De engels volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:07

oke, mijn vorige ev, was ook net een teddy beer, zulk lang haar en nooit koud gehad. Maar zoals ik al eerder schreef, waren de omstandigheden waarin ik hem hield heel anders, veel meer binnenwerk, dat was ik gewoon alweer vergeten :o . De toenmalige tuiger van mijn man, leek nagenoeg kaal. die was in de winter altijd spiegelglad, maar heeft het ook nooit koud gehad.
-volgens mij kun je geen oordeel geven over de vachtdikte die je ziet, dat is gewoon per paard verschillend.
-Ik heb inmiddels gehoord dat veel meer paarden het koud hebben gehad, die dag en zijn binnengezet . Het was gewoon een erg koude natte dag.

Ik kijk het dus nog maar even aan en laat haar lekker wennen.

Een schuilstal heb ik niet. Wel gewoon losse stallen waar ze in de winter s'nachts ingaan. (hoewel de exzeem pony van mijn zoon gaat elke avond naar binnen) en als het nodig is, dit heb ik gelukkig zelf in de hand.

Ik zal de link doorlezen, bedankt... overigens, groeit het gras hier nu weelderig, ik hoef nu echt niet met hooi aan te komen hoor ;) (zlefs haar dagelijkse extra schepje bix, deelt ze nu gewoon met haar weidegenootjes)

breakthelaw

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:14

Wij hebben vorig jaar inderdaad ook dagen gehad dat er meerdere paarden binnen zijn gezet wegens de kou.
Dus dat kan inderdaad de oorzaak zijn geweest. Ik heb nu ook dagen dat ik liever in mijn trui loop dan in mijn t-shirt.... en dat noemen ze zomer ;(
Dat extra hooi bijgeven bedoelde ik eigenlijk meer van de winter.
Die van mij lopen op een vrij kale wei nu.
Ook daar ligt hooi in, maar daar eten ze maar weinig van.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:41

Ik ga dit topic even volgen :) Ik heb nu nog 2 KWPN-ners. Ravje is verkocht en als we hem weg gaan brengen halen we een Engels Volbloed van een vriendin op. Heb ik als huwelijkscadeau gekregen!

6 jaar oude ruin, D'Amsterdam. Zadelmak, ooit gereden, staat nu al heel lang stil.
Heeft heel even op training gestaan op de renbaan in Frankrijk, maar is ivm een blessure naar NL gehaald.

Blessure is al jaren voorbij, maar ze hadden besloten hem niet meer de baan op te sturen :)

Ben er erg blij mee, heel benieuwd hoe hij het zal gaan doen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:59

hier ook 2 engelse volbloed dames,maar wat zijn deze paarden toch verschillend zeg kwa uiterlijk maar ook kwa innerlijk.mijn volbloedje is een hitte pettit,ik rij haar altijd buiten echt een fijn paard,als ik haar in een bak reed dan vond ze het atijd stukken minder of je moest al een hindernis op zetten dan was ze niet te houden.buiten is het wel zo dat ze bv 20x ergens langs komen n de 21 ste keer dan moeten ze even schrikken.ze is er nog nooit tussen uit gegaan.(ze heeft nog nooit gekoerst,helaas want ik weet zeker dat ze er heel geschikt voor was geweest).de andere dame heeft wel gekoerst en is van mijn schoonvader.helaas was zij met het rijden niet zo heelbraaf en heeft zij hem er af gegooid sinds dien is ze een mooie grasmaaier(ze is voor een goed tehuis te koop,heeft mooi papier beide merrie's trouwends).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:50

@ breakthelaw: moest mijn EV idd volledig zonder dekens staan, was het geen probleem dat ze urenlang nat blijft,zolang ze maar uit de trek kan staan. Ik dek echter af om de vacht dunner te houden, want ik rij veel/intensief en mijn paard lijdt conditieverlies door een te dikke vacht. Je kan echter geen nat paard afdekken met een winterdeken, want de gaan ze nazweten en drogen nagenoeg niet meer op. Vandaar mijn uiteindelijke keuze tot scheren

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:12

Rijden hier veel mensen ook dressuur met hun EV's?
Ben benieuwd of ze goed mee kunnen komen in de dressuur.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:06

Ik rij nu B1 dressuur en mag volgende keer naar B2, maar thuis rijden we L-niveau, dus met wijken, middengangen en achterwaarts (Bij ons heb je ook fedreatie en daar is L-niveau al met eenvoudige wissels en contragalop)
Instructrice heeft Z-eventing gereden met haar EV, maar reed ook extra federatie om de dressuur te verbeteren,ik den dat ze daar toch de nationale proeven gehaald heeft en dat zou zo denk ik M/Z niveau zijn (vliegende wissel niet in serie, enkelvoudige appuyement,uitgestrekte gangen, keertwendingen)

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:28

petitparis schreef:
@ breakthelaw: moest mijn EV idd volledig zonder dekens staan, was het geen probleem dat ze urenlang nat blijft,zolang ze maar uit de trek kan staan. Ik dek echter af om de vacht dunner te houden, want ik rij veel/intensief en mijn paard lijdt conditieverlies door een te dikke vacht. Je kan echter geen nat paard afdekken met een winterdeken, want de gaan ze nazweten en drogen nagenoeg niet meer op. Vandaar mijn uiteindelijke keuze tot scheren

Nee inderdaad, het is geen optie om je natte paard onder een winterdeken te zetten.
Je wilt het beste voor je paard en als een deken voor jouw paard ideaal is moet je het zeker doen.
Onze EV had echter een bloedhekel aan dekens.
Zij beet naar de dekensluitingen als ze ze aan had.
Ik denk dat ze trokken achter haar schoft.
Echter was het lastig om een goede deken voor haar te vinden (10 jaar geleden wel te verstaan)
Op 1 avond vond een stalgenoot haar met haar onderkaak achter de sluitingen vast.
Ze had weer eens naar haar deken gebeten en was blijven hangen achter de sluitingen.
Omdat we het niets vonden om haar steeds op stal met halster en zo'n klep-ding te laten staan hebben we besloten om na die winter geen deken meer op te doen.
Je kan wel zeggen dat ze daar heel gelukkig mee was :j

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:36

petitparis schreef:
Ik rij nu B1 dressuur en mag volgende keer naar B2, maar thuis rijden we L-niveau, dus met wijken, middengangen en achterwaarts (Bij ons heb je ook fedreatie en daar is L-niveau al met eenvoudige wissels en contragalop)
Instructrice heeft Z-eventing gereden met haar EV, maar reed ook extra federatie om de dressuur te verbeteren,ik den dat ze daar toch de nationale proeven gehaald heeft en dat zou zo denk ik M/Z niveau zijn (vliegende wissel niet in serie, enkelvoudige appuyement,uitgestrekte gangen, keertwendingen)

Ik ken het Belgische systeem niet zo goed. Maar B1 en B2 zouden samen bij ons B zijn als ik het goed begrijp :)

Hoe lang rij je nu wedstrijden?

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:44

breakthelaw schreef:
Nee inderdaad, het is geen optie om je natte paard onder een winterdeken te zetten.
Je wilt het beste voor je paard en als een deken voor jouw paard ideaal is moet je het zeker doen.
Onze EV had echter een bloedhekel aan dekens.
Zij beet naar de dekensluitingen als ze ze aan had.
Ik denk dat ze trokken achter haar schoft.
Echter was het lastig om een goede deken voor haar te vinden (10 jaar geleden wel te verstaan)
Op 1 avond vond een stalgenoot haar met haar onderkaak achter de sluitingen vast.
Ze had weer eens naar haar deken gebeten en was blijven hangen achter de sluitingen.
Omdat we het niets vonden om haar steeds op stal met halster en zo'n klep-ding te laten staan hebben we besloten om na die winter geen deken meer op te doen.
Je kan wel zeggen dat ze daar heel gelukkig mee was :j

En een deken met hals? Of zo'n deken die je over zijn hoofd aan moet doen, zonder sluitingen. Zijn vaak van die hengstendekens en die kunnen wel een hapje hebben :D

Mijne zal wel onder deken moeten komen. Ik wil fanatiek met hem gaan rijden. Ook uitbrengen in de sport. Dan wil ik niet dat hij na het rijden niet meer op de wei kan omdat hij na moet zweten. Hoop dat hij niet zo'n aversie tegen de deken heeft.

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:59

Dekens zonder hals en geen hengsten dekens.
Hapje kon ie wel hebben, maar als zij erachter blijft haken dan is dat geen pretje hoor. Zeker niet als ze zo een nacht moet blijven staan.
Ben ook nooit meer een paard tegen gekomen die zo'n hekel aan dekens had als zij had.
Helaas leeft ze niet meer, dus dekens zijn niet meer van toepassing bij haar

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:44

Ah nee, dat heeft dan geen zin nee.
Op een punt moet je ook je eigen belang aan de kant zetten. Als je paard inderdaad geen deken om wil is zonder de beste optie.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:44

Het regent hier de hele avond al. Ik vermoed dat ik haar morgen weer rillend aantref. Hoewel het niet koud is nu en het ook niet echt afkoelt vanacht.
Ik zal het zien morgen ochtend.

op 2 oktober hebben wij onze eerste B debuut :D . Bij de vorige eigenaresse was ze de b door en mochten ze l starten. Ben benieuwd of wij dat ook mogen beleven, ben zelf niet zo'n dressuur ruiter :D

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:37

Succes!
Zou jij eens rijfoto's willen plaatsen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:43

Idd mijn vorige EV deed ik ook geen plezier met dekens, maar dat was toen ook niet echt nodig. Dus waarom dan "klooien" met slecht passende dekens. Al ben ik nu heel tevreden over die van horseware (alleen de prijs iets minder :D)

ik rij nu mijn 2de zomerseizoen... en idd bij ons is de B opgesplitst. Bij de pony's is het verschil tussen 1 en 2 de galop en bij de paarden dat de middendraf 1x tussen de galop komt en dat je bij het afgroeten vanuit draf moet halthouden ipv uit stap in de B1 (eigenlijk de nederlandse proeven uit 2006, ik geloof nr 3 is B1 en nr 5 B2)

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:55

Mijn merrie is geen volle volbloed maar bijna en ik herken er ook heel veel kenmerken in! Ze staat idd te bibberen van de kou als het even geregend heeft, ookal is het niet zo koud buiten.
Ze is enorm lief en aanhankelijk en is goed in zowel dressuur als springen. Het is wel een paard dat je alles lief moet vragen en zeker niet kan dwingen want dan gaat ze helemaal door het lint!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:31

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:42

Niisj schreef:
Is er nog iemand met ongeveer deze afstamming in de pedigree van zijn of haar ev?
Dit is de afstamming van mijn merrie: http://www.sporthorse-data.com/d?i=10710087

de namen zeggen mij niks, je zou elke naam afzonderlijk moeten ingeven in de databank... en ik dacht dat het erbij stond als een paard in 1 of meerdere stamboeken is opgenomen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:54

petitparis schreef:
Niisj schreef:
Is er nog iemand met ongeveer deze afstamming in de pedigree van zijn of haar ev?
Dit is de afstamming van mijn merrie: http://www.sporthorse-data.com/d?i=10710087

de namen zeggen mij niks, je zou elke naam afzonderlijk moeten ingeven in de databank... en ik dacht dat het erbij stond als een paard in 1 of meerdere stamboeken is opgenomen.

Ja, langs moeders kant is het vreemd bloed maar vaders kant is allemaal volbloed.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:57

:o? sorry nu zie ik pas de afkortingen van de rassen/stamboeken... als je op op de site van de jockeyclub (elk land heeft een aparte site) gaat, kan je soms opvragen of een bepaald paard daar uitgebracht is en eventueel gewonnen heeft.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 23:01

Ik weet dat haar papa uitgebracht is.
Op de renbaan heeft hij 25 'starts' gehad met 3x 1e, 6x plaatsing, 6x tussen 4-6e. heeft DM 202.120 aan prijzengeld gewonnen.

Heeft gewonnen: Preis der Spielbanken des Landes NRW (Ger-G3)
Met 3 jaar: Won Preis des Landes Nordheim-Westfalen (Ger-III), 2nd Deutsches St. Leger (Ger-II), 3rd Otto Schmidt-Rennen.

Maar ik vroeg me gewoon af of er nog iemand is met een nakomeling van Cassis of Athenagoras ofzo?

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 02:07

Athenagoras is wel een heel chique hengst, maar sorry ik ken ze ook niet. De deense bloedlijnen zijn meestal vrij onbekend in Nederland en België. Ze hebben een beetje een eigenzinnig stamboek met paarden die ze van over de wereld invoeren maar fokken meestal wel goede paarden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:42

ik heb even de pedigree's van enkele paarden die ik ken/gereden heb opgezocht. En dit zijn bijna allemaal Northern Dancer ( of nearctic) nakomelingen...

dus lijkt me idd dat de deense bloedlijnen wat afgeschermd zijn...

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:01

Langs mama's kant is het deens bloed maar papa's kant is ev vanuit duitsland ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:14

Niisj schreef:
Langs mama's kant is het deens bloed maar papa's kant is ev vanuit duitsland ;)

ok misschien fout uitgedrukt, maar Cassis heeft een bloedvoering waar geen enkele naam mij eigenlijk bekend van is. Maar misschien voor anderen wel