Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ziyadah schreef:In NL mogen hengsten en ruinen tot hun 15e jaar koersen, en merries tot hun 11e jaar. Vroeger was dat wel anders, toen was er geen limiet. 2-jarigen mogen max. 1 keer per week starten.
WendyBZ schreef:In NL mogen hengsten en ruinen tot hun 15e jaar koersen, en merries tot hun 11e jaar. Vroeger was dat wel anders, toen was er geen limiet. 2-jarigen mogen max. 1 keer per week starten.
redrum schreef:welke was dat?
WendyBZ schreef:1x per 2 weken
quadripes schreef:er werd gezegd dat er geen oudere paarden op de renbaan meer presteren, maar dat is te kort door de bocht. In hindernisrennen mogen alleen paarden vier jaar en ouder starten. Red Rum heeft vijf jaar achter elkaar in de National gelopen (3x gewonnen, 2x tweede) en deed dat op 13-jarige leeftijd (meen ik) voor het laatst. In NL hebben we dit soort rennen niet, vandaar dat het lijkt alsof alle volbloeds na hun derde jaar op straat staan. Maar Learny Raaphorst heeft als koerspaard in amateurraces toch tot op redelijk hoge leeftijd gelopen, meen ik.
In Amerika worden minder races uitgeschreven voor oudere paarden, maar in Engeland zijn er heel veel oud-vlakkebaanpaarden die in hindernisraces en point-to-points tot op hun 15e jaar in de rensport actief blijven. Vaak lopen ze in de winter dan ook nog mee met een jacht.
Dit moest ik nog even kwijt als rensportfan