De engels volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karinfrancis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:52

Ik heb ook een volbloed en hij is 9 jaar en komt van de renbaan af. in het begin heb ik ook veel moeite gehad met hem maar gewoon doorzetten en vertrouwe winnen nou was het ook dat zijn oude eigenaar heb zwaar verwaarloosde en geen eten kreeg en we weten allemaal dat een volbloed al niet zo dik is dit was echt erg, ja galop blijf het moeilijkste of hem leren reageren op been of veel te draven overgangen dat zijn ze natuurlijk niet gewent daar maar met de galop blijf er altijd nog een klik omgaan bij hem en denkt hij altijd dat hij weer op de renbaan is en dat gaat aardig snel ben ook 1x bijna gevallen met hem omdat hij die klik kreeg en ik hem moeilijk kon stoppen en toen verstapte hij zich en toen hing ik met die snelheid om ze hals vanaf dat moment galopeer ik niet meer buiten met hem kleine stukjes tis moeilijk maar het is de moeite waard om er aan te blijven werken, dus het ligt niet aan de rensport ja daar gaat het anders dan in dressuur maar hun vinden misschien hoe wij er mee om gaan in dressuur weer anders het is gewoon een mooie sport en anders had je maar geen pittig volbloedje moeten nemen van de renbaan.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:21

het gaat gelukkig en stuk beter met phoebe. het wondje boven de knie, ziet er niet zo heel mooi uit. Dat blijf ik nog even drie maal daags wassen met betadine. het hele onderbeen is nu dik, maar volgens mij allemaal vocht, dit heeft effe tijd nodig. aan de hand wat gelopen en gedraaft en ze loopt amper onregelmatig.

heb je ook een foto karinfrancis??

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 00:59

Iemand nog serieuze tips om mijn ev een beetje opgewicht te krijgen?? Zij ziet er altijd zo schraal uit. Nu heeft ze er bij mij nog nooit beter uitgezien, maar toch.
(verder een erg lelijke foto, maar zo kijk ik vaak tegen haar aan)
Afbeelding

petitparis

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:03

@ santos: kan je iets meer vertellen over de huisvesting en het voerbeleid?

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:03

misschien eens een bloedonderzoek laten doen en mestonderzoek op parasieten. Persoonlijk vind ik ze niet bijzonder mager maar ze ziet er niet zo goed uit, kan zijn dat ze verteringsproblemen heeft als ze uit de koers komt. Renpaarden krijgen kilo's haver per dag als ze moeten koersen en kunnen daar ernstige maagproblemen aan over houden. Die kan je dan effectiever behandelen.
Verder kan ik je bietenpulp aanraden, dat neemt afvalstoffen uit het verteringstelsel mee en dikt goed aan zonder nerveus te maken.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:21

petitparis, ze staat nu inprincipe 24/7 buiten met 2 kg bix erbij, terwijl ze een lekkere weide heeft. In de winter gaat ze snachts op stal en overdag in de wei.

Vancky ze is al 2 jaar van de baan af . Ik heb me al eens verdiept in het probleem maagzweer, maar daar heeft ze totaal geen symtomen van. Ik hoorde dat paarden van bietenpulp snel een slokdarm verstoping kunnen krijgen?? enne..........ze mag best een beetje nerveus worden.
Verder wordt ze normaal ontwormt.

Ze is ook niet echt extreem mager, maar gewoon zo schraaltjes om te zien.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 00:10

Bietenpulp moet je wel eerst weken, hé. 1 schep minimum 12 u weken in een volle emmer water, dan kan het zeker geen kwaad want mijn paard heeft ook snel een slokdarmverstopping maar geweekt is er geen enkel probleem. De korrels moet je wel goed achter slot en grendel bewaren want die zijn inderdaad zeer gevaarlijk als ze droog worden gegeten. Dan zwellen ze op in de slokdarm en kan je paard zelfs stikken. Dus zeker maken dat je paard niet op strooptocht kan gaan achter voer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:26

Idd bietenpulp weken met voldoende water. Mijn vorige volbloed kreeg ongeveer 1 schep/dag, geweekt was dit bijna een volle emmer, verdeeld over 2 voerbeurten.

ik vind je merrie ook nog niet te mager, al zie ik richting inter er ook liever wat meer reserve op. Veel voller krijg ik de mijne echter ook niet zonder maagproblemen. Ik voer momenteel wel luzerne bij omdat het toch iets rijker is dan gewoon hooi en toch nog ruwvoer is... Ik ben wel van brok afgestapt, omdat ik destijds 2kg brok en 1.5kg sportmuesli voerde en m'n merrie nog niet bijkwam of energieker werd... Nu voer ik maar 0.75 - 1kg sportmuesli en 0.5kg spelt en nu glanst ze harder en is veel energieker (soms iets te :D ) Verder zo goed als onbeperkt hooi en nog een halve emmer luzerne (als rijkere ruwvoerbron en om de Ca/P balans van de spelt te compenseren)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:06

oke, bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben ook geen voorstander van onbeperkt kilo's hardvoer erin pompen. Zeker niet als het niets opleverd. Ik zat zelf ook te denken aan een musli of sportbrok. Dat geweek van voer is ook niet helemaal mijn ding..

spelt en luzerne is misschien nog iets voor de winter. Ze staat "nog" in het volle gras 24 p/d. Ze eet nu ook met moeite haar extra brok en deeld het zelfs gewillig met haar weidemaat, terwijl ze eigenlijk niet van het delen is......zeker niet van voer :D

jullie paarden hebben toch ook wel weidegang??

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 07:59

hoi santos misschien kan ik je helpen,mijn volbloed merrie kwam nooit goed door de winter heen nu krijgt ze in de winter onbeperkt voordroog wel goede kwaliteit die geschikt is voor paarden,ze is nu al tijd mooi op gewicht als ze de winter uit komt.misschien moet je haar wat van dat gaan voeren,wij voeren het onbeperkt in de winter,in de zomer hebben ze genoeg aanhet gras.voor dat ik dit ontdekt had heb ik jaren geklood meer brokken,meer hooi,pulp mais niks hielp ik kon er 10kg in duwen ze bleef mager in de winter tot de voordroog bij me op kwam,ik ben er zeer tevreden over.en als ze goed de winter door komen hoeven ze in de zomer ook niet zich bij te eten,ik weet niet hoe die van jou de winter door komt.ik ga dan ook dit jaar zonder dekens proberen eerst toen ze zo mager werd ging dit echt niet dan had ze 400/500gr deken op in de winter.als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:29

@ Santos: misschien keertje bloedonderzoek laten doen bij de dierenarts? Dan weet je gelijk of ze misschien stoffen mist. Zelfde met wormonderzoek. Braaf op tijd ontwormen zonder onderzoek kan ook nog steeds besmetting veroorzaken.

Onze EV is gisteren gearriveerd. Hij heet D'Amsterdam en is een Sendawar x Kuddam. Zijn halfzusje Synergy heeft een hoop rennen gewonnen. Klasse 3? Ik heb gisteren een hoop filmpjes gekeken, wel indrukwekkend hoor.

Kan iemand meer vertellen over deze bloedlijn?

We hebben hem gelijk kennis laten maken met onze merrie. Wei groot gemaakt en vers stuk gras gegeven zodat ze niet op elkaar gefocussed zouden zijn. Hij was super braaf, dus dat verliep soepeltjes. Heeft mooie foto's opgeleverd :)

's Avonds de stal in vreesde we dat een probleem zou worden omdat hij bij zijn oude baas niet vooruit de stal in wilde lopen. Ze moesten hem achteruit inparkeren. Hij stond ook 24/7 op de wei, dus dat was geen probleem.
Bij ons komen ze alleen overdag op de wei, dus moest hij mee naar binnen. Hij deed het zonder problemen.

Nu gaan we rustig beginnen met longeren en dan langzaam inrijden. Ben benieuwd :)

Foto's volgen als ik ze op de computer heb.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:54

ben wel benieuwd naar de foto's masja. wat je vraag betreft het bloedonderzoek, dit is uitgevoerd bij de koop en ik heb haar pas een half jaar, dus dat vind ik geen optie. Ze is ook niet echt te mager, maar ik vind haar schraaltjes.

en nee, over die bloedlijn weet ik niets.

keona; wat is voordroog eigenlijk precies?? Het probleem is wel, dat wij onze eigen hooi/paardenkuil voorraad hebben aangemaakt. Het is beide van super kwaliteit. Dit durf ik te zeggen, omdat het perfect is binnengehaald. Dus om dan iets anders te gaan kopen??....is ook niet echt haalbaar.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:29

ik moet zeggen dat ik haar vanaf de foto niet echt mager vind misschien wel tegen het smalle aan.voordroog zijn de gewikkelde pakken.misschien is dit gewoon het moddl van je paard kan natuurlijk ook,want je hebt dikke en dunne mensen.ik voer wel onbeperkt in de winter(hooi/voordroog).als ze verder goed ontwormd is en gezond is zou ik me er niet te druk over maken eigenlijk.je hebt een leuke volbloed
santos schreef:
ben wel benieuwd naar de foto's masja. wat je vraag betreft het bloedonderzoek, dit is uitgevoerd bij de koop en ik heb haar pas een half jaar, dus dat vind ik geen optie. Ze is ook niet echt te mager, maar ik vind haar schraaltjes.

en nee, over die bloedlijn weet ik niets.

keona; wat is voordroog eigenlijk precies?? Het probleem is wel, dat wij onze eigen hooi/paardenkuil voorraad hebben aangemaakt. Het is beide van super kwaliteit. Dit durf ik te zeggen, omdat het perfect is binnengehaald. Dus om dan iets anders te gaan kopen??....is ook niet echt haalbaar.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:52

Even een paar foto's van mijn EV plaatsen voor de fun :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 00:10

die ziet er goed uit vancky

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:44

voordroog is paardankuil. dus gras dat 2-3 dagen gedroogd heeft en gewikkeld wordt ipv 5dagen tot gewoon hooi... (is minder nat en zurig dan koeienkuil, wat maar 1-2 dagen droogt)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:50

oh dan heb ik 15 pakken voordroog staan :D :D , sorry zelf noem ik dat gewoon paardenkuil. Ook nog 220 balen hooi, daar ben ik meer voorstander van. Ik merke toch dat ze afgelopen winter, iets opgelopen benen had, als ze smorgens van stal kwam. En vorig jaar alleen voordroog gevoerd en geen hooi.

-Het valt me op het ogenblijk wel op, dat ze niet staat te rillen in de regen. Nu is het ook niet zo heel koud gelukkig. Maar eerder deze "zomer", als je het zo mag noemen, stond ze echt te rillen als het flink regende. Misschien word het toch nog een echt hollands paard :D :D

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 23:07

zo wij hebben er drie kwartier onweer en flink weerlichten opzitten.Alles was verlicht, doorlopend. Ik hoop dat de paarden het nog goed maken |( .

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:07

Alles goed gegaan?

Vandaag D'Amsterdam voor het eerst gelongeerd.
Moet wel wennen aan die kleine pasjes hoor. Ben grote KWPNners gewend.

Foto's en filmpjes zal ik vanavond als we thuis zijn proberen op internet te zetten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:41

pff vandaag op schriktraining geweest, mijn altijd über gewillige merrie die altijd alles voordoet voor de anderen wilde vandaag niet door de waterbak en over de "brug" (bijgevolg ook niet over de wip die ze van de brug maakte... 't viel echt niet op dat de 2 die niet alles deden volbloedjes waren (veel te veel karakter }> )

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:51

ja ik ken dat Masja, ik kom ook van een 1.76 m hoge kwpn er en benovergestapt op een ev van 1.62. Ik vind nu nog na een klein jaar, dat ze echt kleine pasjes maakt.

met de paarden is overigens alles goed gegaan vannacht. Normaal hou ik me er niet zo mee bezig, maar het ging zo te keer hier. De hele buurt was constant verlicht en de flitsen bleven over je hoofd heen vliegen. Toen dacht ik toch echt even; hoe zou het in het land zijn???

en petitparis, mijn merrie is bijna nergens bang van, maar als een paard voor haar schrikt, dan denkt ze ook dat het gevaarlijk is, en is dan moeilijk te overtuigen. Alhoewel ik uit jouw verhaal begrijp dat de andere paarden het wel deden??

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:56

Op wandeling gaat zij ook altijd als eerste door de plas, langs de hekjes, vuilbakken,... zonder problemen en idd zij ging als eerste met een voetje op de brug daarna besliste ze zo uit het niets dat ze niet meer wilde meewerken. Ze ging gewoon niet meer vooruit :+ en 't had niks met angst te maken. Puur karakter en ik was geflurkt dat ik geen zweep mocht gebruiken, want ze reageerde compleet niet meer op m'n been of het nu dicht bij een obstakel was of ver weg.

Oh zaterdag avond was echt speciaal: gedurende meer dan 2-3 uur continu ontladingen in de lucht. horizontale bliksems een horizon breed.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:21

tja als ze echt niet willen |( .
vandaag weer even rondje bak gedaan. Dit is er van de zomer weinig van gekomen. Gezien we 2 okt ons eerste onderlnge b proefje gaan rijden en donderdad a.s onze eerste les op de manege weer is, dit maar even opgepakt. ging eigenlijk super, ben tevreden. En dat terwijl er 6 andere paarden over de bakrand hingen, er twee parelhoenders contstant aan het gillen waren naast de bak en mijn bakgenootje begon te springen.

Nu donderdag nog zien dat ik haar kan overtuigen,dat ze haar mede bakgenoten niet allemaal in hoeft te halen....., dan komt alles goed ;)

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:52

santos schreef:
tja als ze echt niet willen |( .
vandaag weer even rondje bak gedaan. Dit is er van de zomer weinig van gekomen. Gezien we 2 okt ons eerste onderlnge b proefje gaan rijden en donderdad a.s onze eerste les op de manege weer is, dit maar even opgepakt. ging eigenlijk super, ben tevreden. En dat terwijl er 6 andere paarden over de bakrand hingen, er twee parelhoenders contstant aan het gillen waren naast de bak en mijn bakgenootje begon te springen.

Nu donderdag nog zien dat ik haar kan overtuigen,dat ze haar mede bakgenoten niet allemaal in hoeft te halen....., dan komt alles goed ;)

Jij hebt echt een brave volbloed, de mijne maakt van alles gebruik om een feestje te bouwen van bokpartijen en wegschieten. Tja hij wil eigenlijk alleen maar rennen en al de rest interesseert hem geen zak....Gelukkig is hij wel lief.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:01

nu iets anders aan de hand: paardlief is gestampt geweest en daarna in de draad gehangen ofzo. 2 achterbenen volledig geschandaliseerd (schaaf- en snijwonden) en thv de sprong een gat van 10x6cm, pezen net niet doorgesneden... minimaal 2-3 maanden boxrust/stappen.
Momenteel laat paardlief alles nog netjes verzorgen, maar de vraag is voor hoe lang ze gaat tolereren dat ik haar "opzettelijk" pijn doe bij de verzorging... |(

vaak kunnen volbloeds heel goed het werk in de piste (afgesloten ruimte) goed scheiden van "open, rechte" stukken waar ze kunnen gas geven.