Zijn dravers evengoed geschikt als sportpaard.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lianne125

Re: Zijn dravers evengoed geschikt als sportpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:42

kijk is aan. nu zijn we het met elkaar eens!!!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:43

ja dat sommige het wel kunnen en sommige minder
discussie klaar

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:45

Gemakkelijk galopperen is heel wat anders dan gedragen galopperen, en dat willen ze zien in de dressuur ;)
Balagur is een Orlov en in Rusland doen ze wel een beetje koersen met Orlovs maar niet op het nivo van hier in het westen en Amerika. De Orlov draver is meer een snel koetspaard dan een harddraver. De afstamming van Balagur is onbekend, dus het is ook niet te zeggen dat hij gefokt is voor de drafsport.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:45

Judith_ schreef:
Citaat:
En wat het tweede betreft, het is helemaal niet negatief, want dat is hun kenmerk; zo mòeten ze zijn. Een draver die makkelijk galoppeert is geen goede draver voor de baan.

Dan heb ik hier het tegendeel lopen. Mijn paard is uit mijn hoofd zo'n 98 keer gestart op de baan en heeft het naar wat ik begrijp niet bepaald slecht gedaan. Toch galopeert hij heel erg makkelijk.

Balagur is bij mijn weten trouwens ook op de baan uit gebracht en dan ook oorspronkelijk gefokt voor de baan.

Dat zijn de uitzonderingen op de regel.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:47

En toch blijft gemakkelijk galopperen heel iets anders, dan een dressuurmatig correcte galop ;)

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:49

BPVS schreef:
En toch blijft gemakkelijk galopperen heel iets anders, dan een dressuurmatig correcte galop ;)

Yep :D

lianne125

Citaat:
Dan heb ik hier het tegendeel lopen. Mijn paard is uit mijn hoofd zo'n 98 keer gestart op de baan en heeft het naar wat ik begrijp niet bepaald slecht gedaan. Toch galopeert hij heel erg makkelijk.

Balagur is bij mijn weten trouwens ook op de baan uit gebracht en dan ook oorspronkelijk gefokt voor de baan.

jou paard is gewoon een middenmoot draver geweest. geen topper in ieder geval. hij heeft uit 93 koersen "maar" 7 keer gewonnen. zijn record zal dus ook een meelooprecord geweest zijn.

de orlovs zijn absoluut niet te vergelijken met de standaard dravers. en de snelheden al helemaal niet. hij is inderdaad wel op de baan uitgebracht maar was absoluut geen talent.

Anoniem

BPVS schreef:
Gemakkelijk galopperen is heel wat anders dan gedragen galopperen, en dat willen ze zien in de dressuur ;)
Balagur is een Orlov en in Rusland doen ze wel een beetje koersen met Orlovs maar niet op het nivo van hier in het westen en Amerika. De Orlov draver is meer een snel koetspaard dan een harddraver. De afstamming van Balagur is onbekend, dus het is ook niet te zeggen dat hij gefokt is voor de drafsport.

Dat snap ik, naast dat mijn draver makkelijk aanspringt galopeert hij ook keurig 3 takt en dragend. Inderdaad uitzondering misschien, maar goed op de baan en goed galoperen kan dus prima een optie zijn.

Ik begreep dat Balagur getest was op de baan, maar blijkbaar bekend of hij gefokt was voor de draverij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:51

Citaat:
jou paard is gewoon een middenmoot draver geweest. geen topper in ieder geval. hij heeft uit 93 koersen "maar" 7 keer gewonnen. zijn record zal dus ook een meelooprecord geweest zijn.
Dat het geen topper is dat snap ik, maar hij is verder gekomen dan training. Terwijl eerder was aangegeven dat dravers die goed kunnen galoperen niet op de baan eindigen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:54

Ik heb persoonlijk nog nooit een draver goed dressuurmatig zien lopen en al helemaal niet op concours in de hogere klasses, terwijl er zat dravers onder het zadel lopen, dus ik denk dat je daaruit al je conclusie kan trekken... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:54

Judith_ schreef:
BPVS schreef:

Dat snap ik, naast dat mijn draver makkelijk aanspringt galopeert hij ook keurig 3 takt en dragend. Inderdaad uitzondering misschien, maar goed op de baan en goed galoperen kan dus prima een optie zijn.

Ik begreep dat Balagur getest was op de baan, maar blijkbaar bekend of hij gefokt was voor de draverij.

Maar als hij wel op de baan getraint is lijkt mij het dattie ook voor de baan gefokt is.. of zit ik nu helemaal fout?

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:55

het gros wat inderdaad een beetje netjes kan galopperen heeft meestal bar weinig gepresteerd op de baan. maar ook hier een uitzondering daargelaten.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:57

Judith_ schreef:
Citaat:
Dat het geen topper is dat snap ik, maar hij is verder gekomen dan training. Terwijl eerder was aangegeven dat dravers die goed kunnen galoperen niet op de baan eindigen.

Nee hoor; dat zei ik niet. Dit stond er:Een draver die makkelijk galoppeert is geen goede draver voor de baan.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:00

Nini-Roosje, ik denk dat je inderdaad fout zit. Hij is getest op aanleg voor draverijen. Maar waar hij voor gefokt is weet niemand want zijn afstamming is onbekend.
Makkelijk galopperende dravers komen nooit ver in de koers, want die springen ook te makkelijk aan op de baan en dat mag eenmaal niet ;) :D

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:04

Mijn collega heeft ook een draver en daar reed ze z wedstrijden mee.
Het kan dus wel.
Niet alle dravers zullen er geschikt voor zijn maar dat heb je met kwpners ook en met friezen bijv ook.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:12

Het blijven uitzonderingen, dravers die hoger komen dan L/M en in het Z zie je ze eigenlijk bijna nooit........
Friezen en KWPN paarden veel vaker. Dat zijn geen uitzonderingen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:14

Het feit dat dravers ook meestal gekozen worden voor de recreatie speelt natuurlijk ook mee, maar dan nog, de meeste dravers hebben inderdaad geen gangen die goed genoeg zijn voor de dressuur. Ze kunnen eigenlijk van alles een beetje en er zal er soms eens 1 tussen zitten die van 1 ding heel veel kan. Maar dan blijft het uitzondering, geen regel.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:16

meisje2000 schreef:
Mijn collega heeft ook een draver en daar reed ze z wedstrijden mee.
Het kan dus wel.
Niet alle dravers zullen er geschikt voor zijn maar dat heb je met kwpners ook en met friezen bijv ook.

Dat spreekt toch niemand tegen!
Dit schreef ik oa.:

............ Dat betekent dat een goed stappende en galopperende draver tot de uitzonderingen behoort. Met die uitzonderingen zul je best hoog in dressuur en springen kùnnen komen, maar dat ligt ook aan hun verdere aanleg en hun karakter. Ook niet iedere KWPN-er kan goed springen, of geweldig dressuren; dat ligt ook aan hun individuele aanleg, karakter èn, niet te vergeten. de kunde van de berijder.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:21

En dan vooral die laatste!!! :=

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:21

hyppolyte schreef:
Het feit dat dravers ook meestal gekozen worden voor de recreatie speelt natuurlijk ook mee, maar dan nog, de meeste dravers hebben inderdaad geen gangen die goed genoeg zijn voor de dressuur. Ze kunnen eigenlijk van alles een beetje en er zal er soms eens 1 tussen zitten die van 1 ding heel veel kan. Maar dan blijft het uitzondering, geen regel.

Als dravers wel goede gangen hadden voor de dressuur dan waren er niet veel mensen meer, die nog dure sportpaarden aanschaffen :D
Je koopt toch liever een driejarige voor 1500 euro dan voor 7500 euro.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:33

dan worden ze vast automatisch ook veel duurder denk ik zomaar :D

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:35

Ssssssssssst, niks zeggen ;)

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:01

Mmm, interessante discussie. Ik zal proberen mijn mening duidelijk te onderbouwen. Voor degene die mij niet kennen: ik loop zo'n 12 jaar mee in de drafsport en heb sinds 4 jaar een draver in het bezit, eerst om te koersen en sinds 2,5 jaar is hij mijn rijpaard. Ik rijd sinds een half jaar wat fanatieker dressuur en merk dat hij dit makkelijk oppakt.

Om met de deur in huis te vallen: ik denk niet dat je met een gemiddelde draver hoger zal komen dan de Z-dressuur. Begrijp me niet verkeerd, ik ben verzot op de draver en er zijn zeker uitzonderingen, maar om Z-dressuur te worden, is verzameling natuurlijk het sleutelwoord. En daar zit hem nu net het probleem: dravers die getraind worden voor de koers, worden uit elkaar gereden. Ze moeten zich zo lang mogelijk maken, om zo hard mogelijk te draven. En voor de dressuur moeten ze juist die achterhand onder laten treden. En daarom zie je zoveel viertakt-galop bij dravers, omdat hen simpelweg de juiste bespiering ontbreekt, die zo hard nodig is. Ik denk dat er door de juiste training zeker wel een betere verzameling te bereiken valt, maar dit heeft gewoon soms echt jaren en jaren nodig.

Lianne heeft op zich wel een punt, maar verliest wel uit het oog dat de meeste dravers die ze bij haar op stal ziet, paarden zijn die net van de drafbaan komen en dus nog totaal geen 'rijpaard'-spieren hebben. Daar kun je gewoon nog geen sterke galop van verwachten. Dravers zijn bovendien van nature overbouwd en lopen wat op de voorhand, dus eer dat je dat eruit getraind hebt, duurt gewoon heel lang. Ik ben helaas (ik zeg helaas, want ik had graag anders gezien) toch van mening dat daardoor de draver toch gewoon tekort komt in de hogere dressuur.

Overigens krab ik mezelf wel regelmatig op mijn achterhoofd als er weer een draver te koop staat, omdat de ruiter ambities heeft om verder te komen in de (dressuur)sport. Want zeg nu zelf eerlijk: hoeveel ruiters halen daadwerkelijk de Z-dressuur.... ;) Maar dat is een hele andere discussie.

Ik ben het er wel mee eens dat Balagur geen goed voorbeeld is. Dat is een type draver dat je hier in Nederland niet zal aantreffen. Ook de paarden Galoubet en Jappeloup, die ik graag als voorbeeld zou zien, zijn dat eigenlijk ook niet. Beide zijn halve-dravers en bovendien herinner ik me nog goed de prachtige 4-takt galop van Jappeloup, waar hij menig springparcours mee won. ;)

Oftewel mijn conclusie: ja, ze zijn geschikt als sportpaard, maar voor de hogere dressuur kom je verzameling tekort. En ook de ambitie van de ruiter is natuurlijk van groot belang. Hoeveel geduld iemand heeft om er tijd in te stoppen om de gangen te verbeteren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:33

BPVS schreef:
Het blijven uitzonderingen, dravers die hoger komen dan L/M en in het Z zie je ze eigenlijk bijna nooit........
Friezen en KWPN paarden veel vaker. Dat zijn geen uitzonderingen.

Ik reageer later uitgebreider maar een Fries al voorbeeld noemen is nu net niet zo goed gekozen. Friezen zijn tot niet zo heel lang gelden ook voornamelijk op de draf gefokt. Vele hebben dan ook wat moeite met de galop.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:14

Om bij de eerste vraag te beginnen, een draver is een sportpaard bij uitstek. Al heel lang gefokt en geselcteerd voor de drafsport. Maar waarschijnlijk bedoeld ts niet geschiktheid voor de drafsport maar voor bijvoorbeeld de dressuur- of springsport. Hierin kan je dan weer onderscheid maken in de basissport, tot de Z, en de hogere/topsport.

In mijn ogen moet ieder normaal gezond paard, dus ook een draver, mee kunnen draaien in de basisport. De grootste beperkende factor is niet het paard maar degene die het paard rijd en traint.
Waar je bij dravers rekening mee moet houden is dat ze gefokt zijn op een erg stuwende manier van bewegen. Dat gaat namelijk snel vooruit :D In de dressuur wil je een meer dragende gang zien en over het algemeen is dit voor dravers moeilijker. Moeilijker wil echter niet zeggen onmogelijk het vraagt aleen meer kennis en kunde van de trainer.
Qua exterieur is er binnen de dravers zo een verscheidenheid dat je daar geen algemene uitspraken over kan doen.

Een gezonde draver hoort ook over normale zuivere gangen te beschikken. Aan de galop kan wel wat gesleuteld worden en naar mate het paard sterker wordt in de achterhand zal er ook meer sprong in komen. Dravers die over gangenaanleg beschikken zullen voor de dressuur een nog grotere uitdaging zijn. Mijn ervaring is dat paarden die snel ongewesnt lateraal gaan een rugprobleem hebben of te slap zijn, beiden zijn zaken waar (meestal) wat aan te doen is.

Topsport in de zin van dressuur en springen zal je met een draver niet bereiken maar dat bereik je ook niet met elk willekeurig ander ras paard.

Mijn eigen draver beschikt over een redelijke stap, een goede draf en een hele nette galop. Ze kan inmiddels toch aardig verzamelen en schud de travers, schouderbinnenwaarts, renvers, wijken zo uit haar hoef. Ze was inderdaad geen talent op de drafbaan maar dat komt metname door haar extreem hete en dominante karakter.