Tammy heeft niet zulke spectaculaire gangen, maar ze loopt er wel fijn mee

Maar vandaag deed ze extra haar best, want als ze ergens een hekel aan heeft, is het natte voeten krijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
WendyBZ schreef:Nee, dat valt alleen met een röntgenfoto vast te stellen. Vind het ook nogal een diagnose om te stellen. Kan goed zijn dat zij anders rijdt als jij, dat is ze niet gewend, dat ze protesteert.
Kyrene schreef:Verder vindt ze het ongelofelijk moeilijk of ze vindt het gewoon niet leuk kan ook, in de bak inbuigen in draf. Tijdens het stappen kan ik haar netjes in buigen en knabbelt ze lekker op haar bit en is ze ontspannen. Gaan we draven dan begint ze te klepperen, gaat de nek er op en gaat het vooral hard hard. Inbuigen op voltes is dan niet te doen en ze vindt het helemaal niks om zachter te gaan. Wat nogal voor wilde situaties kan zorgen.
RianneH schreef:Kan best hoor, dat ze te veel druk erop legt waarop jouw paard in protest komt. Ik zou ook eerder iemand zoeken die hier op een betere manier mee om kan gaan. Zeker het afschuiven op KS oid vind ik wat makkelijk. Ik houd van ruiters/trainers die eerst kijken of zij de oorzaak kunnen zijn.
Waarom heb je voor haar gekozen?
Citaat:Oorzaken
De oorzaken zijn nog niet geheel duidelijk. Een predispositie (aanleg) in combinatie met de inwerking van de omgeving en/of de ruiter kan leiden tot KSS. Bij veel paarden laat het röntgenbeeld KSS zien zonder dat het paard zelf symptomen heeft. Aangeboren dicht bij elkaar staande wervels hoeven dus niet per se pathologisch te zijn. Het welven van de rug naar beneden heeft meestal een externe oorzaak: wervel twaalf tot en met achttien liggen namelijk precies op het punt waar het zadel ligt. Door een verkeerde manier van rijden veroorzaakt de ruiter het rugprobleem van zijn paard.
Maar KSS komt ook wel voor bij paarden die helemaal niet worden bereden. Als het paard al tijdens te groei te zwaar werd belast, een slecht passende uitrusting had of verkeerd is gevoerd (een hooiruif dat te hoog hangt), dan kunnen problemen ontstaan. Daarnaast kunnen spanning in de rug of een ongeval KSS veroorzaken. Vaak zijn renpaarden aangedaan omdat zij met een omhoog getrokken hoofd en een naar onder gedrukte rug worden bereden
De rugspieren dienen regelmatig te worden gecontroleerd, vooral daar waar het zadel ligt. Een goed passend zadel is uitermate belangrijk omdat daarmee de opbouw van de spieren niet wordt gehinderd. Bovendien dwingt een drukkend zadel het paard zijn rug hol te maken. Een paard moet goed worden opgeleid, getraind en bereden zodat hij zijn rug welft en niet in een holle stand wordt vastzet. Daarvoor moet het paard goed losgereden worden. De ruiter moet daarnaast een passend gewicht hebben; een te zware ruiter is te belastend voor de paardenrug en kan daardoor schade aanrichten. Een paard dat op de juiste manier wordt gehouden (en voldoende weidegang krijgt) loopt minder kans op rugproblemen
Cordelia schreef:Misschien is het mogelijk dat er vergeten wordt dat de lieve, eerlijke dravers wel degelijk voor een groot percentage volbloed kunnen zijn. Zeker als er met Amerikaanse dravers is gekruist. En niet iedereen kan een volbloed rijden, dat is niet eventjes hats klats bang even jouw zinnen op zetten. Ze zijn intelligent en als je deze type paarden eerlijk en rustig iets vraagt zullen ze het uiteindelijk het gevraagde met plezier voor je gaan doen. Zo kom ik stapje voor stapje steeds een stukje verder met mijn paard. En ook ik heb bijrijders gehad die beter rijden dAn ik maar die willen teveel ineens en dan komt er meteen protest van het paard. Dus gewoon lekker je eigen paardje rijden en een giga goede band mee opbouwen
Cordelia schreef:Dus gewoon lekker je eigen paardje rijden en een giga goede band mee opbouwen