mango schreef:het gaat ook allemaal om de CENTEN!!!!! en dat is gewoon een feit
het enige feit wat dravers en centen betreft is dat het vreselijk veel geld kost en dat je er bijna niets voor terug krijgt.... de prijzengelden zijn dramatisch laag, dus als het alleen maar zou gaan om geld verdienen zou deze sport allang niet meer bestaan
Voor Miss Quinty vraag ik me af of ze uberhaupt wel heeft gelezen wat er tussen haar eerste en tweede post instaat

Ja, wij beleren onze dravers ook als anderhalf jaar oud zijn, jong geleerd is oud gedaan. Niet alleen voor hun hoofd (ze worden erg makkelijk van vroeg beleren en vinden het dan al gauw heel normaal dat ze moeten werken, ze weten niet beter. We hebben wel eens paarden beleerd met 3 jaar en die snappen er ten eerste niks van en daarnaast wilden ze ook nog eens niet werken omdat ze al 3 jaar niets hadden hoeven doen en dat wel best vonden en er dus niet het nut van inzagen om hard te lopen), maar ook voor hun beenwerk. beenwerk moet uitharden en dan kan alleen door training. Van gras eten worden benen niet hard. Door gecontroleerde training wel.
Wij hebben nu een aantal 3-jarigen op stal staan, die nu aan het groeien zijn gegaan en die hebben vreselijk last van groeipijnen, ze zijn niet kreupel, maar het lekkere draven wat ze eerst deden, doen ze nu niet. En toch trainen we ze door, ze krijgen dan geen snelwerk, want dan maak je ze stuk, maar ze moeten wel hun rondjes maken. Over een paar maanden hebben we dan paarden die goed uitgehard zijn en zo weer aan het werk kunnen. Harddraven hebben ze dan al geleerd (1 van die paarden liep al 2 km in 1.24 al 2-en-een-half-jarige), dus dan pakken ze hun werk heel snel weer op. Deze paarden worden keihard en gaan heel lang mee en zijn ook niet stuk na hun koerscarriere.
Ik ben wel van mening dat als je ze wel hard aanpakt als ze van die groeipijnen hebben, dat je dan wel kapot maakt en er zullen best trainers zijn die dat doen, maar die heb je in elke tak van sport.... waarom worden ze dan altijd zo hard aangepakt als ze uit deze sport komen??
Verder ben ik ook tegen het koersen met 2-jarigen, die paarden hebben al zo veel werk gehad voordat ze kunnen koersen.... nee, niks voor mij. Laten ze alles maar ene jaar opschuiven en dan een derby voor 4-jarigen verrijden.
Van renpaarden heb ik overigens geen verstand. Ik weet wel dat we onze dravers nooit voor hun 3e jaar onder het zadel doen en zelfs vaak niet voordat ze 4 of 5 jaar oud zijn... vaak pas als ze goed hard zijn.
Tot slot stelt de training van een jaarling of 2-jarige niet zo heel veel voor, wat belasting betreft. We trainen ze altijd rechtuit en de bochten in onze baan zijn zeer ruim, heel wat ruimer dan de krappe bochten in een bak. Longeren doen we al helemaal niet met zulke jonge paarden, veel te zwaar. daarnaast trainen we ze veel op de harde weg om alles uit te laten harden.
Als je dan kijkt naar wat een rijpaard moet doen.... lopen in een bak met beperkte afmetingen, die altijd zwaarder is dan een baan. Longeren, wat zo mogelijk nog krapper is.... en dat is dan voor hen hun beginsituatie.... tja, geen wonder dat een da liever een jonge draver getraind ziet worden een jong rijpaard