mening: beginnende ruiter + groene draver

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:21

Ik begrijp je wel Horse321, maar wat bedoel je precies met dat je paard "veel verder" had kunnen zijn? Bedoel je daarmee dressuurmatig? Als je de basis heel goed beheerst, kun je het toch verder uitbouwen? Het hangt in jouw geval dan toch ook een beetje van je eigen ambities af?

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:34

Nee ik bedoel daar niet perse dresuurmatig mee Only_hellen. Gewoon over het algemeen, ik denk dat als ze een meer ervaren ruiter had gehad ze veel sneller de dingen had opgepakt. Ook moet ik erbij vertellen dat ik de eerste 3 jaar dat ik reed onzettend angstig was door een nare val, op het moment dat ik haar kreeg begon ik net een beetje mijn vertrouwen in paarden terug te krijgen.(ik had daarvoor een bomproof pony) maar achteraf gezien waren wij niet de perfecte combi. Want je zet geen ex-angstige ruiter niet op een net een paar maand beleerd paard. Ik was dus veel beter afgeweest met een leerpaard, en mijn pony dus met een meer ervaren iemand.

Ze had dus veel verder kunnen zijn. Want ik heb tot noch toe alleen in de basis les gehad ook mede doordat ik zolang angstig ben geweest *schaam, schaam* :o

Maar het gaat nu doe goeie kant op met mij en mijn pony. Ik heb de basis er netjes in, en krijg nu les van iemand die me meer gevorderde dingen gaat leren.
Nou liggen mijn ambities bij recreatief, dus mocht ik geen talent genoeg hebben voor wedstrijden enz. is dit geen punt. maar ik ga het wel proberen. *D

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:40

Met de basis bedoel ik trouwens recreatief rijden. Dus geen wedstrijdervaring.

Woogy

Re: mening: beginnende ruiter + groene draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:09

Waarom zou je willen dat ze eerder en sneller verder had geweest? Je bent gekomen waar je wezen wilt met d'r, alleen duurt het wat langer. Maakt dat iets uit als je lekker wilt recreëren met je paardje?

Uiteraard moet je stilstaan bij het feit dat je paard net zoveel weet als jij en een paard heel anders reageert maar ik blijf erbij, als je de motivatie hebt om eraf te kletteren, weer op te stappen. Af en toe tegen blokken op te lopen die je moet overkomen. Je moet de tijd ervoor nemen maar ik blij erbij dat je uiteindelijk sterker eruit komt dan iemand die een sok rijdt, of een ervaren ruiter met een moeilijker paard.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:38

Omdat 5 jaar wel een beetje lang is om haar eindelijk er goed onder te krijgen.
Idd na veel der afgekletterd te zijn enz. Maar dat is het wel waard geweest.
maar ik zou als ik het terug kon draaien anders hebben gedaan, ik zou haar langer hebben laten doorrijden door iemand met meer ervaring. Zodat ze (iets) sneller de basis had geleerd.
Niet dat ze het binnen één jaar allemaal moest kunnen, maar het had wel iets vlotter gekund.
Verder niet al te zwaar gaan tillen aan deze woorden, ik ben nu heel tevreden over mijn pony en wat ze heeft bereikt samen met mij, en ik zou haar ook niet meer willen missen ;)

Laten we nu maar weer ontopic gaan :) Op een leerpaard kun je best wat leren, het is geen sok en ook geen mak lammetje. Het is een paard waar alle knoppen al opzitten en wat dresuur en springen kan. Het is ook een paard met genoeg karakter en daar leer je ook zeker van. Ik vind dat de makke lammetjes bestemd zijn voor beginners en angstige ruiters. Als eenmaal de basis er een beetje inzit na ong. 2 jaar mag je op een paard met wat meer karakter, en onder goede begeleiding mag dat denk ik zowiezo al.
Maar geen 3 jarige paard dat je zelf moet inrijden, niet zonder hulp en ook niet met hulp.
Dat is mijn mening, zo zie ik het ;)

Zoolgangster

Re: mening: beginnende ruiter + groene draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:16

Persoonlijk gun ik iedereen lol met zijn eigen knol. Nee ik ben niet jaloers, ik ben "tante" van een draver en van
iets wat heel erg geen draver is, een Belg en dat is genoeg.

Ik ken een paar voorbeelden van onervaren mensen waarbij het wel redelijk goed ging, met dravers, maar ik heb ook een ambulance zien verschijnen bij iemand waarbij het niet goed ging, ook heb ik mensen angstig zien worden, nadat ze de eerste paar keer er wel weer op waren gaan zitten, maar uiteindelijk donderden ze er net iets te vaak af, en de lol en het lef was opeens over om te rijden. Voor zowel paard als ruiter is dat geen prettige zaak.
Dus ik kan me in het algemene advies van: "leer eerst op een ouder paard rijden" wel vinden, eerlijk gezegd, en dat geldt niet alleen voor dravers, maar voor elk paardenras.

wendel_gamin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 09:59

het kan best wel hoor ik had zelf ook niet veel ervaring alleen wel met dravers maar ik had maar een enkele keer gereden.ik zou alleen wel les erbij nemen.die van mij was niet erg makkelijk was namelijk overal bang voor zelfs zijn eigen schaduw.en hij was ook erg jong 3,5 geloof ik.het kan dus wel ik heb hem alleen later verkocht omdat hij gewoon zeer slecht beenwerk had en er was niet buiten mee te rijden omdat hij overal bang voor was.later heb ik een ander gehad en dat was nog al een sukkel wat dat betreft maar wel erg lief

moika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 08:38

Ik heb zelf ook een draversmerrie, gekocht toen ze net 3 was.Het eerste jaar heeft ze bij mij veel geleerd....door gewoon lekker op de weide te lopen bij de 4 andere! ;)
heb er elke dag een beetje grondwerk mee gedaan, net zolang tot ik merkte dat ze geestelijk moe werd, in het begin na 10 minuten en na een jaar uurtje per dag...
Ikzelf wou niet vroeger beginnen inrijden, omdat ik na 25 jaar eindelijk mijn eigen paardje heb, en ze voor het leven bij mij blijft, dus wil ik niet dat ze rugproblemen heeft binnen 10 jaar. Er staan 2 paarden op de weide die dressuurmatig gereden werden vanaf hun 2.5 en die nu op hun 15de kapot zijn van de artorse in de knieën en hun rug niets van belasting meer kan dragen..dus of het nu een draver is of gewoon paard, ik vindt voor 4 jaar laat je ze best paard zijn....

Heb nooit dressuur gedaan, wel 5 jaar op de manège gereden en toen de lastpakken gekregen }> ook de paarden waarmee ik jarenlang buiten reed waren lang geen doetjes en je leert van elk paard iets, oud of jong. Zoals je bij de mensen verschillende karakters hebt, is dat bij paarden net zo, gelijk welk ras het is.
Ik heb het geluk dat mijn meissie doodbraaf is, maar karakter heeft ze wel hoor :+

Weet van mezelf dat ik mijn paardje nu rij zoals zij het best snapt, en dat dit niet volgens de boekjes is, maar ik ben dan ook de enige die er ooit mee gaat rijden, simpel.
Ben er wel mee akkoord als je een veulen wil doorverkopen, je het best een professioneel iemand ermee laat werken, juist om ervoor te zorgen dat de juiste knoppen erop zitten ;)
ik denk gewoon dat je inderdaad beter een aantal leerpaardjes bereden hebt, vóór je aan een groen paard begint. Omdat je dan de bagage mee hebt, van hoe anders het kan.
en ik vindt dat ook het fairste tegenover het paard in kwestie: ze moeten jou kunnen vertrouwen voor 200%, en als je zelf niet zeker genoeg bent, en te weinig ervaring hebt, dan vrees ik dat je paardje op een dag als ze wat ouder is, over je heen gaat lopen, met alle gevolgen van dien....
maar denk wel dat je vader er wel op zal toezien dat het veilig blijft voor jou ;)

ondanks mijn mening wens ik je veel succes toe!

Bas_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:16

WendyBZ schreef:
Ligt aan het paard en je eigen ambities. Het kan bets goed gaan, als je een makkelijke draver hebt en je zelf bereid bent veel te leren en lessen, maar het kan ook heel verkeerd gaan als de ruiter het paard niet begrijpt en andersom... Helaas gaat het vaker mis dan goed.

uuu jah dat kun je wel zeggen jah helaas vaker mis dan goed:( maarjah ik kan nog helemaal niet paard rijden haha:P maar kwil het wel leren woon zelf in hengelo mot nog even goeie plaats vinden

Bas_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:27

Lois28 schreef:
play_coy schreef:
waarom al die afkeurende reacties? komt jaloers over zeg, ik wist dat er afgunst is in de paardenwereld, maar dit slaat weer eens alles. vriendelijkere reacties, zou ze meer mee kunnen dan dit. dit paard zal wel een lieverd zijn, en ik denk dat ze vast wel begeleiding krijgt, bij ons zijn er genoeg volbloeds weggegaan naar beginnende ruiters, dravers+ volbloeds zijn tenslotte wel onwijs eerlijk. dravers zijn geen moeilijke paarden, ze zijn nog behoorlijk koel in hun hoofd, en heel zachtaardig. De trainer weet echt wel wat hij doet hoor.

Ze vraagt toch om tips, adviezen en meningen? Ik vind dat dit niks met jaloezie en afgunst heeft te maken. Heb zelf een ervaren paard die mij heel veel leert (en ik was echt geen beginner toen ik haar kocht) en ben zeker niet jaloers op mensen die met een jong paard bezig zijn, integendeel zelfs... zou echt niet met ze willen ruilen.

hehe ik stem met je mee totaal onzin als ik een paard zou kopen en ik ben een beginner zou ik er 1 kopen die bijna alles al kent liefst alles:P maarjah. en ik denk dat als ik dan weer een paard zou moeten kopen ik zo weer een kenner koop. hoor ik overigens van meer mensen ;)