blisteren - Foto's pagina 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: blisteren - Foto's pagina 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 00:44

Ook te strakke bandages (bv. elastische bandages zonder onderlappen) kunnen dit veroorzaken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 00:49

We hebben hier op stal een paard staan met een heel "mooi" voorbeeld van een geblisterd been. Zal kijken of ik voor ik vertrek nog even tijd heb om een foto te maken.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 00:49

Het wordt ook vaak toegepast bij de tennessee walking horses. Het heet daar Soring...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 01:01

@Lous, nee, soring is om pijn prikkels te geven (bij de kroonrand) waardoor het paard loopt met een hogere knieactie.
Blisteren wordt gebruikt als pees behandeling om pezen sterker te maken/te harden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 06:54

knooopje schreef:
petitparis schreef:
Dit product heb ik ook al gebruikt en inderdaad geen wit haartje te zien ook geen extreme gevoeligheid gemerkt. Maar als het paard van TS nog geblisterd is met een hete staaf kunnen de puntjes wel brandwonden zijn.

blisteren en het gebruik wat jij denk hete staaf zijn 2 verschillende dingen.
blisteren gebeurt vaak met een tandenborstel.
de hete staaf die je bedoelt is niet heet maar juist koud dat is vriesbranden,van vriesbranden krijg je witte stipjes,
of wat je ook wel ziet vroeger bij koeien een wit nummer op hun bil.
het paard op de foto heeft overduidelijk littekens van te strakke peesbeschermers.
de witte stipjes op de sprong van het paard op de foto is een gewoon wit vlekje niet gevriesbrand.

Als je heel goed kijkt (foto is niet erg duidelijk... geen geweldig toestel) dan zie je op een van de foto's een rij kleine puntjes op de achterkant van het voorbeen. Die rij met puntjes zit aan beide voorbenen. Overigens zit daar geen littekenweefsel onder, maar betreft het slechts zeer kleine puntjes met nauwelijks littekens, alleen een minimaal patroon.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 06:55

Katja schreef:
We hebben hier op stal een paard staan met een heel "mooi" voorbeeld van een geblisterd been. Zal kijken of ik voor ik vertrek nog even tijd heb om een foto te maken.

zou wel interessant zijn...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 06:59

alles bij elkaar is het patroon op de voorkant van de voorbenen dus veroorzaakt door beenbeschermers. Ik weet dat ze schadelijk kunnen zijn (en vaak ten onrechte worden gebruikt) maar dat ze zelfs dusdanig bindweefsellittekens konden aanbrengen onder de huid (de knobbels en bulten) wist ik niet.
Als het op de drafbaan is gebeurd, is het toch een behoorlijke knullige drafstal geweest. (maar goed, ze heeft op veel slechte stallen gestaan). Maar ze kunnen ook later zijn veroorzaakt, bv bij een meisje wat concours met haar sprong en haar zwaar overbelaste (paard had een lichamelijk probleem en daardoor moeite met galop, wat totaal niet werd gezien/aangenomen)
Hoe dan ook... het is iig stommiteit geweest, als ik het goed begrijp.

Toen ik het in het begin zag, in combi met het wit op de achterkant van de voorbenen en de steepjes in de knieholten van de achterbenen, dacht ik dat ze misschien was gevallen/ongeluk had gehad of zoiets.

Later kwam iemand met het blisteren (wist ik toen nog niets vanaf), maar goed... blijken dus peesbeschermers te zijn geweest...

jodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:26

foutje
Laatst bijgewerkt door jodie op 27-08-09 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

jodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:27

hier zijn foto's van vriesbranden :( onder zware verdoving wordt dit gedaan
Afbeelding
Afbeelding

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:25

jodie schreef:
hier zijn foto's van vriesbranden :( onder zware verdoving wordt dit gedaan

Nou meestal alleen onder zware sedatie zelfs en dat terwijl het echt wel zeer doet. Die wondjes zijn daarna brandwondjes en die voelen ze dus ook echt wel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 11:05

akelig om te zien hoor...
en zijn er gegevens van bekend van de resultaten van deze zeer pijnlijke behandeling?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:11

ja, het principe van het vriesbranden heb ik hiervoor al uitgebreid uitgelegd

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 12:24

ja klopt. Je geeft daarin aan dat je het probleem verbloemt, wrs niet verhelpt....

Doet me trouwens ergens aan denken...
Mijn merrie lijkt lichamelijke problemen te hebben. Ze loopt stijf ed... heb hierover een heel topic geopend.

Reden waarom blisteren waarschijnlijk leek, was het feit dat ze op de baan letsel heeft opgelopen en dat daarna nog 1 jaar tevergeefs geprobeerd is om haar weer goed aan het lopen te krijgen (ze was voor die tijd succesvol), maar goed.... littekens schijnen van peesbeschermers te komen. Maar de puntjes kunnen dus op vriesbranden wijzen en dus een tevergeefse behandeling van peesletsel.

Kan zo'n peesletsel dan op de oude dag weer gaan opspelen? Gezien het verbloeming betreft en mogelijk daardoor jaren van overbelasting daarna..?
Is maar een vraag....denkspinsel...

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:03

Peetje schreef:
Wat mij verteld is (mijn paard heeft dit ook, hij is al gevriesbrand toen hij nog heel jong was en niet nog van mij), is dat door het doorbranden van de zenuwen, er littekenweefsel ontstaat. Daardoor wordt het spronggewricht ook steviger. Ik ben geen expert, maar dit is mij verteld in Zweden door een dierenarts toen ik op onderzoek uitging.

Dit is mij ook door meerdere mensen verteld :j

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:56

bij ons op stal staat er ook 1 met achter net onder de spronggewrichten witte stippen. 2 rijtjes van 3 stipjes verticaal.
hetzelfde patroon als op de foto een paar posts terug.
misschien heb ik er overheen gelezen maar wat kunnen de gevolgen zijn op lange termijn voor dit diertje. wordt nu dressuurmatig/recreatief gereden

lefabuleux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:19

ik heb nog nooit maar dan ook echt nog nooit meegemaakt dat er op de benen van een paard witte vlekken kwamen na het blisteren.
en ik heb het al vaak genoeg gezien of zelf toegepast aan een paard.

het friesbranden is meer voor paarden met schieffels die aan de binnen kant van de voorbenen groeien en voor slechte hakken.
zo zorg je ervoor dat de schieffels niet verder groeien. ze worden als het ware doodgebrand.
het is even pijnlijk voor een paard maar later voelt ie er niks meer van. als je niks aan de schieffels zou doen zal het paard vaker en meer pijn hebben.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:52

waar zijn die witte stippen dan van, volgens jou??

lefabuleux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:49

die witte stippen zijn van het friesbranden en kunnen nooit van het blisteren komen.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:09

lefabuleux schreef:
die witte stippen zijn van het friesbranden en kunnen nooit van het blisteren komen.

amen

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:48

prachtig, nu weet ik alleen nog niet wat de gevolgen voor de lange termijn kunnen zijn

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 11:37

daar ben ik idd ook benieuwd naar
Zal trouwens ook de da er morgen naar vragen. Die is dan toch hier voor mijn paard omdat ze nogal wat problemen heeft.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:23

dat zou fijn zijn! ik ben erg benieuwd

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:28

ik ken bllisteren alleen maar van iemand die dat bij ons op stal doet.
ook uit de draf en rensport. dit doet zijn met pure bleek. deed het zelfs bij haar zelf. gat in haar dopje bleek er over. echter had het paard geen last van wild vlees op een litteken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 07:01

Ben het helemaal vergeten te vragen. Paard blijkt oa kissing spines te hebben en dat was toch een klap. Ben de rest totaal vergeten. Sorry.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:43

helaas nog geen antwoord :'(
wat zijn de (eventuele) gevolgen van vriesbranden van
beide achterbenen, op de pezen net onder de sprong.
en waarom is het gedaan? (staat missch. ergens, overheengelezen :D )