moest hebben.ruitje schreef:Nee totaal niet dapper dus.Is Polie vergelijkbaar qua karakter?
. Dat is dus niet normaal. Toch met haar alleen heerlijke buitenritjes gemaakt vanaf haar 10 de - 11de jaar . Ze heeft dat geleerd doordat onze bomproof ruin toen ze jong was altijd mee ging (achter Polie) en het 1ste jaar moest hij het 95 % van haar overnemen. Dan stopte ze, mijn man reed dan gelijk langs met Hercule, dat zinde ze haar niet want zij had wel de "baas"→ de 1ste van het clubje op haar rug→ dus rende ze als we voorbij het enge waren zsm langs Hercule (Cuul en ik knipoogde altijd naar elkaar en dan zag je die humor flits in zijn oog), en dan reed ze dus weer voorop. Nu is ze een heel evenwichtig paardje geworden met een heuse plek in de kudde, en was tante van het veulen van haar vriendin.
. Als ik streng keek, zakte ze al van haar sokken af bij wijze van spreken van schrik. Ik noemde haar een paardje met een rugzakje, maar kan dus toch wel goed komen met de juiste aandacht en begeleiding (zo van geen getut, geen gezeur, maar alles super zacht , heel veel herhaling en maar om haar lachen en zeker niet mee gaan in al die angsten). Ze is nu echt heel stabiel en zelfs wat dominant geworden. Dat laatste vind ik dus echt prachtig.ruitje schreef:Ik weet ook niet of dat heel 'erg' is als er dan ipv sport met een paard een goed recreatieplekje word gezocht, alhoewel ik mij dan ook weer afvraag of dat soort type paarden daar geschikt voor zijn![]()
Vind dat moeilijk, als ik zie hoe Ivar thuis is zal hij zijn hele leven iemand nodig hebben die enerzijds afbakend en hem anderzijds ruimte geeft. Mijn vader kan met hem lezen en schrijven, dat betekend dat hij zeker zo'n 1 x in de maand omdraait voor de kar uit niks, dan is er iets wat hem paniek geeft. Mijn vader moet altijd kiezen: geef ik hem een grens( soms nodig) of is Ivar nu zo overtuigd va
n dat hij daar niet langs gaat dat hij de hele boel afbreekt als ik doorzet.
En wij zijn echt niet kinderachtig zeg maar, het is niet zo dat wij paarden niet hard opvoeden soms( ik denk dat dravers sowieso een redelijke opvoeding krijgen) maar bij dit soort type paarden kun je niet hun angst er uit dwingen denk ik.
Alhoewel ik dat natuurlijk ook niet weet he, misschien geven wij Ivar veelste veel ruimte en doet hij het daarom nu als 6 jarige pas goed. Misschien als een andere trainer hem als 4 jarige eens heel erg goed had aangepakt had hij nu al wel veel meer koersen gewonnen? Dat weet je natuurlijk nooit.