vroeg inrijden echt zoveel slijtage???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:04

BraveSpots schreef:
Mackie schreef:
Nee, natuurlijk niet. Iedereen mag geïnteresseerde vragen stellen

Maar ik heb geen vragen, alleen een mening :o . De reden dat ik hier reageerde is eigenlijk omdat ik oprecht medelijden heb met al die paardjes die (in mijn ogen) veel te vroeg worden opgeleid. Ik zou het zo ontzettend graag anders zien, ondanks dat ik weet dat mijn mening geen zak uithaalt.

Of eigenlijk had ik toch een vraag: Stel dat drafwedstrijden verboden worden voor alle paarden onder de drie of vier jaar, zou je dan later beginnen met beleren?

Ik vraag me af hoe je een mening kan hebben zonder dat je vragen hebt? Je moet toch eerst zorgen dat je voldoende kennis hebt voordat je je een mening kunt vormen

En over je vraag: Ik zou niet later beginnen met beleren, omdat ik gewoon een goed ontwikkeld paard wil hebben.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:06

Omdat wanneer je het paard geregistreerd wilt houden je lid moet zijn van de NDR, dat kost zo'n 200 euro. Om een paar uit te laten schrijven kan je ze opgeven als verkocht zonder papieren of gestorven. Andere opties zijn er gewoon niet.

edit; dankjewel judith :D

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:13

Mackie schreef:
Ik vraag me af hoe je een mening kan hebben zonder dat je vragen hebt? Je moet toch eerst zorgen dat je voldoende kennis hebt voordat je je een mening kunt vormen

En over je vraag: Ik zou niet later beginnen met beleren, omdat ik gewoon een goed ontwikkeld paard wil hebben.

Omdat ik principieel vind dat een paard niet moet worden getraind (op welke manier dan ook) onder de drie jaar. En ik weet dat ik overkom als een penny die niet weet waarover ze het heeft, maar dat ik wat ik vind. Het is één van de weinige dingen waarover ik niet ben bereid mijn mening bij te sturen :).

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 03:28

Mackie schreef:
Ik heb jarenlang op een draversstal gelopen en daar werden alle jaarlingen (anderhalfjarigen) beleerd en moesten ze bijna dagelijks een kilometer of 3/4 lopen voor de kar op de baan of op de weg. Deze paarden waren niet versleten na een paar jaar, maar groeiden uit tot goed coordinerende, harde gebruikspaarden. Niet allemaal waren ze uiteraard goed genoeg als koerspaard, en verdwenen als rijpaard en doen daar nog steeds leuk dienst. We hadden zelfs een 10-jarige hengst, die anderhalve ton heeft verdiend en na 7 jaar koersen nog steeds puntgaaf was op z'n benen. Hij is inmiddels 13, nog steeds puntgaaf en gaat nu de klasseIII in van de endurance zonder een centje moeite.

Paarden die op redelijk jonge leeftijd worden beleerd en getraind worden op een verantwoorde manier zullen juist beter beenwerk krijgen dan een paard wat pas veel later wordt beleerd en getraind. Het jonge beenwerk kan zich nog (tot op bepaalde hoogte) aanpassen aan het werk dat ze krijgen en zullen dus door gedoseerd werk sterker worden, omdat ze dan de jusite prikkels krijgen om zich te ontwikkelen. daarnaast leren deze dieren goed coordineren (mits ze de juiste training krijgen), wat bijdraagt aan een goede carriere

Amen _/-\o_

Wij hebben die seizoen ongeveer 8 2 jarige in training gehad, hiervan hebben we er 6 weer terug naar de paddock gestuurd na enige tijd omdat ze gewoon meer moeten groeien en nog niet klaar zijn om seriezer werk te gaan verrichten, versta hieronder normaal snelwerk. De 2 die wel in training zijn gebleven, zijn nu zeer brave en goed ontwikkelende paarden die 100% zuiver lopen.

En voor de mensen die hem nog niet kennen, Takeover Target (AUS). Een 10 jarige volbloed ruin, winsom AU$5,525,950, 37 starts:19 wins-6x tweede- 4x derde. En hij zal dit jaar weer op Royal Ascot verschijnen. Ook dit paard begon zijn carriere als 2 jarige, heeft wat min puntjes gehad in zijn loopbaan als renpaard, maar verder gaat hij nog super!

Ik vind het eerlijk gezegt harder voor dressuur paarden die beginnen als 3 a 4 jarige en meteen met hjun hoofd naar beneden moeten lopen, keihard worden gewerkt in een ruimte van 20x40/60 kleine rondjes moeten draaien en pasjes lopen wat alles behalve natuurlijk is ed. En dit tot hun 18e? Ik vraag me hier dan af welk paard een harder leven heeft geleden...

FahyaFemke

Re: vroeg inrijden echt zoveel slijtage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:04

classiclife daar maak je een goede fout.. jij zit duidelijk niet in de dressuur:)
ik ook niet zo fulltime hoor, maar. elke dressuurpas, is een natuurlijke houding of beweging van het paard. Kijk maar es naar je paard in de wei, als het speelt, als het imponeert, als het gewoon..leeft!
Dat sommige ruiters hun paard hier in DWINGEN is weer een héél andere discussie.
Een goede dressuurruiter rijdt vanuit rust en vertrouwen, daar komt geen afdwingen aan te pas, en alle oefeningen zijn bewegingen die het paard van nature kent.

Klinkt het nu nog steeds zo slecht?

En wat me opvalt. de "dravermensen" hier vinden 10 enzo al een mooie leeftijd en halen er geldcijfers bij..maar daar ging het in eerste stantie niet om. Wel om hoe oud ze WORDEN. Dat paard Takeover, kan volgend jaar wellicht een vreselijke kwaal aan zn benen krijgen. 10 is zo oud nog niet nee. Maar word hij ook 20?
Dat was ook de vraag van TS geloof ik.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:14

ze worden zo oud als de eigenaar ze laat worden over het algemeen. Een paard wat tot z'n 10e heeft gekoersd, is een hard paard en kan daarna nog jaren dienen als rijpaard of lekker van z'n pensioen genieten. Met je 10e nog koersen is vrij oud in deze sport. Niet omdat ze dan op zijn, maar eerder omdat ze dan wel eens aan hun winsom zitten en niet meer mee kunnen. Dat wil niet zeggen dat ze dan versleten zijn.

Om een voorbeeld te noemen: Wij hadden op stal een merrie die 80.000 gulden had gewonnen (wat gewoon wil aangeven hoe goed ze was en dat ze ook veel gekoersd heeft, anders kan je niet niet zoveel geld verdienen, daarom worden vaak bedragen genoemd), daarna heeft ze bijna een dozijn veulens gehad tot haar 25e en daarna heeft ze van haqar pensioen genoten tot haar 33e, tot ze haar nek brak door een ongelukkige val. Dit is maar 1 van de vele succesverhalen bij dravers en volbloeden.

Ze worden natuurlijk niet allemaal 30, maar dat is in geen enkele tak van paardensport. Bij de rijpaarden verdwijnen er onwijs veel paarden voor hun 7e, maar dit valt veel minder op, omdat er gewoon veel meer van zijn, maar het gebeurt net zo hard. Ik wil helemaal niet andere takken van paardensport omlaag halen hoor, of dr draf- en rensport hier mee vergelijken, maar alleen maar aangeven dat het ergens anders niet anders gaat dan hier, zeker tussen de topsportrijpaarden

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:44

@ FahyaFemke
Je hebt gelijk, maar ik zat meer te denken aan het niveau topsport. Rensport qua niveau is topdressuur? Daar gaat alles volgens mij niet zo vlekkeloos... Maar dan nog ben ik geen voorstander van paarden die werken in een bak.

En over renpaarden/dravers die 10 zijn en nog koersen zegt wel wat over de sport dat het niet zo erg is als mensen denken, want veel mensen denken dat renpaarden/dravers 'klaar' zijn met hun 5 a 6e...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:04

Mijn engels volbloedmerrie is ingereden op ongeveer anderhalf jaar en is beginnen koersen net na haar 2de verjaardag. Amore is nu 18 jaar en heeft een versleten knie en heupen.

En de dierenarts geeft idd ook de schuld aan het feit dat ze dravers en volbloeden veel te vroeg inrijden. Er zullen heus wel paarden zijn die op het eind van hun leven nog nergens last van hebben, maar mijn merrie hebben ze dus wel om zeep gereden. Daarom heeft ze ook nooit verdergekoerst, omdat ze al heel snel last kreeg van haar knie en heupen.

Ik vind dat ze die leeftijdsregel ook voor volbloeden en dravers mogen optrekken. Wat maakt het nu uit of ze op 2 jaar goed koersen of 5 jaar?

Sommigen hebben het geluk om op 5-jarige leeftijd op pensioen te gaan zoals de hengst Curlin!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:15

het zal wel aan mij liggen maar word het hier niet een beetje teveel het draf/rensport versus dressuur verhaal?
ik denk niet dat de tak van de sport er veel toe doet,sport is sport,leeftijd is leeftijd.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:17

Ik moet er eventjes bijzeggen aangezien ik niet meer kan editten dat mijn paard rontgologisch gekeurd is op haar 5 jaar en daarop was al duidelijk slijtage te zien. Ze is dus al heel wat jaartjes versleten, niet nu ze pas 18 is ;)

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:18

Tja, mijn 13-jarige is ook foto gekeurd en had geen enkele 3.... beetje kort door de bocht dat alle volbloeden snel versleten zijn, of niet?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:25

mariska32 schreef:
het zal wel aan mij liggen maar word het hier niet een beetje teveel het draf/rensport versus dressuur verhaal?
ik denk niet dat de tak van de sport er veel toe doet,sport is sport,leeftijd is leeftijd.

Het gaat hier niet om het vergelijken. je moet, denk ik, alleen voor ogen houden dat het om topsporters gaat, die slijten nou eenmaal door gebruik. Je kan dravers/volbloeden daarom niet vergelijken met het gemiddelde rijpaard waar een beetje recreatief op gereden wordt. Dus idd, het is sport! Maar om nou alleen de drafsport/rensport aan te vallen op hun vroege inrijden en dat daardoor paarden slijten, kan dus niet, want er wordt vergeleken (ja, ook jullie vergelijken met andere paarden) met gewone rijpaarden, niet met topsporters. Dan zou je alle topsportpaarden uit alle takken van paardensport over 1 kam moeten scheren en zeggen dat die slijten hiervan (niet allemaal in dezelfde mate uiteraard). Dat is gewoon waar, maar dat is nou eenmaal paardensport

Bas_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:25

chipieke schreef:
Ik moet er eventjes bijzeggen aangezien ik niet meer kan editten dat mijn paard rontgologisch gekeurd is op haar 5 jaar en daarop was al duidelijk slijtage te zien. Ze is dus al heel wat jaartjes versleten, niet nu ze pas 18 is ;)

dat is gewoon sneu dan hebben ze gewoon niet goed na gedacht en zomaar wat gedaan |( arm beestie ;( maar hoop dat hij nog lang door kan voor je :o

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:28

Bas_1988 schreef:
chipieke schreef:

dat is gewoon sneu dan hebben ze gewoon niet goed na gedacht en zomaar wat gedaan |( arm beestie ;( maar hoop dat hij nog lang door kan voor je :o

Moet er natuurlijk even bij zeggen dat het niet altijd aan de training ligt, maar ook aan de genen van het paard, de opfok enz.

Er zijn zoveel paarden die rontgenologisch slecht zijn. Dat zegt mij dus bij 1 individue (en 2 of 3 of 30 ook niet) echt helemaal niets. Dat zie je namelijk bij alle typen paarden

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:30

Er zijn ook super veel ex-renpaarden die bijvoorbeeld de endurence nog in gaan.
Nou als er dan wat aan versleten is kom je heus niet ver met die afstanden die je daarbij moet rijden.
Veel mensen denken alleen dat iedere 1 jarige bons gepakt wordt ingereden(hier bedoel ik mee zadel & hoofdstel op en ruiter accepteren) en dat er dan gelijk vol gas mee getraind wordt. Dat heb ik nu al zo vaak gehoord.
Er worden in ieder geval toch nog zo weinig 1 jarige ingereden dat er ook lang niet zoveel koersen voor deze paarden zijn.
En deze zijn ook vaak (niet altijd) met maar weinig paarden.(als ze 2 jaar zijn dus)
Wat ik ook denk ik dat vaak de link gelegd wordt tussen vroeg inrijden dus slijtage.
Maar is dit wel werkelijk zo.
Komt het niet door het werk wat ze moeten verrichten.
Als je bedenkt een mens wat jarenlang zwaar werk doet op de bouw bijvoorbeeld heeft eerder een versleten rug, dan iemand die veelal op kantoor zit(mits die een goede houding heeft ahh).
En tja er zijn altijd mensen die hun paard misbruiken, maar dat blijf je helaas houden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:32

@SaintAissa: ik zeg ook niet dat ALLE volbloeden en dravers dan direct om zeep zijn, heb ik trouwens hiervoor ook gezegd, maar de mijne hebben ze wel om zeep gereden en er zullen er nog zijn ;)

Er zaten rontgenfoto's bij van amore op anderhalfjarige leeftijd, voor ze werd ingereden en daar was ze prima in orde. Dan kun je nog wel niet veel zien aangezien ze nog volop in de groei zijn, maar kom, toen was er nog niets aan de hand. Die foto's heeft mijn dierenarts ook nog liggen. Dus er is wel degelijk bewijs dat het bij mijn paard hoogstwaarschijnlijk aan slechte training gelegen heeft. Het kan ook zijn dat ze ergens een verkeerde groei gemaakt heeft, wie zal het zeggen?

Amore mag van de dierenarts niet meer galoperen, maar wordt nu gebruikt voornamelijk als wandelpaard en af en toe wat oefeningen in de bak in draf om haar spieren toch soepel te houden. Dus zij is gelukkig en ik ook :D Met Amore is het nooit de bedoeling geweest om met haar je van het te gaan rijden, dus ik wist dat ze mankementen had maar dat heeft mij niet tegengehouden haar te kopen.

Ik wil niet elke trainer over 1 kam scheren hé, maar er zitten er echt wel tussen die paarden dus wel degelijk om zeep helpen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:35

Mackie schreef:

Citaat:
Moet er natuurlijk even bij zeggen dat het niet altijd aan de training ligt, maar ook aan de genen van het paard, de opfok enz.

Er zijn zoveel paarden die rontgenologisch slecht zijn. Dat zegt mij dus bij 1 individue (en 2 of 3 of 30 ook niet) echt helemaal niets. Dat zie je namelijk bij alle typen paarden

om hier even op in te haken.
Mijn vriendin op en top dressuur ruiter, heeft afgelopen maanden flink gezicht naar een goed toekomstig dressuur paard voor haarzelf.
Na veel gezocht te hebben kwam ze op 3 volgens haar leuke paardjes uit.
Alle 3, waren ze 3 jaar en pas ingereden. Er werden er wel 2 afgekeurd.
Een had wat aan de rug, zeker niet door het vroege belasten.
En een had wat aan de benen geloof ik.
dus er zijn inderdaad super veel paarden op die manier "slecht".

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:36

Citaat:
Ik wil niet elke trainer over 1 kam scheren hé, maar er zitten er echt wel tussen die paarden dus wel degelijk om zeep helpen.

Dat klopt zeker. De trainer die onze jaarling beleerd heeft beleerd ze namelijk wel, maar wil niet met tweejarigen koersen.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:37

chipieke schreef:
Er zaten rontgenfoto's bij van amore op anderhalfjarige leeftijd, voor ze werd ingereden en daar was ze prima in orde. Dan kun je nog wel niet veel zien aangezien ze nog volop in de groei zijn, maar kom, toen was er nog niets aan de hand. Die foto's heeft mijn dierenarts ook nog liggen. Dus er is wel degelijk bewijs dat het bij mijn paard hoogstwaarschijnlijk aan slechte training gelegen heeft. Het kan ook zijn dat ze ergens een verkeerde groei gemaakt heeft, wie zal het zeggen?

En zelfs dat hoeft dus niet aan training te liggen he? Ten eerste zie je geen kraakbeen op foto's en moet er wel degelijk eerst kraakbeenschade zijn, voordat het daaronder liggende been aangetast wordt en dus op de foto zichtbaar wordt. Ten tweede kan er altijd door genetische aanleg een snellere slijtage optreden.

Citaat:

Klopt, niet iedereen gaat verstandig met zijn paarden om, overal vindt je rotte appels. Dat is doodzonde

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:44

ok nou de meeste vinden dus dat de dravers gewoon vroeg beleerd mogen worden, ivm de sportwereld. vanaf 1, sommige neigen naar 2 jaar.

En in de dressuur. wat zouden jullie dan een mooie leeftijd vinden? Of is dat moeilijk te zeggen omdat je daar niet in zit.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:48

chipieke schreef:
ik zeg ook niet dat ALLE volbloeden en dravers dan direct om zeep zijn, heb ik trouwens hiervoor ook gezegd, maar de mijne hebben ze wel om zeep gereden en er zullen er nog zijn ;)

Maar veel mensen denken dat het om alle renpaarden en dravers gaan zodra ze in het nieuws komen met een ongeluk oid... En dat alle renpaarden/dravers last van allerlei kwaaltjes krijgen omdat ze vroeg zijn beleerd, en dat vind ik zo jammer. Je zal amper iets tegen komen van een renpaard/draver die op oudere leeftijd iets berijkt heeft, terwijl hij wel werd ingezet als 2 jarige in de races.

Makkertje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:50

Het is super slecht voor die paardjes.
Ik heb zelf ooit een franse draver merrie gehad
en die liep vanaf de 2e al o de renbaan.
Maar omdat ze zo vroeg in gereden was heel
de rug al naar de .... gegaan..

Dus mijn conclusie is paarden het liefst zolaat mogelijk in rijden Vanaf 3,5/4 jr

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:54

FahyaFemke schreef:
ok nou de meeste vinden dus dat de dravers gewoon vroeg beleerd mogen worden, ivm de sportwereld. vanaf 1, sommige neigen naar 2 jaar.

En in de dressuur. wat zouden jullie dan een mooie leeftijd vinden? Of is dat moeilijk te zeggen omdat je daar niet in zit.

Als een dressuurpaard op dezelfde manier beleerd zou worden als een volbloed (lees: rechtuit, licht zadel en lichte ruiter) kan dit ook prima met een leeftijd van 2 jaar, mits het paard daar aan toe is natuurlijk!

De belasting in een (in verhouding) kleine bak, op cirkels, met veel wendingen en overgangen is enorm belastend voor een paard. Daarvoor moet je dus zeker zijn dat je paard (bijna) helemaal volgroeid is. En dan is het nog per paard afhankelijk hoe snel je kunt doorwerken. Maar een 6-jarige in het Z, nee sorry, dat gaat er bij mij echt niet in en geeft bij mij blijk van het niet verantwoord om kunnen gaan met je paard!

En ja, ik weet wel waarover ik praat. Ik kom zelf oorspronkelijk uit de dressuur. Ik heb mijn KWPN'er zelf beleerd (toen ze 2,5 was) en haar doorgereden tot het Z. Ze was 8 toen ik daar aanbelandde. Inmiddels is ze 17 en mankeert ze nog steeds niks. Wel ben ik van mening dat 8 ook nog redelijk jong is voor een Z proef, maar ook hier hebben we wel steeds gekeken of het paard het aankon (we hebben het over een kleine merrie, 1.61m, redelijk zwaar type).

Persoonlijk zou ik mij trouwens eerder vragen stellen bij een 5-jarige volbloed die nooit gekoerst heeft. Daar is een reden voor en meestal is dat dat een paard niet sterk genoeg is of al op jonge leeftijd problemen heeft gehad.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:00

Makkertje_87 schreef:
Het is super slecht voor die paardjes.
Ik heb zelf ooit een franse draver merrie gehad
en die liep vanaf de 2e al o de renbaan.
Maar omdat ze zo vroeg in gereden was heel
de rug al naar de .... gegaan..

Dus mijn conclusie is paarden het liefst zolaat mogelijk in rijden Vanaf 3,5/4 jr

Wat een heerlijk gefundeerde mening!
Ik vind het trouwens wel heel interessant dat haar rug door het draven naar de vaantjes is geholpen....
Leg dat eens uit? :D

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:12

inderdaad erg apart... je weet hoop ik wel dat dravers voor een sulky staan he?