jockeys slaan hun renpaarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

roest

Re: jockeys slaan hun renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:49

@ MiniMouse: jij heb een 'proffesional' aan het werk gezien Tong uitsteken
....Die mogen mij ook niet Clown

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:53

saskiakefie schreef:
nou, goede springruiters, trekken niet zo in de mond hoor

Normaal meng ik mij niet in dit soort wellus niettus discussies, Maar kon het niet laten nu. Ja ik ben iemand uit de drafsport! En heb van het weekend eens Jumping Amsterdam gekenen, Sorry meiden ik heb er niet van genoten niet trekken in hun mond? zei je dat nou??? Heb niet anders gezien!

Edit: Even wat veranderd!
Laatst bijgewerkt door draverr op 31-01-07 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:54

En wat heeft dat met renpaarden te maken? Het gaat hier over slaan met de zweep. Niet wat er verkeerd loopt in een andere sport.

Trouwens is noorwegen ook een renland? Heb er veel tereinen gezien?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:54

griebels schreef:
Nadya schreef:
Tja, voor hun derde jaar inrijden met bit, terwijl ze nog volop aan het wisselen zijn, vind ik dus echt niet kunnen. En ik weeg nog geen 50 kg en ga ook nog niet op mijn jonge paard zitten (is bijna 3). Clown
Verdiep je eens in de groei van een paard, zou ik zeggen.....

En dat paarden een dikke huid hebben? Mijn paard reageert heel heftig op zwepen (als iemand er al mee zwaait is 'ie weg), omdat ik nooit een zweep gebruik (is niet nodig). Hoe vaker je ze gebruikt, hoe sneller een paard afstompt. Of dat dan niet erg is, bedenk dat zelf maar.

Als je rekening houdt met de fysieke en mentale groei van een paard, je overvraagt en forceert het paard niet en doet niets onder dwang en door angst aan te jagen of het paard pijn te doen, en je rijdt dan wedstrijden, dan is het een ander verhaal.

lieverd paarden wisselen hun tanden ook nog later hoor, als ze 4 zijn enzo... dan zijn de meeste ook al gereden EN met bit Knipoog

ga eens kijken bij een renstal Knipoog

Ik weet maar al te goed wanneer paarden hun tanden wisselen, daarom doe ik met mijn paard (nog net geen 3) de eerste jaren sowieso alles bitloos. En als dat goed bevalt, zie ik het nut niet van alsnog een bit indoen. Knipoog Clown
Ik ga absoluut niet meer kijken bij renstallen e.d. Heb teveel ellende gezien in het verleden en zie nog dagelijks diverse sportpaarden die niet echt een fijn leven hebben. Ik ga gewoon anders met paarden (zeker met mijn eigen paard om).

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:56

als je het niet wilt zien, moet je er ook niet over oordelen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:57

griebels schreef:
als je het niet wilt zien, moet je er ook niet over oordelen

Ik heb al genoeg gezien, zei ik (voor alle duidelijkheid; in diverse takken van de paardensport, ook de rensport).... Lezen is ook moeilijk blijkbaar. Slapen

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:02

classic_life schreef:
saskiakefie schreef:
nou, goede springruiters, trekken niet zo in de mond hoor

Piet Raymakers geen goede springruiter? Die heeft dit weekend in J.A gewonnen.... En ik heb die met inrijden gezien dat óók hij in de mond trekt! En heb je Edward Gal wel eens zien inrijden? Dat is ook niet bepaald met een zachte hand.

Bedankt Classic Ik had al een post geplaats maar nu heb ik de namen er weer bij!!! Je haalt de woorden uit mijn mond.

Maar zo is in iedere tak van paardensport wel wat te zeuren.

Laat iedereen lekker in de waan, en doe wat je leuk vind!!!

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:03

Laten we wel zijn: geen enkele sport is goed voor paarden.
Springsport niet, dressuursport niet en rensport ook niet. De mens legt het paard zijn wil op en het paard heeft er maar naar te luisteren.
Gelukkig heb je mensen in de sport die hun paarden goed 'gebruiken' en je hebt mensen die hun paard puur voor het geld misbruiken.
Ik heb een net 3-jarig renpaard gezien die nu ontzettend gevoelig is op zijn achterhand door het vele slaan op de renbaan en ik ken een 5-jarig dressuurpaard dat totaal ongevoelig is in de mond en buik door het vele trekken van zware bitten en prikken van scherpe sporen. Ik heb een draver gezien op een documentaire waar ze kettingen in de mond hingen en de tong opbonden. Tijdens de race werd er vlak voor de einde de zachte dempende oordoppen uitgetrokken die voor een enorme geluidsdruk zorgen waardoor het paard harder ging lopen. Zag manegepaarden die totaal murwm gereden waren, 5 uur achter elkaar met trekkende, schoppende en hossende ruiters erop. Heb gehoord van Arabieren die dag en nacht met necksweats opstaan waar spiritus onder gesmeerd wordt om de nek zo slank mogelijk te krijgen voor shows en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dus tel uit je winst. Het jammere is dat aan paardensport nog steeds mensen meedoen...

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:06

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:17

sneu dat dat paard zolang heeft moeten lijden! Ik vind het best als je een paard met zoveel liefde er weer probeert op te lappen, maar dat het zo ver heeft moeten komen dat ze hem (nu pas) hebben in laten slapen. Ik hou erg veel van paarden maar ze moeten wel morgen kunne blijven leven en niet als een kasplantje.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:20

mee eens...

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:20

Ik denk dat alle topsport niet paardvriendelijk is. Er wordt het meeste uit zo'n dier gehaald. Dat kan eigenlijk niet zonder gevolgen..
Bij paardenrennen word ik zelf al zewuwachtig van dat agressieve gezwaai met die zweep, als ik dat zou doen rent m'n pony zich dood voorspel ik.. Scheve mond Niet dat ze raak slaan, maar ze zwaaien wel heel opgefokt door de lucht met die dingen..
In de de topsport krijg ik het ook erg benauwd bij het zien van dressuur paarden met 2 grove bitten in hun mond en een kinketting. Plus dan nog een paar sporen.. Mja en dan gaat het om 'lichtheid en gratie' en zo 'weinig mogelijk contact met de paardenmond blahblahblaah! Ja het zal zal wel, ik krijg pas respect voor die mensen als ze diezelfde oefeningen kunnen met een bitloos hoofdstel en zonder allerlei hulpmiddelen. Tong uitsteken
Springsport idem dito.
Western is opzich prachtig maar als ik naar het 'spinnen' kijk voel ik de gewrichten gewoon slijten. Koe

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:27

griebels schreef:
ik weet niet hoe het in tsjechie is, maar hoe het paard was, zo zijn ze allemaal... Kunnen niet wachten om over die baan te gaan!

Euh? oké maar waarom moest driekwart van de paarden daar dan dat starthok in gemept worden?

Misschien is het off topic maar: met alle respect... dat filmpje van barbaro daar zie ik op een gegeven moment een sterk vermagert doodziek paard... vind dat niet getuigen van dierenliefde... om een beest zo lang te laten leiden voordat ze hem eindelijk laten gaan...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:31

dat heeft ook niets meer met rensport te maken, maar het rekken van een paardenleven.
Hier in NL worden geen paarden in de startboxen geslagen...

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:40

Rensport is ook echt mijn ding niet,en weet er weinig van;ben nog nooit naar de renbaan geweest.
Ik heb eens 2weken op zo'n stal gewerkt, waar ik ook jockey ging worden(achteraf gebleken dat het echt niets voor mij is) moet zeggen dat er fantastisch met de paarden omgegaan werd! beter dan waar dan ook ik OOIT al geweest was.!
Dus het hangt allemaal niet af van discipline tot discipline. Maar van stal tot stal en persoon tot persoon.
De vinger wijzen naar één sport is makkelijk, maar heel ONeerlijk tegenover de mensen die het wel in het belang van de paarden doen! ik zou niet graag zo'n stempel op mijn neus krijgen..

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:43

griebels schreef:
dat heeft ook niets meer met rensport te maken, maar het rekken van een paardenleven.
Hier in NL worden geen paarden in de startboxen geslagen...

mja heb je gelijk in... in ieder geval in dat eerste punt, ik heb er ook braaf bij gezet dat het off topic was... het is gewoon iets wat regelmatig gebeurd in de topsport... Tong uitsteken en niet specifiek met rensport Lachen
Van dat tweede weet ik het niet Knipoog ben nooit op een NL renbaan geweest... misschien dat ik ooit eens een ga bezichtigen om met eigen ogen te zien dat het dan niet zo erg zou zijn als dat gebeuren in tsechië Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:49

moet je vooral doen, de paarden worden hier allemaal netjes in de boxen gezet, gaan ze er na een tijd nog niet in, lopen ze gewoon niet mee

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:15

gipsyboy schreef:
ik ben echt helemaal van de western wel is een wedstrijd van gezien ofzo?
teugeltje altijd los en luisteren op je been terwijl je amper wat hoeft aan te raken.
en alles zonder zweep, en oh ja DE SPOREN ZIJN VOOR DE SIER als je die gebruikt word je gediscualificeert.
ik hou totaal niet van die dressuur en springen en ren (rdaf) paarden

Ik vind ook,bij elke tak van de paardensport is wel wat aan te merken zodra het op topniveau komt!
En over jouw uitspraak gipsyboy,ik vind die gigantische stops die ze maken bij western ook niet echt normaal! Je kan mij niet wijsmaken dat het goed is voor een paard om noodstops te maken,en rond een tonnetje te rennen enzo.
Maar ja,zo heb je bij elke sport wel wat!
Ik ben het ook niet met alles eens in de draf- en rensport,en heb alles van heeel dichtbij meegemaakt. Sommige trainers zijn super voor de paarden,en die paarden zien er hardstikke goed en gelukkig uit,maar ik heb het ook wel eens minder gezien...
Ik heb zelf ook een ex-renpaard,kreeg hem toen hij 3 was,bijna niet gekoerst,maar toch erg nerveus en druk,je kon wel zien dat hij in training is geweest,na een jaar of 2 was hij echt pas zichzelf...
Ik vind de draf- en rensport ook een mooie sport,maar ben het niet met alles eens,maar helaas,zo heb je dus met alles wel wat.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:08

klopt ja als hier in Nederland een paard nie in de startbox wil dan wordt er gewoon niet gestart.
bij ons praat ik even over het kleinspel zijn wel een hoop mensen tegen maar als ze daar te lang gek doen wordt er niet gestart klaar.
worden paarden dan geslagen of zo worden de eigenaren een tijdje geschorst.
pas was er bij ons ook iemand die gewoon dingen deed dat niet kon hij is toen voor het hele jaar geschorst dus er worden zeker maatregelen genomen.
is het bij ons zo dat er bij het in-uitstappen wat gebeurt kun je je ook komen melden.
het mooiste was nog een tijdje geleden trapte zo'n jockey zijn paard want hij vond dat die niet goed genoeg deed.
met als gevolg hij wordt door de eigenaar zelf eens onder handen genomen paard wordt zo snel mogelijk afgepakt en hij hoefde niet meer terug te komen.
het komt maar heel zelden voor en als het gebeurt worden er gelijk maatregelen genomen.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:51

griebels schreef:
lana_te schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=EXichpUG ... earch=%5B/
dit is een filmpje van een rennpaard mooi en droevig ondertussen gestorven Verdrietig

Ik zie niets anders dan een ontzettend gelukkig paard.. Overal zijn oortjes erop en pretoogjes. Dat paard heeft een geweldig leven gehad en heeft geleeft om te racen...
Dat hij dood is zonde, maar dat is van de 5 jarige die bij het longeren zijn been brak bij mijn vorige stal ook...

dat paard heeft een mooi leven gehad en werd aanbeden! maar dat is niet altijd zo Verdrietig

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:39

Barbaro werd geleeft..Hij leefde zelf al effe niet meer

manon72

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:47

Deze jockeys rijden met extreem korte beugels en steunen vooral op hun knieen om vooral zo min mogelijk gewicht op de rug het paard te plaatsen.
Deze jockeys zouden kunnen zeggen dat iedereen die met zijn volle gewicht een paarderug belast een beul is.

Er zijn veel soorten ruiters en takken van sporten waarbij paarden op verschillende manieren belast worden.Je hebt altijd goede en slechte berijders.

Bij de drafsport valt het reuze mee in vergelijking met military of rodeo.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:53

MiniMouse schreef:
@gipsyboy!
Heb je wel eens gezien hoe ze een westernpaard trainen??Dat gaat ook niet even vriendelijk hoor..Ze doen niet voor niks alles gelijk zonder dat je ze helemaal aanraakt met je been..en zonder zweep etc. Die hulp middelen kennen ze wel hoor.
En heb je wel eens gezien hoe ze zon stop oefenen bah!,nou ik hoef het in ieder geval niet te zien.
Maar beetje of topic he? Haha!

nou weet dondersgoed hoe dat gaat en hoe ik het zelf heb gedaan, en van andere heb gezien. kan niet beter zo diervriendelijk als het maar kan.
als je een goeie band heb en je vertrouwd elkaar 100% doen ze ALLES voor je.
tuurlijk worden ze wel een keer gestrafd als ze door je heen lopen ze gaan je natuurlijk uitproberen. maar als je van te voren goed grondwerk heb gedaan dan dat ze weten waar ze staan (in rang) doen ze het niet hoor.

moet je naar de dressuur kijken ze worden allemaal in de krul getrokken met scherpe bitten en hulpteugels enal, omdat mensen dat mooi vinden.
nou lekker koppie omlaag en lekker ontspannen lopen.

als je rijd is het de bedoeling dat jullie het allebei leuk vinden en niet alleen jij.

zo dat moest ik ff kwijt.

is hard he de waarheid

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:43

@gipsyboy
Nou Haha! Schrik!! Ik had ook al een andere reactie gegeven..
In elke tact van paardensport wel iets..
Wel goed blijven lezen he Knipoog Enne ik zeg ook niet dat iedere westernruiter dat doet!!?
Dat haal je er zelf uit.

Citaat:
@ roest: mijn eerste en laatste ervaring die ik heb gezien met western rijden waren nu eenmaal
slecht. Er zullen vast goede zijn daar twijfel ik niet over, maar er zijn ook veel slechte en dat is bij elke tact van sport jammer. Ze zouden gewoon bepaalde regels moeten stellen bij elke tact van paardensport en dan bedoel ik ook bijv. beoordeling van manier van rijden bij het warmrijden..
Maar ja gaat ook weer te ver misschien Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 01:52

MiniMouse schreef:
Barbaro werd geleeft..Hij leefde zelf al effe niet meer

Ik heb het over de tijd voor! zijn ongeluk...