Wat vinden jullie van dat vroege inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: Wat vinden jullie van dat vroege inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:49

Dat kan ook door het paard in een opfok groot te laten worden, eigenlijk zichzelf te laten trianen... Teveel in handen zijn op jonge leeftijd lijkt me sowieso niet goed voor de persoonlijke ontwikkeling van het paard. Laat ze maar lekker paard zijn de eerste drie jaar, met soortgenoten die elkaar prima opvoeden en 'trainen'

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:27

Ik zie dat we ernstig verschillen over de definitie van het begrip "training" Simone Knipoog. Laten we het daar maar bij laten.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:16

Haha, prima hoor. Dat klinkt in ieder geval al beter dan de eerdere opmerking die ik naar mijn hoofd krijg dat ik nergens wat vanaf weet Lachen

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:50

Sim0ne schreef:
Dat kan ook door het paard in een opfok groot te laten worden, eigenlijk zichzelf te laten trianen... Teveel in handen zijn op jonge leeftijd lijkt me sowieso niet goed voor de persoonlijke ontwikkeling van het paard. Laat ze maar lekker paard zijn de eerste drie jaar, met soortgenoten die elkaar prima opvoeden en 'trainen'

Er is wetenschappelijk aangetoond dat het bewegingsstelsel van een paard beter ontwikkelt als je er juist wel vroeg genoeg wat aan doet met een goed opgebouwde en uitgebalanceerde training; een 'training' zolas ze die in de opfok krijgen is daar niet voldoende voor. Promptertje zegt erg verstandige dingen en ik ga dan ook helemaal met haar mee.

En een paard kan toch ook z'n persoonlijkheid ontwikkelen als ie in training is? Onze (jonge) paarden lopen allemaal in een koppel.... voldoende soortgenoten en sociale opvoeding

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:56

hmm, tja, ik heb mijn paarden liefst niet teveel mensgericht, als in vragen om aandacht en opdringerigheid enzo. Bij ijslanders is het heel gebruikelijk om jonge paarden na het afspenen in een natuurgebied te zetten, waarbij alleen de nodige controles voor contact met mensen zorgen (ontwormen, bekappen, controle op ziekte enzo. Er is dan wel elke dag controle, maar van een afstandje). Verder moeten ze zelf eten zoeken en elkaar opvoeden. Dus wel de starttraining voordat ze afgespeend worden (halster aan, voetje geven, mee kunnen lopen), en daarna helemaal vrij laten. Deze paarden zijn later erg prettig in de omgang, omdat ze erg zelfstandig en niet zo opdringerig als ik veel jonge paarden zie die teveel bij mensen in de buurt zijn geweest en te weinig bij soortgenoten... Ik geef hier de voorkeur aan, maar dat moet natuurlijk iedereen voor zich weten. Dit systeem lijkt me alleen lastig te combineren met de vroege training die promptertje beschrijft, dus voor mij zou het niet werken. Trouwens, ijslanders worden meestal laat ingereden, maar blijven bijzonder lang bruikbaar (ik denk het langst van alle paardenrassen die er zijn, maar dit weet ik niet 100% zeker), wat ook wel zorgt dat ik veel vertrouwen in deze manier van oprgroeien heb.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:02

Ben een fel tegenstander van te jong inrijden. Of het nou voor de sport is of niet. Verder ben ik ook niet bepaald een longeerfan, zeker niet met paarden op jonge leeftijd. Laat paarden nou de eerste 3 jaar op zijn minst met rust, doe eventueel wat grondwerk vanaf 2,5, maar niet fanatiek longeren.

Verder vind ik dat paarden op elke leeftijd 'paard' mogen zijn, dus niet alleen die eerste jaren.
Ik geloof er niets van dat het paard 'goed' doet om al op tijd te beginnen. Juist op latere leeftijd beginnen en rustig opbouwen, werkt veel beter. Ja

Ja, het zal best dat dat in de sport niet kan, maar dat zegt in mijn ogen dan toch echt wat over de sport. Clown

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:04

Sim0ne schreef:
hmm, tja, ik heb mijn paarden liefst niet teveel mensgericht, als in vragen om aandacht en opdringerigheid enzo.

Dat ligt aan je eigen opvoeding, denk ik, ik wil dat namelijk ook niet.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:08

Citaat:

Niet voor 100%, je kunt als mens nooit zo nauwkeurig en duidelijk communiceren als paarden onderling dat doen, dus ik denk dat je altijd een bepaalde invloed zal hebben op het gedrag en het daardoor minder 'paards' maakt.

Kimmie1974

@ sim0ne: weet je uberhaupt hoe een Engels volbloed of Draver er in het echt uitziet, laat staan hoe deze paarden professioneel getraind en begeleid worden voor hun carriere in de draf-en rensport dan? Het is al zo vaak (o.a. in dit topic) uitgelegd dat deze professionele sportpaarden een goed leven leiden, en toch blijven onwetende mensen roepen dat het zielig is etc. Dromen Dan moet je niet raar opkijken dat mensen die hun hart verpand hebben aan deze paarden en sport nogal fel reageren als er rijkelijk met vooroordelen wordt gestrooid. Iedereen recht op zijn eigen mening & zijn eigen plezier, maar een beetje meer wederzijds begrip en inleveingsvermogen kan geen kwaad (en al helemaal niet op Bokt)!

Sim0ne

Nadya schreef:
Ben een fel tegenstander van te jong inrijden. Of het nou voor de sport is of niet. Verder ben ik ook niet bepaald een longeerfan, zeker niet met paarden op jonge leeftijd. Laat paarden nou de eerste 3 jaar op zijn minst met rust, doe eventueel wat grondwerk vanaf 2,5, maar niet fanatiek longeren.

Verder vind ik dat paarden op elke leeftijd 'paard' mogen zijn, dus niet alleen die eerste jaren.
Ik geloof er niets van dat het paard 'goed' doet om al op tijd te beginnen. Juist op latere leeftijd beginnen en rustig opbouwen, werkt veel beter. Ja

Ja, het zal best dat dat in de sport niet kan, maar dat zegt in mijn ogen dan toch echt wat over de sport. Clown

Ha Nadya, we zijn het weer eens eens Lachen

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:12

Ik zit met verwondering de discussies te volgen..

Waar praten jullie nu over over het goed is om een 1,5 / 2 jarig paard te laten koersen of rennen op de baan....
Sorry maar is daar een discussie over mogelijk?!?..
Dat het nu eenmaal gebeurd, tja dat is niet anders..
Maar een paard is pas uitgegroeid rond hun zevende jaar!!..En met een paard bedoel ik alle soorten, rassen, kleuren, maten...De groeischijven zijn nog niet eens dicht rond 2 jaar...maar ze zijn rijp? en er aan toe?...ik geloof gewoon niet dat dit wordt gezegd...
Helaas zullen de draver en renpaardeneigenaren hier niet mee eens zijn....misschien wordtr het tijd dat jullie je eens meer in de bouw en groei van een paard moeten verdiepen..

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:13

Sim0ne schreef:
Citaat:

Niet voor 100%, je kunt als mens nooit zo nauwkeurig en duidelijk communiceren als paarden onderling dat doen, dus ik denk dat je altijd een bepaalde invloed zal hebben op het gedrag en het daardoor minder 'paards' maakt.

Dus jij denkt dat een paard dat vroeg in handen is, opdringerig en om-aandacht-vragerig wordt? Ik denk het niet, daar ben je toch altijd zelf bij? Een paard wordt pas opdringerig als jij hem dat laat zijn en gaat pas om aandacht vragen als hij de juiste reactie krijgt op een signaal van hem, ik denk dus dat je dat wel kan voorkomen. Daarnaast lopen onze paarden altijd in een koppel buiten en kunnen daar 'paard zijn', dat vind ik ook heel belangrijk, daarnaast vind ik het belangrijk om een paard goed voor te bereiden op zijn werk met een goede training, die bij mij al als jong paard begint. Dan maakt het natuurlijk wel een hoop uit hoe je zo'n training in elkaar zet, wil je het niet overbelastend maken voor een jong paard. 10 minuten voor de kar, rechtuit bouwt een paard op, 10 minuten longeren kan hem afbreken

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:14

Meerdijk schreef:
@ sim0ne: weet je uberhaupt hoe een Engels volbloed of Draver er in het echt uitziet, laat staan hoe deze paarden professioneel getraind en begeleid worden voor hun carriere in de draf-en rensport dan? Het is al zo vaak (o.a. in dit topic) uitgelegd dat deze professionele sportpaarden een goed leven leiden, en toch blijven onwetende mensen roepen dat het zielig is etc. Dromen Dan moet je niet raar opkijken dat mensen die hun hart verpand hebben aan deze paarden en sport nogal fel reageren als er rijkelijk met vooroordelen wordt gestrooid. Iedereen recht op zijn eigen mening & zijn eigen plezier, maar een beetje meer wederzijds begrip en inleveingsvermogen kan geen kwaad (en al helemaal niet op Bokt)!

Ja, ik zal een voorbeeld aan jou nemen en net zo 'aardig' reageren op anderen die er een andere mening op na houden... Ik ben het er gewoon niet mee eens hoe renpaarden /dravers opgeleid worden, dat mag toch (zeker op Bokt).

Ik kan me nou eenmaal niet inleven in mensen die hun paarden met 1 of 2 jaar inrijden / trainen voor rennen / whatever... En ik word al helemaal moe van mensen die net doen alsof Engelse volbloeden en Dravers een of andere verheven soort zijn, waarbij het beendergestel en de groei ineens heel anders werkt dan bij de zogenaamde 'minderwaardige' koudbloeden. Kom op zeg, een paard is een paard en die heeft tijd nodig om lichamelijk en geestelijk volwassen te worden. Hoe minder de mens zich daarmee bemoeit hoe beter... De natuur heeft dat prima geregeld (als je in de evolutietheorie gelooft)

En als de natuur klaar is met 'bouwen' kun je er nog eens over na gaan denken om zelf nog wat toe te voegen om een paard geschikt te maken voor werk onder de man / voor de kar
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 16-08-07 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:15

Escardo schreef:

Waar praten jullie nu over over het goed is om een 1,5 / 2 jarig paard te laten koersen of rennen op de baan....
Maar een paard is pas uitgegroeid rond hun zevende jaar!!..En met een paard bedoel ik alle soorten, rassen, kleuren, maten...De groeischijven zijn nog niet eens dicht rond 2 jaar...maar ze zijn rijp? en er aan toe?...ik geloof gewoon niet dat dit wordt gezegd...
Helaas zullen de draver en renpaardeneigenaren hier niet mee eens zijn....misschien wordtr het tijd dat jullie je eens meer in de bouw en groei van een paard moeten verdiepen..

Tja, ik heb me daar dus in verdiept (via wetenschappelijke artikelen die me op school worden aangereikt), maar daarmee kom ik dus tot dezelfde conclusie als promptertje...

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:17

Sim0ne schreef:
Ik kan me nou eenmaal niet inleven in mensen die hun paarden met 1 of 2 jaar inrijden / trainen voor rennen / whatever... En ik word al helemaal moe van mensen die net doen alsof Engelse volbloeden en Dravers een of andere verheven soort zijn, waarbij het beendergestel en de groei ineens heel anders werkt dan bij de zogenaamde 'minderwaardige' koudbloeden. Kom op zeg, een paard is een paard en die heeft tijd nodig om lichamelijk en geestelijk volwassen te worden. Hoe minder de mens zich daarmee bemoeit hoe beter... De natuur heeft dat prima geregeld (als je in de evolutietheorie gelooft)

Jammer dat je je niet een beetje daarin kan inleven.... waarom discussieren we dan nog? Ik kan me wel in jou inleven, ik doe het zelf alleen anders en we zeggen niet dat dravers/volbloeden een ander en sneller rijp beenderstelsel hebben... dat geloof ik namelijk niet, we gaan er alleen op een andere manier mee om, maar daarom hoeft niet 1 van beide fout te zijn

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:18

Meerdijk schreef:

Onwetende mensen? Verward
Ik heb vroeger een aantal jaren op de draversbaan in Hilversum (die bestaat nu niet meer) meegeholpen. En nu staan er diverse dravers vlak achter ons huis. Die mogen dan nog lekker op het land staan, maar ik ben niet vergeten hoe het destijds op de baan en in de stallen e.d. er aan toeging. Een van de afschuwelijkste tijden uit mijn paardenhobbytijd. Misselijk
Daarmee zeg ik niet dat iedereen in dat vak zo met paarden omgaat, maar IK heb er een hele nare smaak aan overgehouden. Ik vind het daarnaast erg jammer dat die paarden zo vroeg al de baan op moeten.

Verder zie ik ook steeds meer dat particuliere paarden gewoon veel te vroeg 'zadelmak' (kan me nog een topic van vanmorgen herinneren) en/of ingereden worden. Op MP diverse advertenties van jonge paarden, die al 'van alles kunnen'. Kotsmisselijk word ik daarvan. Misselijk

Mii_X_HarrY

met 1 jaar worden ze nog niet ingereden... aan het eind van hun 'een jarig' bestaan worden ze gelongeerd en wordt er 'kennis gemaakt' met zadel en licht bitje. niet al gelijk inrijden

Sim0ne

Mackie schreef:
Tja, ik heb me daar dus in verdiept (via wetenschappelijke artikelen die me op school worden aangereikt), maar daarmee kom ik dus tot dezelfde conclusie als promptertje...

Heb je een referentie van een dergelijk artikel? Ik heb hier op de universiteit ook toegang tot Web of Knowledge, en zou er graag eens een (of meer) lezen, om de validiteit te kunnen beoordelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:19

Escardo schreef:

Helemaal mee eens, hoor. Maar men moet wat roepen om dit te verantwoorden..... Blijkbaar. Verdrietig

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:20

Sim0ne schreef:
Mackie schreef:

Heb je een referentie van een dergelijk artikel? Ik heb hier op de universiteit ook toegang tot Web of Knowledge, en zou er graag eens een (of meer) lezen, om de validiteit te kunnen beoordelen.

nee, niet bij de hand, Promtertje misschien wel, maar je kan zelf ook ff rondkijken op pubmed

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:22

Welke term kan ik het best gebruiken om op te zoeken? Ik weet niet zo goed wat 'bottenstelse' of zoiets is in het Engels / medische term

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:23

Escardo schreef:
....misschien wordtr het tijd dat jullie je eens meer in de bouw en groei van een paard moeten verdiepen..

Ik heb hier al meerdere malen aangegeven (maar daar wordt geloof ik heel makkelijk overheen gelezen Rolleyes ) dat er WETENSCHAPPELIJK IS BEWEZEN dat het trainen van paarden op zeer jonge leeftijd (2 jaar en jonger) een ZEER GUNSTIGE UITWERKING HEEFT OP BEENDERGESTEL, PEZEN EN BANDEN.

Zo, nu duidelijk genoeg Knipoog ? De kunst is alleen: wat voor soort training en hoe.

Als er ergens mensen zijn die zich in de bouw en ontwikkeling van paarden hebben verdiept, dan is dat in de draf&rensport.

Mijn zelfgefokte hengst was inderdaad op zijn sterkst toen hij 7 jaar oud was, hij liep toen zijn beste koersen. Zijn training daarvoor is echter al begonnen toen hij 16 maanden oud was. Waren we hem niet zo jong gaan trainen, dan zou hij nooit op zijn 7e zulke prestaties neer hebben kunnen zetten.

Het valt me op dat heel veel mensen buiten de snelle sporten juist heel weinig benul hebben van hoe een paardenlichaam in elkaar steekt en wat gerichte beweging daar mee doet. Een plaatje met "groeischijven" is snel opgezocht op internet, maar dat vervangt imo niet de praktische kennis van járen van goede draver- en volbloedtrainers.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:26

Draver- en volbloedtrainers willen paarden die winnen en die dus op een bepaalde leeftijd super presteren. Dat is een ander doel dan een zo gezond mogelijk paard 'maken' dat zo lang mogelijk meegaat. Volgens mij sluit het 1 het ander meestal uit. Net als topsporters bij mensen, dit is bepaald niet gezond voor je lichaam...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:26

Ik heb ze hier ook niet bij de hand (mijn werk heeft helemaal niets met paarden te maken), thuis wel. De Wayboerhoeve heeft hier in Nederland onderzoek naar gedaan, en gidsland VS heeft er tig gedaan. The Horse Magazine publiceert daar dit soort onderzoeken altijd, bijv. in februari 2000 het artikel dat pezen alleen maar getraind kunnen worden tót driejarige leeftijd, alle training daarna heeft voor de pezen geen enkele zin meer (voor de rest van het lichaam uiteraard wel).

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:27

promptertje schreef:
Escardo schreef:
....misschien wordtr het tijd dat jullie je eens meer in de bouw en groei van een paard moeten verdiepen..

Ik heb hier al meerdere malen aangegeven (maar daar wordt geloof ik heel makkelijk overheen gelezen Rolleyes ) dat er WETENSCHAPPELIJK IS BEWEZEN dat het trainen van paarden op zeer jonge leeftijd (2 jaar en jonger) een ZEER GUNSTIGE UITWERKING HEEFT OP BEENDERGESTEL, PEZEN EN BANDEN.

Daar wordt idd over heen gelezen.... is dat zo nietszeggend dan?? Verward

en nee, dat zeggen we niet alleen om onszelf te moeten verantwoorden tegenover mensen hier op bokt, maar omdat we onszelf (dravereigenaren en -trainers) hier in verdiept hebben