[HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:57

Herkenbaar! Die van mij doet dat ook.. iets wat normaal niet eng is of hij niet van opkijkt is soms ineens dood eng!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 00:06

Denk dat ie jouw spanning ook voelde hoor!
Paarden zijn inderdaad een spiegel.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:46

Kyara heeft ook een hekel aan regen!Liefst draait ze zo om naar stal.
In elk geval wil ze dan niet tegen de regen in lopen! :D

Het gaat heel goed op stal de Groene Meer! :j
Kyara gaat goed vooruit! +:)+

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 17:34

Fijn te lezen dat Kyara goed vooruit gaat, had ook niet anders verwacht ;)
Hier is vandaag de zadelmaker langs geweest, zadel kon gelukkig aangepast, dus heb nu een hele fijne fairfax op hem liggen :) Kunnen dus ook weer lekker gaan trainen. Hij was direct een stuk voorwaartser, hoewel dat ook best door het stormachtige weer geweest kan zijn haha. Maar met losgooien ervoor was ie ook relaxt. Toppaardje <3

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:15

Jippie! Mn paard krijgt Zn haartjes weer terug! ( Hij kreeg kale plekken zoals eerder in t topic al had gezegd) wat t is (geweest) geen idee.. hij heeft een vitamine shoot gehad.. miss dat dat y was.. DA had er overigens ook al naar gekeken en kon toen ook niks bijzonders ontdekken..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:46

Met toestemming van FAI deel ik de volgende filmpjes, dan kunnen jullie zien hoe het met Kyara gaat.

Kyara haar problemen zijn eigenlijk vrij makkelijk samen te vatten.
1 Ze heeft moeite met ontspannen, deels is dit lichamelijk maar ze is ook vrij onzeker doordat er in het verleden een instructeur is geweest die dingen nogal verkeerd vroeg. Ook het beleid op de oude stal hielp niet mee. Daardoor zat ze in het algemeen niet goed in haar vel.
2 Ze is scheef.
3 Ze heeft een manier ontwikkeld om duidelijk te maken dat ze iets moeilijk vind, namelijk bokken. Dit uit zich vooral in de galop.

Eigenlijk heb je als ruiter het meeste last van punt 3, maar dat kan je alleen oplossen door punt 1 en 2 ook aan te pakken. Kyara moet lichamelijk rechter worden en ontspannen voordat we de galop echt doorzetten, daarnaast moet ze afleren om ' nee, dit kan ik niet' als eerste reactie te geven. Ze is onzeker en moet gaan begrijpen dat ze alles wat wij vragen wel kan en gaan leren dat doen wat wij vragen dus plezieriger voor haar is dan in de ' nee dit kan ik niet' modus te schieten :) . Dit geeft ze al in vrij kleine signalen aan bij dingen die ze wel kan, het is dus echt in haar systeem gaan zitten. Als je het wil zien, zie je het namelijk al ruim voordat je bij de galop bent.

Hier vragen we van haar of ze door wil stappen, je ziet dat ze zodra je iets vraagt in haar systeem heeft om te zeggen ' dit vind ik moeilijk' , terwijl we niks moeilijks van haar vragen. Het is dus eigenlijk heel erg sneu, dat Kyara er bij alles wat een ruiter vraagt er vanuit gaat dat ze het niet kan.

Je ziet het hier aan haar hoofdhouding, orenspel.

Zolang bovenstaande al bij een kleine vraag als ' stap eens door' gebeurd is het te verwachten dat ze ook geen vertrouwen heeft in een grote vraag als ' we gaan in galop' .

Ze gaat wel vooruit, zoals in deze stukken te zien is, is de ontspanning er op veel stukken ook zeker wel!

Vanuit die ontspanning kunnen we Kyara verder helpen met het rechter worden en haar gedrag. En dan is het laatste stuk om Marielle daar dan ook mee te helpen zodat ze samen verder kunnen :)

Hoop dat het niet als onzin klinkt, vind het vrij moeilijk om nou te typen wat en hoe precies :o

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:06

Ziet er al netjes uit zeg. De ruiter zit ook netjes en fijn stil :)
Scheefheid is inderdaad moeilijk, Flash was ook vreselijk scheef (kon niet rechtsom draven, alleen met zijn hoofd omhoog en keihard). Maar als dat op een goede manier aangepakt wordt dan komt dat altijd weer goed. :) Ben benieuwd hoe het over een poosje gaat!
Is dat westernzadel haar eigen zadel, of is dat van jullie? Ziet er uit als een fijn zadel.. Ik ga zodra ik afgestudeerd ben (hopelijk in juli) opzoek naar een eigen zadel, omdat sharron en ik nogal tegenpolen zijn kwa bouw, en het natuurlijk haar zadel is, zit ik er nogal bescheten in haha. En zit te denken aan een boomloos of westernzadel. :)

beauty: wat fijn dat de haartjes terug komen! Misschien toch door die shot :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:11

Vind eigenlijk dat je het heel duidelijk omschrijft ruitje :) En ik zie in het filmpje ook precies wat je bedoelt. Wel leuk dat jij en FAI ons een kijkje geven in hoe de training gaat :)

Hier is afgelopen week de zadelmaker geweest, dus zal binnenkort ook weer eens een update plaatsen. Reden nu tijdelijk rond met barebackpad, maar dat werd toch niet zo erg gewaardeerd door meneer (vooral draf niet).

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:41

Dat ziet er al een stuk fijner uit! :) En zo zie je maar weer dat een goede omscholing met goede instructie (met verstand van zaken) enorm belangrijk is. Gelukkig is Kyara bij jullie nu in goede handen.

Marissa_Luca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:41

Ik heb sinds vorige week een nieuw zadel. Ik had eerst de Anatomica Orion, net een jaar oud, maar hij was zo in bespiering toegenomen dat de boom te klein was geworden. Nu heb ik de anatomica Octant met een wijde!! boom! En dat voor een draver!

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:44

Mooi die filmpjes en uitleg erbij!

Haha die wijde boom herken ik, ik keek ook wel even op toen mijn zadelpasser zei dat ze wel een wijde boom kon gebruiken :D

Hier helaas even een tegenvaller. Vond Freya vanochtend kreupel in de paddock. Voor de zekerheid maar even een dierenarts gebeld, en gelukkig maar! Ze had een hoefzweer. Die is nu uitgesneden, kwam best wat pus uit. Wat een opluchting moet dat voor haar zijn geweest :) Ze staat nu op stal met haar hoef in een hoefzak met watten en betadine. Ze is wel heel zielig want ze kan geen contact maken met de andere paarden, ze staat helemaal alleen :(:)

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:51

Aghhh arme Freya, sterkte dr mee en maar extra lief voor dr zijn. Maar dat was je vast al van plan ;)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:56

Chouchou, sterkte voor je paardje... Die van mij is net van zn hoef zweer af.. die van mij mocht wel in de bak/wei/paddock maar met hoef zak, die van jou niet??

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:26

Vind het verhaal bij de filmpjes juist erg duidelijk! Sneu voor kyara dat ze zo onzeker is, filmpjes geven wel al een veel meer ontspannen paard weer! Leuk om dit zo te kunnen volgen!

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:44

Ruitje en FAI, wat een verschil al! En wat geweldig voor jullie... Ik vind het echt triest voor Kyara dat ze al die tijd verkeerd begrepen is en daardoor verkeerd gehandeld is. En voor FAI vind ik het eveneens naar, dat ze juist het beste voor haar paard wilde, maar al die tijd verkeerde begeleiding heeft gekregen.
Wat heerlijk dat Kyara nu leert wat ontspanning is. Ik zou willen dat ik ook een "Ruitje" op stal had ;) Ik heb het opgegeven met Randy, misschien is het niet voor iedereen weggelegd.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 07:34

"Ruitje" bestaat uit 3 personen qua omscholing he :o , waarvan twee al hun hele leven in de dravers zitten en de ander jaren op een westernstal heeft gewerkt. Het zit hem vooral in de hoeveelheid paarden die je in je leven ziet, van elk paard leer je. Zoals Angelique( Cer) altijd zegt: paarden vertellen jou hoe ze gereden willen worden.

In tegenstelling tot veel instructeurs die een draver in een ' plaatje' willen duwen.

Wat ik daarmee wil zeggen is eigenlijk dat ik ook ooit op Rhythm, mijn eerste draver heb lopen schelden en dacht: volgende paard word weer een fjord, want dit kan ik niet :o . Don't be to hard on yourself, vind wat ik in het andere topic las bijvoorbeeld echt getuigen van enorm veel wijsheid, dat je op die manier ervoor kiest om je aan te passen aan je paard, respect!

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:35

Aha, het is dus "team Ruitje" :D Nou, klinkt als een super team in elk geval, ik begrijp helemaal wat je bedoelt, met een draver in een plaatje duwen. Soms is het wel moeilijk om een plaatje los te laten :o
Bedankt voor je compliment, dat is heel aardig.

Ik vind het in elk geval top hoe het nu al met Kyara gaat FAI, wat een verschil al!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:42

Dat in een plaatje duwen herken ik helaas ook wel inderdaad.

Zijn er hier mensen die endurance rijden met hun draver? Ik zit er aan te denken om eens te starten met Flash in het voorjaar om te kijken of het iets voor ons is. Vanaf februari begin ik met mijn scriptie dus heb ik 4 dagen "vrij" in de week, dan wil ik graag zijn conditie gaan opbouwen, dus lekker veel km maken. (Zit nu helaas met een hele drukke minor waardoor ik weinig tijd heb).
Ik wil sowieso "overstappen" op het meer buiten rijden. Ik merk dat hij daar blijer van wordt, en ik ook. Dus bakwerk wordt dan beperkt naar 1x per week. :)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:23

Ik heb jarenlang endurance gereden met Salty :)
Overigens is endurance niet alleen maar buitenrijden qua training, maar moet je ook je dressuur zeker niet verwaarlozen! Hoe het paard loopt en zijn lichaam gebruikt is zeker op de langere afstanden cruciaal. Ik trainde voor klasse I&II 5 dagen / week. 2-3x buiten en 2-3x dressuurmatig en 2 rustdagen. 1 Dag helemaal rust (alleen maar in de wei) en 1 dag een beetje uitlopen aan de longe (de dag na een lange trainingsrit/wedstrijd). Na een wedstrijd kreeg ze tot een week rust.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:30

Als er al 5 dagen training voor klasse 1 zijn dan gaan we dat denk ik niet redden. Ik rij hem namelijk maar 3 a 4 dagen per week :(
Heb overigens verder geen ambities om in een bepaalde klasse te rijden, vind het gewoon een leuke afwisseling en een leuke ervaring.
In de bak wil ik hem niet te hard aan het werk zetten omdat hij echt enorm in zijn wintervacht zit. Ik rij hem dus niet langer dan 30 minuten. Hij kan zijn warmte dan niet goed kwijt. Buiten houdt hij het beter vol, ritjes van 2 a 2,5 uur redt hij nu makkelijk, terwijl hij maar 2 a 3x per week gereden wordt. Maar nu moet ik zeggen dat ik ook veel stap buiten :)

Edit: lijkt even onduidelijk: op dit moment rij ik Flash 2 a 3x per week, na januari 4x. Zo staat het er wat duidelijker.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:37

Je kan gewoon eerst kijken op welk tempo je je ritten doet en wat voor afstand. 2-2.5 uur met 5 of met 10 km/u zit nogal wat verschil in :+

Ik reed iets van 4x per week, ook klasse 1 en 2 gestart, klasse 3 startgerechtigd, maar starten is er nooit van gekomen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:41

Haha dat is zeker zo. Ik zal morgen eens de runkeeper app aan zetten, dan heb ik een beetje een idee. :D

Jammer dat je nooit in klasse 3 gestart bent.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:44

Ik trainde 5 dagen in de week, maar daarvan dus merendeel dressuurmatig, 1x een langere afstand (20-30 km.) en 1-2x een kortere buitenrit (5-10 km.). Per paard en combinatie verschilt dat natuurlijk ook. ;)

Met een basisconditie kunnen ze echt een klasse 1 wel lopen en met 3-4x per week trainen kom je daar ook wel. ;) Op een gegeven moment zul je inderdaad eens moeten kijken hoe groot je rondje is geweest en hoe lang je daarover gedaan hebt.

Dat is ook het leuke van endurance; je kunt altijd in een klasse blijven hangen of een klasse lager starten :D Ik was ook al 3x startgerechtigd voor klasse 3 geloof ik, maar die geplande 80 km. durfde ik toch niet aan en toen Salty een luchtweginfectie kreeg, heb ik helemaal niet meer gestart. Gewoon lekker lol met mijn knol in het bos en niet meer 'moeten' trainen :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:49

Inderdaad, de tijd dat je onderweg bent zegt dan niets. Ook omdat je met een minimale snelheid zit van 8 of 9 km/u. Misschien een keer een Enjoy the Ride rijden? Kan je een beetje testen :)

Op zich wel jammer ja, dat ze nooit klasse 3 gestart is. Ik trok het zelf niet ivm artritis. Een vriendin had het wel willen doen, maar die raakte zwanger. En nu heb ik zelf gewoon geen zin meer om er naartoe te trainen :+ TREC gaat op een lager tempo, en als ik haar klasse 3 klaar heb, kan ik er tijdens de TREC niets mee beginnen omdat ze dan teveel energie over heeft :')

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:23

Ik zal morgen en vrijdag de rondjes eens meten, dan heb ik een beetje een idee. :)

Een Enjoy the ride lijkt me heel leuk, maar ik zie dat er geen ritten op de kalender staan in Zuid Holland.
Misschien trek ik een keer een kennis aan haar mouw, zij rijdt zelf fanatiek endurance en zij weet ook altijd wel wanneer er wat te vinden is. :)

Jammer dat het er nooit van gekomen is WendyBZ, maar kan ook begrijpen dat het icm TREC niet zo handig is!

Westernfreak: lol met je knol vind ik sowieso het allerleukste :D Vind het ook enorm jammer dat sinds we verhuisd zijn van stal naar Katwijk aan Zee, de buitenrij mogelijkheden enorm beperkt zijn. We zitten 20 meter van het strand, maar verder kun je geen kant op. Of je moet er een langere tocht van maken dan kun je de duinen in bij Wassenaar. Dat wil ik dit voorjaar met een stalgenote gaan doen. :) Even een pauze bij de pannenkoekenboerderij en dan weer terug :o

Bedankt voor de info beiden.