Als leek een keer een renpaard rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:49

SaintAissa schreef:
kyrkelover schreef:
Dit is inderdaad heeeel moeilijk. Om heel eerlijk te zijn ik zou WOEDEND zijn als ik hoorde dat in de training zo maar iemand op mijn renpaard zou zitten terwijl ik klauwen vol met geld betaal.

Mag jij blij zijn dat de eigenaren van vd Starre nooit zo gereageerd hebben toen jij begon!

Maar ik word ook woedend als er iemand zonder mijn toestemming op mijn renpaarden gaat zitten hoor. En al helemaal dat de RIJDERS (om erop te zitten) en EIGENAAR (om hem te laten rijden) betalen voor dat paard. Ronduit schandalig.

Anyway, op dit moment kan ik geen rijders gebruiken, maar over een half jaar ga ik wel weer zelf trainen en kan ik best af en toe een bijrijder gebruiken. Minimaal 18 jaar en ruim voldoende ervaring, anders blijft je renpaardervaring beperkt tot 5 minuten draven :D

Luister het is een mega groot verschil of je uit bent om mee te trainen, of om voor 1 keer op een renpaard te gaan zitten om vluit te knallen terwijl je totaal geen ervaring daarmee hebt.

kyrkelover

Re: Als leek een keer een renpaard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:56

Meeste jockey's hier starten overigens met een gewicht rond de 48 kilo omdat je natuurlijk als je begint ook nog gewicht claimed. Jump-jockeys rond de 58 als ze beginnen.
De training op de BRS was meen ik een week de laatste keer.
Heb er alleen niets van meegekregen omdat deze cursus startte toen ik klaar was.
De zwaarste persoon in die cursus was iets meer als 70 kilo meer reed dan ook alleen de grotere sterkere paarden. Dit weet ik omdat mijn instructrice deze cursus ging geven.
Je kunt altijd de BRS een keer een mail sturen of ze wel eens zo'n cursus hebben niet met de intentie om voluit te gaan maar om meer over de sport te leren.
Want bij een trainer duurt het zelfs vaak weken/maanden voordat je echt voluit mag.
Gewoon puur omdat het heel veel risico;s met zich mee brengt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:00

Irma_Maandag schreef:
Wat leuk om te lezen dat ik niet de enige ben met zo'n "wild" idee.
Meeliften mag zeker hoor, mocht het ervan komen, gaan we toch gezellig met z'n allen? Het zal idd niet zomaar even geregeld kunnen worden, maar ik denk dat de eerste om te benaderen toch Duindigt zal zijn. Ik ken idd een tweetal drafbanen, en ook dat klinkt leuk, maar niet zo gaaf als op een echt renpaard. Meer suggesties voor trainingsstallen zijn welkom. Er zal inderdaad, wat Jolliegirl ook zegt, vast (behoorlijk) voor betaald moeten gaan worden, maar dat heb ik er voor over.

Hoi Irma,

Zit er geen renbaan in Herwen?
Of is dat een draverij?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:01

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:23

kyrkelover schreef:
Luister het is een mega groot verschil of je uit bent om mee te trainen, of om voor 1 keer op een renpaard te gaan zitten om vluit te knallen terwijl je totaal geen ervaring daarmee hebt.

Wie zegt dat dat bij de mensen hierboven niet aan de orde is?
En toen jij de eerste keer voluit ging, had je ook geen ervaring :D

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 17:34

kyrkelover schreef:
http://www.brs.org.uk/Courses/Other_Cou ... ng_course/
Dit is het beste wat ik kan vinden tot nu toe om eerlijk te zijn.

Thx voor de link. Wel iets wat me gaaf lijkt. Is wel even sparen, en hopen dat ze vaker van dit soort cursussen geven. Niet iets om even te zeggen; oh, dat boek ik volgende week even in..... Maar wel errug leuk. Optie!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:43

Wat een interessant topic :) Ik heb deze droom ook vaak gehad.
Maar wat ik me afvraag, waarom is het voluit gaan zo ontzettend moeilijk?
Ik moet toegeven dat ik er hoogstwaarschijnlijk veel te makkelijk over denk, maar als ik over het strand in volle galop ga, gaat dat prima, wat is het verschil tussen een volbloed op het strand en een volbloed op de baan tijdens een training?
Dit is echt pure interesse hoor, en niet aanvallend bedoeld.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:45

lars schreef:
Irma_Maandag schreef:
Dank NHP, ik zal jullie bedrijf eens googelen!
Heb inderdaad de beide tips die je geeft een bericht gedaan.
Bij Nibblestarstables is idd een en ander mogelijk, ik denk dat ik hierop in zal gaan.
Van der Starre moet ik nog maar eens een bericht in het Duits sturen ;)

ze spreken nederlands hoor dus duits hoeft niet

Sterker nog, 't zijn gewoon Nederlanders...

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:52

Een koerspaard rijden kun je niet vergelijken met je eigen paard een keer lekker laten gaan op het strand of een mooi pad.
Als je rustig zou uitrijden op een baan gaat dat nog wel maar voluit zul je de eerste keer schrikken van de krachtsexplosie, hoe fors ze het bit oppakken en gewoon "gaan". Daarbij is het geen kwestie van gewoon voluit jakkeren, je moet je paard ook ondersteunen op snelheid en sommigen mn in de bochten. Dat vereist eigenlijk gewoon ervaring, zeker in combinatie met de ongewone houding op het zadel. Koerspaarden rijden en starten moet je leren, net als je dressuur of springen of mennen moet leren.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:34

De eerste keer dat ik eens voluit ging op een renpaard, had ik daarna verzuurde kuiten. Ik kon de dag erna niet meer recht staan...
Dus bedenk je dat het niet zomaar even crossen is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:53

Wat een leuk idee! Ik heb absoluut geen idee waar je zoiets kan doen. Maar wat ik mij wel kan herinneren: bij BNN is er een aflevering geweest waar Nicolette de baan op ging. Misschien een omweg, maar wie weet kan BNN je vertellen waar je als leek de renbaan op zou kunnen?

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:59

hahahaha nee hoor, dat gedoe met Nicolette was helemaal in scene gezet.
Het was een renarabier die al 10 jaar op rust is (agar's Star) en ze ging zeker niet helemaal voluit.
De "eindsprint" is gemanipuleerd, want ze heeft er de hele tijd maar achteraan gehobbeld hoor ;)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 20:07

Goh, dat van BNN verbaast me niets....

Ik denk dat het al met al zeer moeilijk zal gaan worden. Wellicht in de nabije toekomst maar eens een weekje british racing school "boeken".

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 00:06

SaintAissa schreef:
utleta schreef:
ik dacht 60 maar dat is denk op concoers gelukkig kan ik nog 11 kilo aan komenXD :D

Altijd fijn dat mensen het beter weten dan de trainers zelf :D

60 kilo als je ambities hebt om zelf koers te gaan rijden. Maar dan maak je met die 60 ook al weinig kans op een profcarriere....

Ja wel opletten he augenbroe je moet hier wel het goede voorbeeld geven ;)

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 00:18

Sythaa schreef:
Een koerspaard rijden kun je niet vergelijken met je eigen paard een keer lekker laten gaan op het strand of een mooi pad.
Als je rustig zou uitrijden op een baan gaat dat nog wel maar voluit zul je de eerste keer schrikken van de krachtsexplosie, hoe fors ze het bit oppakken en gewoon "gaan". Daarbij is het geen kwestie van gewoon voluit jakkeren, je moet je paard ook ondersteunen op snelheid en sommigen mn in de bochten. Dat vereist eigenlijk gewoon ervaring, zeker in combinatie met de ongewone houding op het zadel. Koerspaarden rijden en starten moet je leren, net als je dressuur of springen of mennen moet leren.

En dan heb jij het nog over een brave die niet al de hele weg probeert ertussenuit te knijpen en je in de bomen probeert te hangen hehe...

Ik heb ooit eens een vriendin die graag het wou meemaken meegenomen voor een normale canter (handgalop) en geloof me ze wou na 10 minuten eraf want ze kon niet meer volhouden, en ze zat dan nog niet eens op renzadel en ze had een hele brave ruin ;) Er gaat nu iemand een lachbui krijgen ;) Het eerste wat ze zei was: dat doe ik nooit meer jullie zijn gek haha, we gingen nog geen 30 km per uur en topsnelheid ligt rond de 60, maar mensen vergeten dat we in training bijna nooit voluit gaan maar wel duurtraining doen en dat valt echt niet mee op een fit paard ;)

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 07:41

NHP schreef:
En dan heb jij het nog over een brave die niet al de hele weg probeert ertussenuit te knijpen en je in de bomen probeert te hangen hehe...

Ik heb ooit eens een vriendin die graag het wou meemaken meegenomen voor een normale canter (handgalop) en geloof me ze wou na 10 minuten eraf want ze kon niet meer volhouden, en ze zat dan nog niet eens op renzadel en ze had een hele brave ruin ;) Er gaat nu iemand een lachbui krijgen ;) Het eerste wat ze zei was: dat doe ik nooit meer jullie zijn gek haha, we gingen nog geen 30 km per uur en topsnelheid ligt rond de 60, maar mensen vergeten dat we in training bijna nooit voluit gaan maar wel duurtraining doen en dat valt echt niet mee op een fit paard ;)

Ik zou niet weten over wie jij het hebt hahahahahaha

Enne, ja dat "voluit" is relatief. De meesten mensen vinden die canter al heel hard, dus dat scheelt.
Snelwerk is sowieso niks voor een onervaren renrijder, dat is voor ervaren mensen al niet makkelijk dus dat is zeker geen optie voor leken.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:29

SaintAissa schreef:
kyrkelover schreef:

Wie zegt dat dat bij de mensen hierboven niet aan de orde is?
En toen jij de eerste keer voluit ging, had je ook geen ervaring :D

Uhm dat staat in de openingspost/reacties dat het er om gaat om te ervaren een keer voluit te gaan met een engels volbloed.
Daar gaat het om, om te ervaren hoe snel deze gaan en het gevoel er bij.
En nee klopt voor alles is een 1e× maar er is een groot verschil tussen al heel lang engels volbloeden rijden en al begeleiding te krijgen al is het maar gewoon in een buitenbak, dan zomaar lukraak op een volbloed te springen en voluit te knallen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:30

SaintAissa schreef:
NHP schreef:

Ik zou niet weten over wie jij het hebt hahahahahaha

Enne, ja dat "voluit" is relatief. De meesten mensen vinden die canter al heel hard, dus dat scheelt.
Snelwerk is sowieso niks voor een onervaren renrijder, dat is voor ervaren mensen al niet makkelijk dus dat is zeker geen optie voor leken.

Dat is exact wat ik bedoel kijk een canter zou nog gaan maar wel met begeleiding om je op weg te helpen.
Maar echt voluit doe je niet zomaar.
En dat is wat hun willen ervaren.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:40

Sythaa schreef:

Tjha waarom is het zo gevaarlijk.
Ik denk dat dat een aantal factoren bij elkaar zijn.
Overigens op een "normaal"paard is het ook gevaarlijk alleen wordt er dan allemaal niet zo bij nagedacht.
Maar een renpaard heeft veelal dunnere beentjes als een gemiddeld paard, ze hebben dan ook heel gevoelig beenwerk.
Dit is misschien niet helemaal juist verwoord maar wat ik bedoel is neem een fries die heeft flinke poten dat is minder kwestbaar.
Daarnaast komt er bij kijken dat een engels volbloed sneller gaat dan een gewoon paard en het dus ook sneller fout kan gaan.
Daarbij komt nog eens kijken dat een renpaard veel competiver(uhh hoe schrijf je dat woord??) in gesteld is dan het gemiddelde paard, dus ook sneller tot het gaatje zal gaan waardoor het dus ook weer sneller fout kan gaan.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:41

ik heb het gedaan *\o/*

zo'n drie jaar geleden ben ik een aantal keren mee geweest op training op een ervaren paard en het was super :j
helaas is de man waarvoor ik mee ging trainen ziek geworden en onder tussen ook overleden :(
wij gingen trainen in belgië het hete daar geloof ik sterrenbeek... een oudere, verder weinig gebruikte renbaan die op bepaalde plaatsen hard aan opknappen toe was...

maar goed het is niet gewoon zitten en hard galopperen, de paarden mogen bijvoorbeeld niet te lang in de zelfde galop galopperen en moeten dus wissels maken en dat soort dingen maar dat zal allemaal wel uitgelegd worden als jullie gaan :D

en een tipje als jullie een rondje maken.... kijk dan eens naar beneden, de voorbenen van een renpaard zijn magisch *D

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:11

Kyrkelover wat een onzin schrijf je op... het gevaar zou schuilen in het fijnere beenwerk van een EV :') ....
Das gewoon kul.

Heb je zelf ooit koerspaarden gereden?
Paarden die vol in training staan, getraind zijn om te winnen, en tot de oren toe vol zitten met krachtvoer ?

DAARIN schuilt het gevaar voor de argeloze hobbyist die graag een keer op volle snelheid zou willen gaan.
Ze kennen de aard van deze paarden niet, hun kracht, snelheid en winnaarsmentaliteit niet. Als je dat als rijder niet in goede banen kunt leiden en begeleiden gebeuren er ongelukken.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:14

Sythaa schreef:
Kyrkelover wat een onzin schrijf je op... het gevaar zou schuilen in het fijnere beenwerk van een EV :') ....
Das gewoon kul.

Heb je zelf ooit koerspaarden gereden?
Paarden die vol in training staan, getraind zijn om te winnen, en tot de oren toe vol zitten met krachtvoer ?

DAARIN schuilt het gevaar voor de argeloze hobbyist die graag een keer op volle snelheid zou willen gaan.
Ze kennen de aard van deze paarden niet, hun kracht, snelheid en winnaarsmentaliteit niet. Als je dat als rijder niet in goede banen kunt leiden en begeleiden gebeuren er ongelukken.

Kijk eens naar alle punten die ik opgeschreven heb en niet maar na eentje.
Ik zei alles bij elkaar maakt het gevaarlijker.
Daarbij had ik het ook over winnarsmentaliteit.

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:22

en zou een hand galop op die paarden wel mogen want dat is ook al met heel veel kracht en pit en snelheid toch? mijn droom is gwn een keer op zo een paard te rijden en dan ook op de baan mij maakt het niet uit als het dan maar niet voluit is
ik zou zelfs ook wel op een ervader paard willen rijden die het al een beetje kent
ik zou het ook zelfs wel eens me eigen paard mee willen nemen en dan is een keer zoo een les mee rijden met zulken paarden(maar dan op die van mij)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:31

Ik doel op dit onderzoek.
Dit is overigens alleen een klein stukje er van want heb de rest nog niet gevonden.
Gaat er in ieder geval om dat ze de tegenwoordige engels volbloed hebben willen verbeteren door spiermassa te vergroten en skeletmassa te verkleinen.
Selective breedingOne argument for the health issues involving Thoroughbreds suggests that inbreeding is the culprit.[27] It has also been suggested that capability for speed is enhanced in an already swift animal by raising muscle mass, a form of selective breeding that has created animals designed to win horse races.[123] Thus, according to one theory, the modern Thoroughbred travels faster than its skeletal structure can support.[124] Veterinarian Robert Miller states that "We have selectively bred for speeds that the anatomy of the horse cannot always cope with."[125]

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:33

utleta schreef:
en zou een hand galop op die paarden wel mogen want dat is ook al met heel veel kracht en pit en snelheid toch? mijn droom is gwn een keer op zo een paard te rijden en dan ook op de baan mij maakt het niet uit als het dan maar niet voluit is
ik zou zelfs ook wel op een ervader paard willen rijden die het al een beetje kent
ik zou het ook zelfs wel eens me eigen paard mee willen nemen en dan is een keer zoo een les mee rijden met zulken paarden(maar dan op die van mij)

Dat is inderdaad veel eerder realiseerbbaar.
Ik denk dat meer trainers er voor open staan als je bijvoorbeeld gewoon zoals kim zegt in de training mee wilt rijden en bijvoorbeeld als je zelf verder wilt gaan in verloop van tijd voluit kan gaan.
Hoe snel dat is ligt er natuurlijk ook aan hoe het gaat.