[HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cordelia

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:31

Klopt ze was niet snel genoeg, dus wel beleerd om voor de drafbaan.
Verder heb ik alleen maar op rijpaarden gereden die al in balans waren zover ik dat kan bepalen. Met mijn paardje voelt het best allemaal wiebelig. Vandaar dat ik om tips vroeg, maar met geduld en liefde komen we samen een eind hoor !

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:33

Gewoon behandelen als een net zadelmak paard, ondanks dat er al een rem en een stuur op zitten. Dus rekening houden met onbalans, gesbrek aan bespiering, etc. Mooi rustig aan doen en niet verwacht dat ze binnen een maand alles kunnen :+

Cordelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:37

Dank je, dit ben ik nu ook aan het doen. Groetjes

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:09

Welkom Cordelia :)
Ik heb in het begin dat ik mijn draver had(was alleen zadelmak)vooral veel gelongeerd.
Eerst alleen los in de longeerbak of met een lijntje op het strand.
Later met bijzet(dubbele lijnen)waar ze heel goed op reageerde :)
Afbeelding

Cordelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:16

Bedankt voor je reactie. In het begin was het een drama om d'r te longeren. Nu gaat het veel beter. Ik gebruik nu ook een longeerhulp van FRA. Gaat best goed :-)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:18

Cordelia schreef:
Bedankt voor je reactie. In het begin was het een drama om d'r te longeren. Nu gaat het veel beter. Ik gebruik nu ook een longeerhulp van FRA. Gaat best goed :-)

Bij Kyara ook hoor :D ze kon alleen maar heel hard draven en galopperen.
Nu longeer ik haar op lichaamstaal ;)
Ik denk ook over die longeerhulp na...stalgenootje heeft er 1

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:56

Cordelia schreef:
mijn paard is er een van de schemer stal

Leuk. Hoe heet ze?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 02:32

Ik ken Rita Schermer,zij staat in Lisserbroek.
Ze heeft pas geleden een veulentje gekregen :)

Cordelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 14:41

Mijn draver heet officieel Baukje Schermer. Alleen noem ik haar BiBi :-)
Ze is 6 jaar en is echt een super maatje van me aan het worden. Het leek wel in het begin of ze zelfs aan aaien, knuffelen e.d. moest leren. Maar ti's nu de grootste knuffelkont van de stal :-)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:11

Met veel oefening en geduld komt het helemaal goed :j
Soms moet je verschillende dingen proberen om te zien of het werkt bij jouw paard ;)

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:54

Cordelia schreef:
Hallo allemaal,
Dit is compleet nieuw voor mij, maar ook ik heb sinds kort een DRAVER en vond via haar te googlen deze site en heb mij geregistreerd.
Mijn naam is cordelia en mijn paard is er een van de schemer stal.
Ze is 6 jaar oud en een gevoelige dame.
Ik heb ontzettend veel plezier met d'r en zou graag tips van jullie ontvangen die typisch van toepassing zijn voor dravers. Want ach ze zijn toch anders gestart in hun jonge leven dan rijpaarden.
Groetjes cordelia en hoor graag van jullie ervaringen :wave:

niet alleen dravers hebben gekoest hoor. Mijn was 2 toen ik kreeg en 1 toen ze bij de dravers baan weg ging. Mijn draver is altijd dressuur matig gereden. Dus nu sla plank even mis. Met jongen leven anders gestart is dan rij paard. Is niet bij allen dravers zo. Zijn zat dravers niet niet gekoest hebben. En mijn is nu 4 en die loopt nu netjes nagefelijk en pas jaar onder zadel. Daar voor op land gestaan. En loopt nu netten b proef.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:09

Je bedoelt het misschien niet zo Valerie, maar je komt in bovenstaand bericht een beetje hard over. Want zo gek is het niet wat ze zegt, er zijn inderdaad ook andere situaties, maar de meeste dravers worden gefokt voor de drafbaan, dus ik ga er vanuit dat de eerste beleerstappen daarom anders zijn dan bij een rijpaard. Iets wat echt niet nadelig hoeft te zijn.
Mijn merrie is als twee jarige al op de baan geweest en heeft een paar koersen gelopen. Ze is pas verpest toen ze ingereden werd door mensen die dat niet konden. Onze ruin heeft tot z'n vierde bij de eerste eigenaar gestaan die pas laat is begonnen met trainen en hem de tijd gegeven heeft zich te ontwikkelen. En bij ons krijgen ze die tijd nog steeds.
Ik denk dat het van een draverstal af komen juist veel voordelen oplevert ondat het paard een hele goede, duidelijke opvoeding mee krijgt. Daar kan je een hoop voordeel weg halen wat andere rijpaarden in deze prijsklasse niet snel in professionele handen terecht komen of zijn geweest.

@Cordelia, welkom! Dravers zijn geweldige paarden. Groot hart en ze willen keihard voor je werken. Daar ligt ook wel wat de valkuil, want lichamelijk trekken ze dat niet altijd. Wordt het lastig of je paard lastig, doe dan even een stapje terug om te kijken of ze het lichamelijk wel trekken wat ze geestelijk graag voor je willen doen. En als ze eenmaal met hun lichaam bij zijn, zijn het ook geweldige rijpaarden :)

Cordelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 12:33

Dank je wel Rianne :-). Mijn paardje is nu 6 jaar en is mee gewerkt om op de baan te koersen. Ze kwam er pas vanaf na haar 5 de jaar. Ik denk dat er best wel hard mee gewerkt is want ze heeft cornage en wel zo erg dat ze te weinig adem kreeg. (prop) Daarvoor dus niet meer geschikt. Wel geniet ik van de opvoeding die ze gehad heeft bv langs de weg. Maar van witte hekjes super bang ??? In het bos een bange poepertje maar vertrouwd mij nu goed genoeg om op m'n stem en hulpen door te gaan. In ieder geval heb ik ook moeten leren via mensen en internet. Het zijn inderdaad super intelligente dieren ( niet dat andere paarden dat niet kunnen zijn) en als de klik er is dan gaan ze helemaal voor je.
Ik hoop nog vele jaren plezier samen te hebben.
bedankt voor je reactie dat is erg aardig van je ;-)

Sorry Valerie ik sla de plank niet mis hoor jij hebt gewoon geluk met je paard dat ze al na een jaar niet geschikt is bevonden voor de draf sport en dat is super fijn !
En hoop dat je jaren veel plezier hebt van hem/haar en wens elke paard of dier dat er met respect mee getraind wordt zonder dat ze angsten of blessures oplopen.
Ik begrijp als paarden (dieren) je werk is wordt er uiteraard anders mee omgegaan als ik en dat er minder tijd en aandacht aan besteed kan worden. Maar respect kan altijd.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:18

Cornage krijgen ze niet van het koersen hoor, dat is 9 van de 10 keer aangeboren. :)

Tammy doet hele TREC-parcoursen zonder problemen, maar ze heeft ook iets tegen hekken (vooral openstaande :') ) en picknickbankjes, gaat er niet meer uit :+

Cordelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:24

Klopt, maar door de trainingen/wedstrijden is dat waarschijnlijk naar boven gekomen. Ze moeten dan heel veel lucht verplaatsen en een korte periode dat het dan zichtbaar/hoorbaar wordt denk ik.
Leuk dat je TREC parcoursen doet. Dat is voor mij te zwaar ;-)
Is dat ook voor bezoekers ?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:00

Hoi , ik heb vandaag weer gereden...en Opzich ging dat goed alleen duurt het altijd even voor hij ( mn paard) ontspannen is... En het is vaak een brok energie voor we beginnen! terwijl ik hem echt 3 a 4x in de week goed aan het werk zet... Hoe doen jullie dit?? Ik probeer dus de energie goed te gebruiken, door veel overgange te maken, en veel figuren te rijden zowel in stap als draf... Jullie nog tips??

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:14

Wat voor overgangen rijd je? Kort op kort of lang op lang(zaam)? Hoeveel komt je paard buiten en wat voor voer krijgt ie?

Bij die van ons werkt het om als ze erg gespannen zijn wel aan te gaan draven, dan kunnen ze even de benen strekken, maar wel aan het werk te gaan. Dat klinkt ingewikkelder dan het is, gewoon veel voltes vergroten, verkleinen, terug komen op de zit. Als de ergste loperij eruit is ga ik weer terug naar stap en werk daar aan de puntjes op de i. Niet laten rennen, maar ook zelf rustig blijven, zwaar ademen en diep zitten. Hard werken dus :P

Vanavond heerlijke bosrit gedaan :D Zo fijn, dicht naast het bos wonen :)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:46

Hij krijgt maar 4 handjes biks en 2 handjes muesli per dag over de dag verdeeld... Ik rij van stap naar draf en terug en probeer in de stap en draf ook weer overgangen te rijden.

Ik probeer ook aan te dragen als ie gespannen is, en probeer dan idd veel figuren te rijden, hem echt bezig te houden anders houd hij mij wel bezig ;-) .. hij is dan wel goed te houden als hij O fris is maar wat minder energie kan geen kwaad :-) sinds kort snapt hij ook de galop onder het zadel ( oké paar sprongen) Maar wel mooie en beheerste galop sprongen... Maar daar word hij dan ook weer heet van... ;-) maar verder is ie echt lief!! :-)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:52

Wat ik bedoel is, als je de overgangen rijdt, rij je dan korte stukjes draf, direct naar stap en draaf je dan weer aan? Want daar worden hete paarden alleen maar heter van. Beter is om je tijd te nemen, de overgang goed voor te bereiden (dus wel vanuit een door jou gekozen staptempo), aan te draven, rustig de tijd te nemen om weer terug te gaan naar stap. Je rijdt dus wel overgangen, maar neemt daar veel meer de tijd voor, waardoor het tempo rustiger wordt.
En verder niet gaan galopperen wanneer hij heet is. Worden ze alleen maar drukker van en wordt het hele rijden een rommeltje. Pas aangalopperen als de eerdere gangen goed gaan.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:52

Het is zo herkenbaar wat jullie schrijven.
Galop doe ik altijd als laatste,anders wordt ze erg heet en lukt de arbeidsdraf ook niet meer...
Als ze rustig draaft wordt ze makkelijker nageeflijk.
Ze blijft af en toe proberen met haar hoofd in de lucht te draven(wat meteen ook sneller gaat)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door FireAndIce op 30-06-14 23:58, in het totaal 2 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:57

Ik galoppeer zelden :) En stap heel veel. Basis is zo veel belangrijker dan alle gangen mee nemen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 05:39

Ik galoppeer juist veel om haar los te maken :+ Na de galop draaft ze fijner, dus ik neem de galop vrij snel mee en ga daarna pas in draf bezig.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 08:30

Van de galop word hij wel lekker los, maar ook heet... Dus beetje dubbel hihi! Wbt de stukken die ik draaf en overgangen maak ik probeer dat vrij lang te houden omdat hij anders idd erg heet word... De galop pak ik overigens ook pas als ik het gevoel heb dat de rest van het rijden goed is gegaan... Maar ook omdat hij de galop zo ontzettend leuk vind, als we de galop eenmaal hebben gehad, wil ie iedere x aangalopperen ;-) ik moet erbij zeggen dat we alles weer aan het opbouwen zijn, nadat ik eraf ben gevallen en 2a3 maanden niet heb kunnen rijden... Maar ik vind het wel fijn om hier tips erover te krijgen..

Cordelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:13

Jeetje wat een gelijkenis. Dit bedoelde ik dus in het begin. Tips ..... En ben blij dat ik ongeveer dezelfde struikelblokken tegenkom als jullie.ik begrijp er nu uit dat wij super snelle paardjes hebben en eerst weer terug naar basis moeten en de rust erin rijden en dan pas meer kunnen gaan vragen aan ze.
Tis zo grappig om de lezen dat een draver, incl die van mij hoor, zo'n lol heeft in galopperen :-). En idd ze worden best heet, maar ik vind het leuk om dan de rust er weer in te rijden. Die periodes worden nu steeds korter om haar weer rustig te krijgen en daarna draf ze als een tierelier. Super gewoon !!
Ook heb ik het geluk dat ik een bak en een baan, kleine draversbaan, kan gebruiken en haar ook lekker kan laten gaan zonder hoeken. Alleen de bochten neemt ze altijd scherp aan de binnenkant. Dat is best eng want er zit een greppel naast.
Hoe gaat het met jullie paarden als ze de trailer op moeten? Die van mij is gewoonweg panisch !

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:47

Kyara loopt zonder problemen de trailer in :j
Toen ik haar net had niet hoor,dan vloog ze steeds achteruit er weer uit.
Ik denk dat het een vertrouwenskwestie is,want nu gedraagt ze zich prima!