De engels volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:01

petitparis schreef:
Niisj schreef:
Langs mama's kant is het deens bloed maar papa's kant is ev vanuit duitsland ;)

ok misschien fout uitgedrukt, maar Cassis heeft een bloedvoering waar geen enkele naam mij eigenlijk bekend van is. Maar misschien voor anderen wel

Ja, hij heeft niet gedekt in belgïe en in nederland maar een jaar, mss daarmee dat hij hier niet zo gekend is. :)

petitparis

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:20

paarden, die ik ken/gereden heb, zijn op mijn eigen paard na allemaal Iers, Frans of Brits gefokt, maar idd geen Duits gefokte...

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:18

Ik heb sinds een week ook een Volbloed. Mijn knappe 5-jarige ruin, Shadow Bay, heeft in Engeland gelopen en een aantal wins op zijn naam staan. Zijn afstamming is http://www.pedigreequery.com/shadow+bay4
Het is een heerlijk kalm en relaxed paard, maar hij kan zo de knop omzetten en dan zit hij vol vuur. Ondanks dat ik hem pas een week thuis heb staan (ik heb hem vorig weekend zelf opgehaald uit Engeland), ben ik nu al helemaal weg van hem. :D

Zijn hier mensen die ook een afstamming van Deportivo hebben of kennen?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:36

nee, ik niet. Heb natuurlijk wel nothern dancer in het stamboom staan, maar dat hebben veel ev.s . :D

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 00:18

Wordt het lekker weer, heb ik 2 losse ijzers en de smid komt pas maanag a.s. |( |( En mijn ev tje is nogal gevoelig op haar voeten en kan niet zonder ijzers.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:15

Hier in drenthe regent het al. :\ Ik heb dit weekend ons eerste toernooi gehad met Shadow Bay, hij deed het enorm goed. Wat een knaller. :D Helaas in de laatste chukka ook een ijzer verloren, maar de smid komt gelukkig morgen al. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:19

:(:) Santos: hier hetzelfde probleem een kreupele EV zonder ijzers. De mijne had zondag ook er eentje afgetrapt, gelukkig is de smid vanmorgen geweest. Maar de mijn is nu toch veroordeeld tot haar stal, want er konden maar 4 nagels gebruikt worden, dus ijzer is gedoemd om er terug onderuit te komen bij te wilde sprongen op de weide...

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:15

De mijne loopt al heel zijn leven blootvoets en heeft perfecte hoeven, misschien eens het proberen waard?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:33

sorry Vancky, dat is hier echt geen optie, heb al eens genoodzaakt enkele maanden ijzerloos geprobeerd (er was gewoon niks meer om te nagelen) Ik heb mijn paard nooit zo ongelukkig gezien als toen. Zelfs losse zand was pijnlijk om te stappen, ze kon amper naar de weide en eenmaal op de weide bewoog ze amper en liet haar oren hangen, terwijl die normaal altijd door de weide crost en de anderen opjaagd.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:16

Ja ik begrijp het, sommige volbloeden hebben barslechte voeten. Weinig aan te doen.

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:23

Hier ook dat probleem.. Zonder is echt geen optie,
maar de hoeven blijven toch snel scheuren..
Na het bekappen bijna altijd 1/2 daagjes kreupel.
Heeft ook speciaal beslag omdat hij de ijzers er anders onderuit trapte..

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 00:22

Haar hoeven zijn redelijk volgens de smid, maar ze loopt niet regelmatig zonder ijzers |( . dit komt w.s.door de kiezels op de weg, waar we een heel eind over moeten, gevoelige zolen dus. De vorige eigenaresse heeft het nooit ijzerloos geprobeerd, vertelde ze.

ik kwam overigens een anatomisch bekapper tegen tijdens onze vakantie. Dat is anders dan natuurlijk bekappen, want ze laten hierbij de verzenen juist hoog. Hij vertelde daar dus van alles over,maar ben dat alweer vergeten, jammer genoeg. Maar ik sluit niet uit, dat ik dat ooit eens wil proberen, als er eentje te vinden is in mijn buurt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:03

hier zowel brokkelende hoeven als zachte en gevoelige zolen. Na 1 dag stal zonder ijzers reageerde ze gevoelig op elk punt dat de hoefsmid voor de zekerheid afging om een hoefzweer uit te sluiten. en aangezien ze rad was in draf op de harde, denk ik niet dat er een hoefzweer in het spel zit...
kiezels zijn zelfs met ijzers soms nog problematisch.

en dan te weten dat mijn instructrice enkele EV's (moeder en haar nakomelingen) heeft met super goede en harde hoeven. diegene die verplicht beslag hebben (voor de rennen) daar zie je het verschil tussen net beslagen en 6-8 weken amper...

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:58

Even (haakjes) Vandaag mij Ev'tje vervoerd om van weide te verplaatsen en het ging super goed. Vorige keer is het nie t gelukt omdat ik zelf nerveus en ziek was. Vandaag binnen een kwartiertje op de trailer en perfecte rit gemaakt en af geladen. Hij krijgt ook geen krachtvoer meer omdat hij al dik genoeg is en er is genoeg gras. Wat een verschil, hij is veel rustiger geworden. Was trots op mijn paardje. :o

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:09

Dat is toch helemaal super Vancky! Ik heb geluk met de mijne ondanks dat transport op zich zo'n "ramp" is (kwam vroeger trillend met een plas zweet eronder aan ongeacht of we 10 minuten of een half uur gereden hadden), gemakkelijk laadt. Alleen bij trailers moet ze altijd 1x kunnen stoppen of naast de val lopen, daarna volgt ze me gewoon zonder omkijken.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:12

toen ik mijn ev kocht, werd verteld dat ze moeilijk laadde. Maar met ophalen geen enkel probleem en nooit gehad ook. Ik laad haar meestal alleen, maar heel soms wil ze niet, dan moet ik een zweepje pakken en dan loopt ze er wel op, zonder dat je het zweepje gebruikt :j .

Fijn dat het goed gegaan is Vanchy en lekker dat hij dik genoeg is , mijne blijft schraal, ondanks ontwormen en redelijke goede weide.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:16

Unseen schreef:
Hier in drenthe regent het al. :\ Ik heb dit weekend ons eerste toernooi gehad met Shadow Bay, hij deed het enorm goed. Wat een knaller. :D Helaas in de laatste chukka ook een ijzer verloren, maar de smid komt gelukkig morgen al. :)

Fijn dat het zo goed ging *\o/* . Mijn smid is naar drente verhuisd en is nog maar 1 dag per week in het Gooi, vandaar de lange wachttijd, hoewel........soms moest ik voorheen ook wel 10 dagen wachten.

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:33

Onze volbloed was juist een hele makkelijke lader.
Die moest je echt op de handrem trekken als je de trailer in liep, want die ging met gang de trailer op hoor.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:41

woendag avond trof ik phoebe aan met een hoofd en nek vol bulten?? Ik vermoed een overdaad aan actieve muggen. nu vandaag is het nog niet weggetrokken. Nu vond ik aan de stal een deken, waar de kaartjes nog aanhingen. het is een zomerdeken en paste precies. Deze dus maar omgedaan, dat scheelt vast tegen de muggen. Ik ben eigenlijk geen deken mens, maar als je dat zo ziet, toch wel heftig, hoewel deze deken maar de helft van de bultjes besloeg.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 00:40

Tref ik mijn ev. vanmorgen aan in het land met een gescheurde deken. Deze was gister nieuw |( en lag voor het eerst op. Nu stond mijn paard ook voor in het land? Ons land is in 6 delen opgedeeld en zij stond met haar maatje in het 4e deel en nu dus in het 1e? Kom ik dichterbij, ruik ik me een put lucht? Ik denk: heb je in de sloot gezeten? voel ik haar dekensingels, deze zijn inderdaad nat. til ik de deken iets op, zit er allemaal bagger op haar rug? Ik vond net boven haar li knie twee kleine wondjes en het was iets verdikt. Dus ik neem haar mee naar stal, waarbij ze moeizaam liep. daar was natuurlijk de betadine oplossing niet te vinden, dus ik geef haar wat hooi en ga weer naar huis om wat spullen te halen. Later teruggekomen, blijkt ze geen hooi te hebben gegeten en de wond is dikker als een drie kwartier geleden. De wond schoongemaakt en gekoelt en de merrie maar weer voor in het land gezet. Ze wil slecht lopen. Ga ik daarna op onderzoek uit, of ze werkelijk in de sloot terecht is gekomen in deel 4. Zie ik dus inderdaad meerde plekken, die plat gewalst zijn. Ik kom erachter dat zij dus in de sloot terecht is gekomen en aan de overkant eruit is uitgeklommen. Aan de overkant echter, is alleen maar riet en zot, dus is zij weer in het water gegaan en heeft aan wal proberen te komen, wat niet gelukt is, ze heeft toen zo'n 15 meter door de sloot geploeterd om in deel 1 weer op het land te kunnen komen........... Toen was ik toch wel geschokt.. Het arme dier heeft echt moeten vechten om daar doorheen te komen. Toen ik haar ook weer goed bekeek, zag ik dat haar neusgaten flink aan het werk waren en verder stond ze erbij als een dood vogeltje.En niet eten. Da, heeft ontstekkings remmer gegeven en pijnstilling. Vanmiddag vond ik de knie nog dikker als vanmorgen. Ik had maar bedacht om haar voor de nacht op stal te zetten, maar ik had moeite om haar naar stal te krijgen. toen ze eenmaal binnen stond, moest ze weer naar buiten om het been te spoelen, maar na 10 stappen, wilde ze geen stap meer zetten. Dus haar been maar net voor de schuur behandeld. Ik had pijnstilling gekregen, dus deze weer gegeven. Om 22 uur nog even wezen kijken, toen had ze gelukkig gegeten en ik vond haar iets bewegelijker in haar box gelukkig.
Afbeelding
Hier dus waarschijnlijk te water geraakt en aan de overkant eruit gekommen.
Afbeelding
Ik vond drie van deze plekken, waar ze waarschijnlijk weer op het land heeft willen komen.
Afbeelding
dikke knie. Nu was het alleen boven de knie verdikt vanmorgen, dus ik hoop dat dit alleen vocht is wat van de wondjes komt en verwacht dus geen echte knie blessure.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 00:57

Ai, je hebt wel geluk gehad dat ze er zo goed uitgekomen is. Altijd opletten met paarden die het niet gewoon zijn om 's nachts buiten te zijn, zeker met een sloot langs de weide die niet afgesloten is door een omheining. Met deken op had het wel eens véél slechter kunnen aflopen. Ze had kunnen vast geraken of verstrengeld en er niet meer uit gekund hebben. Denk dat die dikke knie niet ernstig is en wel helemaal in orde komt, volbloeds hebben vlug zwellingen van de minste kwetsuur die ze oplopen, maar dat komt wel goed.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 01:06

ze had dus wel een deken op vancky, De dikke zoom zat bij haar re voorbeen, achter haar been zeg maar. Dus ze heeft haar voet door de stof gekregen, waardoor dus de scheur is ontstaan. Ik vermoed dat dit gebeurt moet zijn, met pogingen om op het land te komen. Ook zit daar een vocht ophopinkje, waar ze geen pijn op aangeeft.
Ze heeft zover ik weet inderdaad nooit 24 uur op het land gestaan, maar sinds het voorjaar, staat ze hier al zo buiten.

De sloot is in de delen 4 en 5 van het land, nogal stijl. ik vermoed dat ze er bij het drinken is ingevallen of zo. We hebben vanavond dus al zitten brainstormen om en die 2 delen een waterbak te zetten, zodat ze niet de sloot in hoeven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:09

idd misschien veiliger om een waterbak te zetten...
Als je merrie niet wilde eten, zal ze wel flinke koorts gehad hebben... zwellingen zijn idd niet zo abnormaal bij kleine wondjes. De mijne heeft zo ook al vaak met een dik been gestaan, waarbij ik pas na uitgebreide inspectie toevallig een haarfijn sneetje/schrammetje vind doordat het water daar iets anders af loopt. Tot hiertoe wel nog nooit een pas kreupel op geweest... Maar ja jou merrie zal wel vaker op der knieën in het riet gevallen zijn...

veel beterschap

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:37

Je kan misschien overwegen om een weidepomp te plaatsen. Dan kunnen de paarden altijd over hun eigen watervoorziening beschikken. Mijn paarden hebben ook een waterput aan de weide maar mogen er niet bij. Ik heb zo een pomp geplaatst en dat is heel makkelijk. Nooit meer potten en vaten vullen, wel in de winter niet bruikbaar als het vriest.
Het merk Lister heeft echte paardenpompen, de blauwe, eens opzoeken op google. De andere merken zijn te hard en te moeilijk te bedienen voor paarden met een fijn neusje. :-)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 01:00

Haar temp was gisteren, 38, 6, maar vanmorgen 37, 5 en vanavond 37,4. Ik moest vandaag werken, dus de honneurs over moeten dragen aan mijn man. Deze heeft haar vanmorgen haar pijnstilling gegeven en maar even binnengelaten, gezien de regen die hier viel. Ze viel gretig op haar eten aan, een goed teken. Vanmiddag was het beter weer en heeft hij haar buiten gezet. Toen ik om 19.oo uur kwam , liep ze te ijsberen langs het hek. Een heerlijk gezicht als je paard daags ervoor geen stap wil verzetten. Het vocht in het been is toegenomen tot 1 totaal dik been, van onder tot boven. Toch liep ze er beter op, als gister. Nu hing er gister een soort van zakje achter haar li voorbeen. Hier heb ik in geknepen en het was zacht en niet gevoelig. Nu vanavond was dat uigelopen tot een flinke vochtophoping/zwelling achter haar voorbeen tot aan de singel toe. het was ook gevoeliger bij aanraking. maar er is geen wondje oid te zien. Ze kon/wilde weer lopen en ging gretig haar stal in. Was zelfs verontwaardigd dat er geen voer in de bak lag. Dit geeft de burger weer moed. Morgen de pijnstiller van 2 mg per 100 kg. terug brengen naar 1 mg en zien of ze het nog zo goed doet. Hopelijk gaat het allemaal meevallen. Natuurlijk blijf ik haar nog wel even door temperaturen.

Mijn man maakt morgen een soort houder, waar een grote ton in kan voor op de trekker. Deze grote ton vullen we met water en zetten we dan in het land en kunnen van hieruit een waterbak voor de paarden vullen, zodat ze niet meer de onderkant in hoeven.

( Het land is een vuilnisbelt geweest, het kost al moeite er een paal in te slaan. Een pomp is al helemaal geen optie helaas, wel goed meegedacht vancky)