[HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:19

Wat betreft longeren, ik doe met touwtjes. Heb vanalles wel geprobeerd (elastiek, longeerhulp, dubbele longe, chambon) maar dit werkt voor haar het beste :)

Tammy heeft niet zulke spectaculaire gangen, maar ze loopt er wel fijn mee :)
Afbeelding

Maar vandaag deed ze extra haar best, want als ze ergens een hekel aan heeft, is het natte voeten krijgen :')
Afbeelding

CarinaR

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:36

Later als ik groot ben, wil ik Tammy meeten...
Ze ziet er erg goed uit.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:29

Hihi,Kyara heeft ook een hekel aan natte voeten :P
Vandaag heeft degene weer gereden die Kyara helpt met doorrijden.
Bij mij bokt Kyara niet,ze liep eigenlijk juist best lekker.
Nou...bij de "doorrijder" vanavond dus niet meer...Kyara bokte heel vaak uit protest.
Nou zei ze dat het misschien Kissing Spines kon zijn of artrose?
Waarschijnlijk is het gewoon spierpijn,een osteopaat kan bepaalde dingen toch wel vaststellen?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 05:46

Nee, dat valt alleen met een röntgenfoto vast te stellen. Vind het ook nogal een diagnose om te stellen. Kan goed zijn dat zij anders rijdt als jij, dat is ze niet gewend, dat ze protesteert.

Kyrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:59

Hoi!
Sinds een maandje ben ik ook in bezit van een draver. Omdat ik tegen aantal (denk ik typisch draver) dingen aanloop hier een berichtje!

Ik ben Kyrene en heb vroeger altijd op 'gewone' pony's/paarden gereden en verder
nul ervaring met dravers. Nu hebben we sinds een maandje een draver van 12 jaar. Vroeger wel voor de sulky gelopen maar volgens mij nooit officieel gekoerst (kan iig niks vinden). Bij de vorige eigenaar heeft ze 6 jaar onder het zadel gelopen dus ze is al wel zadelmak etc. Nu ben ik rustig met haar wat in de bak aan t keutelen en bosritjes enzo. Zoals ik hier boven al schreef heb ik aantal probleempjes met haar. Zal ze hier onder omschrijven, misschien herkennen jullie wat en hebben jullie tips?

Nou probleem 1: het opstijgen. Het is bij mijn merrie beetje mission impossible om zonder hulp op te stijgen omdat ze gelijk weg wilt draven. Ik denk dat het haar vroeger is aangeleerd maar ik heb dus ook niet echt een idee hoe ik dit kan oplossen.. Zat zelf al te denken aan opstijgen, gaat ze draven dan weer afstijgen, opnieuw opstijgen etc tot ze rustig blijft staan. Maar vraag met ten zeerste af of ze het ooit af gaat leren. Want als ik een rondje heb gestapt, dam afstap en weer opnieuw opstijg doet ze niks. Het is puur het eerste gewicht waar ze op reageert.

Verder vindt ze het ongelofelijk moeilijk of ze vindt het gewoon niet leuk kan ook, in de bak inbuigen in draf. Tijdens het stappen kan ik haar netjes in buigen en knabbelt ze lekker op haar bit en is ze ontspannen. Gaan we draven dan begint ze te klepperen, gaat de nek er op en gaat het vooral hard hard. Inbuigen op voltes is dan niet te doen en ze vindt het helemaal niks om zachter te gaan. Wat nogal voor wilde situaties kan zorgen.

En als laatst buitenrijden. Rijden we door weilanden enzo dan is d'r niks aan d'r hand, komen we volgend op een groot pad en gaan we draven: hoi draver. Mijn hemel wat gaat ze dan hard en dan is ze ook echt niet meer te houden. Normale draf zit er niet meer in. Wat best vervelend is;).

Ik ben heel erg benieuwd of dit situaties zijn die jullie bekend voorkomen en of jullie tips hebben.

Verder ga ik zeker mee lezen met alle draver avonturen. Leuk!:)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:12

Wat betreft het opstijgen...mijn Draver Kyara kon in het begin niet normaal stilstaan,draaide en liep steeds weg.
Ook dat heb ik haar met veel geduld geleerd,en nu blijft ze braaf staan.
Nageven in een normaal tempo in draf...dat vindt de mijne ook nog steeds moeilijk.
Ook dit vergt veel geduld,onbalans is het probleem,vandaar ook het hoge tempo.
Zelf heb ik veel gelongeerd,nu al een tijd met dubbele lijnen wat bij mijn paard goed werkt!
En buitenrijden...Kyara galoppeert dan graag,endan wel zo hard mogelijk!En een rem?Die is ver te zoeken...
ik rij dan ook alleen maar in stap en rustige draf buiten het terrein met haar.Dat gaat prima!
Hoe is jouw Draver met longeren?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:15

WendyBZ schreef:
Nee, dat valt alleen met een röntgenfoto vast te stellen. Vind het ook nogal een diagnose om te stellen. Kan goed zijn dat zij anders rijdt als jij, dat is ze niet gewend, dat ze protesteert.

Ik denk zelf dat ze te streng voor Kyara is,dat ze teveel van haar vraagt.
Ik doe het eigenlijk wat rustiger aan.
Ik had een kwartiertje warm gereden met een paar rondjes draf wat bij mij wel goed ging,zonder bokken.
Ik twijfel dan ook sterk om met deze persoon door te gaan.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:26

Opstijgen/afstijgen en steeds herhalen zou bij Tammy niet werken, die wordt gek := Ik stap op met een krukje, en ik heb gewoon aangeleerd dat ze bij het krukje stil moet staan en ook moet wachten tot ik zit. Dat laatste vergeet ze wel eens, maar over het algemeen doet ze dat braaf :j

Kyrene schreef:
Verder vindt ze het ongelofelijk moeilijk of ze vindt het gewoon niet leuk kan ook, in de bak inbuigen in draf. Tijdens het stappen kan ik haar netjes in buigen en knabbelt ze lekker op haar bit en is ze ontspannen. Gaan we draven dan begint ze te klepperen, gaat de nek er op en gaat het vooral hard hard. Inbuigen op voltes is dan niet te doen en ze vindt het helemaal niks om zachter te gaan. Wat nogal voor wilde situaties kan zorgen.

Eerst proberen om er rust in te houden, nog niet teveel gaan vragen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:28

Kan best hoor, dat ze te veel druk erop legt waarop jouw paard in protest komt. Ik zou ook eerder iemand zoeken die hier op een betere manier mee om kan gaan. Zeker het afschuiven op KS oid vind ik wat makkelijk. Ik houd van ruiters/trainers die eerst kijken of zij de oorzaak kunnen zijn.
Waarom heb je voor haar gekozen?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:20

Wie helpt je? Ben daar wel benieuwd naar gezien we in dezelfde regio zitten.

Stijgeren en bokken doen dravers zelden, zijn ze te eerlijk voor. Zou daar toch wat achter zoeken en i.m.o. zegt het feit dat iemand zo'n 'diagnose' even stelt genoeg....
Kissing spines komt bij dravers ook zelden voor, laatst nog een gesprek over gehad met mijn DA :)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:23

RianneH schreef:
Kan best hoor, dat ze te veel druk erop legt waarop jouw paard in protest komt. Ik zou ook eerder iemand zoeken die hier op een betere manier mee om kan gaan. Zeker het afschuiven op KS oid vind ik wat makkelijk. Ik houd van ruiters/trainers die eerst kijken of zij de oorzaak kunnen zijn.
Waarom heb je voor haar gekozen?

Ze kan heel goed rijden op haar eigen(KWPNner)paard,en ze maakt ook vaak de jonge paarden zadelmak.
Misschien is ze gewoon niet geschikt voor Kyara omdat ze haar verkeerd inschat. :(:)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:29

Iemand van stal (de Nieuwe Uithof) heeft ons geholpen.
Ik denk dat nu de beste oplossing is dat ik gewoon zelf alleen nog les volg met Kyara,
daarmee de rust erin houdt.
Het was gewoon een slecht idee om haar door iemand anders te laten rijden,
a big mistake zeg maar... ;(

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:43

Iets waar je alleen achter komt als je het eens probeert ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:39

En ze zijn ook niet van suiker hoor, het is balen maar gewoon wat stapjes terug zetten en weer oppakken en je bent zo weer terug waar je was :) !

Cordelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:31

Misschien is het mogelijk dat er vergeten wordt dat de lieve, eerlijke dravers wel degelijk voor een groot percentage volbloed kunnen zijn. Zeker als er met Amerikaanse dravers is gekruist. En niet iedereen kan een volbloed rijden, dat is niet eventjes hats klats bang even jouw zinnen op zetten. Ze zijn intelligent en als je deze type paarden eerlijk en rustig iets vraagt zullen ze het uiteindelijk het gevraagde met plezier voor je gaan doen. Zo kom ik stapje voor stapje steeds een stukje verder met mijn paard. En ook ik heb bijrijders gehad die beter rijden dAn ik maar die willen teveel ineens en dan komt er meteen protest van het paard. Dus gewoon lekker je eigen paardje rijden en een giga goede band mee opbouwen ;-)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:36

Bokken en steigeren kent Calli niet, tenzij hij het er echt niet mee eens is, en dan mag ik veel doen :').
Als ie het echt moeilijk vindt en ik geef hem een oplet tik, dan bokt ie nieteens maar dan huppelt ie met zn been :').

Opstijgen is oefenen, oefenen, oefenen en oefenen.
Krukje gebruiken, is ook beter voor de rug van het paard.

Cathy, waarom komt KS zelden voor bij Dravers? Gewoon nieuwsgierig hoor :).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:48

Mijn dierenarts had het over compleet andere training en belasting. Vind je ook wel terug in dit stuk, in principe komen de oorzaken die ze hier noemen bijna niet voor in het koersleven van een draver:

Citaat:
Oorzaken
De oorzaken zijn nog niet geheel duidelijk. Een predispositie (aanleg) in combinatie met de inwerking van de omgeving en/of de ruiter kan leiden tot KSS. Bij veel paarden laat het röntgenbeeld KSS zien zonder dat het paard zelf symptomen heeft. Aangeboren dicht bij elkaar staande wervels hoeven dus niet per se pathologisch te zijn. Het welven van de rug naar beneden heeft meestal een externe oorzaak: wervel twaalf tot en met achttien liggen namelijk precies op het punt waar het zadel ligt. Door een verkeerde manier van rijden veroorzaakt de ruiter het rugprobleem van zijn paard.
Maar KSS komt ook wel voor bij paarden die helemaal niet worden bereden. Als het paard al tijdens te groei te zwaar werd belast, een slecht passende uitrusting had of verkeerd is gevoerd (een hooiruif dat te hoog hangt), dan kunnen problemen ontstaan. Daarnaast kunnen spanning in de rug of een ongeval KSS veroorzaken. Vaak zijn renpaarden aangedaan omdat zij met een omhoog getrokken hoofd en een naar onder gedrukte rug worden bereden

De rugspieren dienen regelmatig te worden gecontroleerd, vooral daar waar het zadel ligt. Een goed passend zadel is uitermate belangrijk omdat daarmee de opbouw van de spieren niet wordt gehinderd. Bovendien dwingt een drukkend zadel het paard zijn rug hol te maken. Een paard moet goed worden opgeleid, getraind en bereden zodat hij zijn rug welft en niet in een holle stand wordt vastzet. Daarvoor moet het paard goed los­gereden worden. De ruiter moet daarnaast een passend gewicht hebben; een te zware ruiter is te belastend voor de paardenrug en kan daardoor schade aanrichten. Een paard dat op de juiste manier wordt gehouden (en voldoende weidegang krijgt) loopt minder kans op rugproblemen

Ik denk dat dravers in training een goede afwisseling krijgen tussen longeerwerk, onder het zadel en voor de kar, dus dat de afwisseling voor de rug beter is dan bij rijpaarden. De belasting voor een rug is denk ik vele male groter bij bijv. 5 keer onder het zadel dressuurmatig pittig werken( of springen bijv.) dan bij werk voor de kar? Slechte uitrusting, verkeerd houden of verkeerd voeren komt bij dravertrainers gewoon niet voor, daar zit zoveel proffesionaliteit in, wij hebben geen ' onderlaag' van ' pennymeisjes' zeg maar? Alle dravers lopen buiten en ze hebben nooit een te zware last op hun rug.

Wel grappig dat renpaarden een uitzondering zijn, daar heb ik het met mijn DA nooit over gehad :D .

Over recreatiedravers kan ik misschien alleen maar zeggen dat ik HOOP dat de meeste mensen die tegenwoordig een draver kopen een leuk paard zoeken voor afwisselend werk en dus niet naar het Z willen en een paard daarom minder onder druk zetten? Maar ik zie helaas dat dat niet altijd de realiteit is.

Zou boeiend zijn, om te onderzoeken of ze dan wel KS krijgen, maar ja, dan moet je dat weer vergelijken met hoe ze vroeger getraind zijn, of dat toch nog een oorzaak is.

Nouja, als een van de grootste draverdierenartsen in NL zegt dat het zelden voorkomt bij dravers, dan ga ik daar maar vanuit :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:50

Cordelia schreef:
Misschien is het mogelijk dat er vergeten wordt dat de lieve, eerlijke dravers wel degelijk voor een groot percentage volbloed kunnen zijn. Zeker als er met Amerikaanse dravers is gekruist. En niet iedereen kan een volbloed rijden, dat is niet eventjes hats klats bang even jouw zinnen op zetten. Ze zijn intelligent en als je deze type paarden eerlijk en rustig iets vraagt zullen ze het uiteindelijk het gevraagde met plezier voor je gaan doen. Zo kom ik stapje voor stapje steeds een stukje verder met mijn paard. En ook ik heb bijrijders gehad die beter rijden dAn ik maar die willen teveel ineens en dan komt er meteen protest van het paard. Dus gewoon lekker je eigen paardje rijden en een giga goede band mee opbouwen ;-)

Helemaal gelijk, maar met als kanttekening dat juist een Amerikaan minder snel bokt dan een Fransoos :D . Een Amerikaan is veel makkelijker te bewerken, een Fransman laat het wel weten als het niet oke is :D

Cordelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:31

Ben ik even blij dan mijn paard heel veel Amerikaanse voorouders en vader heeft ;-)
Alle gekheid op een stokje, met elk paard geen gehaast of stress van jezelf meenemen naar je paard en dan gaan rijden. Gewoon de tijd nemen en anders een extra lange poetsbeurt en een rug massage geven ipv rijden. Wordt jezelf ook weer relaxter van ;-). Tis een hobby geen moeten ..........komt het vandaag niet nou er is nog een morgen :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 19:22

Wat bij mijn paarden zo is is dat als je de druk te hoog legt, of verkeerd, ze wel eens ophoog willen komen. Zoals Melissa als we een nieuwe en zware oefening krijgen. Ze wil het dan oplossen door hard te gaan (want dat is veel makkelijker dan een zijgang). Ik houd haar dan tegen, energie moet ergens een en we hebben een hupje. Spanning af laten vloeien en weer opnieuw proberen totdat het kwartje valt. Zolang je daarmee om kan gaan, helemaal geen probleem :)
Mo wil in zijn enthousiasme op het galoppad wel eens een sprong omhoog doen. En als we los spelen heeft ie graag de voetjes van de vloer :)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:28

Cordelia schreef:
Dus gewoon lekker je eigen paardje rijden en een giga goede band mee opbouwen ;-)

En dat is precies wat ik ga doen +:)+

Vandaag heerlijk gereden met hulp van een vriendin die 4 balkjes heeft neergelegd.
Kyara vondt het geweldig om balkjes te draven,heeft ook heel goed links en rechtsom gegaloppeerd :j
En...zonder te bokken! :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:09

Super!

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:13

Ik heb net 2 koersen op Duindigt gevonden via YouTube waar Kyara ook tussen liep :D
Superleuk om te zien! :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:50

Super zeg!
Interessant stuk indd. Merk wel dat die van mij nooit watt hebben, afgezien konijnenhol ongelukje. Maar na n paar dagen liep die alweer achter mn pony aan te huppelen, dus viel me reuze mee.
Wel n hele week echt vakantie gehad, alleen wezen koelen en verder niks. Daarna rustig wandelen en na een paar dagen rustig erop stappen.

Nu loopt ie best lekker vind ik, en hij wordt lekker leuk en gezellig. Als ie vond dat rijden goed ging, komt ie gerust bij je staan en dan lijkt ie je echt aan van:" ik was lief he :)". Ik ben om, een Drave. Is gaver!

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 10:47

Hallo allemaal.
Ik heb woensdag mijn nieuwe draver Zidane Renka opgehaald! Ik had hiervoor een draver verzorgpony maar die kan ik helaas niet meer berijden i.v.m artrose. Het leek me wel een leuk idee om me in dit topic te mengen aangezien ik al een tijdje een stille meelezer ben :o