Rensport, zielig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:36

Tja we kunnen hier wel weer de hele essentie van de paardensport boven halen, maar zoals eerder is gezegd, een renpaard blijft het dichtbij de natuur, wordt alleen maar getraind op galop en conditie, hij mag lekker galopperen.
Een steeplechase gaat nog altijd vaker goed dan fout. Gelukkig maar, anders zou het naar zijn. Natuurlijk ziet het er vaak niet al te best uit die vallen, maar een paard wordt niet zo maar even over zo'n hindernis heen gestuurd. Ook hier gaat goede selectie en training aan vooraf.

En over dat slaan, met zo'n zweep kan ik jou ook slaan, dat doet amper pijn, zijn namelijk lang niet zo hard als zwepen die wij kennen. En er zijn strenge restricties aan het gebruik van een zweep. Verwar het 'met de arm los galopperen' niet met slaan he, soms galopperen ze en lijkt het net alsof de jockey een slaande beweging maakt, maar dat vertekend alleen maar.

Als ik zou moeten kiezen wat voor type paard ik word, zou ik zeggen renpaard, zijn de ruiters tenminste lekker licht :P

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:37

liekevb schreef:
Nomanji schreef:
Je moet de film Ruffian eens kijken. R.I.P. Ruffian. ;(

Ja pfff. je hebt het over een FILM!
hahahahahhahahahah niet echt iets waarop je iets kan basseren vind ik

_O- Oh, oh.. Nee joh!! Een waargebeurd verhaal moet je dus echt niet geloven!

Ruffian is inderdaad een mooie film. Merk even op dat in iedere film over renpaarden het paard altijd wel gewond raakt -> anders is de film gewoon saai. Niet representatief over blessures door de ren-sport, maar geeft wel een mooi inzicht.

Ik ben zelf met de rensport niet heel bekend, maar ben ook van mening dat er in iedere sport ongelukken/ongemakken en mishandeling is te vinden. Dat uit zich in iedere sport anders. Zielig? Ik weet niet, ik lees nog even mee :)

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:37

xCaitlin schreef:
geerke schreef:
het is onzin om te beweren dat een paard niet zou rennen,springen of dressuur zou doen als hij het niet leuk vond.
Een paard is een vrij 'dom' dier,wat heus zijn best voor je wilt doen,en vaak braaf doet wat er gevraagt wordt.....degene met een ijzersterke eigen wil belanden meestal al vroegtijdig bij de slager.

Geloof me, als een renpaard niet wil rennen doet ie dat ook niet (of slecht), is het een slecht renpaard en wordt hij uit de sport gehaald.

denk je dat dat paard blijft staan ? denk het tog echt niet hoor.

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:38

Nomanji schreef:
En als renpaarden klaar zijn, wat dan?? Dan begint de echte hel pas want dan zijn ze overbodig geworden.

Dit slaat nergens op, als ze uit de sport zijn worden ze vaak verkocht als recreatiepaard of endurance paard, of ze blijven daar op stal staan bijvoorbeeld voor beginnende jockeys..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:38

pingvinii schreef:
xCaitlin schreef:
Geloof me, als een renpaard niet wil rennen doet ie dat ook niet (of slecht), is het een slecht renpaard en wordt hij uit de sport gehaald.

Dan gaan ze gewoon liggen bij het inboxen, dan hoeven ze niet, ze zijn slim zat. Maar als een paard met de 'kudde' mag rennen vinden ze het al vaak best.

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:39

pingvinii schreef:
xCaitlin schreef:

Blijven staan misschien niet, maar hij zal geen goede prestatie leveren hoor.

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:39

Peopletjes, ik stop ermee, we komen er tog nooit uit, iedereen hun eigen mening punt.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:39

Pingvinii, iedereen kan uit je posten zo aflezen dat je totaal niet weet hoe het er aan toe gaat, in de draf en rensport. Dat geeft ook niets want volgens mij ben je nog heel erg jong. Toen ik zo jong was, vond ik alles ook zielig wat ik niet kende.
Ik heb wel een hele leuke tip voor jou, hoor. Ga eens kijken of er in je omgeving een entrainement zit, en neem daar contact mee op. Dan kun je vragen of je een keer een vrije zaterdag langs mag komen, en bijv. aanbieden om te helpen met de paarden. Bijvoorbeeld paarden wassen die hebben getraind en dardrogen en naverzrogen, uitstappen aan de hand. Dat soort klusjes. je kunt dan gelijk zien hoe de paarden worden gehouden, de stalling, de paddocks, alles. Je zult verbaasd zijn over de uitgebreide naverzorging.
Wil je adressen in jouw buurt, dan kan ik, of een ander hier die raakvlakken heeft met deze sport, die wel aan je geven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:40

Klopt; er zal net als met recreatiepaarden echt wel eens wat naar de slacht gaan. Maar er worden ook zeker paarden verkocht of op de wei gezet omdat ze bv nog wel waardevol zijn in de kudde :j

In_Black

pingvinii schreef:
Peopletjes, ik stop ermee, we komen er tog nooit uit, iedereen hun eigen mening punt.

Nee inderdaad, niet als jij aan je vooroordelen blijft vastklampen :o Lees mijn vorige post nog maar eens.

Anoniem

Tja dat had je van te voren kunnen bedenken ts. Niet zo maar iets neerkwakken op bokt, eerst goed onderzoek doen voordat je iets neerzet.
Maar je kunt het ook zo zien, rensport is nog niet zo slecht ;)

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:40

In_Black schreef:
Pingvinii, iedereen kan uit je posten zo aflezen dat je totaal niet weet hoe het er aan toe gaat, in de draf en rensport. Dat geeft ook niets want volgens mij ben je nog heel erg jong. Toen ik zo jong was, vond ik alles ook zielig wat ik niet kende.
Ik heb wel een hele leuke tip voor jou, hoor. Ga eens kijken of er in je omgeving een entrainement zit, en neem daar contact mee op. Dan kun je vragen of je een keer een vrije zaterdag langs mag komen, en bijv. aanbieden om te helpen met de paarden. Bijvoorbeeld paarden wassen die hebben getraind en dardrogen en naverzrogen, uitstappen aan de hand. Dat soort klusjes. je kunt dan gelijk zien hoe de paarden worden gehouden, de stalling, de paddocks, alles. Je zult verbaasd zijn over de uitgebreide naverzorging.
Wil je adressen in jouw buurt, dan kan ik, of een ander hier die raakvlakken heeft met deze sport, die wel aan je geven.

ik geef gewoon mijn mening, mag ik even?

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:41

geerke schreef:
een paard wat niet wil heeft een duidelijke eigen mening,dat probeer ik uit te leggen.
Die paarden kun je niet veel mee in de sport,ook al springen ze hoog,draven ze hard en rennen ze hard.
Een paard moet redelijk kneedbaar zijn....of murf,(gebroken)zo kun je het ook noemen.
Ik denk dat er maar weinig sporten zijn waar je zulke mentaal harde dieren tegenkomt als in de rensport. Een paar maanden geleden vond ik een artikel met de meest "verschrikkelijke" volbloeden ooit en wat daarin stond was niet "pretty", maar met deze dieren is wel gewoon gewerkt omdat hun prestaties op de baan blijkbaar zwaarder wogen dan hun verdorven karakter. Google voor de grap maar eens op Spinning World, dat dier is gemuilkorfd en de geleider loopt er zelfs nog met een eind hout naast. := Of het wenselijk is dat dergelijke dieren zich voortplanten, is uiteraard een tweede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:41

pingvinii schreef:
In_Black schreef:

Ze geeft je toch ook een leuke tip mocht je nieuwsgierig zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:42

_Summerly_ schreef:
geerke schreef:
een paard wat niet wil heeft een duidelijke eigen mening,dat probeer ik uit te leggen.
Die paarden kun je niet veel mee in de sport,ook al springen ze hoog,draven ze hard en rennen ze hard.
Een paard moet redelijk kneedbaar zijn....of murf,(gebroken)zo kun je het ook noemen.
Ik denk dat er maar weinig sporten zijn waar je zulke mentaal harde dieren tegenkomt als in de rensport. Een paar maanden geleden vond ik een artikel met de meest "verschrikkelijke" volbloeden ooit en wat daarin stond was niet "pretty", maar met deze dieren is wel gewoon gewerkt omdat hun prestaties op de baan blijkbaar zwaarder wogen dan hun verdorven karakter. Google voor de grap maar eens op Spinning World, dat dier is gemuilkorfd en de geleider loopt er zelfs nog met een eind hout naast. := Of het wenselijk is dat dergelijke dieren zich voortplanten, is uiteraard een tweede.

Tja die ken ik in de springsport ook wel hoor, dat is niet alleen daar :P

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:42

Dat "mag ik even" is niet nodig, die post was heel vriendelijk en helemaal niet persoonlijk aanvallend.
Sterker nog: ze geeft je een tip, één die ik ook kan aanraden ;)

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:42

doe ff normaal mensen.. het was niet mijn bedoeling een hele 'ruzie' erover te gaan houden, ik wilde gewoon weten wie dezelfde mening had en wie niet en waarom.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:43

Wanneer je het niet met eigen ogen hebt gezien, kun je geen gefundeerde mening hebben, meiske. Daarom geef ik je de raad eens een dag in een stal achter de schermen te kijken. Geen trainer die daar moeilijk over doet want ze hebben totaal niks te verbergen.

Dit is geen ruzie hoor, het is alleen zo jammer dat jij het zo eenzijdig bekijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:43

Nee, de rensport is niet zielig.
Vooral niet als je het gaat vergelijken met de rest van de paardensportwereld.
Denk bijvoorbeeld eens aan dressuur. Paarden worden op 3-jarige leeftijd zadelmak gemaakt en ingereden, moeten zo snel mogelijk zo goed mogelijk worden en naar hoog niveau getild worden, om op hun 20e pas met pensioen te gaan. Tijdens de opleiding moeten ze eigenlijk constant in een onnatuurlijke houding lopen, en onnatuurlijke passen maken (appuyeren, nageven, travers, renvers, sb etc etc etc). Met bijzet, sporen, zwepen etc. etc.....

Renpaarden daarentegen, worden weliswaar vroeg beleerd, maar moeten maar enkele jaartjes meerennen. Wat ze moeten leren? Nou ja, galoperen. :') En dat kunnen paarden prima. Niks onnatuurlijk, beter kan niet.
Slaan met de zweep? Die zwepen zijn niets vergeleken met de reguliere dressuur/spring/menzweep. Het enige wat die beesten moeten doen is zo hard mogelijk lopen, met de kudde mee. Na hun korte carriere mogen ze dienen als fokpaard of leerpaard. Echt zielig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-11 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:43

nou, sorry daar voor dan, maar het komt niet echt bepaald aardig over.. natuurlijk is het via internet waardoor je ook niet echt kan weten hoe je iets bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:44

pingvinii schreef:
nou, sorry daar voor dan, maar het komt niet echt bepaald aardig over.. natuurlijk is het via internet waardoor je ook niet echt kan weten hoe je iets bedoelt.

We proberen dingen uit te leggen ik zie niemand hier ruzie zoeken.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:45

pingvinii schreef:

Het is wel de bedoeling dat je je mening onderbouwt met feiten en niet met indianenverhalen. Dan kun je boos worden als mensen je tegenspreken en aankomen met argumenten die kloppen, maar de feiten blijven vast staan.

Kun je bijvoorbeeld statistisch aantonen dat er in vlakkebaan koersen meer ongelukken gebeuren dan in bijvoorbeeld de springsport, of is dat een aanname? En als er volgens jou de gehele race geslagen wordt, hoe kan het dan dat er beelden zijn van een hele groep renpaarden waarbij er geen zweep geheven wordt? :)

@ Joolien: er staat ook 'één van de weinige', niet 'de enige'. ;) In de springsport ben ik helemaal niet thuis, dus daar kan ik ook niets over zeggen, maar ik wil rustig geloven dat daar ook wel van dat soort exemplaren rondlopen. :P

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:46

Hihihi, nee, jij bent aardig over de rensport :D die je alleen kent van internet. Daarom zeg ik open your eyes en ga het eens in de wijde wereld bekijken, daar waar je de paarden ook kunt ruiken, aanraken.
Je zult zien dat ze meer vrijheid hebben dan het gemiddelde rijpaard in Nederland. Veel meer weidegang en ook grote ruime paddocks om zich in uit te leven en de verzorging is tot in de perfecties.

Jilletje

Re: Rensport, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:49

okee TS, bij deze weten we dat jij het zielig vind.....
verder nog iets te melden?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:49

TS ik nodig je uit om bij ons op stal eens te komen meerijden met de vluchters, je zal een heel ander kijk krijgen, wij gebruiken zelden of nooit een zweep op training. En toch lopen die paarden op topsnelheid...

en meningen verschillen, rensport zelf vind ik niet zieliger als de andere takken van de sport, al hou ik mijn hart vast bij de steeples. Maar ik blijf erbij een paard dat niet wil rennen dwing je niet.