Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
. Laten we het daar maar bij laten.
Sim0ne schreef:Dat kan ook door het paard in een opfok groot te laten worden, eigenlijk zichzelf te laten trianen... Teveel in handen zijn op jonge leeftijd lijkt me sowieso niet goed voor de persoonlijke ontwikkeling van het paard. Laat ze maar lekker paard zijn de eerste drie jaar, met soortgenoten die elkaar prima opvoeden en 'trainen'
Sim0ne schreef:hmm, tja, ik heb mijn paarden liefst niet teveel mensgericht, als in vragen om aandacht en opdringerigheid enzo.
Citaat:Dat ligt aan je eigen opvoeding, denk ik, ik wil dat namelijk ook niet.
Dan moet je niet raar opkijken dat mensen die hun hart verpand hebben aan deze paarden en sport nogal fel reageren als er rijkelijk met vooroordelen wordt gestrooid. Iedereen recht op zijn eigen mening & zijn eigen plezier, maar een beetje meer wederzijds begrip en inleveingsvermogen kan geen kwaad (en al helemaal niet op Bokt)! Nadya schreef:Ben een fel tegenstander van te jong inrijden. Of het nou voor de sport is of niet. Verder ben ik ook niet bepaald een longeerfan, zeker niet met paarden op jonge leeftijd. Laat paarden nou de eerste 3 jaar op zijn minst met rust, doe eventueel wat grondwerk vanaf 2,5, maar niet fanatiek longeren.
Verder vind ik dat paarden op elke leeftijd 'paard' mogen zijn, dus niet alleen die eerste jaren.
Ik geloof er niets van dat het paard 'goed' doet om al op tijd te beginnen. Juist op latere leeftijd beginnen en rustig opbouwen, werkt veel beter.![]()
Ja, het zal best dat dat in de sport niet kan, maar dat zegt in mijn ogen dan toch echt wat over de sport.
Sim0ne schreef:Citaat:Dat ligt aan je eigen opvoeding, denk ik, ik wil dat namelijk ook niet.
Niet voor 100%, je kunt als mens nooit zo nauwkeurig en duidelijk communiceren als paarden onderling dat doen, dus ik denk dat je altijd een bepaalde invloed zal hebben op het gedrag en het daardoor minder 'paards' maakt.
Meerdijk schreef:@ sim0ne: weet je uberhaupt hoe een Engels volbloed of Draver er in het echt uitziet, laat staan hoe deze paarden professioneel getraind en begeleid worden voor hun carriere in de draf-en rensport dan? Het is al zo vaak (o.a. in dit topic) uitgelegd dat deze professionele sportpaarden een goed leven leiden, en toch blijven onwetende mensen roepen dat het zielig is etc.Dan moet je niet raar opkijken dat mensen die hun hart verpand hebben aan deze paarden en sport nogal fel reageren als er rijkelijk met vooroordelen wordt gestrooid. Iedereen recht op zijn eigen mening & zijn eigen plezier, maar een beetje meer wederzijds begrip en inleveingsvermogen kan geen kwaad (en al helemaal niet op Bokt)!
Escardo schreef:Ik zit met verwondering de discussies te volgen..
Waar praten jullie nu over over het goed is om een 1,5 / 2 jarig paard te laten koersen of rennen op de baan....
Sorry maar is daar een discussie over mogelijk?!?..
Dat het nu eenmaal gebeurd, tja dat is niet anders..
Maar een paard is pas uitgegroeid rond hun zevende jaar!!..En met een paard bedoel ik alle soorten, rassen, kleuren, maten...De groeischijven zijn nog niet eens dicht rond 2 jaar...maar ze zijn rijp? en er aan toe?...ik geloof gewoon niet dat dit wordt gezegd...
Helaas zullen de draver en renpaardeneigenaren hier niet mee eens zijn....misschien wordtr het tijd dat jullie je eens meer in de bouw en groei van een paard moeten verdiepen..
Sim0ne schreef:Ik kan me nou eenmaal niet inleven in mensen die hun paarden met 1 of 2 jaar inrijden / trainen voor rennen / whatever... En ik word al helemaal moe van mensen die net doen alsof Engelse volbloeden en Dravers een of andere verheven soort zijn, waarbij het beendergestel en de groei ineens heel anders werkt dan bij de zogenaamde 'minderwaardige' koudbloeden. Kom op zeg, een paard is een paard en die heeft tijd nodig om lichamelijk en geestelijk volwassen te worden. Hoe minder de mens zich daarmee bemoeit hoe beter... De natuur heeft dat prima geregeld (als je in de evolutietheorie gelooft)
Meerdijk schreef:@ sim0ne: weet je uberhaupt hoe een Engels volbloed of Draver er in het echt uitziet, laat staan hoe deze paarden professioneel getraind en begeleid worden voor hun carriere in de draf-en rensport dan? Het is al zo vaak (o.a. in dit topic) uitgelegd dat deze professionele sportpaarden een goed leven leiden, en toch blijven onwetende mensen roepen dat het zielig is etc.Dan moet je niet raar opkijken dat mensen die hun hart verpand hebben aan deze paarden en sport nogal fel reageren als er rijkelijk met vooroordelen wordt gestrooid. Iedereen recht op zijn eigen mening & zijn eigen plezier, maar een beetje meer wederzijds begrip en inleveingsvermogen kan geen kwaad (en al helemaal niet op Bokt)!

Mackie schreef:Tja, ik heb me daar dus in verdiept (via wetenschappelijke artikelen die me op school worden aangereikt), maar daarmee kom ik dus tot dezelfde conclusie als promptertje...
Escardo schreef:Ik zit met verwondering de discussies te volgen..
Waar praten jullie nu over over het goed is om een 1,5 / 2 jarig paard te laten koersen of rennen op de baan....
Sorry maar is daar een discussie over mogelijk?!?..
Dat het nu eenmaal gebeurd, tja dat is niet anders..
Maar een paard is pas uitgegroeid rond hun zevende jaar!!..En met een paard bedoel ik alle soorten, rassen, kleuren, maten...De groeischijven zijn nog niet eens dicht rond 2 jaar...maar ze zijn rijp? en er aan toe?...ik geloof gewoon niet dat dit wordt gezegd...
Helaas zullen de draver en renpaardeneigenaren hier niet mee eens zijn....misschien wordtr het tijd dat jullie je eens meer in de bouw en groei van een paard moeten verdiepen..
Sim0ne schreef:Mackie schreef:Tja, ik heb me daar dus in verdiept (via wetenschappelijke artikelen die me op school worden aangereikt), maar daarmee kom ik dus tot dezelfde conclusie als promptertje...
Heb je een referentie van een dergelijk artikel? Ik heb hier op de universiteit ook toegang tot Web of Knowledge, en zou er graag eens een (of meer) lezen, om de validiteit te kunnen beoordelen.
Escardo schreef:....misschien wordtr het tijd dat jullie je eens meer in de bouw en groei van een paard moeten verdiepen..
) dat er WETENSCHAPPELIJK IS BEWEZEN dat het trainen van paarden op zeer jonge leeftijd (2 jaar en jonger) een ZEER GUNSTIGE UITWERKING HEEFT OP BEENDERGESTEL, PEZEN EN BANDEN.
? De kunst is alleen: wat voor soort training en hoe.promptertje schreef:Escardo schreef:....misschien wordtr het tijd dat jullie je eens meer in de bouw en groei van een paard moeten verdiepen..
Ik heb hier al meerdere malen aangegeven (maar daar wordt geloof ik heel makkelijk overheen gelezen) dat er WETENSCHAPPELIJK IS BEWEZEN dat het trainen van paarden op zeer jonge leeftijd (2 jaar en jonger) een ZEER GUNSTIGE UITWERKING HEEFT OP BEENDERGESTEL, PEZEN EN BANDEN.