Engels Volbloed (thoroughbred) als recreatie paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje100

Re: Engels Volbloed (thoroughbred) als recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:39

Ik heb een keer paarden gehuurd bij een manege om aan het strand te rijden. Toen kregen we ook een aantal Engelse volbloeden mee. Ik had aangegeven het meeste ervaring te hebben en die van mij bokte een paar keer (hadden ze ook gezegd), en ik kon hem op het strand in galop maar met moeite achter de rest houden. Maar hij schrok nergens van en was verder erg braaf. De andere volboeden die mee waren gedroegen zich super en daar kon je dus duidelijk een minder ervaren ruiter zo op weg sturen.
Een vriendin van mij heeft een Arabisch volbloed die van de renbaan af kwam. Heeft ze Z2 dressuur meegereden, en buiten was ze ook redelijk braaf en verkeersmak, zonder dat daar echt op getraind was. Die staat trouwens nu bij een man die Trakheners fokt en d.m.v. arabische en engelse volbloeden nog wat meer bloed aan het ras wil toevoegen. De arabier is of wordt nog gedekt met Gribaldi dacht ik.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 15:43

Ik heb in Ierland wel eens een werkelijk fantastische buitenrit gemaakt op een 7/8 Volbloed hunter. Daar werd een deel van het jaar werkelijk mee achter de vossen mee gejaagd. Dat dier had een enorm uithoudingsvermogen en het was een heerlijk dier om te rijden. Echt geen gekkenhuis.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 22:41

Ik ben een aantal (gedeeltelijk) volbloeden tegengekomen op maneges, en daar doen ze het eigenlijk gewoon goed. Wat mij opvalt is dat ze soms vrij langzaam spanning kunnen opbouwen (als je verkrampt zit of teveel spanning op de teugels houdt). En dat laten ze ook niet zomaar los. Ook lopen ze zich helemaal warm over langere tijd, en worden ze dus tijdens het rijden vaak heter en niet kalmer.

(Half-)Arabieren bv reageren voor zover ik merk veel direkter: daar krijg je veel sneller reactie op iets wat je doet, maar die laten het ook sneller weer los.

De volbloeden die ik ken zijn stuk voor stuk uiterst vriendelijke paarden, met weinig bijdehante streken Lachen In dat opzicht zijn ze eigenlijk nog niet zo verkeerd! (Als ik ze vergelijk met de KWPN-paarden die ik ken, vind ik de volbloeden kalmer en fijner.)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 01:44

Ik heb 4 jaar een eng. volbloed gehad. Ik reed altijd buiten en 1x in de week een manegeles, met onderlinge wedstrijdjes.Geweldig paard. Ik ben een bangerd en kon met hem lezen en schrijven. Natuurlijk was hij wel eens opgewonden, maar altijd handelbaar. Buitenrijden was perfect, hij was echt nergens bang van. Af en toe, met winderig weer en vooral op de terugweg, wilde hij wel eens hupsen,dribbelen, galopje op de plaats of ander mal doen, maar een korte klank met mijn stem en het was over. Hij sprong ook geweldig, ik durfde zelf niet hoger dan 1.10m, maar bijna altijd foutloos rond.
Jammer was vaak dat meedenken. Als je een proefje oefende, dan reed hij hem de 3e keer al uit zichzelf. Of 2 keer gewijkt, dan ging hij de derde keer al vanzelf, terwijl het soms de bedoeling niet was.
Ik kon hem rustig een week laten staan, stapte zo op, niets aan de hand.
OOk wel eens een trail wedstrijdje gedaan(heet het zo?) Over zeil stappen, door een vliegengordijn, over een loopbrug, langs paraplu,s, iets oppakken en verder op weer neerzetten. Hij deed het prima.
's winters was hij wel altijd heter dan 'szomers. Ik merkte dat vooral in de les. als hij na een kwartiertje warm was, zat het tempo er goed in en was er dressuur technisch niet veel eer meer te behalen.
Maar mijn beginnende paardrijdende dochter, reed hem zelfs zijn laatste jaar in haar les.
Helaas heb ik hem in Jan. j.l. laten inslapen, i.v.m. ernstige artrose....Hij moest zoveel pijn hebben, dat het niet verantwoordt meer was.

Ik heb druk naar een ander volbl gezocht. Maar mijn "grote" man wilde ook rijden en mijn beginnende dochter ook. Het is dus nu een "droogstoppel" kwpn geworden Haha! . Een schat van een beest, maar je blijft vergelijken he.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:50

Hallo,

Heeft hier iemand een volbloed van een race-stal gekocht? wie heeft hier ervaring mee in Nederland? In engeland/ierland etc wordt dit veel gedaan. Maar ook in Nederland? Zo ja wie weet dan een goed adres?

groetjes

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:56

Ik heb ook een engelsvolbloed gehad die van de renbaan kwam.. Heerlijk paard! Het duurde even voor we vriendjes waren maar daarna deed hij ook echt alles voor me! Ik zou zo weer een engels volbloed willen nemen.. Het fijnste vind ik is dat ze zo heerlijk werkwillend zijn, je moet ze op de goede manier leren vragen, dan doen ze alles!

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:05

Casca schreef:
Ik heb ook een engelsvolbloed gehad die van de renbaan kwam.. Heerlijk paard! Het duurde even voor we vriendjes waren maar daarna deed hij ook echt alles voor me! Ik zou zo weer een engels volbloed willen nemen.. Het fijnste vind ik is dat ze zo heerlijk werkwillend zijn, je moet ze op de goede manier leren vragen, dan doen ze alles!

en hoe ben je aan dit paard gekomen?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:08

Hier mijn engels volbloed Gracy aan het werk. ( Link onderschrift!)

Ik vind dat ze echt heerlijk loopt en ze is lekker veelzijdig. Ze kan ook lekker springen en crossen, is heerlijk (soms wat heet :p ) voor buitenritjes en ook dingen als longeren, lange lijnen, dubbele lijnen, zonder zadel, behendigheidsproefjes etc zijn erg leuk om met haar te doen!!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:12

Hoi,

zelf heb ik op eenr enstal in Ierland gewerkt en de paarden zijn allemaal heel verschillend, wat echter belangerijk was met allemaal: Laat ze in hun waarde. Ze hebben grenzeloze energie en zijn allemaal alert en de meeste ook nog behoorlijk intelligent.

Een hoop ruiters in NL rijden voornamelijk dressuur; dit zijn echter paarden die ook graag springen en buiten rijden, soms even lekker de benen willen strekken want dat hebben ze nodig om zich mentaal lekker te voelen.

Zelf heb ik een van de merries meegenomen naar NL en ookal was de weg lang- ik had geen fijner paard kunnen hebben, we hadden een mega-band met elkaar.

ZE was wel veel sensibeler dan andere paarden en sneller beledigd. Ook reageerde ze veel gevoeliger op druk of beweging.

Als je met rust kan rijden en heel veel geduld hebt zul je zien dat je geen beter paard kunt hebben, ook mbt de recreatie. Ze kunnen vlug schrikken maar willen graag lopen. Heerlijk toch, als je een paard niet constant naar voren hoeft te rijden?..

touchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:21

ik heb mijn engelse volbloed bijna een jaar. (100%volbloed)ze was 6jaar lang een renpaard en is naar de manege gekomen. niemand kon met haar rijden omdat ze verkeerd begrepen werd en alles slacht opnam. ik kocht haar omdat ik wit dat er meer uit haar gehaald kon worden en nu is ze een geweldig indoor-jumpingpaard maar buiten is ze hopenloos. ik denk dat volbloeden(en daarmee vooral renpaarden) heel goede receatie paarden zullen zijn maar ze zullen niet vaak echt heel goed in iets zijn(er zijn nat uitzonderingen)ze blijven goed voor wat ze geboren zijn, RACEN!groetjes

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:22

Dit is een oud topic; ik zet hier een slotje op.