Hebben jullie dat nou ook altijd? Discussies

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Re: Hebben jullie dat nou ook altijd? Discussies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 15:39

Ik denk dat je je sowieso altijd moet verdedigen als je tot een bepaalde minderheidsgroep binnen paardenland behoord...
En hoe kleiner die groep, hoe sterker dat is.

De norm waar mee wordt vergeleken zal altijd de Engelse dressuur zijn in Nederland.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:39

er werd gezegd dat er geen oudere paarden op de renbaan meer presteren, maar dat is te kort door de bocht. In hindernisrennen mogen alleen paarden vier jaar en ouder starten. Red Rum heeft vijf jaar achter elkaar in de National gelopen (3x gewonnen, 2x tweede) en deed dat op 13-jarige leeftijd (meen ik) voor het laatst. In NL hebben we dit soort rennen niet, vandaar dat het lijkt alsof alle volbloeds na hun derde jaar op straat staan. Maar Learny Raaphorst heeft als koerspaard in amateurraces toch tot op redelijk hoge leeftijd gelopen, meen ik.

In Amerika worden minder races uitgeschreven voor oudere paarden, maar in Engeland zijn er heel veel oud-vlakkebaanpaarden die in hindernisraces en point-to-points tot op hun 15e jaar in de rensport actief blijven. Vaak lopen ze in de winter dan ook nog mee met een jacht.
Dit moest ik nog even kwijt als rensportfan Lachen

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:09

Soms kom je hier idd ook wel oudere paarden tegen, idd. Ik weet dat er rond 1990 een paard liep, die al 10 was. Ik kwam hem toevallig tegen bij een startlijst van major, en ik verbaasde me over zijn leeftijd. Ik geloof dat dat Sydney van Raaphorst was ofzo. Kan ik wel opzoeken.
Ik heb ook de inschrijving van Major, bij de NDR. Hij was startgerechtigt tot 1998. Dus tot hij 13 jaar was. Dus betekent dat, dat renpaarden niet perse "op" zijn als ze 5 of 6 jaar zijn.

TurdusMerula, ik denk dat je gewoon gelijk hebt. In bijv. Engeland, Amerika en Frankrijk zijn rennen zo populair, jammer dat dat hier niet gezien wordt.

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:19

In NL mogen hengsten en ruinen tot hun 15e jaar koersen, en merries tot hun 11e jaar. Vroeger was dat wel anders, toen was er geen limiet. 2-jarigen mogen max. 1 keer per week starten.
Offtopic: De hengst Quicksilver S won op 17-jarige leeftijd nog 6 van zijn 13 koersen, waaronder het Kampioenschap Nederlandse Paarden. In totaal won hij 142 keer, een wereldrecord voor harddravers wat nog steeds niet verbeterd is.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:36

Ah, was dat Quicksilver S. Dat is de enige paardennaam die mijn moeder kent, en ze wist er zelfs nog bij te vertellen dat het een renpaard was.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:48

wij hadden een renpaard op stal (in NL) die door een peesblessure bij klaar met de sport was, maar doordat de blessure zo goed herstelde besloten we om hem nog eens te proberen en hij won toen op 10 jarige leeftijd nog een aantal koersen zowel in NL als in Duitsland! Helaas deed hij nog een peesblessure op na deze geweldige prestatie, en toen werd besloten om hem te pensioneren.

redrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:55

welke was dat?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 01:06

ziyadah schreef:
In NL mogen hengsten en ruinen tot hun 15e jaar koersen, en merries tot hun 11e jaar. Vroeger was dat wel anders, toen was er geen limiet. 2-jarigen mogen max. 1 keer per week starten.

1x per 2 weken Knipoog

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 01:28

WendyBZ schreef:

Goed, ik ben dus absoluut niet bekend met draf en rensport dus niet gaan lachen om mijn (voor jullie) blonde vragen Bloos

Bij het lezen van bovenstaande quote kwamen er een paar vragen naar boven drijven.
* Waarom is die leeftijdsgrens ingesteld? Een paard hoeft toch niet versleten te zijn als ze die leeftijd hebben bereikt?
* Waarom het verschil tussen ruinen en merries?

Ik hoop dat jullie na het lachen even antwoord willen geven.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 01:33

Waarom lachen? Ik vind het een hele normale vraag Lachen

Het is vooral ingesteld om meer paarden de fokkerij in te krijgen. Hengsten kunnen hun dekdiensten nog wel redelijk combineren met koersen, maar merries niet omdat je niet met drachtige merries mag koersen.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 01:37

Dank je.

Maar waarom mogen ruinen dan ook maar tot hun 15 koersen? Die zijn toch niet belangrijk voor de fokkerij? Dus die zouden, in mijn ogen, door kunnen lopen totdat ze het tempo van de concurenten niet meer bij kunnen houden en dus verliezen en dus geld gaan kosten.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 05:02

redrum schreef:
welke was dat?

Nimba bij stal John Smith, zie net dat hij 4x gewonnen heeft op zn 9e en 1 op zn 10e. Daarna is hij verkocht samen met een merrie (zij was metaal een erg moeilijk paard) naar een man en zijn dochter in duitsland die er endurance mee wilde gaan rijden zodra zijn pees genezen was. Ik heb geen idee hoe het nu met hem gaat maar we hadden toen wel een foto van die mensen gehad dat de paarden in de sneeuw in t land rondbanjerden.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 05:28

ik zag trouwens net ook dat double spike dit weekend misschien ook weer in duitsland gaat starten, dit paard is ook 10 Knipoog dus zo kapot gaan ze van die rensport niet

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:03

WendyBZ schreef:
1x per 2 weken Knipoog

Oeps, foutje Bloos
Bedankt voor het verbeteren!

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 17:17

Die vraag kan ik je helaas geen antwoord op geven, Mandy.
Misschien omdat anders goede hengsten gecastreert worden, om ze langer te kunnen laten koersen? Terwijl juist de goede hengsten zo belangrijk zijn voor de fokkerij.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:06

Dat zou inderdaad een goede verklaring kunnen zijn.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:09

Ik denk dat het ook gewoon met snelheid te maken heeft. Een ouder paard zal doorgaans langzamer zijn dan een wat jonger paard en hoe ouder het paard wordt, hoe groter dit verschil ook wordt.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:17

Dat snap ik. Maar, dan is het toch aan de eigenaar om te beslissen of het paard met pensioen moet en niet 1 of andere instantie die een regel maakt met een maksimale leeftijd? Zoals ik al eerder schreef, zodra hij zijn concurrenten niet meer bij kan houden, gaat hij geld kosten. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat een eigenaar een paard door laat lopen terwijl hij altijd op de laatste plaats komt.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:40

Op een gegeven moment wordt het gewoon moeilijk om in de winsomklasse mee te komen, of zijn er gewoon geen geschikte koersen meer.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:48

quadripes schreef:
er werd gezegd dat er geen oudere paarden op de renbaan meer presteren, maar dat is te kort door de bocht. In hindernisrennen mogen alleen paarden vier jaar en ouder starten. Red Rum heeft vijf jaar achter elkaar in de National gelopen (3x gewonnen, 2x tweede) en deed dat op 13-jarige leeftijd (meen ik) voor het laatst. In NL hebben we dit soort rennen niet, vandaar dat het lijkt alsof alle volbloeds na hun derde jaar op straat staan. Maar Learny Raaphorst heeft als koerspaard in amateurraces toch tot op redelijk hoge leeftijd gelopen, meen ik.

In Amerika worden minder races uitgeschreven voor oudere paarden, maar in Engeland zijn er heel veel oud-vlakkebaanpaarden die in hindernisraces en point-to-points tot op hun 15e jaar in de rensport actief blijven. Vaak lopen ze in de winter dan ook nog mee met een jacht.
Dit moest ik nog even kwijt als rensportfan Lachen

Der point to points zijn heel zware races, zou de gemiddelde KWPN-er het wel eens willen zien flikken! Cool

Jappeloupe was ook half Volbloed, helemaal top x-ing! Haha!

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 02:52

@ quadripes Learny gaat ook nog iedere dag met zijn eigenaar de duinen in of de baan op en werd tot op 2 jaar geleden nog gebeurt in kwalificatie koers voor de baby's Lachen (waar ken jij learny van ??)

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:31

learny doet het nu wel rustiger aan, hij heeft een tijdje vakantie gehad, en lekker 2 mnd in het land rondgebanjerd..maar gaat zo nu en dan nog wel als voorpaard mee met de 2jarigen of met de paarden die niet zo op kop gaan, Toch Classic Tong uitsteken (toch houd learny nog steeds het record! de meeste mensen er af gooien Knipoog