[HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XwendyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:33

WendyBZ schreef:
XwendyX schreef:
ik kan geloof ik ook mee kletsen nu in dit forum
sinds woensdag heb ik mijn grote liefde Un gamin op stal staan! :)

Leuk :) Zó vaak zien koersen op Groningen. Met zijn spiegeltjeshoofdstel :+

haha jaa kleine, dappere vriend.
heb het nog even opgezocht, 41 overwinningen!! :D

Westernfreak

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:03

Wat leuk Wendy! Dus hij mag met jou nu fijn buitenritjes maken? :)

Un Gamin heeft nogal wel wat geld bij elkaar gelopen en hij was één van de paarden die ik graag speelde! Zag hem vorig jaar ook te koop staan (volgens mij bij westfriesedijk?) voor iemand die enkel buitenritten wilde maken met hem, maar geld voor een 3e paard ontbreekt me toch net even... :')

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:25

Helaas kon ik vanmiddag niet rijden ;(
Kyara heeft last van haar rug/achterbenen/heup.
Het kan spierpijn zijn,misschien uitgegeleden?
Ik kijk het nog een paar dagen aan en longeer haar alleen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:26

Ah, maar alles is nat en glibberig, dus uitglijden is niet zo gek.
Even in de gaten houden :)?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:15

Ik heb wel gereden , met de ene buiten rit gedaan... En mn dravertje gelongeerd! Ik wou rijden maar hij was erg vervelend onder t zadel dus ff met bijzet gelongeerd. Daar liep hij netjes op gelukkig!

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:28

Fortitude schreef:
Met druk bedoel ik overigens meer gewoon onrustig hoor, heb dat een beetje ongelukkig verwoord. Het is meer dat ze in verhouding met hoe ze nu is erg druk was, staat niets in verhouding tot 'wilde' paarden die ik in de hand gehad heb :') Maar gewoon onrustig ook omdat ze toen ontzettend plakte aan één ander paard daar. Ze had continu de tong eruit en was niet op haar gemak op dat moment. Snap ik ook wel hoor, allemaal nieuwe mensen, spannend :) Maar zo is ze nu helemaal niet meer, ze is best op zichzelf en meestal heel rustig. Die tong hangt er echt zelden nog uit.

Het was daar ook meer de vraag of ik mezelf met haar kon zien juist omdat ze zo jong was en daar toch wat druk. Ik heb wel ervaring met jonge paarden, maar nog niet zo groen als dat zij was. Vandaar dat ik zei dat ik blij ben dat mijn vriend me heeft gepusht toch op mijn gevoel af te gaan, hij zag het paard achter de onrust. Ik was bang dat ze me teveel zou zijn, maar er werd me daar al verteld dat ze eigenlijk best heel lief is en alles snel oppakt. Geen woord aan gelogen en ik ben dus ook ontzettend blij met de begeleiding die ik gehad heb in de keuze van mijn paard.

Dat net zadelmak klopt ja, daarom heb ik haar toen nog eventjes laten staan voor ik haar ophaalde (had daar op oude stal de kans niet voor, ben dus ook ontzettend blij dat dit in overleg gewoon kon!). Ze is eigenlijk altijd ontzettend braaf geweest onder het zadel. Nog nooit gebokt/gesteigerd of weet ik veel. Ook aan de hand een heerlijk opgevoed paard dus nooit iets te klagen gehad :)

Ik had me geen braver paard kunnen wensen!

Gelukkig maar :) Ja, ze was nog wat groen, maar wel ontzettend eerlijk!

Heel leuk om Un Gamin hier ook te lezen! We lazen op facebook al dat ze hem weg wilde doen, was zonde want zij kon er echt ontzettend veel mee! Hij als die-hard van de sport moet een goede plek hebben!
@Westernfreak, hij heeft in 2013 inderdaad bij ons gestaan, ook niet zo heel lang trouwens. Maar we waren wel opzoek naar een passende plek voor hem. Want niet iedereen kon hem bieden wat wij in ons hoofd hadden voor hem!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:57

@Daan, nee ik heb destijds nog wel een mail gestuurd en heb het serieus overwogen, maar dan moest ik eerst één van mijn eigen paarden verkopen en dat was hij me toch net niet waard. ;) Er zullen veel mensen zijn geweest die op zijn looks vallen, maar stiekem toch meer met hem willen doen dan lekker ontspannen buitenrijden en hem laten genieten van zijn drafsportpensioen zoals jullie voor ogen hadden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:06

Vandaag hebben FAI en ik samen besloten eerste een DA bij Kyara te halen, trainen met een paard waar we lichamelijk aan twijfelen is niet waar ik voor sta :) . Vind het wel lastig, Kyara deed het zo goed, daarom wil je haar nu niet overvragen terwijl ze mogelijk pijn heeft. Ze is eigenlijk sinds een week niet in haar hum en de laatste dag liep ze ook echt anders. Maargoed, dat voelt als 'trainer' heel erg dubbel want je bent wel ingehuurd om een paard te trainen, voelt dan raar om te zeggen: dat willen we niet meer.Gelukkig zinde het FAI zelf ook niet en willen zij zelf ook weten wat er aan de hand is, ben benieuwd wat er uit komt.

Kyara bokt nu niet meer, daarom vind ik het des te belangrijker om nu bij kleine signalen meteen actie te ondernemen, ipv dan door te rijden tot ze weer grote signalen af gaat geven.

Ben benieuwd wat er uit komt :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:57

Goede beslissing!
Gelukkig staan jullie er beide achter en kunnen jullie misschien wel dingen uitsluiten!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:40

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:56

Vervelend dat Kyara zich niet helemaal fijn voelt... Hopelijk vind de da iets. Ik kon gister en vandaag eindelijk weer eens lekker aan de slag! Droog weer! Gister lekker een rondje aan de hand buiten, waren nog geen 500m van stal of meneer schrok zich kapot van een vrachtwagen die ons achterop reed... Niks meer mee te beginnen...durfde er niet langs, was geen ruimte om opzij te gaan. Toen maar verder door gelopen, vrachtwagen achter ons aan tuffend... Paardlief weer gekalmeerd, dus ik dacht zet m aan de kant en ga er maar langs. Opnieuw helemaal in de stress. Vrachtwagen zijn motor uit gedaan, en toen kon ik er langs met hem. Daarna verder gewandeld en verder eigenlijk heel braaf. Blaffende hond om hem heen deed hem helemaal niks, en zelfs nog een stukje aan de hand gedraafd.
Vandaag voor t eerst sinds bijna 2 weken er weer op gezeten. Eerst even aan de longe, hij was niet druk maar na wat opjagen door mij kwam er toch wel even een serie bokjes uit haha. Toen erop, bleef nu weer keurig stilstaan aan een los teugeltje. Rijden ging ook best fijn, alleen met aandraven ging hij constant direct in galop (linksom). Dus daar moeten we nog wel even aan gaan werken. Tips zijn altijd welkom ;) Rechtsom vind ie galop lastiger, dus daar draafde hij wel normaal op aan. Eerder was dit geen probleem...

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:53

Nieuws over Kyara!
DA uit Bodegraven is vrijdagmiddag geweest.
Hij heeft naar haar in beweging gekeken en vertelde dat de stap en draf wel goed waren,
alleen de galop was achter meer draf.
Kyara kan haar achterbenen niet goed onderbrengen omdat ze vast zit in haar rug.
Bij David was ze er aan de longe flink vandoor gegaan en liet daarbij haar "konijnenhuppel" zien.
Hier deed ze dat gisteren bij mij ook even omdat er 2 paarden aan de kletter gingen en ze dat erg spannend vond.
Ze weet dan even niet meer hoe ze haar benen moet neerzetten.
Afbeelding
Ik heb haar nadat David haar buiten had gelongeerd wat dus niet ging even in de binnenbak voorgebracht voor de DA.
Beetje vervelend dat het keihard ging regenen en ik de DA bijna niet meer kon verstaan :P
Toch was Kyara zo braaf! <3
Daarna een kreupelheidsonderzoek gedaan.Kyara is niet kreupel gelukkig,
alleen erg stijf in haar rug waarbij ze dus niet durft te ontspannen.
Ze krijgt nu 1x daags een week lang pijnstilling(Metacam)en we longeren haar elke dag.
Ook is het goed voor haar dat ze over balkjes draaft en daarbij ook ontspanning laat zien.
Als het over 2 weken niet verbeterd wordt er een scan van haar rug gemaakt.
Hier wat foto's van het loslongeren van gisteren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:03

Geet toch een fijn gevoel dat je haar na hebt laten kijken en je nu weet waar de problemen vandaan komen :j

Mijn ervaring is dat metname het stuk bij de lendenen op de overgang naar het kruis een deel is wat snel problemen geeft bij dravers. Mijn dravers wordt op dat stuk minimaal 1 keer per jaar behandeld door een chiropractor (die tevens DA is).

Hoop dat ze lekker vooruit gaat de komende 2 weken :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:04

Ze zakt wel lekker met haar neusje, dus ik zie meer ontspanning in haar lijf!

Gatsie zeg, fijn dat je hem wel weer rustig kreeg!
Galoppeert ie echt of is het meer een huppeltje? Als het een huppeltje is zou ik zeggen, veel oefenen. Veel stappen/draven. Cal deed het ook wel eens, of als hij het moeilijk vond gingen we in verzamelde galop (jaja, de hoge oefeningen zitten er al op :+), en toen heb ik hem gewoon voorwaarts gereden.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:23

Ess_Ramona schreef:
Gatsie zeg, fijn dat je hem wel weer rustig kreeg!
Galoppeert ie echt of is het meer een huppeltje? Als het een huppeltje is zou ik zeggen, veel oefenen. Veel stappen/draven. Cal deed het ook wel eens, of als hij het moeilijk vond gingen we in verzamelde galop (jaja, de hoge oefeningen zitten er al op :+), en toen heb ik hem gewoon voorwaarts gereden.

Met aandraven doet ie n huppeltje (linksom en rechtsom), vermoed dat dit te maken heeft met dat zijn achterhand nog niet heel sterk is. Maar gister dus linksom echt constant door in inderdaad een 'verzameld' galopje. Ik heb zelf het vermoeden dat hij dat gewoon makkelijker (en leuker) vind dan rustig draven, en hij daar gewoon nog wat kracht en balans in mist. Aan de longe doet hij het huppeltje ook, maar draaft hij wel gewoon netjes beide kanten op.
Aan de longe draven we soms ook over balkjes, en verder doe ik nu vooral overgangen halt-stap-draf en vice versa.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:40

Die konijnenhuppel deed Melissa vroeger altijd. Alsof ze niet begreep dat ze haar spronggewricht moest buigen en het andere been naar voren moest brengen. Nu doet ze het alleen als ze heel erg haast heeft maar vast zit aan de longe dus meer omhoog springt dan vooruit. Bij haar is de gang heel erg verbeterd toen ze meer aan het werk moest en meer moest nadenken over het gebruik van haar achterbenen. Zoals ik al vaker heb geschreven (:P) train ik de galop nooit maar enkel de stap en de draf, wat voor haar veel meer toe voegt aan de galop dan de galop zelf.

Ben benieuwd wat er uit komt. Een goede behandeling van de rug lijkt me inderdaad geen overbodige luxe na de metacam behandeling. Ben benieuwd of ze het in die korte tijd los gaat durven laten..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:01

Gister in de binnenbak van de rijvereniging gereden.
Even geen blubber, maar lekker droog rijden.

Richard (mijn vriend) heeft gefilmd, en ik moet zeggen, ik heb mn slechter zien lopen :+.

Rechts is zijn moeilijke kant, dat kan je ook wel op de filmpjes zien.
Galop is nog wel viertakt, maar al een stuk beter!

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:57

Netjes met Calli :j
Voel jij dan ook verschil met rechter en linkergalop?
Kyara zit linksom veel makkelijker dan rechtsom.
Ze galoppeerd net als Calli linksom makkelijker en ook mooier vindt ik.

Wat een schitterende binnenbak trouwens! :)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:52

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:55

FireAndIce schreef:
Netjes met Calli :j
Voel jij dan ook verschil met rechter en linkergalop?
Kyara zit linksom veel makkelijker dan rechtsom.
Ze galoppeerd net als Calli linksom makkelijker en ook mooier vindt ik.

Wat een schitterende binnenbak trouwens! :)

Op links heeft ie wat meer sprong, dus kunnen wij ook wat meer rijden :).

Dankjewel! Bak is ooke rg fijn, fijne bodem zit er ook in :).

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:20

@ ruitje: goede beslissing! Gelukkig is ze niet kreupel, maar wel vervelend van haar rug. Hopelijk is er snel verbetering te zien met de Metacam.

@ darkadia: lastig dat-ie aanspringt in galop. Die van mij wil ook wel eens een huppeltje maken, net alsof ze motor van achter te hard gaat en ze het voor niet meer bij kan benen. Ik heb hier heel veel op geoefend aan de longeerlijn en nu doet ze het zelden nog. Het is nu alleen als ik haar overval met mijn hulpen, als ik het goed voorbereid dan gaat het goed. Misschien heb je daar iets aan?

Dat ziet er op de filmpjes netjes uit :j
Die bak is echt heerlijk groot ook volgens mij, lekker!

Van het weekend heb ik weer even gereden.
Eerst gelongeerd waar ze behoorlijk aan het bokken was, maar zodra ik erop ging was ze zoals gewoonlijk weer heerlijk braaf. Eindelijk weer een beetje aan de tempocontrole kunnen werken, want daar is nog een hoop aan te doen. De ene keer gaat dat super en de andere keer echt niet.

Het begint onderhand wel weer te kriebelen om de galop weer eens te proberen. Ze kan het prima, maar nog niet op een beenhulp. Heb al wel een keer of 5 onder het zadel gegaloppeerd en de laatste keer ging heel beheerst vanuit een kalm drafje, ze rolde er zo in. Alleen niet helemaal de planning, dus niet op commando. Voorlopig ga ik het nog niet doen, eerst in de draf doorwerken, maar hebben jullie eventueel alvast tips? Aan de lijn springt ze heel rustig aan, onder het zadel wordt ze vaak wat eh... enthousiast :')

Ik heb overigens wel les, maar ik bereid me graag altijd goed voor voordat de mogelijkheid bestaat dat we het gaan oefenen.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:42

Dat enthousiast worden onder t zadel herken ik :Y) die van mij is altijd erg enthousiast als ik aan wil galloperen of heb gegalopeerd...( hoe schrijf ik dat) Als ik dan aan wil draven daarna krijg ik ook een "hupje" ( t begin van galopperen) moet dan altijd lachen...

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:19

Vandaag met lijn in de longeerbak gelongeerd,maar dat was niks.
Ze liep op eieren door de modder,zo ook in de kleine buitenbak.
Heb het toch even doorgezet,maar ze ging erg struikelen met haar achterbenen en gleed 1x uit.
Ondanks dat liet ze toch heel mooie stukjes ontspanning zien,
en draafde af en toe met haar neus langs de grond door de plassen :)
Ik heb de benen wel goed afgespoten en zo goed mogelijk gedroogd.
Hoop dat de mok morgen niet erger is!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:45

Je hebt de beentjes goed afgespoten en afgedroogd, dus je hebt het wel goed schoongemaakt!

Succes met Kyara!

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:46

Wat Vervelend voor kyara en voor jou FAI, De metacam moet er dan voor gaan zorgen dat ze geen pijn heeft en hier door haar rug gaat loslaten? Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?.. :+