[HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:53

Kijken naar de houding van de ruiter(s). Hoe is jouw houding tijdens het aangalopperen, waar gaan je benen heen, je handen, je eigen gewicht? Hoe sprint ze aan, heb je er veel energie voor nodig of kan het op je stem. Kom je wel mee als ruiter? Hoe sterk is ze in haar achterhand, kan ze wel aanspringen met een ruiter erbij of kost het zo veel moeite daar ze uit frustratie bokt.
Als je alle medische factoren uitgesloten hebt kom je dus bij de trainingsfactoren. Ik zou graag een filmpje zien van het aanspringen, kan je die maken? Begrijp het ook als je dat niet online wilt hoor ;)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:10

Denk idd ook balansprobleem. Mijn leasepaardje deed het ook weleens, als ik net teveel van hem vroeg. Ofwel ze had eerder wel pijn en heeft geleerd dat t gedrag iets oplevert, maar voor zover ik uit je verhaal begrijp zijn jullie wel door gereden. Idd ook kritisch kijken naar je eigen houding/zit.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:29

Als mijn man haar rijdt en ze bokt krijgt ze een flinke tik van hem.
Daarna bokt ze niet meer zo snel,maar galoppeert wel hard.
Moet ik haar misschien ook straffen voor dat bokken?
Op buitenrit doet ze nooit lelijk met galopperen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:40

Ik vind persoonlijk van niet. Straffen voor het bokken, wat als het zo regelmatig is een uiting is van onvrede/pijn/onkunde, is symptoombestrijding. Wees blij dat je een paard hebt die aan geeft dat er iets niet klopt, nu is het echter aan jou om uit te vinden wat dat is.

Wat doe je buiten anders dan in de bak?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:52

Buiten is meer rechtuit neem ik aan. EN waarschijnlijk meer voorwaarts dan in de bak? In dat geval is het echt een balansprobleem, kan zijn dat ze zelf nog niet sterk genoeg is, maar ruiterhouding kan er ook mee te maken hebben. In ieder geval geeft ze duidelijk aan dat er iets is, dus ik zou het persoonlijk niet afstraffen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:55

Hier ook dat probleem met de merrie.
Is een balansprobleem deels maar wat bij mij ook hielp was een singel met elastiek.
Was een tip van mijn instructrice en ze doet haast niets meer bokken, zo nu en dan maar dan merk je dat het uit joligheid is en niet zoals ervoor :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 21:18

Ik denk ook een balans probleem bij Kyara.
Heb je les? Dan kan je het je instructrice vragen!

[ITP] 2,5 jaar Calli!.
Zo, even een overzichtje van Calli. Hij is best positief veranderd al zeg ik t zelf :).

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:16

RianneH schreef:
Ik vind persoonlijk van niet. Straffen voor het bokken, wat als het zo regelmatig is een uiting is van onvrede/pijn/onkunde, is symptoombestrijding. Wees blij dat je een paard hebt die aan geeft dat er iets niet klopt, nu is het echter aan jou om uit te vinden wat dat is.

Wat doe je buiten anders dan in de bak?

Ik denk ook dat ze me iets duidelijk wil maken.
In draf gaat alles prima,zonder mokken.
Het gedrag komt bij iedereen die haar rijdt voor.
Als het zadel een probleem zou geven zou ze toch ook narrig moeten zijn bij het opzadelen/opstijgen?
Ik straf haar zelf niet als ze bokt maar probeer haar naar voren te rijden,al is dat soms lastig
omdat ze soms een paar keer achter elkaar bokt.Dan ben ik meer bezig om te blijven zitten.
Misschien een gedragsdeskundige om hulp vragen?
Laatst bijgewerkt door FireAndIce op 16-09-14 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:18

darkadia schreef:
Buiten is meer rechtuit neem ik aan. EN waarschijnlijk meer voorwaarts dan in de bak? In dat geval is het echt een balansprobleem, kan zijn dat ze zelf nog niet sterk genoeg is, maar ruiterhouding kan er ook mee te maken hebben. In ieder geval geeft ze duidelijk aan dat er iets is, dus ik zou het persoonlijk niet afstraffen.

Het gedag is eigenlijk begonnen toen ik haar verder heb laten doorrijden door een stalgenoot.
Die vroeg teveel van haar waardoor het bokken is begonnen.
Daarvoor had ze nog nooit gebokt,en kon ik ook gewoon galopperen met haar,al was dat wel iets te hard :D
Balen dat ik die filmpjes niet meer heb door kapotte telefoon ;(
Ze deed het toen best aardig.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:22

Denk dat je beter kan investeren in een goede instructeur.
Heb je ook gegalopeerd met dit zadel toen je het zadel aangepast kreeg door de zadelmaker? Ik denk dat er misschien daar een probleem kan zitten. Bijvoorbeeld het achterop het zadelklappen bij de galopsprongen. Of iets anders rijtechnisch, waardoor het voor haar onprettig is om aan te springen.

Maar, het kan ook iets anders zijn. Hebben jullie een zware bak? Soms is het dusdanig zwaar om aan te springen dat ze daar vanuit frustratie uit bokt. Of het is een balansprobleem in de bak, waar je buitenuit natuurlijk veel vaker vanuit een rechte lijn aan springt.
Als je foto's van jullie ziet lijkt ze ook vrij recht in haar lijf, ik mis wat echte soeplesse en een dragend achterbeen. Daar kan ook een probleem liggen, dat ze de kracht mist om jou te dragen en aan te galoperen. Want aan de longe gaat het wel goed toch?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:37

Aan de longe gaat het PERFECT *D
Zo'n heerlijke mooie galop beide kanten op.
Voor het zadel wil ik wel een second opinion,dan kan ik dat uitsluiten.
Met lessen zijn we nog niet met de galop bezig,eerst de stap en draf netjes uitvoeren. :j
De bak is ook niet te zwaar,is ook altijd wel goed.
Met echt alles is ze superbraaf,op de galop na dan...

Misschien moet ik een keer in de longeerbak rijden aan de longe.
Gewoon alleen zitten,verder geen hulpen geven en degene in het midden de commando's laten geven.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:40

Kan je proberen. Maar als de reden van bokken onbalans is maak je het haar alleen maar moeilijker door in een nog kleinere ruimte galop te vragen.
En kijk eens kritisch naar je eigen houding, wat doe jij als je galop vraagt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:56

Zou je t willen laten filmen? Misschien kunnen we er iets mee!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:14

Hmm... als je het in de les ook nog niet mee pakt, ook eens bespreken met de instructeur. Misschien de galop tijdelijk gewoon even niet mee pakken, en haar eerst sterker laten worden, en vooral stukjes die ze wel goed doet heel erg belonen met stem enzo. Als ze goed reageert op je stem, kun je ook onder het zadel gewoon eens proberen zonder beenhulpen enkel galop commando te gebruiken. Gezien je zelf aangeeft dat het probleem is begonnen door iemand die haar teveel vroeg...En idd zadel nog eens laten checken (weet niet hoe lang dat geleden is), maar misschien is haar bespiering veranderd en ligt het net niet lekker meer bijvoorbeeld. Mijn leasepaardje liep met n zadel met te wijde boom, enige verzet wat hij toonde was niet meer goed voorwaarts willen na half uur rijden...Heeft even geduurd voor ik door had waar t probleem in zat...
Iig goed dat je naar je paardje luistert! :)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:42

RianneH schreef:
Kan je proberen. Maar als de reden van bokken onbalans is maak je het haar alleen maar moeilijker door in een nog kleinere ruimte galop te vragen.
En kijk eens kritisch naar je eigen houding, wat doe jij als je galop vraagt.

Als ik op Kyara rijdt bouw ik misschien onbewust toch spanning op omdat ik weet dat ze kan gaan bokken.
Met andere paarden heb ik geen problemen in de galop.
Het maakt ook niet uit wie erop zit,ze reageert op iedereen hetzelfde.
Het helpt vaak wel als ik in een andere omgeving rijdt(buitenbak van de rijvereniging i.p.v. bij eigen stal)
Dan is ze een stuk rustiger en bokt ook niet snel,reageert ook niet chagrijnig.
Het is wel jammer dat ze is gaan bokken,ik kon hiervoor wel met haar galopperen zonder "gedoe".

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:03

Vanmiddag heeft ze zo erg gebokt dat ik niet meer kon blijven zitten.
Stalgenoot heeft het ook geprobeerd,bijna zelfde resultaat.
In stap en draf geen enkel probleem,maar zodra de galop aan de orde komt
slaat ze helemaal om!
Zadel ligt volgens zadelpasser echt goed!Is gisterenmiddag geweest.
Ook dat ene rondje in galop,met en zonder ruiter.
Voorlopig maar niet meer rijden denk ik.
Gedragsdeskundige denkt toch dat het haar rug is omdat de galop meer beweging in de rug meebrengt.
M'n man denkt erover om een ander paardje voor me te kopen.
Ik heb geen vertrouwen meer en wil haar ook niet stukrijden ofzo.
Of iemand vinden die nog een paard zoekt om mee te mennen want dat vindt ze leuk!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 02:01

Ai dat klinkt alsof het verergert. Denk dat het goed is stap terug te doen, trainen in stap en draf onder de man en galop alleen aan de longe. Haar rug was ook al eens nagekeken toch? Weet niet welke regio je zit? Zeker nu jij er ook af gevallen bent, vertrouwen in elkaar zal weer moeten groeien, en goed uitzoeken waar ze last van heeft. Ik snap dat je verkopen overweegt, maar ze heeft dus wel een 'probleem' en bij de meeste dravers is n rustige respectvolle behandeling vereist en niet iemand die denkt t er wel even uit te rijden... Eerder kon ze het wel normaal dus denk echt dat ze last heeft ergens. Evt mogelijk een andere zadelmaker nog soort second opinion te laten doen?

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:19

Wat vervelend FAI! Denk inderdaad dat ze last van dr rug heeft. Wat darkadia ook zegt een stap terug doen lijkt me verstandig. Ga weer wat leuke dingen doen samen om weer plezier te hebben en vertrouwen op te bouwen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:33

Vervelend zeg meid!
Ik ga met bovenstaande mee, misschien woont er in joue buurteen bokker die je kan helpen!

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 10:03

Dat klinkt idd niet fijn, bokken met galop komt me wel bekend voor... Die van mij doet gelukkig alleen maar een klein bokje geven, en springt dan aan.. Maar doet het ook niet altijd, maar doet het ook wel aan de longe, maar hij is helemaal in orde! Zadel & rug... Instructe dacht dat t meer vreugde was, want hij vind het zo ontzettend leuk! Jammer dat het bij jullie zo achteruit is gegaan, sterkte!

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 14:45

darkadia schreef:
Ai dat klinkt alsof het verergert. Denk dat het goed is stap terug te doen, trainen in stap en draf onder de man en galop alleen aan de longe. Haar rug was ook al eens nagekeken toch? Weet niet welke regio je zit? Zeker nu jij er ook af gevallen bent, vertrouwen in elkaar zal weer moeten groeien, en goed uitzoeken waar ze last van heeft. Ik snap dat je verkopen overweegt, maar ze heeft dus wel een 'probleem' en bij de meeste dravers is n rustige respectvolle behandeling vereist en niet iemand die denkt t er wel even uit te rijden... Eerder kon ze het wel normaal dus denk echt dat ze last heeft ergens. Evt mogelijk een andere zadelmaker nog soort second opinion te laten doen?

Verkopen doen we haar niet zomaar hoor,dat zou echt laatste optie zijn.
Misschien is het een idee om haar pijnstillers te geven om te zien of het idd pijn is.
Het blijft vreemd dat het alleen de galop onder de ruiter betreft,verder is ze heel rustig en lief.
Haar rug is 2 x nagekeken door een goede osteopaat,en zadel van de week ook weer.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 14:58

Ai, wel balen. Heeft de zadelmaker ook gekeken hoe het zadel lag met een ruiter erop?
En wat zegt jouw instructrice?

Jammer dat je niet dichterbij woont want had de situatie graag eens in het echt bekeken.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 15:53

Ah balen zeg..

Hier vanmorgen gereden. Hij gaat met sprongen vooruit!
Eerst leek het een mega pony, nu wordt het een paard!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:18

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 18:28

FireAndIce schreef:
darkadia schreef:

Verkopen doen we haar niet zomaar hoor,dat zou echt laatste optie zijn.
Misschien is het een idee om haar pijnstillers te geven om te zien of het idd pijn is.
Het blijft vreemd dat het alleen de galop onder de ruiter betreft,verder is ze heel rustig en lief.
Haar rug is 2 x nagekeken door een goede osteopaat,en zadel van de week ook weer.

Mja galop onder de man is zwaarder voor n paard, kan onbalans zijn, maar omdat het verergert is vermoed ik toch idd iets van pijn. Ook omdat ze het aan de longe niet doet is dat de meest logische verklaring. Idd ook wel nieuwsgierig naar of zadelmaker het zadel alleen in stand bekeken heeft of ook in beweging met iemand erop? En de keren dat osteo haar behandeld heeft, vond ze toen iets?
Je gaf aan dat ze het is gaan doen toen diegene haar door ging rijden. Maar feit dat t verergert is geen goed teken.
Vraag anders eens advies aan ruitje hier op bokt ook, zij heeft veel ervaring met dravers.

Edit: woon zelf in Amsterdam maar wil best x langs komen om te kijken/helpen.