[HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:08

Wat een leuk paard! <3
Zo te zien is jullie band heel sterk! :j

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:09

FireAndIce,

Ik was verhuisd met mijn draver en hij heeft het daar heel moeilijk mee gehad. Daardoor ging het ook echt even heel moeilijk tussen ons. Ik heb hem veel rust gegeven en heb veel aan 'samen zijn' gedaan.
Nu merk ik echt hoe goed hem dat heeft gedaan (samen met het bezoek van de osteopaat) uiteraard.
Elke keer dat jij nu aan haar gaat vragen om iets te doen (longeren en dergelijke), gaat er iets tussen jullie breken.
Dravers zijn hier echt enorm gevoelig aan en kunnen hier ook enorm onzelfzeker van worden, wat zich inderdaad kan uiten in die gangen die jij beschrijft (is juist hetzelfde als wat mijn draver deed).

Ik hoop dat zij op de nieuwe stal rust kan vinden en dat het voor jullie beter gaat.

EDIT:
Mooi paard! Vooral de foto waar je op hem zit zonder hoofdstel aan vind ik geweldig :)

Team draver is te voor de hand liggend veronderstel ik :D?

WendyBZ

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:11

Tammy is idd een Armbro Pompei. Ychella ook.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:24

Maurice_Z schreef:
FireAndIce,

Ik was verhuisd met mijn draver en hij heeft het daar heel moeilijk mee gehad. Daardoor ging het ook echt even heel moeilijk tussen ons. Ik heb hem veel rust gegeven en heb veel aan 'samen zijn' gedaan.
Nu merk ik echt hoe goed hem dat heeft gedaan (samen met het bezoek van de osteopaat) uiteraard.
Elke keer dat jij nu aan haar gaat vragen om iets te doen (longeren en dergelijke), gaat er iets tussen jullie breken.
Dravers zijn hier echt enorm gevoelig aan en kunnen hier ook enorm onzelfzeker van worden, wat zich inderdaad kan uiten in die gangen die jij beschrijft (is juist hetzelfde als wat mijn draver deed).

Ik hoop dat zij op de nieuwe stal rust kan vinden en dat het voor jullie beter gaat.

Misschien is dat wel het beste idd.
Als ik gelongeerd heb komt ze met haar oren plat naar me toe.
Als ik haar wil pakken loopt ze weg.
Dat heeft ze nooit gedaan,vindt dat wel eng.
Dit doet ze ook als ik haar heb losgezet en haar weer kom halen.
Maar...hoe moet ik haar dan wel beweging geven?Want dat heeft ze echt wel nodig!
Ze heeft veel energie.
Moet er ook bij zeggen dat ze momenteel MEGA hengstig is!
Heb altijd met ruinen gewerkt,die waren toch wel makkelijker.
Misschien hebben sommige gedragingen met de hengstigheid te maken?
Mijn eerdere ervaringen met Dravers waren juist dat ze heel meegaand en makkelijk waren.
Kyara is gewoon heel slim en pikt alles op :P ook alle kleine dingetjes waar ik me niet van bewust ben!

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:42

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:48

Eerlijk, jouw paard is al veel te lang veel te meegaand geweest. Ze probeert nu op alle manieren jou duidelijk te maken dat ze echt niet blij is, het is echt tijd dat je daarnaar luistert en niet het af schuift op vervelend gedrag of hengstigheid. Dat is het niet en het is zo zonde dat het beestje zich zo'n tijd al slecht op d'r plek voelt en dan toch weer op zo'n manier gereden wordt. Persoonlijk begrijp ik het echt niet.
Wat denk je zelf dat ze tegen je wil zeggen? Wat ze je duidelijk wil maken?

@Ruitje, team Awesome is wel wat cliché of niet? Hebben jullie geen stalnaam?

Onze paarden doen het op het moment erg goed. Melissa is zelfs haar altijd licht aanwezige rasp op d'r achterbenen kwijt en ook haar stalbenen trekken mooi weg. Daarnaast is ze al lekker een bolletje met d'r wintervacht. De da die aanwezig was voor de vakantie voor het enten vond ze er allemaal keurig uit zien en de zadelmaker complimenteerde haar mooi gespierde rug voor haar leeftijd :)
Jammer dat de beste man Mo eerst wel aan zag voor een kwpn-er, terwijl hij zelf in de dravers zit.. :P

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:00

RianneH schreef:
Eerlijk, jouw paard is al veel te lang veel te meegaand geweest. Ze probeert nu op alle manieren jou duidelijk te maken dat ze echt niet blij is, het is echt tijd dat je daarnaar luistert en niet het af schuift op vervelend gedrag of hengstigheid. Dat is het niet en het is zo zonde dat het beestje zich zo'n tijd al slecht op d'r plek voelt en dan toch weer op zo'n manier gereden wordt. Persoonlijk begrijp ik het echt niet.
Wat denk je zelf dat ze tegen je wil zeggen? Wat ze je duidelijk wil maken?

Geen idee wat ze bedoelt met dat gedrag.
Waarschijnlijk dat ze het rijden etc.erg moeilijk is gaan vinden en het dus niet leuk meer vindt.
Ik ga dan maar even niets meer met haar doen,wel af en toe iets lekkers brengen ofzo,iets positiefs.
Jammer dat ze overdag niet op een landje kan staan.
Dan zou ze toch wat beweging krijgen,want dat mist ze ook wel denk ik.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:13

Oke, wat jouw paard miz probeert aan te geven is niet zo zeer dat ze het moeilijk vind worden. Ik verwacht tenminste niet dat ze hele zware oefeningen moet doen bij jou. Daarnaast, als dat het was, zou ze de basis gewoon weer op kunnen pakken.
Wat er volgens mij aan de hand is is dat het paard de manier waarop ze nu gehouden en gereden en getraind wordt op z'n zachts gezegd, oncomfortabel is voor haar. Een paard die al boos wordt bij het ophalen, is een paard die niet goed in d'r vel zit. Dat zal niet alleen liggen aan hengstigheid of de verhouding tussen jullie. Het ligt niet alleen aan de manier waarop ze nu gestald staat en niet alleen aan jullie enorme miscommunicatie met rijden. Het is het hele pakket waar jouw paard nu tegen jouw schreeuwt 'dit ligt mij niet!'. Het is echt tijd om eens naar die signalen te luisteren, want of het gaat eens op z'n kop verkeerd, of je paard sluit zich helemaal af en wordt (nog) doodongelukkiger.

Stap 1 heb je al gedaan en dat is het plan om te verhuizen van stal. Volgende stap is het werken aan de manier waarop jij haar traint, want dat past duidelijk niet bij haar. Doe nu nog een stap terug en gooi alleen los om haar de beweging te geven die ze nodig heeft. Of wandel aan de hand een uurtje buitenuit. Leg er geen zadel op totdat ze weer los en soepel is vanuit de dingen die je traint bij ruitje. Een stijf paard rijden door een stijve ruiter gaat nooit een positieve lijn worden. Jij moet leren hoe je haar moet trainen, spoelen moet rijden. Het kan zeker helpen door haar te laten rijden door een goede ruiter, maar vooral jij zal moeten leren hoe je nu een paard rijdt. Ik wil niet zeggen dat ik een geweldige ruiter ben, maar ben wel zo kritisch mogelijk naar mijzelf en probeer altijd te bedenken wat ík fout doe en waarom mijn paard op een bepaalde manier reageert. Leer kritisch naar jezelf kijken en welke gevolgen jouw training hebben op het paard.
Kijk nog eens goed naar het filmpje van de intake. Kijk hoe consequent de ruiter de hulpen heeft, hoe soepel zij mee gaat in de beweging en hoe het paard reageert. Bekijk dan je eigen filmpje eens. Kijk wat jij doet en vergelijk het. Maar ga daarna niet proberen het zelf na te doen, want goed leren rijden is een proces, en zal je nooit vanaf een filmpje leren. Kritisch kijken daarentegen ;)

Daarnaast wil ik je aanraden je eens te verdiepen in bijvoorbeeld grondwerken. Dit is veel meer dan je paard los gooien en opjagen. Het is ook veel meer dan een band opbouwen (erger me wel aan de mensen die grondwerk noemen om dan een band op te bouwen) het is een manier om je paard te trainen zonder erop te zitten.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:14

Op internet Draver Holy gevonden met hetzelfde gedrag.
Ook wat gelezen over problemen met het SI gewricht.
Ik ga toch verder zoeken naar een oorzaak...

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:19

Ik ga nu even niks met haar doen zolang als ze boos reageert.
Dat is dit weekend begonnen trouwens,heeft ze verder nooit gedaan.
Mijn man gaat haar voorlopig beweging geven,bij hem doet ze niet boos.
Ik ga alleen nog poetsen en voeren,want daar kan ze van genieten! :j
Vooral om het vertrouwen weer terug te krijgen.
Ook ga ik het western rijden weer oppakken,voor de ontspanning.
Weer even m'n eigen balans en ontspanning terugvinden in het paardrijden. :)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:29

Ik hoop echt dat de band tussen mij en Kyara ooit net zo hecht wordt als met m'n vorige(verzorg)paardje :) met hem kon ik lezen en schrijven.
Afbeelding
Afbeelding

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:56

Vergelijk je paard nooit met een ander paard, dan kan je dr beter verkopen.
Dat voelen ze, simpel zat.

Enne, selene, welkom. Verrek heb jij die knappe Vincent. Potjedorrie wat vind ik dat toch een knappert. Meen dat ik ook nog fotos van m heb.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:21

Ik vergelijk geen paarden,karakters zijn verschil van dag en nacht.
Kyara en Mac hebben echt niks met elkaar gemeen,alleen dat het beide paarden zijn :P
Ik vindt het juist leuk dat Kyara zo mensgericht en wat vlotter is.
Mac is een beetje een "sukkel" een goedzak.
Ik wil graag een goede band met Kyara,die had ik ook altijd,dat zal vast niet ineens helemaal weg zijn.
Ze staat al jaren op deze stal en ineens veranderd haar gedrag.
Zou ze het nou echt al die tijd niet naar haar zin hebben gehad en alles over haar heen
hebben laten komen wat er nu dus wel allemaal uitkomt? ;(

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:26

Wat geef je haar van eten bij?
geef haar gwn weidegang en je gaat al een heel ander paard krijgen.
Verder maak ik me wel een paar bedenkingen bij de dingen die je zegt zoals ,'mijn vriend was hier kwaad omdat ik niet galopeerde'... Waarom zou hij daar kwaad over moeten zijn? Jij moet doen waar je je goed bij voelt en jij moet zeker aanvoelen waar je paard zich goed bij voelt.
Ik denk dat hij een paard iets teveel ziet als een machine die maar moet rijden en maar moet luisteren naar wat jullie van die machine verlangen.
Ik bedoel dit zeker niet als een aanval naar jou toe hoor, want ik wil je niet het gevoel geven dat we allemaal op jou aan het afgeven zijn, ik wil je gewoon wat helpen in de situatie, omdat ik weet hoe het aanvoelt als jouw paard zich 'afkeert' van jou.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:28

Dat filmpje wat je plaatste loopt ze ook al niet even te lekker.
Kan verschillende redenen hebben waarom.een.paard t ergens niet meer naar t zin heeft.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:45

Afbeelding
Afbeelding

1 van mijn paardjes

mijn varkentje ( ik noem hem zo omdat hij altijd weer lekker vies is als hij uit de weide komt )
maar stiekem is het mijn vriendje :o

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:48

Maurice_Z schreef:
Wat geef je haar van eten bij?
geef haar gwn weidegang en je gaat al een heel ander paard krijgen.
Verder maak ik me wel een paar bedenkingen bij de dingen die je zegt zoals ,'mijn vriend was hier kwaad omdat ik niet galopeerde'... Waarom zou hij daar kwaad over moeten zijn? Jij moet doen waar je je goed bij voelt en jij moet zeker aanvoelen waar je paard zich goed bij voelt.
Ik denk dat hij een paard iets teveel ziet als een machine die maar moet rijden en maar moet luisteren naar wat jullie van die machine verlangen.
Ik bedoel dit zeker niet als een aanval naar jou toe hoor, want ik wil je niet het gevoel geven dat we allemaal op jou aan het afgeven zijn, ik wil je gewoon wat helpen in de situatie, omdat ik weet hoe het aanvoelt als jouw paard zich 'afkeert' van jou.

Galopperen doe ik idd al een hele tijd niet meer,op dat buitenritje na.
M'n man vindt het maar onzin dat ik dan niet galoppeer,omdat hij dat gewoon wel doet.
Een paard is idd zeker geen machine.
Toevallig dat je daarover begint.
Gisteren vertelde ik m'n man tijdens het autorijden een vergelijking: dat als je op de rem trapt de auto stopt.
Dat je gas geeft de auto gaat rijden.Machines doen idd gewoon wat je wil.
Maar paarden dus niet altijd.Die negeren soms aanwijzingen of reageren er anders op.
Hij denkt dus dat het gewoon kliergedrag is,maar waarom zou ze daar ineens mee gaan beginnen?
Er zit haar duidelijk iets(of meerdere dingen)dwars,maar we moeten dus op zoek naar een stal waar ze wel tevreden is.
Het hele jaar weidegang gaat hier niet op,bijna nergens eigenlijk.
Dan zou ik op zoek moeten gaan naar een landje met schuilstal waar ze het hele jaar kan blijven staan.
We zijn achter wat info van haar vader In Black gekomen.
Hij had een erg sterk karakter en was geen lieverdje.
Als hij iets niet wilde uitte hij dat ik staking/trappen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:51

Het gaat al schelen als ze straks in een paddock staat waar ze gewoon kan rennen i.p.v. de paddocks van nu waar ze alleen kan staan :)

Van In Black zei ik al inderdaad, en toch probeer ik elk paard ' blanco ' te zien, ik ben ook niet hetzelfde als mijn vader :')

Marielle, niet teveel gaan paniekvoetballen, volgens mij zijn er een hoop dingen die verbeterd kunnen worden dus het is niet zo dat het een hopeloze zaak is :) . Je moet nu niet in je goedheid om het op te lossen ineens alles anders gaan doen en daardoor meer dingen verpesten voordat ze naar ons komt. Gewoon lekker longeren en zelf er op stappen, lekker ontspannen rijden en niet teveel vragen, lekker met een los teugeltje stappen. Je daarbij niet laten pushen door anderen, altijd je eigen gevoel volgen want dat voelt Kyara ook :)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:35

Gewoon stappen in de bak en buiten gaat prima! :)
Ik moet idd niet gaan doen wat anderen willen en waar ik zelf niet achter sta!
Dat heeft tot nu toe nog nooit gewerkt,worden we ook niet ontspannen van.
Vandaag heb ik haar lekker gepoetst,David heeft haar los gelongeerd en ik heb gevoerd.
Ze was niet boos meer :)
Ondanks de wind was ze best rustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:04

FireAndIce schreef:
Ik vergelijk geen paarden,karakters zijn verschil van dag en nacht.
Kyara en Mac hebben echt niks met elkaar gemeen,alleen dat het beide paarden zijn :P
Ik vindt het juist leuk dat Kyara zo mensgericht en wat vlotter is.
Mac is een beetje een "sukkel" een goedzak.
Ik wil graag een goede band met Kyara,die had ik ook altijd,dat zal vast niet ineens helemaal weg zijn.
Ze staat al jaren op deze stal en ineens veranderd haar gedrag.
Zou ze het nou echt al die tijd niet naar haar zin hebben gehad en alles over haar heen
hebben laten komen wat er nu dus wel allemaal uitkomt? ;(

Neem het jezelf niet al te kwalijk! Je probeert nu alles te doen om Kyara weer goed in haar vel te laten zitten en dat vind ik heel goed!

Wat betreft je laatste opmerking, mijn ervaring is dat dravers dat goed kunnen. Ik vind ze vaak heel beleefd. Mijn draver zal heel veel van vreemde tolereren omdat dat in zijn aard ligt. Hij zou nooit een mens op zijn plek zetten of laten merken dat iets hem niet zint, en zo zijn veel dravers in mijn beleving. Maar als je ze voor je gewonnen hebt dán werken ze voor je, accepteren ze je en vertrouwen ze je volledig.

Voorbeeld van mijn draver met betrekking tot zijn beleefdheid en subtiele hints. Masseur kwam voor de tweede keer. Eerste keer was een kennis mee die in opleiding was, tweede keer deed de masseur de behandeling zelf. Stapt uit de auto, waait de poetsplaats op en stapt zo pardoes zijn ruimte in en begint met de behandeling. Paard was zo van zijn apropo dat hij volledig verkrampt maar verder niet op haar aanraking reageert om haar zelf duidelijk te maken dat hij het niet fijn vind. Volledig verkrampt onder gaat hij de behandeling. Uitkomst valt te raden.. volgens de masseur zou ik niet meer moeten opstappen, paard verslechtert zo erg dat hij eigenlijk met pensioen moet.
Heel subtiel liet mijn paard zien dat zij te abrupt en te overheersend bezig ging, met een zeer slechte diagnose. Hij was te beleefd om te laten merken dat hij niet op zijn gemak was. Als dit soort situaties zich blijven herhalen sta ik uit eindelijk met een in zich zelf gekeerd en boos paard.

Ook het rennen herken ik daar in. Mijn paard heeft twee soorten rennen. Of bij stroomt over van de energie en is aan het spelen. Maar dat doet hij alleen bij de ruiters die hij zelf vertrouwd. Of hij gaat rennen, weg duiken voor elke druk, en loopt al dan niet kreupel. Dit komt vrijwel altijd voor als we al een aantal weken aan het kloten zijn en over zijn grenzen heen gaan. Bovendien spiegelen paarden enorm goed. :')

Pin je ook niet teveel vast op haar afstammelingen. On The Take schijnt een rotzak te zijn en wat ik begrepen heb zou Cloud op de baan (ruim 8 jaar gekoerst) zeker geen lievertje zijn. Maar dat is hij nu wel. Hij is oprecht het meest eerlijke, grappige, lieve en betrouwbare paard wat ik ken. Mijn grootste schat. En dan heeft jaren tijd gekost en vooral van mijn kant stapels zelfreflectie. O:)

Komt vast goed! Dat ze nu al niet meer boos was is een goed teken. Ik zou persoonlijk tot de verhuizing niet meer aan het werk gaan. Vier uur buiten is niet ideaal, maar werken gaat denk ik averechts werken en dat zou zonde zijn. Eind november is te overzien.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:06

Inderdaad nu niet ineens alles om gaan gooien voor je straks hulp krijgt, maar ook niet verder gaan met zelf prutsen. Wat wel goed gaat lekker blijven doen. Als jij met Kyara alleen ontspanning krijgt in stap, blijf je stappen. Toch gaan draven is voor Kyara niet fijn en voor jou ook niet!

Een draver die de hele dag alleen maar kan staan en alleen maar kan lopen als er gewerkt moet worden, zal er inderdaad niet vrolijker op worden. := Geen enkel paard trouwens. Ze hebben veel beweging nodig en moeten ook hun hoofd leeg kunnen maken / kunnen ontspannen. Wij hebben eens een EV gehad die meteen stond te weven op stal. Hij kwam echter vanaf dat hij bij ons stond elke dag minimaal 4 uur buiten in de wei / paddock. Het weven deed hij alleen nog als hij niet als eerste uit zijn stal werd gehaald. Zo'n verschil kan het dus maken.

Welkom Selene! Mooi paard die Vincent! :)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:33

Paarden moeten idd lekker vrij kunnen lopen,en niet op een stenen paddock zoals nu gebeurt.
Vooral met dit soort weer is de binnenbak de hele middag gereserveerd voor andere paarden als ik op stal kom.
De enige zandpaddock is nu een sloot,en is erg klein.
De stal waar ze begin dit jaar heeft gestaan had een grote buitenbak waar ze los kon gaan,was ideaal!
Ik merkte dat ze daar ook vrolijker was!
En samen spelen in de binnenbak vondt ze ook geweldig!
Dan stond ze te snuiven zo van,kom maar op hahaha! :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:06

Wat heeft je man er eigenlijk mee te maken, is Kyara van jullie samen? Mijn man heeft ook wel een mening over hoe ik rij en niet rij :+ maar ik ben nog altijd degene die beslist. En als het alleen maar spanning oplevert, moet je het gewoon niet doen.

Tammy heeft een paar dagen vrij gehad na het NK TREC, vanavond weer even inspannen en proefje oefenen, dan mogen we zondag meedoen aan de onderlinge menwedstrijd. :')

Sevi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:22

CarinaR schreef:
Enne, selene, welkom. Verrek heb jij die knappe Vincent. Potjedorrie wat vind ik dat toch een knappert. Meen dat ik ook nog fotos van m heb.

Dankje ! JA !! Ik heb die knappe Vincent inmiddels al weer zeven jaar :)
Zou je de foto's eens op kunnen zoeken ?? Ben wel benieuwd welke het zijn !

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:28

Sevi10 schreef:
Dankje ! JA !! Ik heb die knappe Vincent inmiddels al weer zeven jaar :)

Zo lang alweer??? Ik kan het me nog herinneren dat ie koerste :')