Jockey worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flosje

Re: Jockey worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:14

detour. den bosch ligt ook niet op de veluwe.
ik weet dat volbloeden heel gevoelig kunnen zijn geduldig ben ik wel voorzichtig zal ik nu zeker zijn, ik rij echt iet alleen op de manege maar ik snap met wat je bedoelt. dankjewel voor de tip

heb je misschien een tip waar ik het in de vakantie kan proberen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:23

Nee, maar er zijn vast mensen hier ide in NL ervarnig hebben en ergens werken, maar ben je nog maar 10???

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:56

@ playcoy snap wat je bedoeld er zijn mensen zat die de feeling niet hebben om zowiezo met paarden om te gaan en die toch gaan rijden.
Je krijgt dan vaak zo'n gevoel van "snap je het nou echt niet"
dus idd je hebt het of niet Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:05

Mmm..Toxch maf, ik reed vroeger volbloedpaarden al op de manege maar ik was echt neit subtiel, soms zelfs lomp; heb echter altijd wel met lef gereden, zag geen gevaar en hield van het werklustige, misschien dat dat het voor me heeft geholpen, want ik pakte het toch vrij vlug op.
Maar subtiel ben ik niet altijd hoor!

Ik vind het echter zalig als een paard aangeeft dat het iets evrvelend vindt en toch bereid is om met je te willen werken.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:12

Dan hebben de volbloedjes je toch een hoop lompigheid afgeleerd Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:13

Ja, en ik leef nog!!!!

Die dame in mijn profiel was een heel aparte, mijn collegae waren haar zat, ze trok mensen het zadel uit, was een heet en uitgekookt dier, maar zo enthousiast; heb haar 5 jaar mogen hebben en ze was alles voor me. Was een point to pointer.

Het is bizar hoe veel je van zo'n dier kunt houden.

Flosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:38

detour nee ik ben geen 10 dat was ik 4 jaar geleden ik ben nu 14 in oktober 15

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:06

detour schreef:
Ja, en ik leef nog!!!!

Die dame in mijn profiel was een heel aparte, mijn collegae waren haar zat, ze trok mensen het zadel uit, was een heet en uitgekookt dier, maar zo enthousiast; heb haar 5 jaar mogen hebben en ze was alles voor me. Was een point to pointer.

Het is bizar hoe veel je van zo'n dier kunt houden.

vraagje he, bij welke trainer werkte je in ierland? Lag toch dicht bij Cork?

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:04

Zit er ook een renstal in de buurt van Alkmaar?

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:53

Nee, in Alkmaar ligt wel een drafbaan.
http://www.drafcentrumalkmaar.com/
Maar daar zitten geen trainers ofzo, er worden alleen koersen gehouden.
Elke maandag is het daar koersdag.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:12

ziyadah schreef:
Hey,
Als amatrice mag je niet zwaarder zijn dan 63 kg, maar wil je genoeg ritten krijgen moet je 55 kg wegen.
Als beroepsjockey moet je ook rond de 55 kg wegen, maar dat weet ik niet zeker.
Lengte is niet belangrijk, gewicht wel.
Al is het wel zo handig als je niet 1.80 bent Clown

Maar als ik jou was zou ik er pas weer aan denken als je ouder bent, 14/15 jaar ofzo.
Het kan namelijk heel goed zijn dat je dan liever wat anders doet, en je kan ook nog heel wat groeien lijkt mij.

Mijn advies is dus; denk er nog maar niet over na en ga gewoon leuke dingen met paardjes doen Haha!
Je hoeft nu echt nog niet te beginnen te oefenen met allerlei dingen.
Tijd genoeg!

En mocht het later niet lukken; niet getreurd; er zijn echt genoeg andere leuke beroepen (met paarden)!

waarom moet ze wel nadenken als ze een jaar of 14/15 is?
Ik ben namelijk 14 en ik wil het ook wel graag worden

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:18

als je beroeps wil worden moet je wel iets lichter dan 55 zijn hoor... En je moet nog maar afwachten of ze over 2 jaar nog wel paarden hebben, er zijn bijna meer rijders dan paarden op het moment, en je kan er niet van leven alleen jockey te zijn in nederland, daarvoor moet je het in het buitenland gaan zoeken.

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:47

Heyhey, dat van 14.15 jaar.. Soms is het zo dat je er over een paar jaar heel anders over denkt, en aangezien zij nu 12 is.. Ik weet ook niet precies meer waarom ik het typte, maar goed, toen vond ik dat. Is ook al een oud topic, dus ik dacht ik ga er ook niet meer dingen in veranderen.
Over dat gewicht, daar ben ik inmiddels al achter gekomen, dat je als amatrice best zwaarder mag zijn en dat je als beroeps beter wat lichter kan zijn. Ik heb dat toen gehoord van iemand die vroeger hier amateur jockey is geweest, ik zou het niet zomaar verzinnen.

Klopt, dat heb ik ook gehoord, dat er meer rijders dan paarden zijn hier. En met dat lage prijzengeld.. Ik vraag net als classic_life ook of er over 2 jaar nog wel paarden zijn. Ik hoop natuurlijk van wel!

Groetjes,

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 06:57

in de koers rijden doe je niet even, je kan niet zomaar aan komen wandelen van hey, ik wil jockey worden, kan iemand me helpen? als je nu op dit moment nog nooit op een renpaard heb gezeten, en jockey wil worden. is het in nl bijna onmogelijk.. het neemt toch wel 2 jaar in beslag om in ieder geval een beetje te leren rijden.. daarbij als je in de koers wil rijden kan je beter een vast paardje hebben, of een eigen paardje, want er zijn gewoon heel veel rijders. Je kan beter in het buitenland verderkijken.. want idd wat ziyadah zegt, we zullen zien wat er in nl nog is over 2 jaar Knipoog

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:10

Ik weet dat dit een aardig oud topic is, maar ik vond het toch wel interessant om even een reactie te plaatsen. Ik zit me namelijk een beetje te verdiepen in de rensport, omdat het me stiekem toch wel leuk lijkt om een keer bij een training te zijn of mee te doen. Jammergenoeg zijn er geen renstallen en trainers in mijn buurt (Utrecht) En ik vind het ook moeilijk om 'maar even' naar duindigt te gaan en daar te gaan informeren over de rensport, aangezien het aardig ver weg is voor mij.
Wie heeft er wat tips voor mij? (mijn bedoeling is niet echt een jockey te worden, maar gewoon een beetje de sfeer te proeven weten wat het inhoud!) Ik heb trouwens een eigen pony een halve arabier, en ik rijd vanaf mijn 8ste dus nu 8 jaar.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:16

je word niet zomaar jockey,

eerst amatrice.

je moet rekening houden dat je de eerste jaren niet veel geld zal kunnen verdien (uitzonderingen daargelaten) ook moet je rekening houden met de zogenoemde a\handicaps, denk er maar eens over na.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:00

Je kunt het beste de sfeer proeven door eerst eens naar een koersdag te komen! Helaas is het seizoen nu net voorbij, je zult dus moeten wachten tot volgend voorjaar. 'Even' een training meedoen is makkelijker gezegd dan gedaan. Een renzadel zit zó anders dan een dressuur/veelzijdigheidszadel. Duindigt is eigenlijk je enige mogelijkheid om iets te 'proeven' van de rensport. Je zou dus een keer naar een koersdag kunnen komen, daar in contact treden met wat trainers en vragen of je misschien een keer op zaterdagochtend of in de vakantie doordeweeks mag meekijken. Er wordt 's ochtends altijd getraind dus tijdens schoolperiode lijkt me dat wat lastig voor je.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 03:55

Dapy schreef:
je word niet zomaar jockey,

eerst amatrice.

je moet rekening houden dat je de eerste jaren niet veel geld zal kunnen verdien (uitzonderingen daargelaten) ook moet je rekening houden met de zogenoemde a\handicaps, denk er maar eens over na.

Hoe kom jij aan die wijsheid dat je eerst amatrice moet zijn voordat je jockey kan zijn?? als je jockey wilt worden moet je eerst leerling-jockey zijn...
En alleen paarden hebben te maken met handicaps's. En je kunt echt GEEN living hebben van jockey zijn in NL, helemaal niet als amatrice/amateur het woord zegt het al liefhebber, dus dat betekent helemaal geen geld voor je.

Daarbij vind ik het altijd wonderbaarlijk waar sommige mensen hun opmerkingen vandaan halen...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:56

IN Ierland willen ze dat trainers cursussen gaan volgen voor ze het kunnen worden; dat is nieuw, zo was het niet.

mbt handicaps, daar miet je wel degelijk rekening mee houden; een beetje jockey mist een tand, breekt een arm of been, etc.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:11

detour schreef:
mbt handicaps, daar miet je wel degelijk rekening mee houden; een beetje jockey mist een tand, breekt een arm of been, etc.

Nagelbijten / Gniffelen

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:44

detour schreef:
IN Ierland willen ze dat trainers cursussen gaan volgen voor ze het kunnen worden; dat is nieuw, zo was het niet.

nou dat vind ik wel een beetje onzin, je gaat toch echt wel met je eigen verstand op een paard zitten in de koers,
Ik ga in mei ook als jockey hier in de koersen rijden, maar ik bepaal toch echt zelf waar ik op ga zitten, en daarbij is er in de training evenveel risico als in de koers, je moet je kop erbij houden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:27

Play coy, het was maar een grapje. het is maar net hoe je de term handicap interpreteert! Haha! Knipoog Ach gut

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:50

oooh sorry ik had dat helemaal niet gezien Knipoog had t verband tussen jockey worden en handicap niet gelegd hahaha,, nee hij is wel goed Knipoog