jockey worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xDefinetly

Re: jockey worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:11

Ja maar ik ben ook pas 13 ;)

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:53

Vind het een verstandig besluit van je, om het eerst maar even af te wachten voordat je van alles gaat kopen. +:)+ Niet alles is even goedkoop, en het kan idd een periode zijn. Dat heb ik wel gehad met mn gitaar, had anderhalf jaar les en eigen gitaar gekocht etc, maar dat is nu echt helemaal over. Heb m nog steeds wel trouwens, haha :P

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 18:01

ziyadah schreef:
Vind het een verstandig besluit van je, om het eerst maar even af te wachten voordat je van alles gaat kopen. +:)+ Niet alles is even goedkoop, en het kan idd een periode zijn. Dat heb ik wel gehad met mn gitaar, had anderhalf jaar les en eigen gitaar gekocht etc, maar dat is nu echt helemaal over. Heb m nog steeds wel trouwens, haha :P

Ik weet eigenlijk wel zeker dat het voor mij geen fase is, maar iets wat ik écht wil.
(dat met die gitaar heb ik ook gehad haha := )
Alleen ik ben wel ergens heeeeel erg over aan het twijfelen... Ik zit nu dus in 4vwo, maar ik zou liever afstromen naar havo, zodat ik een jaar eerder klaar ben met school en omdat ik zeker weet dat ik geen 'wo opleiding' wil gaan doen. Maar wie zegt dat het later helemaal gaat lukken als jockey, en hoe oud ben ik als ik erachter kom dat het niet gaat?
Er is wel een opleiding die me heel leuk lijkt, Mondzorgkunde (hbo). Maar ik heb dus geen idee of ik dat moet doen, of helemaal voor jockey gaan...
M'n moeder heeft liever niet dat ik naar havo ga, omdat ik er spijt van zou krijgen. Maar daar ben ik het weer niet mee eens :n
Wat zouden jullie doen?

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:14

Ik heb ook eerst 3 jaar atheneum gedaan, en ben toen naar 4 havo gegaan. Ten eerste omdat ik niet langer elke dag de hele avond wou leren, dat hield ik niet meer vol. En ten tweede omdat ik net zoals jij een jaar eerder klaar wou zijn met school. Maar als je vwo echt makkelijk, of iniedergeval goed kunt doen, zou ik er eerst wel heel goed overna denken voordat je gaat switchen. Tuurlijk ist wel zo dat je het voor je vervolgopleiding waarschijnlijk niet nodig zal hebben, maar je moet wel bedenken dat iemand met een vwo-diploma eerder aangenomen zal worden dan iemand met een havo-diploma, ook al heb je dezelfde hbo-opleiding gedaan.. Hm ja en over je latere beroepskeuze, daar kan ik je verder niet mee helpen, dat zul je zelf even op een rijtje moet zetten....

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:15

een gitaar mag misschien wel een beetje kosten, maar je zult versteld staan hoe duur koersspullen zijn! Die schaf je niet 'zo maar eventjes' aan...
En meiden als ik jullie zou ik lekker naar school blijven gaan en haal het hoogste wat je kan halen. En in het weekend lekker ervaring opdoen bij een renstal. Zelfs voor de jockey's duitsland, frankrijk ect. is het hard werken omdat er veel andere jockey's zijn en de prijsgelden niet zo hoog meer zijn als dat ze zijn geweest. Dit geldt helemaal als je maar net begint, het zal allemaal aan je kwaliteiten liggen, want waarom zou een trainer jou erop zetten als iemand anders veel beter en handiger is.
Ik wil jullie absoluut niet wegjagen van deze mooie sport. Maar er is gewoon niet veel te verdienen, en je kan er ook niet zo ou in worden. Meeste jockey's stoppen rond hun 35 a 40 omdat de concurrentie te zwaar is (dit geldt natuurlijk niet voor alle jockey's!!) en de gewichten zijn moeilijker laag te houden. En er zijn niet zoveel gedrijven die mensen van deze leeftijd aan gaan nemen op kantoor oid, die nog nooit in een kantoor hebben gewerkt en niet weten hoe het allemaal er aan toe gaat. Ze gaan dan liever voor de jonge mensen die net van college of uni komen, lekker goedkoop en deze zijn makkelijker.
Ik hoop dat jullie zien wat ik hier mee bedoel en niet aangevallen voelen.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 08:02

geef je helemaal gelijk kir ;)(classic_life) het is inderdaad beter om je studie af te maken, want eer je in NL dan je opleiding af hebt gemaakt, is de rensport al helemaal niks meer! je doet het ook niet zomaar even. een niveau lager met school zodat je een jockey opleiding kan doen is echt heeel dom!! dat ene jaartje kan er dan nog wel bij. want zekerheid dat je talent hebt is er niet.. en ook ik wil niet wegjagen maar zit er in, en zie hoe veel tijd het kost voor mensen om op gang te komen.

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 10:22

classic_life schreef:
een gitaar mag misschien wel een beetje kosten, maar je zult versteld staan hoe duur koersspullen zijn! Die schaf je niet 'zo maar eventjes' aan...
En meiden als ik jullie zou ik lekker naar school blijven gaan en haal het hoogste wat je kan halen. En in het weekend lekker ervaring opdoen bij een renstal. Zelfs voor de jockey's duitsland, frankrijk ect. is het hard werken omdat er veel andere jockey's zijn en de prijsgelden niet zo hoog meer zijn als dat ze zijn geweest. Dit geldt helemaal als je maar net begint, het zal allemaal aan je kwaliteiten liggen, want waarom zou een trainer jou erop zetten als iemand anders veel beter en handiger is.
Ik wil jullie absoluut niet wegjagen van deze mooie sport. Maar er is gewoon niet veel te verdienen, en je kan er ook niet zo ou in worden. Meeste jockey's stoppen rond hun 35 a 40 omdat de concurrentie te zwaar is (dit geldt natuurlijk niet voor alle jockey's!!) en de gewichten zijn moeilijker laag te houden. En er zijn niet zoveel gedrijven die mensen van deze leeftijd aan gaan nemen op kantoor oid, die nog nooit in een kantoor hebben gewerkt en niet weten hoe het allemaal er aan toe gaat. Ze gaan dan liever voor de jonge mensen die net van college of uni komen, lekker goedkoop en deze zijn makkelijker.
Ik hoop dat jullie zien wat ik hier mee bedoel en niet aangevallen voelen.

Ja ik snap het :j
Het gaat nu nog goed op vwo dus ik ga er maar mee door. Daarna misschien de opleiding voor tandartsassistente of mondhygiene. En dáárna voor jockey gaan... Als het dan niet lukt heb ik wel een goeie diploma waar ik best veel mee kan.
alleen in amerika is er juist wel een klein voordeel als beginnende jockey? 'bug boy allowance' dat je dan een stuk lichter bent dan de ervaren jockeys. niet dat het daar makkelijk is natuurlijk! maar de rensport is daar wel veeel groter en als ik de kans krijg wil ik daar zeker gaan wonen.
nou ik ga er nog maar even over nadenken. heb nog 3 jaar.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:22

allowance oftewel ontheffing. Als je inderdaad begint als leerling jockey krijgt je (in meeste landen) 4 kg. Dit betekent als je op een paard wordt geboekt die laten we zeggen 56 kg heeft, dat er 4 kg af gaat omdat je leerling bent. Paard draagt dan dus 52kg. Hier in australie, na 5 winaars heb je 3 kg allowance, na 30 winaars 2kg, na 50 winaars 1,5 kg, na 80 is je claim weg. Maar dat is alleen voor de stad races. Je hebt hier stad, provinciaal en country. Behalve in grote koersen heb je geen allowance/claim.

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:22

Ik heb altijd wat met Australië gehad, dus als ik 18 ben zou ik graag naar een renstal in de richting gaan, maar eerst opleiding dierenartsassistente ofzo. Ik wil denk ik gaan voor beroepstrainer en/of amatrice. Dan zou ik klein willen beginnen, van een paar paarden trainen op Duindigt naar steeds groter worden en uiteindelijk eigen stallen hebben :D. Dat is mijn plannetje. Natuurlijk wil ik eerst een jaartje in Australië blijven en misschien wat langer. Dat is mijn toekomst plan. Als je jockey bent, moet je dan echt een zadeltje hebben voor elk gewicht? 50 gram t/m 1,5 kg ofzo? Want dat kost zeker hartstikke veel geld? :O

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:18

50 gram zadeltjes bestaan niet dat is wel heeeeeeeeeel erg licht!
Maar je moet vaak meer dan een zadel meehebben. Stel als je inde ene koers 53 moet rijden, en jij bent 52 kg moet je een erg lichtzadeltje hebben. En in de volgende koers rij je bv 57. Dan moet je toch wel een zwaarder zadel gebruiken om aan dat gewicht te komen. Je kan ook wel een zwaarder tshirt aan doen ect, maar een 4 kg tshirt ben k nog niet tegen gekomen ;)

Femmie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:11

Ik vind de rensport ook erg leuk maar hier in de buurt is er niks.
En ik ben ook pas 11 en heb ook geen pony ofso.
dus dan zal het wel neit lukke :P

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:02

hahah een t-shirt van 4 kilo.
het is denk ik zowiewo wel handig om eerst op een renstal te gaan werken of zo. Dan weet je in ieder geval een beetje waar het om draait.
In het begin rijdt je niet to heel weinig in de koers.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 07:17

Ja dat ook zeker..het is idd niet dat zodra je je vergunning hebt, je overdonderd word door al die ritten die je krijgt. in het buitenland al helemaal niet.

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:35

@xkimmie jij wilt jockey worden ,das een heel mooi streven,maar daar heb je wel een aantal eisen waaraan je moet voldoen,ik kan het weten ik ben zelf jockey geweest en heb op de banen gelopen in ned ,belgie,duitsland en engeland

ten eerste idd je lengte en gewicht
je kan niet zomaar alles meer eten ,je moet op je gewicht letten en daarnaast moet je er ook om denken ,je bent nog in de groei

ten 2e het is niet alleen de paarden die je rijdt ,je moet zelf ook een mega goeie conditie hebben ,zelf gaan hardlopen en krachttraining gaan doen
en het allerbelangerijkste ,de opleiding
hoe hard wil je er voor gaan ,je hele sociale leven gaat op de schop,s,morgens al heel vroeg beginnen en s,avonds pas klaar
kan je een eigenaar vinden wiens paarden je mag gaan rijden ,en heb je stalen zenuwen
tijdens een koers ga je echt mega hard ,en je kan hele lelijke valpartijen meemaken tijdens de koers ,als je dat allemaal aankan ga dan naar deurne of het hippisch opleiding centrum in barneveld en van daaruit wordt je verder begeleid

ik ben zelf jockey geweest voor de familie de hartog uit de beemster en fam krabshuis ook uit de beemster ,tevens heb ik de opleiding draf-rensport gevolgd in deurne
denk niet dat je zomaar jockey wordt en de baan op gaat ,tis heel hard werken en kan je veel frustraties opleveren
bedenk vooral dat de meeste eigenaren hun paard willen laten lopen voor de hoge prijzenpotten en als je dan die prijs niet haalt krijg je terecht of onterecht scheldkannonades over je heen ,kan je daar tegen
het is een hele harde wereld en echt niet makkelijk
maar als je echt wil en er voor 200 % voor kan gaan is er altijd een weg
ik ben dus zelf jockey geweest en pikeur vandaar dat ik zoveel weet ,mocht je meer willen weten pb je me maar ,ik heb nog contact met me oude bazen

XDangerousX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:15

Het is misschien hartstikke leuk en natuurlijk jouw keuze om Jockey te worden....
maar weet je wel wat voor gevaren voor jouw en je paard(als je die hebt) kunnen oplopen...
ik wou eerst ook Jockey worden maar nu ik gehoord heb dat er soms dode kunnen vallen,, niet dat ik je hiermee wil opjagen maar je moet ook kunnen kiezen uit andere dingen met paarden!

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:03

nouja.. je hoeft niet perse jockey te worden, je kan ook voor amatrice gaan en dan combineren met je andere dingen. ik had ook liever voor jockey willen gaan ivm gewicht enzo.. maargoed studie s toch belangrijker,.. daarbij zit ik in het buitenland en kan het toch niet, maar je moet van je hobby niet je beroep maken.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:11

ik zou dat ook wel willen :D

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 18:15

Rosanne12 schreef:
Het is misschien hartstikke leuk en natuurlijk jouw keuze om Jockey te worden....
maar weet je wel wat voor gevaren voor jouw en je paard(als je die hebt) kunnen oplopen...
ik wou eerst ook Jockey worden maar nu ik gehoord heb dat er soms dode kunnen vallen,, niet dat ik je hiermee wil opjagen maar je moet ook kunnen kiezen uit andere dingen met paarden!

Tuurlijk ken ik de gevaren, en die ongelukken zijn niet echt fijn om naar te kijken maar daar gaat het niet om. voor jou kan dat een rede zijn om het niet te doen, maar voor mij niet. Denk je dat er in andere takken van de paardensport geen ongelukken gebeuren?

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:18

heb je gelijk in,er zijn altijd gevaren, maar als je het lef hebt.. als je outside staat lijken die gevaren ook erger dan ze eigenlijk zijn.

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:25

Mag ik vragen hoelang je bent en hoeveel je weegt Kimmie? :D

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 21:54

nadias schreef:
Mag ik vragen hoelang je bent en hoeveel je weegt Kimmie? :D

haha ja hoor dat mag :P
Ben ongeveer 1.65 miss. iets langer en weeg 51.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:26

@ Kimmie hoe staat het er nu voor ?? Ben je al wat verder gekomen met je droom.

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:22

Okee, en je groeit waarschijnlijk niet echt heel veel meer ... Het is wel lang maar als je dit gewicht aan kan houden moet het lukken. Je lijkt in ieder geval gemotiveerd dus ik hoop dat het je lukt :D. Iedereen vertelt je wel over de nadelen, en ik ben geen jockey geweest ofzo, maar de voordelen lijken me vooral dat je een bent met je paard. Het is moeilijk, het verdient niet super maar het is wel een super baan :D Ik zou later misschien wel het trainersvak in willen, ik kijk wel waar ik uit kom. Heb je iets van een eigen of verzorgpaardje?

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 19:46

Midasje schreef:
@ Kimmie hoe staat het er nu voor ?? Ben je al wat verder gekomen met je droom.

Ik heb namen van mensen op duindigt gekregen die me waarschijnlijk verder kunnen helpen :)
Die wil ik dus zo snel mogelijk op gaan zoeken! Het kwam er nu elke keer niet van i.v.m school, maar ik hoop dat het dit weekend lukt. Ben echt superbenieuwd en heb er harstikke veel zin in!

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 19:51

nadias schreef:
Okee, en je groeit waarschijnlijk niet echt heel veel meer ... Het is wel lang maar als je dit gewicht aan kan houden moet het lukken. Je lijkt in ieder geval gemotiveerd dus ik hoop dat het je lukt :D. Iedereen vertelt je wel over de nadelen, en ik ben geen jockey geweest ofzo, maar de voordelen lijken me vooral dat je een bent met je paard. Het is moeilijk, het verdient niet super maar het is wel een super baan :D Ik zou later misschien wel het trainersvak in willen, ik kijk wel waar ik uit kom. Heb je iets van een eigen of verzorgpaardje?

Ik hoop dat ik niet meer groei haha *D. Maar denk het niet eigenlijk, want ben al een tijdje deze lengte. Anders wordt het misschien wel wat moeilijker om laag gewicht te houden, maar toch heb ik er alles voor over! Trainer lijkt me ook wel leuk, maar ik ben denk ik toch meer van hard gaan & de risico's (is mn moeder trouwens niet blij mee haha }> ) Ik heb nu een verzorgpony & ik hoop dat ik volgend jaar eens met de ponyrennen mee kan doen :D