[HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 16:31

Het kan ook ooit als ongenoegen uiten begonnen zijn bij de vorige ruiter en nu gekoppeld gedrag zijn. ( Dan is de pijn nu wel weg, maar de gedachte dat er iets naars komt blijft) Dravers zijn slim. Pijnstillers is geen gek idee, maar dat zou ik pas doen nadat een gewone DA geweest is. Osteo's zijn soms prut.

Ik ben wel van mening dat dit geen normaal gedrag is, bokken/stijgeren is nooit oke. Dat is zo'n groot signaal, dan heb je eerdere signalen gemist.

Als het pijn is, is het 'makkelijk' op te lossen, als het gekoppeld gedrag is aan die situatie moeilijker. Dan moet je die situatie gaan opzoeken en wat nieuws aanbieden ( het gedrag gaan vervangen door gewenst gedrag) . Dan werkt het vermijden ( stap terug doen) ook niet, als het gedrag is moet je wel aan dat onderdeel werken.

Daar heb je een hele goede ruiter en instructeur voor nodig. Want alle keren dat het fout gaat bevestig je het nare gedrag meer. Na elk klein succes moment ook direct stoppen. Alles goed afsluiten dus :)

Sterkte!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:25

Ik ga met Cathy mee.

Vandaag 3 uur wezen buitenrijden met Calli. Hengelse zand op geweest, bult op en af en zandpaadjes crossen. Vond ie echt leuk :).

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:13

Vanmiddag met 3 andere ruiters in de bak gereden.
Ze was superbraaf!
1x stukje gegaloppeerd,ze werdt niet boos en bokte ook niet! *D
Misschien ook mede door de Fries x Tinker die ze wel lief vondt???
Daar liep ze toevallig net naast :)
Meteen beloond met stem en lange teugel :j
Volgende keer weer proberen :)

CarinaR

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:49

Zat je er misschien.zelf anders op doordat je een.soort van.afgeleid was door de anderen?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:32

CarinaR schreef:
Zat je er misschien.zelf anders op doordat je een.soort van.afgeleid was door de anderen?

Dat zou best kunnen hoor :) meer ontspannen denk ik.
Als mijn man erbij is ben ik ook wat meer nerveus omdat hij denkt dat het uitproberen is
en vindt dat ik haar moet straffen voor ongewenst gedrag in de bak.
Terwijl ik wel weet dat dat niet werkt bij zo'n gevoelig paard. -O-
Vanavond heeft mijn bijrijdster les,dus ben benieuwd :j die is wel heel lief hoor,en straft het ook niet af.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:40

Verkrampt zitten/een te sterke hulp geven kan een hele andere reactie opleveren dan wanneer je zelf ontspannen bent. Ga daar maar eens bewust op letten, dat je wel ontspannen zit voor je aanspringt, blijf doorademen. Wat wil helpen is een liedje zingen :D

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:39

De les ging vanavond niet zo heel goed.
Kyara is er een paar keer flink vandoor gegaan in galop.
Doordat m'n bijrijdster daar gespannen van werdt ging ze alleen maar meer voorover zitten
zodat Kyara alleen nog maar snel draafde en galoppeerde.
1 pluspunt was wel dat ze niet bokte! :) Wel veel gestapt omdat de bijrijdster niet meer zo goed durfde.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:47

Hmm vervelend dat de les nu weer niet zo goed ging, terwijl t dag ervoor wel goed ging... Als het idd gekoppeld gedrag is, zoals ruitje zei, dan is het belangrijk het wel goed af te sluiten inderdaad.
Is dat nu wel gelukt? Had instructrice nog nuttige tips?
EN kan goed zijn dat ze nu niet bokte, omdat ze harder ging, en dan is bokken lastiger, vergt een goede balans...

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:41

De instructrice vertelde dat als Kyara erg heet werdt ze even een time out kon inlassen,
even ontspanning en daarna weer aandraven.
Als ze weer hard gaat op de volte zetten en pas stukje rechtuit als het tempo weer normaal was.
Voor de houding van de bijrijdster zou zonder stijgbeugels of zonder zadel rijden erg goed zijn.
Dat laatste doe ik ook regelmatig.Ook goed voor m'n eigen houding/balans :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 08:40

Andere instructeur zoeken en wel gisteren.

Jouw bijrijder gaat naar voren zitten door angst, zo iemand aanraden zonder beugels te gaan rijden is in theorie heel erg leuk maar ik denk niet dat jouw bijrijder daar van ontspant. Zeker niet als het op het paard is wat spanning oplevert.

Natuurlijk is het goed voor de balans maar het lost de circel hard gaan-angst-naar voren zitten-nog harder gaan niet op.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 08:48

Lijkt me een verstandige optie. Volgens mij is ze ook aardig scheef en mist ze een stuk balans, iets wat als je regelmatig lest toch beter zou moeten worden in plaats van minder. Maar dat is gokken vanaf de fioto's.

Wat betreft het pauze inlassen, melissa ging toen in haar net reed al vanaf het opstappen alleen maar rennen. Ik heb haar toen regelmatig stil gezet aan het hek (let wel, zonder trekken of ergens tegenaan sturen) en gewacht totdat zij en ik ontspanenden en toen pas weggestapt. Dat is misschien wel een idee voor de bijrijder, maar zeker geen oplossing voor het achterliggende probleem.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:31

Inderdaad wat ruitje ook zegt, zou zonder beugels rijden voor je bijrijdster op Kyara nu niet aanraden. Kans dat het mis gaat door spanning van de bijrijdster waardoor spanning Kyara alleen maar erger wordt, en je dus een wisselwerking krijgt gaat niet werken...
Gezien ze bij jou laatste keer in de bak met andere paarden wel braaf was omdat je meer ontspannen was lijkt het naast de onbalans toch vooral vanuit de ruiter te komen. Een instructrice die hier goed in kan begeleiden en omgang met ruiterangst is dan heel belangrijk.

Edit: ik heb zelf iets soortgelijks gehad met de trakhener merrie die ik rijd en verzorg. Toen ik haar ging proef rijden reed ik net weer paar maanden sinds een val waarbij ik mijn arm had gebroken. Begon goed, tot ze schrok van een vogel en 180 graden omdraaide en weg schoot. Resultaat: ik mega gespannen, paard nog meer stress. Heb met haar, vooral de eerste periode, heel veel grondwerk gedaan, in de longeercirkel gewoon in stap zonder zadel erop etc, elkaar leren kennen en vertrouwen krijgen, en kan haar nu zonder problemen rijden, ook als ze wat heter is. Ze blijft perfect controleerbaar zolang ik zelf de rust bewaar. Ga ik spannen, dan neemt ze dat direct over.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:56

Andere instructie zoeken.
Je bijrijdster vindt het spannend, wordt gespannen, Kyara reageert op haar en je bijrijdster weer op Kyara.

Die spanning moet eruit, en met spanning zonder beugels is vragen om moeilijkheden.

Calli was gister boos. Hij had vrij na een paar dagen flinke training en zondag 3 uur naar buiten, dus heb ik alleen pony gereden. Na het rijden keek hij mij super boos aan. Maf beest is het toch :').

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:12

Maandagavond had ze een inval instructrice.
Volgende week ben ik er weer bij :)
Ikzelf doe nu gewoon leuke dingen met Kyara,ook grondwerk en wandelen.
Vanmiddag was Kyara erg druk,kwam misschien ook door de harde wind.
Alles wappert en beweegt dan,daar reageert ze dan op.
Door een S van hand veranderen geoefend...linksom ging wel goed,maar rechtsom vondt
ze erg moeilijk!
Ook veel op de binnenhoefslag gereden,ging steeds beter rechtuit :j
Stapritje zonder zadel,altijd wel ok :-)
Afbeelding
Dr mooie koppie <3
Afbeelding
En vanmiddag...
Afbeelding

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:34

Mag ik vragen waarom je met N Mexicaanse neusriem rijdt?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:59

CarinaR schreef:
Mag ik vragen waarom je met N Mexicaanse neusriem rijdt?

Geen idee,heb toch een hoofdstel nodig?M'n andere is kapot.
Deze had ik gekregen van een vriendin.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 13:22

Druk op de neus is behoorlijk anders (en wellicht heftiger) dan een gecombineerde of lage neusriem

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:35

Eens met Carina. Een mexicaanse neusriem geeft nog meer druk als het paard zijn mond open wil doen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:37

Het is niet aangevallen bedoelt hoor. Maar t kan wellicht in verband staan met de problemen die je met dr hebt.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:59

Met een "gewoon" hoofdstel doet ze hetzelfde :j

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:00

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:35

Is rechts haar minder sterke kant?

Als ik eerlijk ben snap ik niet waarom je gaat springen met een paard dat blijkbaar het rijden als onprettig ervaart gezien haar bokken. Bij neerkomen wordt de druk op haar rug alleen maar groter.

Maar wel fijn dat je het filmpje geplaatst hebt. Jouw paard is volgens mij behoorlijk scheef. Dat kan je al zien aan het niet in een rechte lijn kunnen aanrijden op de sprong, het plat door de bocht na het neerkomen, het buiten het lichaam zetten van het rechterachterbeen. Eigenlijk dacht ik dit al en het filmpje bevestig het meer. Daarnaast lijkt ze ook niet soepel te tonen, in de galop houdt ze haar achterbenen erg stijf, ik mis het buigen ervan. Natuurlijk is het een ras met een vlakke galop, maar hier zit meer achter.
Mis ook de buiging van een soepel lichaam door de bochten. Al met al toont het heel stug. Ze weigert voor de sprong omdat ze het niet kan, niet omdat ze loopt te klieren. Dat zie je aan de tweede sprong, hoewel ik geen springruiter ben, lijkt dit meer op een noodsprong. Puur haar karakter zorgt dat ze er foutloos overheen komt, want er mist een hoop techniek.
Hoe vaak hebben jullie les?

Edit: let wel, ik wil je niet persoonlijk aanvallen, maar ik denk dat de huidige manier van rijden jullie problemen niet gaat oplossen.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:12

Bedankt voor je reactie RianneH :)

Het lijkt mij het beste om idd eerst die basis er goed in te krijgen!
Stap en draf staan bij mij dan ook voorop.
Ik rijdt bijna altijd op de binnenhoefslag waarbij ik ook wat stelling vraag in de hoeken.
Ik merk dat als ze wat meer loskomt ze best aardig recht kan lopen.
Met springen wordt ze ook nog eens overenthousiast!
Ze gaat idd veel te hard,vindt het ook ongecontroleerd.
Mijn man vindt dat ze het best kan,ik heb ook weleens een kruisje gesprongen,
maar dat is op 1 hand te tellen.
Ik wil eerst meer controle hebben over de 3 gangen.
Maar dat bokken lijkt mij ook vooral onbalans?Zo ziet het er in elk geval wel uit.
Steeds overspringen in de galop enz.

Het is voor mij hoogstwaarschijnlijk mogelijk om met Kyara te leren mennen :)
Dat zal ze vast erg leuk vinden en misschien ook minder belastend?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:20

rechts is idd haar moeilijke kant :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:32

Ik vind het super dat je zo open staat voor commentaar, dat is echt heel goed! Alles wat ik zeg is ook om jullie te helpen en niet om af te kraken oid, want ook ik heb het ooit moeten leren.

Mennen is leuk, maar ook daar zal je niet onderuit komen dat je je paard moet gymnastiseren en gezien jij nog mennen moet leren, zal dat het extra moeilijk maken.

Ik zou om te beginnen op zoek naar een andere instructie, want ik heb het gevoel dat de huidige jullie niet verder zal helpen. Je bent nu juist in een situatie dat er veel aan het paard moet gebeuren, waar jijzelf heel veel van kan gaan leren ;) Nu ben ik zelf van oa het rechtrichten, dus zou je een instructrice uit die richting aanraden. Een Anne van Diemen bijvoorbeeld denk ik dat heel goed bij jullie zal passen. Want zo te horen heeft manlief ook nog een hoop te leren, want die lijkt wat vast te houden aan standaard dingen ;)

Zaak is met Kyara te leren op een juiste manier haar lijf te gebruiken, recht te worden en te ontspannen. Ik vind haar eigenlijk altijd al wat een plank, om het oneerbiedig te noemen, ze heeft op iedere foto een zelfde lang gerekte houding waarbij het allemaal wat stijf oogt. Daarin kan je heel veel winst halen door haar soepeler te maken, maar dat moet wel met de juiste begeleiding. Je zal merken dat het rijden en zitten ook steeds prettiger gaat worden.
Daarnaast zie je ook vaak het achterbeen buiten de massa komen. Er heerst vrij veel onbalans bij haar wat ze zo op vangt.

Je hebt een geweldig paard dat zo te zien keihard voor jullie wil werken en nu is het zaak om zelf ook voor haar te gaan werken. Het kan een lange weg zijn, maar je leert van een paard dat nu even lichamelijk in de knoop gereden is en (onder begeleiding) weer goed gereden gaat worden zo veel meer dan een kant en klaar paard.
En afstappen van het idee dat ze 'stoute' dingen doet om jullie te pesten, ze doet het omdat ze iets duidelijk wil maken.

En echt, zoek een andere instructrice want alleen of met de huidige kam je dit niet goed rijden.