Dravers zijn schraal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

In_Black

Re: Dravers zijn schraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:40

Dik niet, maar een gemiddelde draver is niet alleen botten-spieren-velletje. Verder lopen dravers onderling ook nogal uitéén.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 08:53

Roann schreef:
Mijn draver is moddervet.. :P Zeker 100kg te zwaar, maar dat geeft niet.. hij hoeft de baan niet meer op!

..

Nou, 100kg te zwaar lijkt me voor je paard toch ook niet echt fijn ;)

Roann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:58

Judith_W schreef:
Roann schreef:
Mijn draver is moddervet.. :P Zeker 100kg te zwaar, maar dat geeft niet.. hij hoeft de baan niet meer op!

..

Nou, 100kg te zwaar lijkt me voor je paard toch ook niet echt fijn ;)

Betreft een draver met een schouderblessure..
100kg is minder dan je denk, de gemiddelde KWPNner is 100kg te zwaar.
Dit weet ik aan de hand van een onderzoek beginnend paardenarts in Utrecht, dus ga niet zeggen dat het niet waar is.

En wat betreft het botten-spieren-velletje, dit betreft de paarden op de baan! Dus niet de huis-tuin-keuken dravers..
Als je me niet geloofd, dan doe je het niet.. Maar zal dan maar wat vaker naar de drafbaan gaan en trainingen bijwonen..

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:45

Wie moet vaker naar de drafbaan gaan en trainingen bijwonen, Roann? Zomaar even een vraag die in mij op komt.

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:01

Gini schreef:
Avalon_ schreef:
Een draver hoeft niet zo iel te zijn, zeker niet als dit topic geopend is nav. het gewoon magere dravertje wat elders op bokt al discussies oplevert.

Dat geval was idd het laatste duwtje om dit topic te openen. Maar ik verbaas me er al langer over. Dat personen met een draver mij altijd toesnauwen "dravers horen zo te zijn" wanneer ik opmerk dat het dier in kwestie toch wel heel magertjes staat. (ok, ik geef toe, niet iedere dravereigenaar, maar toch wel een voldoende aantal om mij te doen verbazen.)

poos verder andere stal nu 24/7 buiten en mevrouw ziet er heerlijk uit :) vorige stal was niets voor haar kwam behoorlijk slecht de winter uit.
iedereen heeft dat topic gevolgd, nu ziet ze er dus zo uit
Afbeelding

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:22

Totaal niets op aan te merken, Crazymel, die ziet er super goed uit. Iets rijker dan in koersconditie, maar goed in de spieren. Een koerspaard is iets droger op de spieren maar het is flauwekul dat het normaal is dat je bij een koerspaard de ribben kunt tellen.

Roann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:42

In_Black schreef:
Wie moet vaker naar de drafbaan gaan en trainingen bijwonen, Roann? Zomaar even een vraag die in mij op komt.

ik denk dat ik even niet meer met jouw in discussie ga, in meerdere topics niet! Ik ben namelijk aan het koken van binnen en ga me hier niet uitlaten! Je weet gelukkig niet tegen wie je het heb :)

de groeten!

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:09

Joh je moet niet koken, dat is zo slecht voor je bloeddruk :D Ik ga toch ook niet koken van binnen omdat jij beweert, dat de benen van vijfjarige uitgekoerste dravers al zijn versleten? Gelukkig weet ook iedereen wel beter. (vijfjarigen die uit koers gaan, heeft een andere reden. Vaak is het zo dat de trainingskosten hoger zijn dan het prijzengeld en om die reden stopt men dan, plus dat veel paarden gewoon net niet snel genoeg zijn)
Gelukkig weet jij ook niet tegen wie je het hebt ;)
Maar nogmaals, ook koerspaarden bestaan uit meer dan pezen, botten en een velletje, hoor. Enneh, ik geloof je niet, omdat de levende voorbeelden dagelijks aan me voorbij lopen. Verder kom ik wekelijks op de koersen, en ook op het stalterrein en in de stallen tijdens de wedstrijden ;)
Heel zelden kom je een totaal afgetraind paard tegen maar dat is maar één op de zoveel, hoor. Een paard wat helemaal geen reserve heeft, kan gewoonweg niet eens koersen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:20

De meeste dravers die ik hier zie, zien er perfect uit! :)
Wel is het zo dat de paarden die echt koersen meer kans kunnen krijgen op een maagzweer (net als dressuur en springpaarden).
Dat is misschien de rede dat sommige dravertjes wat minder snel dik kunnen worden! en ze sneller mager zijn!
Op bokt heb ik in andere topics wel echt te magere dravers gezien, maar hier zien ze er allemaal super uit :)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:24

DDW1190 schreef:
De meeste dravers die ik hier zie, zien er perfect uit! :)
Wel is het zo dat de paarden die echt koersen meer kans kunnen krijgen op een maagzweer (net als dressuur en springpaarden).
Dat is misschien de rede dat sommige dravertjes wat minder snel dik kunnen worden! en ze sneller mager zijn!
Op bokt heb ik in andere topics wel echt te magere dravers gezien, maar hier zien ze er allemaal super uit :)

Ik vind al die vooroordelen wel erg grappig :+
Weet je waardoor een paard maagzweren krijgt? Door te weinig ruwvoer. En of het dan om een springpaard, dressuurpaard, boshobbelknol, draver, of renpaard gaat, maakt helemaal niet uit.
Elk paard wordt magerder door te weinig ruwvoer, zelfs een draver ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:27

Dat zijn helemaal geen vooroordelen hoor :)!
Paarden kunnen ook door stres maagzweren krijgen! dus door bijvoorbeeld teveel training of te weinig buiten staan!

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:30

Door te weinig buiten staan kan dat zeker. Maar daar hoef je bij dravers nooit over in te zitten. Die komen, weer of geen weer, dagelijks urenlang buiten. Hoe dat dit met teveel training begrijp ik even niet, hoe bedoel je dat precies?
Maar de grootste oorzaak van maagzweren is gewoon te weinig ruwvoer in combinatie met teveel krachtvoer. Dat werkt bij geen enkel paard......

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:33

Daar heb je gelijk in, maar ik doelde ook bij sommige paarden!
Ik zie vaak om me heen paarden in stress schieten om mee heen, mede omdat de training te veel is (overvraagd)!

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:35

In wat voor discipline van paardensport dan?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:38

Alle disciplines, maar had begrepen dat renpaarden wel de meeste kans kregen op een maagzweren :)
Maar goed, beetje off-topic nu! :+

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:18

In een clinic van Valerie Kanavy (een bekende endurance-amazone) werd een keer uitgelegd dat juist paarden die veel galopperen een grotere kans hebben op maagzweren, omdat in galop het maagzuur tegen de (minder goed beschermde) bovenste helft van de maagwand aanklotst. Dus veel galopperen (rensport, eventing, endurance) kan wel degelijk het risico op een maagzweer vergroten. Maar door voldoende ruwvoer te voeren kan dit risico verminderd worden, het maagzuur klotst minder als de maag vol hooi zit.

Volgens mij was het vroeger wel gebruikelijk om renpaarden weinig ruwvoer te geven, dat was maar ballast. := Maar de laatste jaren is ook in de draf- en rensport het enorme belang van voldoende ruwvoer doorgedrongen.