Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:48

Onbekend maakt onbemind bij het grote publiek. Doordat de meeste paardenliefhebbers niet bekend zijn met de drafsport krijgt deze ook niet gauw een positief label.

Als ik kijk naar bijvoorbeeld marktplaats, lettend op oudere recreatiepaarden, dan tref je toch ook kwpn'ers met beenproblemen, slecht geschoold, druk karakter.

5 jaar terug wist ik niks van dravers en drafsport en reed ik kwpn'ers. Inmiddels ben ik totaal omgeswitcht, heb ik een recreatie draver én een koerspaard die beide hard op de benen zijn en zeer meewerkend, een verademing. Mijn koerspaard liet de 2e keer onder het zadel een zalig galopje zien, aangesprongen op beenhulp vanuit rustig drafje en in een hand galopje, nagevelijk en dat meerdere rondjes door de bak volhoudend.
Dus scheer aub niet alles over één kam nolanlover, dan kunnen we het ook wel even over een drukke Jazz nakomeling gaan hebben of zoals eerder genoemd een stugge tinker.

TS, plaats wat betere foto's die je paard eer aan doen en hem in de spotlights zet zoals hij is.
Je moet in die grote hoop advertenties opvallen met zowel foto's als tekst, succes!
Dan moet het vast goed komen

nolanlover

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:54

Heel simpel:

Er staan er veel te koop, lage prijzen en ze blijven lang te koop staan.

En hoe ik dit weet? Ik hou bijna dagelijks verkoopsites in de gaten, dus weet wel ongeveer wat er op staat.

Prima als jullie dravers geweldig vinden, ik nou eenmaal niet, en in mijn omgeving genoeg met mij. Maar misschien komt dat omdat wij in de sportpaarden zitten.

Ts succes met de verkoop

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:56

Zullen we tinkers, fjorden, haflingers etc ook maar schrappen als recreatiepaard dan...
Zijn immers karrepaarden he.

TS, de huidige markt wil een jong paard. Daarnaast kan ik niet anders dam mee gaan met de meiden voor me.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:59

nolanlover schreef:
Heel simpel:

Veel te koop? Op de boktmakrt iig niet veel en op marktplaats zie 18 advertenties als ik naar de prijs kijkt is die niet heel afwijkend van haflingers. fjorden, paarden zonder papier etc.
Over lang te koop staan, daar heeft Ruitje bijvoorbeeld totaal geen last van.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:00

nolanlover schreef:
Heel simpel:

En hoe ik dit weet? Ik hou bijna dagelijks verkoopsites in de gaten, dus weet wel ongeveer wat er op staat.

Prima als jullie dravers geweldig vinden, ik nou eenmaal niet, en in mijn omgeving genoeg met mij. Maar misschien komt dat omdat wij in de sportpaarden zitten.

Ts succes met de verkoop

Kan prima! Ben zelf ook meer van de sportpaarden, met name springpaarden. Vind koudbloeden dan ook niet veel aan. Maar dravers zijn echt een ras apart vind ik. Hele fijne paarden. Maar moet je zelf meegemaakt hebben.

Tamar_Olthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:01

Is ie verkeersmak? Ik heb misschien wel een koper voor je!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:07

Oh my lord ' omdat wij in de sportpaarden zitten, , echt hoor? Nu is iedereen met ervaringen in de dravers ineens niet voor vol aan te zien :+

Koersen is geen sport natuurlijk :') Daarnaast zit ik in een pensionstal met 85 paarden waar ook wat ' sportpaarden' staan.
Ik vind die sportpaarden niks, dat mag hoor, nogmaals, je moet nu niet doen alsof wij vinden dat je een draver leuk moet vinden, je spitst je nu daar op zodat je niet over de inhoud hoeft in te gaan :)

Ze staan niet lang te koop, als ze lang te koop staan komt dat door de leeftijd, een slechte advertentie of gewoon omdat het geen leuk paard is. Dat is bij elk ras gelijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:17

Ik heb een aantal dravers ingereden, toen ik nog jong en fit was :) . Daar zaten erbij die nog in de koers liepen en waar natuurlijk niet mee gegaloppeerd mocht worden. Maar er zaten er een paar tussen waar menig dressuurruiter echt niet mee zou misstaan in de ring. Zelf heb ik een kwpn paard en binnenkort komt er nog een paard bij en als ik de keus heb tussen een draver van 18 of een tinker van 5 dan ging ik toch echt voor de draver, ondanks de leeftijd. Maar ik denk inderdaad dat het meer met de leeftijd en reputatie te maken heeft dat een draver minder geliefd is. Erg jammer want het zijn echt leuke paarden.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:54

Ik kijk ook regelmatig op boktmarkt en marktplaats en zoek specifiek naar dravers, maar vind het aanbod eigenlijk erg meevallen en kom echt niet maanden achter elkaar dezelfde paarden tegen. :D

In dit geval kan er inderdaad nog wel iets aan de advertentie gedaan worden en vraag naar een 18-jarige zal ook minder zijn. Je hebt het dan immers toch over een ouder paard.

Iemand die beseft hoe een draver gebouwd en getraind is én kan rijden, kan daar over het algemeen een goed door het lijf lopend rijpaard van maken. Gebrekkige omscholing leidt echter vaak tot vooroordelen over niet galopperende, stijve, versleten dravers. Zoals in de meeste gevallen ligt het dan niet aan het paard, maar aan wie erop zit. ;) Ik denk dat ook niet iedereen met een Parcival of Totilas bereikt zou hebben wat Adelinde & Edward met die paarden hebben bereikt. En ik wil niet zeggen dat een draver een potentieel ZZ-paard is. In de meeste gevallen niet zelfs (net als bij de fjorden, tinkers en andere paarden die niet de ideale bouw hebben voor de dressuur- / springsport), maar een goed door het lijf lopend paard die ook een nette galop laat zien, een nette sprong kan maken zit er echt wel in hoor! Daarbij hebben ze het doorzettings- en loopvermogen om ook vaak succesvol in de hoogste klasses endurance mee te komen.

Het karakter verschilt per draver, maar ik kan er wel mee inkomen dat veel dravers vrij sensibele paarden zijn en daar niet elke ruiter bij past. Ik heb over het algemeen ook geen klik met flegmatieke paarden / fjorden... :')

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:35

@ Nolanlover, volgens de regels van je eigen logica praat jij ook alleen in je eigen straatje als je zo in de sportwereld zit en wilt beweren dat er zoveeeel andere paarden als recreatiepaard kunnen dat dravers overbodig zijn op deze markt. Al die 'sportpaarden' die als recreatiepaard weggaan bederven dan evengoed de recreatiepaardenmarkt gezien al die slechte verhalen die rondgaan over hete sportpaarden bij te onervaren ruiters, kunnen veel beter een ander paard kopen al die mensen, het is toch ergens op gebaseerd? Niet mijn mening, maar wel jouw redenatiewijze.
Ik moet je nageven, je zelfbenoemde realisme bevordert mijn lachspieren. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:49

Tja ik zou ook geen interesse hebben in een Draver moet ik zeggen :o
De bewegingsvorm en type spreken mij niet aan.

Ik heb zelf een aantal reeds omgeschoolde dravers gereden en ik vind ze dus niet fijn zitten. Door het front heb ik het gevoel dat ik er zo aan de voorkant af kiep.

Betekend niet dat er geen markt voor is.

Maar hoe zit je met je prijs? Is deze wel markt conform?
(ik hoef dus niet de vraagprijs te weten...meer als in heb je daar al naar gekeken)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:50

Hoe bedoel je er aan de voorkant afkiepen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:54

NatasjavE schreef:
Tja ik zou ook geen interesse hebben in een Draver moet ik zeggen :o
De bewegingsvorm en type spreken mij niet aan.

Ik heb zelf een aantal reeds omgeschoolde dravers gereden en ik vind ze dus niet fijn zitten. Door het front heb ik het gevoel dat ik er zo aan de voorkant af kiep.

Betekend niet dat er geen markt voor is.

Maar hoe zit je met je prijs? Is deze wel markt conform?
(ik hoef dus niet de vraagprijs te weten...meer als in heb je daar al naar gekeken)

Haha dat is wel een beetje herkenbaar :D Maar is vooral als je paarden gewend bent met veel front denk ik :P

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:54

CarinaR schreef:

Ik denk dat ze bedoelt dat enkele dieren dusdanig neerwaarts zijn gebouwd, dat je voorover gaat hellen, omdat het front lager ligt dan de achterhand. Kan me er wel wat bij voorstellen. :P

Vadrouille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:00

Ik heb zelf ook 2 jaar een draver gereden.
Het probleem met de meeste mensen die tegenwoordig een recreatie paard willen is dat er steeds meer eisen aan komen.
De gangen moeten allemaal fatsoendelijk zijn, tegenwoorden willen ze dat een recreatie paard ook een M proef no zou moeten kunnen lopen en een L parcour moet kunnen springen, ze moeten mooi en lief zijn en dat allemaal voor een steeds lagere prijs.
Ik zelf ben lange tijd opzoek geweest naar een draver onder het zadel, helaas kon ik elke keer geen klik krijgen met het paard en nu heb ik het geld er niet meer voor.

Het licht niet aan het ras, maar meer aan de eis die de mensen tegenwoordig hebben

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:10

Ik ga eigenlijk wel met de rest mee, maar toch snap ik ergens wel dat mensen geen draver willen.

Ik rijd zelf nu een aantal jaar een draver bij. Inmiddels is hij 25 en hij heeft al jaaaaaaaaren artrose. Maar je blijft merken dat het een draver is. Een aantal jaar geleden ging ik met hem nog in een volle galop door t bos heen (simpel weg omdat er geen rem op zat als hij eenmaal mocht), en ja, die van mij kon prima galopperen en hij zat echt niet verkeerd! Inmiddels galopperen wij niet meer hoor, en draven we zo af en toe wat, maar die van mij is buiten zo makkelijk als t maar zijn kan. In de bak vind hij meer dingen eng dan buiten. Maar hoe makkelijk ze ook zijn als recreatie paard, als ze enthousiast worden gaan ze lopen. En dan bedoel ik niet wat harder draven, maar echt die draf zoals ze op de baan doen. Tot twee jaar terug haalde ik nog net geen auto in in draf als hij mocht gaan, en dat terwijl hij buiten op mn pinken te rijden is, dus ja, ergens snap ik dat wel. Je moet een liefde voor dravers hebben, of bereid zijn er mee om te gaan.

Ik ben er ook heel eerlijk in, ik heb geen liefde voor dravers, maar wel voor mijn beste maatje. Maar ondanks dat, zou mijn keuze ook niet bij een draver liggen. (puur om andere ambities haha) Maar nogsteeds zou ik het zo gaaf vinden om ooit eens vol gas over zo'n baan heen te scheuren.. :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:14

CarinaR schreef:

Dat gebeurt natuurlijk niet... :D

Maar door het kortere en lagere halsje(tov een KWPN-GP of DP), "mis" je wat aan de voorkant. En inderdaad de neerwaartse bouw.
Ik krijg dan het gevoel dat ik aan de voorkant er af kieper.

Wat Geryon zegt...ik ben paarden met veel front gewent. ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:26

Het gaat uiteindelijk om de juiste baas bij het juiste paard.
Ik was verleden jaar opzoek naar een paard, precies, zoals jij er nu één aanbiedt.
18 jaar is, indien de behoefte van de toekomstige eigenaar daar naar is, geen énkel probleem.
Voor mij iig niet!
Ik heb mijn zoektocht na een miskoop inmiddels even gestaakt, maar ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die een braaf, gezond paard zoeken voor recreatie en getut.
Draver of muildier!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:30

Ik snap de discussie hier echt niet. :+
Een draver moet je type paard zijn, net zoals je van een fjord moet houden of van een kwpn´er.
Dravers zijn over het algemeen niet geschikt voor de hoge sport, fjorden zijn wat ´lomp` en kwpn´ers kunnen zich druk maken om niets. Dat zijn hele algemene uitspraken waar niets mis mee is. Het klopt niet altijd en zeker niet voor elk paard, maar over het algemeen kun je zoiets wel zeggen.
Daar is niets mis mee, mits je maar goed bij jezelf nagaat of dat bij je past. Ik hoef geen fjord, vind ze super leuk, maar dat ´lompige´is niet zo mijn ding. Net als dat ik een kwpn niet mijn type paard vind. Een NatasjavE vind een draver niet zo leuk. Prima toch??

Maar om dan zo kinderachtig te gaan reageren als een nolanlover, ik denk dat je dat maar beter kunt negeren. Als je een paardenras niet zo aanspreekt is dat prima. Maar stellen dat er genoeg andere paarden zijn met fatsoenlijke gangen en dravers maar overbodig zijn. :roll: Dat zijn van die mensen die je niet aankijken omdat je een draver hebt, of omdat je niet de merkleding draagt die zij dragen... :wave: lachen en zwaaien, en verder negeren.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:40

Ooit op de manege een paard gereden wat gewoon nog vrij weinig kende, zat wat gas, rem en stuur op en dat was het. Onwijs lief werkwillig dier, echt een heel leuk paard.
Hoorde later pas dat het een draver was, maar wat een lief werkwillig dier ondanks dat ze het nog heel erg lastig vond.
Was ook zo verkocht toen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:03

ik heb wel eens op dravers gereden idd lief, draafde graag,hardewerker,paste zich aan naar zijn ruiter...
maar het is nooit in me opgekomen om er een te kopen, ben meer van de hafjes en ander gelijk kaliber

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:18

Ik heb dat gevoel dus echt nog nooit ervaren.
Zowel met mn beide dravers niet, als met die van anderen

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:26

Neuh dravers zijn geen sportpaarden.... die wandelen af en toe gewoon een rondje over de renbaan op hun dooie gemak, he nolanlover _O-

Ik lach me slap hier!

@NatasjavE, ik heb laatst dus voor het eerst naast een draver gestaan (superdagje gehad bij ruitje) niet eens op gezeten, maar das heel anders als ik dat vergelijk met mijn gelderse (lees: totaal niet te vergelijken hihi). Snap meteen wat je bedoeld met voorover kukelen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:38

Het voorover kukelen herken ik ook wel. Ze zijn nu eenmaal niet allemaal zo opwaarts gebouwd.

Mijn ervaring is dat wanneer een draver een trauma oo loopt, dat 9 vd 10 keer gebeurt om dat ze bij de verkeerde mensen terecht komen na het koersen. Dat is ook waar ze de slechte naam vandaan krijgen, van de mensen die denken dat het leuke en vooral goedkope beginners paarden zijn die door jan en alleman te bereiden zijn.

Ontopic, het zal in geval van ts eerder een samenloop van leedtijd en ongelukkig geformuleerde advertentie zijn.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:44

Sportpaarden en dravers. Vind het geen vergelijking! De mentaliteit van een draver had ik graag terug gezien in het "sport" paard. Een draver wil en zal alles voor je doen. Je pakt ze uit de boks en hebben zin in hun werk. Vind niet dat dit in een dressuur of springpaard zit.

Sorry off topic.