De engels volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:06

santos en masja.ik kan me daar dus helemaal niet in vinden mijn merrie ev zet absoluut geen kleine passen zeker niet als ze ontspannen is.ik vind haar heel fijn en wat kunnen ze goed verzamelen.ik rij er trouwends alleen buiten mee.

petitparis

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:12

de mijne neemt in stap kleine passen als ze gestresst is of "tegenwringt" eenmaal ze los is stapt ze zeker 3 hoeven over. Haar draf is niet de meest ruime, maar best wel een mooi actie en actief op het achterbeen te krijgen. 't kan gewoon even duren vooraleer ze dit willen doen, want "stuwen" is wat ze gewoon zijn en op gebouwd zijn...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:29

da's wel jammer vancky, kun je er wel iets mee dan?

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:37

keona schreef:
santos en masja.ik kan me daar dus helemaal niet in vinden mijn merrie ev zet absoluut geen kleine passen zeker niet als ze ontspannen is.ik vind haar heel fijn en wat kunnen ze goed verzamelen.ik rij er trouwends alleen buiten mee.

Viel me aan de longe wel op dat hij iets verruimt als hij ontspannen is, maar niet te vergelijken mijn mijn KWPNner van 1.70 m die ook al flink ruim liep.

Heb foto's van de 1e dag dat hij bij ons was. Kennismaken met mijn merrie Tiara in de wei.

Afbeelding
Afbeelding

Merrie wilde gelijk even laten weten dat het HAAR wei is :) Gelukkig haalt ze niet gericht uit, meer hoop spektakel en hoop gegil :D
Afbeelding
Afbeelding

Daarna even ontspannen hoor:
Afbeelding

Helemaal op zijn gemakje:

Afbeelding

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:43

Wat eeb mooie volbloed Masja. Heel gespierd en een leuk kleur, vind hem heel mooi van bouw.

Santos, tja eigenlijk niet zo veel als ik zou willen. Ik ga hem toch volgend jaar laten doorrijden en dan de draad weer opnemen. Heb er dit jaar niet mee gereden door eigen gezondheidsproblemen.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:55

Thanks, morgen poging wagen om er op te gaan zitten denk ik :D Ben benieuwd.

@Petit Paris: Heb je hem wel op pijnstilling staan? Dan accepteren ze een hoop van je.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 00:03

classic_life schreef:
Thoroughbreds for life!!! :D

even een uitspraak van heel lang geleden...
ik liep in 2005 stage in amerika... en daar hadden ze het steeds over thoroughbreds... ja dat waren paarden for racing...
oke ik dacht nou ja ren paarden... best!
Nooit gedacht aan het ras engels volbloed!!

heel veel jaar later krijg ik een 75% engels volbloed! nog niks in de gaten! tot dat ik een keer haar stamboom opzoek ergens op internet...
en dus zat dat een thoroughbred was... nu heb ik er dus zelf een :D
en wat een heerlijke beesten zijn het :D
ben blij dat ik het ras van dichterbij heb mogen leren kennen :D
zie link in mijn onder schrift voor ons 4 jaar geleden
en dit https://picasaweb.google.com/1148781431 ... 9160923170 zijn we nu... met hele fijn en minder fijne momenten! maarja ze kan niet ALTIJD super fijn lopen natuurlijk
Laatst bijgewerkt door fryskhynders op 15-09-11 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 00:08

Mooi dier hoor! Rij je nu L1 met hem?

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 00:09

Ja :D met 3 wp....
de 4e wil niet zo goed.... maar die zal vast wel komen... ooit?

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 00:14

Vast wel :) Heb je filmpjes van hem onder zadel?
Ik ben zooo benieuwd naar EV's en beweging. Ik heb nog niet echt een beeld hoe ik D'Amsterdam in moet schatten.
Weet wel dat hij echt super schattig is, had eigenlijk als schootkat geboren moeten worden. Hij is dol op aandacht.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:46

Ja aandacht hebben ze allemaal graag, de volbloeden. het zijn heel lieve paarden. Ik had gisteren een nieuwe halster mee voor mijn ander paardje en mijn volbloed loopt dan de hele tijd achter mij aan. Hij wilde hem ook eens aandoen, en ik moest ook tegen hem eens zeggen dat hij er mooi mee is.... :-)
Daarna is hij weer gaan grazen. Hij is zo stikjaloers en natuurlijk helemaal gek van knuffelen en aandacht.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:48

wij hebben er 2 .1 van mij zelf deze is al 17jr maar merk je niks van op wei echt de baas van de kudde zo was ze altijd,ik heb haar vanaf dat ze 3jr was ze heeft nooit op d baan gelopen/ook nooit in training geweest.mijn schoonvader heeft ook een merrie deze is 13jr ze is getraind geweest maar niet snel genoeg,dus nooit uit gebracht.deze merrie heeft nu al ruim 7 a 8jr niemand mer op gereden.ze staat hier eigenlijk maar wat en is eigenlijk zonde.ze is dan nu ook voor een goed tehuis eventueel te koop/voor de fok is ze ook interessant leuk papier er bij.jullie als volbloed liefhebbers weten misschien wel iemand.verder ben ik super blij met mijn bommetje.

foto van de merrie van mijn schoonvader(die voor goed tehuis te koop is)
Afbeelding

en mijn bommetje
Afbeelding

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:07

Ik heb helaas geen filmpjes van onder het zadel (vind ik wel jammer)

EV's hebben meestal niet de schoudervrijheid zoals een (dressuurgefokte) warmbloed dit kan hebben, daar ze vaak op de voorhand gebouwd zijn. hun bewegingen zijn vaak droog (vlak) met het oog op zoveel mogelijk terrein en snelheid winnen. De de bewegingen op zich zijn wel vaak ruim, maar nooit zo "spectaculair", je moet naar de beenzetting gaan kijken om te zien hoe ruim ze werkelijk zijn.

En ja ik heb mijn merrie op pijnstilling, maar alleen de minimale dosis. Die snapt echt niet dat ze serieus gewond is, die stapt vlotjes der stal uit en probeert subtiel richting weide te versnellen...

ook even fotospam

Afbeelding
Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:31

leuk paardje.
of ik lees niet goed of ik begrijp het verkeerd.maar staat er nu dat volbloeden eigenlijk op de voorhand lopen?
petitparis schreef:
Ik heb helaas geen filmpjes van onder het zadel (vind ik wel jammer)

EV's hebben meestal niet de schoudervrijheid zoals een (dressuurgefokte) warmbloed dit kan hebben, daar ze vaak op de voorhand gebouwd zijn. hun bewegingen zijn vaak droog (vlak) met het oog op zoveel mogelijk terrein en snelheid winnen. De de bewegingen op zich zijn wel vaak ruim, maar nooit zo "spectaculair", je moet naar de beenzetting gaan kijken om te zien hoe ruim ze werkelijk zijn.

En ja ik heb mijn merrie op pijnstilling, maar alleen de minimale dosis. Die snapt echt niet dat ze serieus gewond is, die stapt vlotjes der stal uit en probeert subtiel richting weide te versnellen...

ook even fotospam

Afbeelding
Afbeelding

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:06

klopt, maar alle paarden lopen van nature op de voorhand. Dus geen paniek :D
Ze zijn achteraan voldoende actief om ze "op de achterhand" te krijgen, alleen is het afhankelijk van hun achtergrond soms "hard" werken (lees eerder: geduldig), want steunen op het bit en snel gaan is waar ze goed in zijn en graag doen (is waar ze voor gefokt zijn)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:15

oke begrijp je maar mijn paard ev kan super verzamelen en de achterhand super er onder in zetten veel beter als een kwpn die we hadden,daarom vond ik dit niet echt kloppen en ik heb dit niet getraind,want hobbel enkel gezellig buiten,maar omdat ook die achterhand er zo goed onder kot struikelt ze nooit loopt mooi opwaarts
petitparis schreef:
klopt, maar alle paarden lopen van nature op de voorhand. Dus geen paniek :D
Ze zijn achteraan voldoende actief om ze "op de achterhand" te krijgen, alleen is het afhankelijk van hun achtergrond soms "hard" werken (lees eerder: geduldig), want steunen op het bit en snel gaan is waar ze goed in zijn en graag doen (is waar ze voor gefokt zijn)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:19

hangt allemaal van de bouw af en tuurlijk zijn er die van nature wel goed kunnen verzamelen en dragen, maar het merendeel is op de voorhand gebouwd (ik sta op een renstal en les bij een fokster van EV's) maar weet er evengoed eentje die internationaal in de dressuur liep/loopt. Dus het is helemaal niet zo dat ze het niet kunnen...

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:04

Uitzonderingen bevestigen de regel :D Dat maakt het zo leuk :D

Ik ga er zo voor het eerst op :D Camera ploeg gaat mee :D

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:39

Die van mij kan in het bos erg strekken :D
in de proef... niet speciaal...
zijn jullie paarden braaf! echt braaf? dat je er jan en alleman op kan zetten?
die van mij in het begin niet...(gewoon een beetje heet altijd al wel braaf geweest) maar nu is ze echt Zoooo braaaf geworden!
had ik nooit verwacht!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:45

haha op de renbaan heeft de mijne ook een draf om u tegen te zeggen en in de rijbak of in een proef moet ik serieus werken om er een matig middendraf uit te krijgen.
De mijne is aan de hand de grootste knuffelkont en grosso modo super braaf (volgt netjes, wacht, geeft voetjes, stapt overal over en door,...), maar ze heeft karakter en ze weet bij wie ze meer kan gedaan krijgen of niet moet doen (intelligent als ze zijn).
Om te rijden kan ik er eender wie op zetten zolang ze in de rijbak blijven en niks "vragen", dan hobbelt ze rond als een sterrkijker en houdt mij inde gaten. Maar eenmaal je een beetje doorvraagt, durft ze ook de gek houden met de ruiter van dienst van de andere kant opkijken of geparkeerd blijven staan tot (helaas) bokken toe (en vliegen doe je). Op de renbaan is iedereen die geen ervaring heeft met een renpaard hopeloos verloren, want ze grijpt de eerste de beste kans om er vandoor te gaan. Na 1500m begint ze wel weer te vertragen en makkelijk terug op te nemen :D
Laatst bijgewerkt door petitparis op 15-09-11 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:52

masja schreef:
Uitzonderingen bevestigen de regel :D Dat maakt het zo leuk :D

Ik ga er zo voor het eerst op :D Camera ploeg gaat mee :D

Succes en doe voorzichtig!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:11

ik heb heel soms wel eens in de bak gereden,maar dat vind ze dus echt niet leuk,je kunt er dan iedereen opzetten.in een bak reed ik dan ook met sporen.buiten is ze niet te stoppen ze vind dat geweldig,dan kan niet iedereen er op.springen vind ze ook te gek

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:42

Hier dikke domper....

Haalde hem uit de stal heeft mijn merrie hem in zijn rug gehapt... Precies achter het zadel :(
Even gevoeld, maar was er een beetje gevoelig op. Leek me niet verstandig om dit als 1e herinnering te doen, dus maar gelongeerd. Touwtje eraan als bijzet. Hij heeft wel wat moeite met druk op het bit en verzet zich er ook hevig tegen. Zelfs als ze lang zijn. Maar met geduld en kalmerende woordjes werd hij rustig en liep hij netjes zijn rondjes.

Fotograag was mee, dus zal zo eens foto's uploaden :D

Oja! Helemaal vergeten! Op de weg naar de bak kwamen we een vuilniswagen tegen en op de weg terug een taktor met iets er achter. Beide keren keek hij er niet eens naar!!!! Mijn merrie had allang in de greppel gaan liggen.
Trots op hem!

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:42

O dat is balen!! wel slim dat je er even mee hebt gewacht...
wanneer staat het nu op de planning?

petit paris hoe is het nu met je paard?

oke dan zal een zekere braafheid ook in t karakter zitten :)
maar als ze heet is... dan is ze heet!ze kan niet tegen alleen zijn...dus als zei in haar eentje op stal moet blijven omdat ik ga rijden en de rest in het weiland staat wordt ze echt anders. dan moet ik goed op letten, ze wil dan ontsnappen.. ze luistert dan echt slecht of niet! en blijft maar heen weer lopen.
Maar dan is ze wel lekker voorwaarts met rijden :+

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:44

Masja wat een boddy builder is het trouwens! echt gaaf