oude, slechte renpaarden naar de slacht?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:41

Sharlon schreef:
Zoek dan gewoon een eigenaar die wel weet wat hij doet of probeer hem te slijten als gezelschapspaard. Slachten doe je niet met een gezond dier, alleen omdat hij/zij moeilijk is!
In alle andere sporten brengen ze een paard met gebreken toch ook niet weg?
Altijd zoek je eerst alle andere alternatieven............. en dit is niet per definitie de makkelijkste!!!

Even terugkomen op deze post.
Dat klopt helemaal niet. In bijna alle sport disciplines worden paarden met een gebrek ook weggebracht of gaan ze de handel in...
Een paard dat het niet doet kost geld en dat besteden ze liever aan een nieuw paard. Dat is heel hard, maar realiteit.

En gezelschapspaard zijn is ook niet voor elk paard weggelegd. Er zijn er die als ze niet aan het werk mogen allerlei gewoontes ontwikkelen vanuit stress.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:43

helemaal waar, bij mij op de manege waren ze dus ook zo paardje met beenklachten nou goed half jaartje geprobeert daarna weggebracht. het is overal zo, op maneges scholen sportstallen alles. hoe denk jij dat de meeste mensen aan een paard komen? omdat de oude eigenaren ze niet meer willen

ramgad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 14:31

spijtig wel he

ik ben gisteren de mensen nog eens tegengekomen waar mijn paardjes bij staan en deze hebben dus ook renpaarden en kheb gevraagd waarom zij hun paarden eigenlijk naar de slacht doen als ze 9 jaar zijn (niet allemaal hoor, was een voorbeeld) en ze zeiden: "omdat ze niets anders kunnen dan rennen, ze kunnen dus niets van dressuur, aan wie moeten we ze dan verkopen?"
er zit wat in... en het zijn inderdaag hyperkinetische paardjes dus niet geschikt als gezelschapspaardje voor kleine kindjes ofzo... maja dan nog... lees mijn ander topic voor meer over dit : "dressuur met renpaarden?" (ofzoiets:p)

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:26

het is onzin dat je niks anders kunnen. maar ja hè "het verschil tussen kennen kunnen kannen we niet". de paarden kennen weinig anders maar dat wil niet zeggen dat ze niks anders kunnen

Rinskee

Re: oude, slechte renpaarden naar de slacht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:35

Sommige paarden worden ondanks dat ze koersen ook al gereden onder zadel zodat als ze uitgekoerst zijn, als rijpaardjes weg gaan.

Zelf ga ik binnenkort naar hun stal om samen met mijn zusje daar 2 a 3 dravers in te rijden het lijkt mij hartstikke luek zelf doe ik dan ervaring op en die paardjes hebben er later hopenlijk profijt van
Meestal zoeken ze wel naar een adres waar de paarden heen kunnen maar die wordt niet altijd gevonden..

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:52

Jamezy schreef:
Dit is puur en alleen mijn mening (en ik wens niet uitgemaakt te worden voor vanalles en nog wat!), ook al weet ik mss minder van draf- en rensport dan de gemiddelde bezoeker van dit stuk forum, persoonlijke aanvallen zijn geen stijl!

En wij geven onze mening... en willen ook niet persoonlijk aangevallen worden.

Over dat fokken uit eigenbelang.... natuurlijk! Paardrijden is toch altijd uit eigen belang, de paarden hebben zichzelf niet gedomesticeerd.

Veel paarden verkopen wij gewoon als rijpaard hoor, staan er momenteel 2 te koop en we doen echt wel ons best om daar een goede baas voor te vinden, maar er is er ook die staat om de nominatie om geslacht te worden, die is ongeschikt als rijpaard. Natuurlijk kunnen wel hem wel verkopen als rijpaard, want dan kan je er bijna 3x zoveel voor vangen (da's pas eigen belang), maar in belang van het paard doen we dit niet en geven we hem een waardig afscheid

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 22:29

Mensen die denken dat deze paarden niet meer bruikbaar zijn voor recreatie moeten juist van gedachte veranderen. Als er meer vraag komt naar deze voor de sport afgedankte paarden zal het probleem vast snel minder worden.
Ik vind trouwens bepaalde reacties hier wel flink overdreven. Er zijn zat mensen die hun paard niet 23 uur op stal houden en 1 uurtje rijden. Ik denk dat je met zo'n paard recreatie rijdt, en niet nog eens een carriere in de dressuur/spring sport gaat opbouwen.
Recreatie is voor mij iig vaak urenlange buitenritten maken van soms wel hele dagen. Als ik een dag niet kan, komt het dier gewoon dag en nacht in de wei.
Ik zou zelf graag zo'n afgedankt paard willen kopen (ooit )
Maar wat wél vaak zo is met paarden die topprestaties hebben verricht is dat ze eerder een slijtage hebben opgelopen. Zo behandeld mijn DA al talloze ex dravers met hoefproblemen (in de hoef).
Hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn, maar ik denk dat het probleem van niet willen kopen ook grotendeels daaraan ligt. Het beste is geprobeerd uit die paarden te halen, de prestaties die ze verrichten gaat zéker wel ten koste van het paard. Ik denk dat een spuitje/slacht dan nog het beste is voor deze dieren.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 07:17

er zijn ook heel veel oude koerspaarden die gewoon ongeschikt zijn(zoals mackie zegt) als rijpaard. de types die te neurotisch zijn en waar je uiteindelijk niks mee kan. Nee wacht neurotisch is het verkeerde woord, ze willen te graag koersen. ze zijn té gelukkig als koerspaard en willen niks anders.
is erg sneu als zo'n dier dan of 100 keer terug komt bij de eerste eigenaar, of van hand op hand gaat en alsnog naar de slager...

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:20

Zouden dat soort paarden het ook verschrikkelijk vinden om buiten te zijn en buiten te rijden? Ik geloof dat het voor ieder paard geweldig is. Als ze hun energie maar kwijt kunnen in een niet gedwongen saaie vorm zoals in de bak rijden.. Zelfs het meest hoog opgeleide dressuur paard rijdt liever buiten. Misschien dat ze in het begin niet durven, maar als ze eenmaal hun angst overwonnen hebben willen ze niets anders meer. Is zeker weten ook met koerspaarden zo.

Senja_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:23

Ik vind dit een goede en leuke discussie. Ik kan het met sommige eens zijn dat je bepaalde dieren beter naar de slager kan brengen dan dat je ze aan een particulier verkoopt. Ik heb zelf een keer op een renpaard gereden en dat viel niet mee. Ik was eigenlijk de enige die het dier normaal rond kreeg. Ik was dood zoveel werk zit er aan zo een paard. Ik zou het de gemiddelde of goede ruiter niet willen aandoen zo een paard onder zich te krijgen want het is zo moeilijk. Ik was zeer gecharmeerd van het vermogen en de wil van zo een paard.

Ik vind wel dat gezonde en voor de normale ruiter geschikte paarden niet zomaar moeten worden gedumpt bij een slager. Ik vind dat oneerbiedig ten opzichte van een paard. Ik denk dat het best mogelijk is een paard goed om te scholen en voor endurance klaar te maken. Eigenlijk creeer je op die manier een markt voor de endurance sport. Sommige dravers zijn ook goed geschikt voor de dressuur dus wat zou het iemand beletten zo een paard te kopen en te trainen.

Ik denk dat voor veel ren en draf mensen de paardensport een hele mooie is en dat het goed zou zijn als ze paarden zouden omscholen die aan het einde van hun carriere zijn. Deze kunnen ze dan verkopen voor een andere carriere. Hoe beter hun het doen daarin hoe beter de naam zou worden van de draf en rensport.

Het bied trouwens ook markt mogelijkheden voor trainers om deze paarden voor een prikkie te kopen te trainen en door te verkopen voor de volgende carriere die eraan zit te komen.

Ik loop eigenlijk gewoon een beetje hardop na te denken wat de eventuele mogelijkheden zijn maar er is best wel wat mee te doen. Paarden die je er geen plezier mee doet of niet goed meer zijn voor welke vorm van sport ook die gaan dan toch echt naar de slager maar leuke en gezonde dieren krijgen toch een ander vervolg dan een enkeltje slager en volgens mij kan het ook nog lucratief zijn ook voor de pioniers/ondernemers onder ons.

SaintAissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:25

Geloof het of niet, maar er zijn koerspaarden die niet graag het bos in gaan en alleen maar omdraaien omdat ze naar huis of de baan willen. En dat heeft niks met angst te maken hoor.

Denk overigens niet dat dat alleen voor koerspaarden geldt. Er zijn ook genoeg Haflingers, Fjorden Friezen en WPN'ers die je met geen mogelijkheid van het erf krijgt.

Vergelijk het eens met een hardloper. Iemand die altijd heeft gesprint op topniveau heeft er toch ook niet per definitie zin in om een boswandeling te gaan maken?

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:26

Senja, het omscholen is voor de meeste koerspaarden best te doen - maar er moeten ook kopers voor deze dieren komen, en daar ontbreekt het nu voornamelijk nog aan.

ramgad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 13:27

bwah, ik denk dat er wel nog genoeg kopers zijn voor deze dieren hoor maar die komen meestal bij handelaars terecht omdat ze zo goedkoop zijn he... wel lastig probleempje dan

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:25

SaintAissa schreef:
Denk overigens niet dat dat alleen voor koerspaarden geldt. Er zijn ook genoeg Haflingers, Fjorden Friezen en WPN'ers die je met geen mogelijkheid van het erf krijgt.

Als ze het erf nog niet af geweest zijn, weten ze dus ook nog niet hoe geweldig een bos is voor ze. Ieder paard houdt ervan, ookal zal hij wel schrikken. Als ze eenmaal doorhebben hoe het is, geloof me dan willen ze niets anders meer
Mijn pony was alleen maar gewend rondjes in een bak te draaien. Die durfte ook met geen mogelijkheid van het erf af. Helemaal gestresst was ze dan. En als ik eenmaal van het erf was, moest ik 'd'r goed vasthouden anders rende ze zo weer naar de stal toe!
En nu? Als ik de teugels loslaat wandelt ze zo met me het erf af.. richting het bos..!
Allemaal dankzij steeds weer doen, het is een kwestie van ontdekken voor het paard. Uiteindelijk wend het en is het niet eng meer maar zelfs leuk!

En.. worden koerspaarden niet regelmatig getraind in het bos? Ik zie het vaak genoeg, ze zien er niet erg ongelukkig uit ofzo.. integendeel..
Ik denk dat er maar enkele rondlopen, zeldzame gevallen dus, die zo gefixeerd zijn op draven op alleen een baan, die nergens anders voor te gebruiken zijn. Dan begin ik te denken dat er met deze paarden niets anders is gedaan dan over een baan racen. Beetje sneu voor het paard om hem andere dingen te 'onthouden'.

SaintAissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 06:25

Marloez schreef:
En.. worden koerspaarden niet regelmatig getraind in het bos? Ik zie het vaak genoeg, ze zien er niet erg ongelukkig uit ofzo.. integendeel..
Ik denk dat er maar enkele rondlopen, zeldzame gevallen dus, die zo gefixeerd zijn op draven op alleen een baan, die nergens anders voor te gebruiken zijn. Dan begin ik te denken dat er met deze paarden niets anders is gedaan dan over een baan racen. Beetje sneu voor het paard om hem andere dingen te 'onthouden'.

Jawel, en daarom weet ik dus heel zeker dat je daar niet elk paard een plezier mee doet.

De meeste paarden vinden het idd fijn, maar er zijn uitzonderingen. Het heeft niks met angsten te maken, eerder met wel en niet willen.

En om op je eerdere punt terug te komen: Mijn KWPN merrie is inmiddels 14 jaar en 11 jaar in mijn bezit. Zij wil gewoon met geen mogelijkheid buiten rijden. Ik heb haar zelf zadelmak gemaakt, dus een trauma is er niet.
Ze kent het wel en is vaak in groepen naar buiten geweest. Bang is ze zeker niet, vooral dwars. Ze probeert dan ook al haar hele leven tijdens de buitenrit ineens vliegensvlug weer naar huis te gaan.

Zo zijn er dus ook koerspaarden die dat doen....

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:35

Ehm de paarden van Anky en Tineke staan ook allemaal in de wei hoor, don't worry

Maar even over de aankoop van zo'n paard: hoeveel geld ben je ongeveer kwijt, wat voor gezondheids problemen hebben ze (of waar moet je op letten). zijn deze paarden verkeersmak (de rest kan me nl niet zoveel schelen ) en hoe lang neemt zo'n hertraining in beslag en wat voor problemen kom je daar tegen?

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 13:35

Hoeveel geld: meestal niet veel, de meeste eigenaren zijn blij dat hun paard een goed tehuis krijgen, de vraagprijs zit meestal rond de slachtprijs.

Gezondheid: als je een paard rechtstreeks uit de koers koopt omdat hij niet hard genoeg meer gaat, mankeert hij meestal niks, integendeel. Maar het zijn allemaal individuen, er is niet "1" zaak waar je op moet letten. Net als bij andere paarden kunnen ze van alles mankeren, of helemaal niks .

Verkeersmak; op drafbanen rijden continu trekkers rond, sproeiwagens, startauto's, comitée-bussen.... dravers zijn over het algemeen veel verkeer gewend, ze werken hier gewoon tussendoor. Maar ook hier weer geldt: het zijn individuen, mijn eigen merrie vindt trekkers nog steeds doodeng, mijn hengst (haar zoon) boeide het niks, die liep overal langs zonder met zijn ogen te knipperen. Van renpaarden weet ik niet hoe het zit met verkeer, er zitten zat andere mensen hier die daar wel antwoord op kunnen geven .

Hertraining: ook hier geldt: het zijn individuen, de ene pakt iets razendsnel op, de ander doet er wat langer over. Over het algemeen zijn het paarden met veel temperament en karakter, vrij intelligent en zeer werkwillig, maar ook zeer voorwaarts uiteraard. Als je zo'n karakter eenmaal voor je gewonnen hebt, dan gaan ze voor je door het vuur.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:18

SaintAissa schreef:
Marloez schreef:

Jawel, en daarom weet ik dus heel zeker dat je daar niet elk paard een plezier mee doet.

De meeste paarden vinden het idd fijn, maar er zijn uitzonderingen. Het heeft niks met angsten te maken, eerder met wel en niet willen.

En om op je eerdere punt terug te komen: Mijn KWPN merrie is inmiddels 14 jaar en 11 jaar in mijn bezit. Zij wil gewoon met geen mogelijkheid buiten rijden. Ik heb haar zelf zadelmak gemaakt, dus een trauma is er niet.
Ze kent het wel en is vaak in groepen naar buiten geweest. Bang is ze zeker niet, vooral dwars. Ze probeert dan ook al haar hele leven tijdens de buitenrit ineens vliegensvlug weer naar huis te gaan.

Zo zijn er dus ook koerspaarden die dat doen....

Ja oke dat kan je met ieder paard overkomen, van haflinger tot falabella. Maar dit komt niet erg vaak voor, dus dat noem ik geen algemene reden om afgedankte koerspaarden naar de slacht te brengen.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:54

helaas zijn er erg veel koerspaarden die niks anders willen dan de baan op. Er zijn er zat die al heel hun leven naar buiten gaan, en buiten maar 1 ding doen...hard gaan en het liefst toch naar huis of de baan. Denk je dat een recreatie ruiter een paard wil, dat alleen maar hard gaat?

De meeste oud renpaarden wennen heel snel ergens aan. het zijn paarden die vrij snel de rijder vertrouwen(als jij hun vertrouwd, vertrouwen zij jou ook). Drie keer is iets eng, en daarna valt het eigenlijk allmaal wel mee. Maar ja, een volbloed is een heel erg overdreven type. Ze schrikken niet zoals ene gemiddelt paard, als ze schrikken wordt het vaak een ballet van omdraaien rond springen omhoogspringen etc etc.

Als de trainer er ongeveer ene maand in moet steken om die dieren om te scholen hebben de toekomstige rijders er niks aan. De paarden zijn hele andere hulpen gewend(trekken is gaan! benen betekend rodeo etc) en zal de nieuwe eigenaar zich nog meer in moeten zetten om het dier naar de hand te zetten.

Ik denk dat de mensen die een oud koerspaard willen kopen, zich vooral moeten verdiepen in de hulpen van de paarden en de manier van rijden. Dat kan de heropvoeding ene heel stuk makkelijker maken

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 23:15

Ik heb vroeger op paarden van de baan gereden (in Engeland). Man wat een fijne paarden!
Vandaar dat het nog in mijn hoofd spookt ooit daar een paard vandaan te halen, al heb ik voorlopig een kerngezond KWPN-dikzakje.

Ik kan me herinneren dat ze niet zo heel anders reageerden alleen dat ze krankzinning vroeg afzette met springen (hadden hurdles gelopen) en heel vlak sprongen.

Arnty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:36

Ik heb mijn en-renpaardje Mike nu bijna twee jaar, heb hem direct van de renbaan gekocht. Ik heb hem zelfs nog zijn laaste koers zien lopen, was echt super om te zien, helaas dat hij niet won Het stond eigenlijk niet op de planning om een renpaardje te kopen, maar toen ik hem zag was ik meteen verliefd (hoog penny gehalte )

Ik wist helemaal niks van de rensport, en moet eerlijk toegeven dat ik ook wel de gebruikelijke vooroordelen had Maar na een paar keer op duindigt geweest te zijn, en van dicht bij te hebben gezien hoe het er in het wereldje aan toe gaat, zal je mij geen kwaad woord meer over de sport horen zeggen. Zelfs mijn dierenarts heeft gezegd dat, mocht hij een paard zijn, dan toch het liefste een renpaard

Ik heb mijn Mike nu bijna twee jaar en kan me geen ander paardje voorstellen. Heb denk ik wel heel erg geluk gehad dat hij zo rustig en cool in zijn koppie is, dit zal vast niet het geval zijn bij alle renpaarden. Vergeleken bij 'normale'rijpaarden blijft t natuurlijk een drukte makertje, tja... IK heb echt heel veel lol met hem, en ik denk hij ook wel met mij, hoop het althans... We proberen het werk zo afwisselend mogelijk te houden, beetje dressuur, beetje springen, veel buitenrijden(wat nog steeds wel hard gaat, tja...daar heb ik mee leren leven )

Maar ik denk dat het per paard wel heel erg zal verschillen, en vast niet alle ex-renpaardjes zullen gelukkig worden als recreatie paard.
Ik ben super blij dat zijn oude eigenaresse op zoek is gegaan naar een goed baasje, en dat ik hem gevonden heb!

Symbeami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:53

Voor het omscholen van een renpaard moet je toch echt gewoon een jaar uittrekken. Met die van mij had ik het vrij makkelijk, daar reed ik zo op weg. Verkeersmak was ze al, ze moest alleen even alle "landelijke" dingen hier in de omgeving leren kennen, koeien en schapen waren voor haar een soort van levensgevaarlijke wezens. Maar dat is wel in orde nu, behalve zwarte schapen dan, maar ja dat heb je met zwarte schapen..
Ze leren over het algemeen heel vlug, het aanleren van andere hulpen is echt niet zo moeilijk. Het afleren van het rengedrag daarentegen is WEL moeilijk. Alleen, heb ik even geluk, mijn paard heeft helemaal geen behoefte aan rennen. Maar dat is natuurlijk per paard verschillend hoe ze daar op reageren.
Springen had mijne nooit gedaan, maar ze vindt het wel hartstikke leuk en ze kan het ook nog goed.
Ik heb meer problemen gehad met haar gezondheid en dan met name de hoeven, dan met haar gedrag onder het zadel. Aan de hand heb ik wel de nodige problemen met haar gehad, ze wilde de trailer niet in en ze gaat steigeren als ze geen uitweg ziet. En verder was ze nogal onbenullig in sommige dingen en blesseerde ze zich zelf regelmatig.
En toch vind ik het een wereldpaard. Ik heb er veel werk aan, heb veel geduld nodig en soms moet ik een pasje terug. Maar ik geloof dat het allemaal goed komt, want in wezen is het wel een gezond paard.

marengo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:10

Hhmm, heb hier een aantal kanttekeningen bij: ik heb een heel riedel paarden die oud koerspaard zijn, en die zijn allemaal PRIMA te rijden in andere diciplines. Al mijn hengsten gaan eerst een paar jaar rennen voor ze ingezet worden voor de fokkerij, en allemaal zijn ze rechtstreeks van de baan prima "gewoon" te rijden.
Dan: héél humaan doen jullie het paard een plezier om hem te laten slachten, ik mag aannemen dus dat het wel in NL gebeurt, anders valt humaan al meteen af. Enne, weleens gezien hoe dat gaat, humaan zo'n paard slachten ? Ik vindt het een HORROR, ten eerste ruiken ze héél goed waar het heen gaat, ten tweede: weet je wel hoe vaak het gebeurt dat er mis geschoten wordt ? Dan is ie dus niet dood, bedenk zelf maar eens hoe het vervolg is, wordt je niet vrolijk van. Weet je dat een paard óók nog geluid produceert als ze mis schieten ? Begin niet met heb je dat gezien want ik héb het gezien, en wil het NOOIT meer zien, heb er weken lang niet van geslapen.
Klopt dat er paarden zijn die niks anders willen, dan nog zou IK er voor kiezen om het paard thuis in te laten slapen, maar ja......dan brengt ie niks meer op hé en dat is vaak het probleem.
In de VS hebben ze wel inmiddels verschillende opvangcentra: www.shilohhorserescue.com heeft bijvoorbeeld een aparte afdeling voor renpaarden ( kijk maar eens onder het kopje thoroughbreds) en vergeet vooral niet te kijken bij The ones we missed.........

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:15

zucht....een paard af laten spuiten en vervolgens door een takelwagen of een trekker de box uit en een trailer in slepen, beetje erg luguber. En tsja heel eerlijk gezegt zie ik liever een paard nog een doel hebben dan in de verbrandingsoven eindigen. Er zijn er zat goed te rijden, maar ook meer dan genoeg niet. Dat melden we hier allemaal, dat niet alle paarden fijne rijpaarden zullen zijn.
Jij hebt ervaring met oudkoerspaarden daarom vind je ze normaal te rijden. Iemand die jaren lang alleen rijpaarden heeft gereden vraagt zich af wat vor hyper actieve druktemaker er onder hem bevindt.
Ik heb vaak zat paarden gezien die werden geslacht, en paarden die werden afgespoten. Ik geef toch de voorkeur aan slachten. Bij een goed slachthuis heeft een paard werkelijk niks door. ze komen van de trailer gaan een ruimte in en het is over. nog geen 5 minuten.
Misschieten gebeurt nog zelden.
Daarbij, afspuiten krijgen ze eerst een injectie dat ze of onder narcosa gaan of een algehele spierverslapper, hoeveel stress denk jij dat dát met zich meebrengt? Sowieso ken ik zat paarden die finaal in de stress raken van een naald, zou je die het aandoen?
Je noemt iets wat in amerika gedaan wordt, hier niet daar is het punt een te kleinschalig voor, en punt twee, wij zijn nuchtere nederlanders

marengo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:38

Luguber voor de omstander ja, maar daar heeft het paard op dat moment geen last van.
Ik heb ook een tijd gehad dat ik geen ervaring had met ooud renpaarden, en vond ze ook toen normaal te rijden, wellicht ben ik abnormaal dan.
Niet veel stress bij narcose: heb ook dat vaak genoeg gezien, ging allemaal even rustig en ontspannen.
Er is ook uitgebreid onderzoek gepleegd naar het verschil tussen de 2 specifieke manieren van afmaken, en welke minder stressvol is voor het paard, en daar kwam toch echt inslapen bij uit de bus, sorry.
Daarbij: 1 keer misschieten is 1 keer teveel voor mijn gevoel.
Och, ik weet niet wanner iets te kleinschalig is, dat wij hier minder ruimte hebben is wel een feit. En wat heeft nuchtere nederlander zijn hiermee te maken ? Ben ik ook, denk meer dat dit een geval is van pinnige nederlander, die laatste euro opbrengst willen hebben, om zo min mogelijk verlies te hebben, maar goed dat is mijn gevoel hierbij.
Ik weet 1 ding: mijn paarden worden NIET geslacht.