op wat voor leeftijd inrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_W

Re: op wat voor leeftijd inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:19

mango schreef:
het gaat ook allemaal om de CENTEN!!!!! en dat is gewoon een feit

het enige feit wat dravers en centen betreft is dat het vreselijk veel geld kost en dat je er bijna niets voor terug krijgt.... de prijzengelden zijn dramatisch laag, dus als het alleen maar zou gaan om geld verdienen zou deze sport allang niet meer bestaan

Voor Miss Quinty vraag ik me af of ze uberhaupt wel heeft gelezen wat er tussen haar eerste en tweede post instaat

Ja, wij beleren onze dravers ook als anderhalf jaar oud zijn, jong geleerd is oud gedaan. Niet alleen voor hun hoofd (ze worden erg makkelijk van vroeg beleren en vinden het dan al gauw heel normaal dat ze moeten werken, ze weten niet beter. We hebben wel eens paarden beleerd met 3 jaar en die snappen er ten eerste niks van en daarnaast wilden ze ook nog eens niet werken omdat ze al 3 jaar niets hadden hoeven doen en dat wel best vonden en er dus niet het nut van inzagen om hard te lopen), maar ook voor hun beenwerk. beenwerk moet uitharden en dan kan alleen door training. Van gras eten worden benen niet hard. Door gecontroleerde training wel.

Wij hebben nu een aantal 3-jarigen op stal staan, die nu aan het groeien zijn gegaan en die hebben vreselijk last van groeipijnen, ze zijn niet kreupel, maar het lekkere draven wat ze eerst deden, doen ze nu niet. En toch trainen we ze door, ze krijgen dan geen snelwerk, want dan maak je ze stuk, maar ze moeten wel hun rondjes maken. Over een paar maanden hebben we dan paarden die goed uitgehard zijn en zo weer aan het werk kunnen. Harddraven hebben ze dan al geleerd (1 van die paarden liep al 2 km in 1.24 al 2-en-een-half-jarige), dus dan pakken ze hun werk heel snel weer op. Deze paarden worden keihard en gaan heel lang mee en zijn ook niet stuk na hun koerscarriere.

Ik ben wel van mening dat als je ze wel hard aanpakt als ze van die groeipijnen hebben, dat je dan wel kapot maakt en er zullen best trainers zijn die dat doen, maar die heb je in elke tak van sport.... waarom worden ze dan altijd zo hard aangepakt als ze uit deze sport komen??

Verder ben ik ook tegen het koersen met 2-jarigen, die paarden hebben al zo veel werk gehad voordat ze kunnen koersen.... nee, niks voor mij. Laten ze alles maar ene jaar opschuiven en dan een derby voor 4-jarigen verrijden.

Van renpaarden heb ik overigens geen verstand. Ik weet wel dat we onze dravers nooit voor hun 3e jaar onder het zadel doen en zelfs vaak niet voordat ze 4 of 5 jaar oud zijn... vaak pas als ze goed hard zijn.

Tot slot stelt de training van een jaarling of 2-jarige niet zo heel veel voor, wat belasting betreft. We trainen ze altijd rechtuit en de bochten in onze baan zijn zeer ruim, heel wat ruimer dan de krappe bochten in een bak. Longeren doen we al helemaal niet met zulke jonge paarden, veel te zwaar. daarnaast trainen we ze veel op de harde weg om alles uit te laten harden.

Als je dan kijkt naar wat een rijpaard moet doen.... lopen in een bak met beperkte afmetingen, die altijd zwaarder is dan een baan. Longeren, wat zo mogelijk nog krapper is.... en dat is dan voor hen hun beginsituatie.... tja, geen wonder dat een da liever een jonge draver getraind ziet worden een jong rijpaard

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:46

Paarden zijn pas met 6 jaar uitgegroeid. De rug duurt het langst, dus denk ik dat het rijpaard het meest te lijden heeft van (te) vroeg inrijden. Het beste voor een paard is er helemaal niet op rijden en in een kudde op een vlakte te lopen, maar we gebruiken ze nou eenmaal voor ons eigen plezier.

Het allerbelangrijkste vind ik dat een bewegingsdier als een paard beweging krijgt. Of ze nou 1 of 21 zijn, ze moeten eruit! Ik liep gisteren weer eens in zo'n pensionstal met een donker hol als stalletjes, max. 2,5 bij 2,5 met paarden die allemaal sjacherijnig stonden te wezen. Ik krijg er een brok van in mijn keel.

Dus als we ze toch gebruiken voor zaken waar ze van nature niet geschikt voor zijn (om erop te zitten bv) en vervolgens zetten we ze in een hok (en wel zeuren over die kleine kooitjes in een dierentuin..). Ik zie liever een tweejarige die bezig gehouden wordt dan een tweejarige die staat te verpieteren in een stal maar het allerliefst natuurlijk in het weiland. Het is niet de ideale wereld, maar zoals ik al zei, de ideale wereld is dat ze in het wild leven in de vrije natuur.

Ik geloof best dat het zwaar is voor de jonge dieren, maar als je het met respect en beleid doet zal het best gaan. Een draver of een renpaard zal zich heus wreken als hij er geen zin meer in heeft, dan kappen ze er echt wel mee. Ze moeten het wel voor je willen doen, anders krijg je ze nooit aan het lopen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:53

WendyBZ schreef:
Even in de stijl van kunppels en het hoenderhok Onze tweejarige is gisteren weer in training gegaan Ze heeft een paar weken vakantie gehad en is dus net weer in training. Ik denk wel dat we het als tweejarige gaan proberen.
Dat gaat bij ons trouwens niet om het geld, want zoveel valt er niet te verdienen Gewoon kijken of het wat is.

Als het niet om het geld gaat snap ik helemaal niet waarom je het wel doet ....

Je kan toch ook als driejarige kijken of het wat is ?

( Wen, ik denk dat dit ons grootste meningsverschil blijft )

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:54

Niet mijn paard he

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:59

I Know....

Galloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:47

En nog even een nabrander in reactie op deze zinvolle quote

Citaat:
Ik vindt het geen onzinge post want het is en blijft hoe verniel ik mijn paard.

Dat is met de jonge paarden in het western rijden net zo als ze 3 zijn moeten ze blijkbaar ook alles al kunnen dat vindt ik net zo erg

Misschien moet deze rijpaardfan zich even afvragen wanneer en hoe zesjarige dressuurtoppers in het Z1 zijn beland? Vast niet omdat ze dan pas net zadelmak zijn gemaakt, je bent immers niet zomaar Z1. En de rijpaardhengstekeurings-trajecten weleens goed gevolgd? Zijn ook pas 3 als ze onder de man over ong. 1.20 mogen springen, wanneer denk je dat die ingereden zijn?
En zo kan ik nog wel even doorgaan. In alle takken van paardesport komt overbelasting op jonge leeftijd voor, helaas willen de meeste mensen dat niet zien. Zij wijzen liever met een beschuldigend vingertje naar de draf -en rensport, in plaats van zich er eerst eens in te verdiepen...

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:53

@Galloway: Ja, een zinvolle bijdrage

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:54

Er blijft dan altijd nog een verschil van 1jaar .En juist dat jaar kan belangrijk zijn.Excessen zijn er altijd en naar de buurman roepen hij doet het ook zo vind ik eigenlijk geen zinnige post.

Ik ken eigenlijk alleen de Rensport,en daar werd net na 1.5 jarige leeftijd begonnen met de paarden .Ik ben eigenlijk blij dat er hier mensen zijn die erkennen dat het niet goed is en in de draf en rensport zitten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:06

ik heb niet dit hele topic doorgelezen, en dat ga ik ook zekers wel doen, maar ik vind 1,5 a 2 jaar echt nog te vroeg! je rijd dan gewoon op een VEULEN!! sorry hoor, maar vinden jullie ook niet dat deze beestjes nog een heel leven voor zich hebben, en nog even lekker 2 jaar gek mogen doen? ze zijn tenslotte nog maar kleine kinders..
en dan maakt het niet uit wat het ras is, hoe ze eruit zien lichamelijk, hoe sterk ze wel niet lijken, die botten groeien nog door!
en die foto op de eerste pagina vind ik ook onzin.. zeker weten dat dat paard wel verpest is, alleen merk je er nu nog niet zo veel van!
en daarbij lopen dravers ook nog veel en hard in de sport..
pure dierenmishandeling vind ik.. en die paarden zijn meestal ook op als ze 16 zijn.. puur recreatief nog maar te gebruiken..

ik moet er niet aan denken zeg.. dat de 2 jarige bij ons op stal al ingereden zal zijn en al op de drafbaan moet lopen! de 3 jarige vind ik ook nog te jong om een zadeltje op te gooien.. die begint nu pas aan de longeerlijn te lopen en een dekje op de rug te dragen!

maar dat zeg ik, als paarden eigenaar die ze pas op minstens 4 jarige leeftijd een zadeltje opgooit en bij mijn huidige paard zelfs pas op 6,5 a 7 jaar..

Chantalll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:49

Eerst het topic doorlezen voordat je uberhaupt iets plaatst Shanna ...
Er word NIET op gereden.

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:08

Shanna schreef:
en die foto op de eerste pagina vind ik ook onzin.. zeker weten dat dat paard wel verpest is, alleen merk je er nu nog niet zo veel van!

En wanneer dan wel volgens jou? Want ik dnek dat als je het na 15 jaar niet merkt, dat het wel uitblijft

Shanna schreef:
en daarbij lopen dravers ook nog veel en hard in de sport.. pure dierenmishandeling vind ik.. en die paarden zijn meestal ook op als ze 16 zijn.. puur recreatief nog maar te gebruiken..

Ja, vervelend lijkt me dat, veel en hard lopen... Vooral voor een paard, wat daarvoor gemaakt is...

Ik zou toch echt even het hele topic doorlezen als ik jou was, en niet zomaar wat roepen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:37

silvana schreef:
pure dierenmishandeling vind ik.. en die paarden zijn meestal ook op als ze 16 zijn.. puur recreatief nog maar te gebruiken...

Silvana, ik nodig je van harte uit om "dat paard op de foto op de eerste pagina" eens van dichtbij te bekijken, dat paard is namelijk van mij.

Dat paard is op de foto 20 jaar oud, ik heb haar deze week helemaal na laten kijken door een fysiotherapeute en... dat paard mankeert he-le-maal niks . Deze 20 jarige wordt nog dagelijks gereden en is zo fit als wat. En ja, ook deze heeft hard gelopen in de sport. Maar dus al een paar jaar de 16 voorbij

Vind je het nu nog steeds onzin? Je bent van harte uitgenodigd

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:44

Idd Shanna, lijkt me verstandig eerst het topic te lezen en dan pas te reageren...

ik zou nog altijd liever een draver zijn dan een rijpaard als ik een paard was. Lekker rechtuit lopen, vaak ook nog in het bos, geen kleine rondjes maken in een bak aan een longe en daarnaast lekker buiten mogen spelen met je vriendjes.

Weet je, onze (jonge) paarden mogen ook lekker gewoon paard zijn, lopen veel buiten in koppels en hoeven daarnaast elke dag ongeveer een half uurtje te werken, wat 4 tot 5 van de 6 keer gewoon lekker rustig draven op hun eigen benen is en daarnaast 1 tot 2 keer harder werken, afhankelijk van het paard... tja, daar zou ik voor tekenen hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:30

promptertje schreef:
S schreef:
pure dierenmishandeling vind ik.. en die paarden zijn meestal ook op als ze 16 zijn.. puur recreatief nog maar te gebruiken...

S, ik nodig je van harte uit om "dat paard op de foto op de eerste pagina" eens van dichtbij te bekijken, dat paard is namelijk van mij.

Dat paard is op de foto 20 jaar oud, ik heb haar deze week helemaal na laten kijken door een fysiotherapeute en... dat paard mankeert he-le-maal niks . Deze 20 jarige wordt nog dagelijks gereden en is zo fit als wat. En ja, ook deze heeft hard gelopen in de sport. Maar dus al een paar jaar de 16 voorbij

Vind je het nu nog steeds onzin? Je bent van harte uitgenodigd

Je hebt verkeerd gequote dat zijn mijn woorden niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:30

ik heb gereageert op de eerste posts en had niet genoeg tijd om het hele topic door te lezen, en dit topic gaat over de mening van mensen over de leeftijd van inrijden, en hierbij wordt verwezen naar boeken waarin paarden op 1,5 a 2 jaarige leeftijd al ingereden worden en al meelopen op de drafbaan.. in enkele reacties daaronder las ik dat meerdere mensen dit doen en dat dit dus zeer normaal blijkt te zijn!

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:48

Ik vind dit wel een heel interesant topic! Ik heb echt absoluut geen verstand van draf en ren sport, maar ik kan me wel voorstellen dat het voor een karretje makkelijker is dan onder de man! En je hebt idd in alle takken van paarden sport de rotte appels, en de mensen die alleen maar geld willen verdienen.... Ik denk dat als je een paard op jongere leeftijd al wat aan het werk zet en rustig aan doet en goed op bouwd, dat dat beter is dan er op 3 jarige leeftijd op te gaan zitten, en dan na 3/4 maanden alles moeten kunnen.....
Ik heb ook wel eens jongere paarden beleerd (v.a.2,5)...... Maar wel rustig aan......
Ik wil deze zomer met mijn 2 jarige beginnen met langs de weg lopen, en kilometers maken op de weg (Ik er naast) Als ie dan 2,5 is er eens een zadeltje op om ook daar goed aan te wennen, en met 3 / 3,5 ga ik er eens op.....

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 11:30

Silvana, je hebt gelijk, het had Shanna moeten zijn! Bokt doet echt raar met quotes . Excuus! En Shanna, wil je nog antwoord geven op mijn vraag ?

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 15:31

Shanna schreef:
ik heb niet dit hele topic doorgelezen, en dat ga ik ook zekers wel doen, maar ik vind 1,5 a 2 jaar echt nog te vroeg! je rijd dan gewoon op een VEULEN!! sorry hoor, maar vinden jullie ook niet dat deze beestjes nog een heel leven voor zich hebben, en nog even lekker 2 jaar gek mogen doen? ze zijn tenslotte nog maar kleine kinders..
en dan maakt het niet uit wat het ras is, hoe ze eruit zien lichamelijk, hoe sterk ze wel niet lijken, die botten groeien nog door!
pure dierenmishandeling vind ik.. en die paarden zijn meestal ook op als ze 16 zijn.. puur recreatief nog maar te gebruiken..

Nou inderdaad zeg, als een paard alleen nog maar recreatief te gebruiken is, dan is zijn leven zo goed als zinloos ! Hoeveel paarden worden er niet als 4 jarige getest op talent voor Z dressuur of springen. Als die het niet redden worden het ook recreatiepaarden... Maar een recreatiepaard is natuurlijk niets waard

Moet zeggen dat ik jou voor iemand van 16 echt geweldige gaven vind hebben! Ik zou ook willen dat ik via een foto kon zien dat een paard verpest is!

Citaat:
ik moet er niet aan denken zeg.. dat de 2 jarige bij ons op stal al ingereden zal zijn en al op de drafbaan moet lopen! de 3 jarige vind ik ook nog te jong om een zadeltje op te gooien.. die begint nu pas aan de longeerlijn te lopen en een dekje op de rug te dragen!

Goed zeg, dat jij jouw 3 jarige aan de longeerlijn gooit, dat is namelijk een stuk minder schadelijk dan rechtuit lopen .

Saffier, wat jij doet vind ik goed klinken !

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 15:48

ruitje schreef:
Goed zeg, dat jij jouw 3 jarige aan de longeerlijn gooit, dat is namelijk een stuk minder schadelijk dan rechtuit lopen .

Idd, bedoel ik ook, ik denk dat onze 3-jarigen misschien wel eens veel minder schadelijk werk doen dan veel slappe rijpaarden in een bak/longeercirkel

Er stond trouwens een goed artikel in de bit over Eric laarakker en zijn mening over KWPN-ers, toen ik dat las, moest ik aan dit topic denken

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 15:58

Sappos schreef:
Tja ik heb niks met de drafsport en paardenrennen ed. ik ben het er ook niet echt mee eens om een paard als jaarling al te beleren ook al is ie er psychisch klaar voor, lichamelijk is ie nog lang niet uitgegroeid. Ook hoe het er in de dresuursport aan toe gaat vind ik 3x niks.

Ik vind niet dat je je paard vernield met longeren maar ik gebruik ook geen enkele hulpteugel, bij mij hoeft het paard ook alleen maar te lopen.

Bij 1 kijkje in je profiel zie ik al dat je met martingaal rijdt
Ik weet niet of het eenmalig was ofzo, maar ook een martingaal is een hulpteugel.

IloveKelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 18:35

interessante discussie( hihi, komt allemaal door mij).
Ik denk dat 1,5 jaar ook tevroeg is, maar dat je beter bij 2 jaar kunt beginnen. Het is denk ik beter als je een jaar doet over trainen dan dat je een pony in 1 maand van alles gaat leren, en van alles moet kunnen

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:05

Shanna schreef:

Ik zag er vandaag ook weer een lopen die het vreselijk vond.... Dat zag je er wel aan af 2100 meter lang met de oortjes straks naar voren

Het feit dat er niet veel dravers op die leeftijd in de drafsport lopen is omdat ze een leeftijdsgrens hebben. Merries mogen tot hun 11e koersen, ruinen en hengsten tot hun 15e.

Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:10

ik denk dat het wel kan.. kortom.. dravers zijn hele andere paarden en niet te vergelijken met een normaal dressuur paard...

ja als je een kwpner met dresuur bloed na 1,5 jaar in gaat rijden.. verkloot je dat paard inderdaad!

mouiton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:54

Wij beginnen onze dravers te trainen op 18 maand. Dan hebben ze 1,5 jaar om te bewijzen wat ze waard zijn. Er wordt wel nu en dan een pauze ingelast om ze wat op rust te zetten zodat ze nog verder kunnen groeien of zoiets.
Als ze 2,5 jaar zijn beginnen we met het harde werk: het echte draven. Dat is niet zo zwaar zoals de meeste hier beweren en er word echt niet zoveel op geslaan zoals er heel veel denken.

Het is ook niet zo dat dravers op 1-2-3 geleerd worden: ze kunnen niet zoveel jaren koersen zoals wendy zegt want er staat een leeftijdsgrens op en ze trainen om goede paarden te worden: daar gaan vele jaren over.

Bij ons worden de paarden echt ingereden als ze 6 jaar oud zijn: dan mogen ze voor het eerst een zadel op hun rug hebben.
Dus wij verkloten onze paarden zeker niet.

Er zijn veel mensen dat denken dat draven alleen maar rond het geld draait maar wat draait niet meer rond geld deze dagen?
Wij zien onze paardjes graag en soms moeten we er verkopen omdat ze niet goed meer koersen maar je kan ze toch niet allemaal houden?
Anders hadden we er hier toch al meer dan 50 staan

En ook: de paardjes die ik rijd doen niks liever dan koersen: zodra je ze tegenhoud omdat ze stappen trekke ze omdat ze willen draven en altijd met de oortjes naar voor: we hebben dan ook nooit een zweep mee in de sulky.
Het is gewoon niet nodig want het zit bij die paardjes in hun bloed

Chantalll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:02

Amen.