Alle oudere paarden (en mensen, en alle andere dieren ) hebben in bepaalde mate artrose. Dus dat is op zich geen verrassing, het is heel normaal.
Waar het om gaat is of het paard aan zijn mate van artrose pijn beleeft (= kreupel loopt) of niet. Dat verschilt erg per paard, het ene loopt meteen stokkreupel, de andere ziet er op foto's heel slecht uit maar loopt gewoon goed. Bij mijn dravertje was er een paar jaar geleden ook al iets voor te zien, maar helemaal nog niet verontrustend voor zijn leeftijd vond de DA. Toch heb ik hem mede daarom op kunststofbeslag gezet, dat spaart de gewrichten (schokdempend), is veel lichter, en verhoogt de doorbloeding.
Mocht hij niet lekker lopen (je zult wel een reden hebben gehad om foto's te laten maken?) dan is daar vanalles aan te doen. Schokdempend beslag zoals kunststofbeslag en/of speciale zooltjes kunnen veel helpen, verder heel goed in- en uitstappen, zoveel mogelijk rustige beweging (weidegang dus), zon min mogelijk op stal. En tot slot zijn er ook nog supplementen met glucosamine die goed schijnen te helpen, maar wel redelijk duur zijn.
Ik heb van de oude eigenaaresse gehoort dat hij vanaf zijn 12de al artrose heeft(hij heeft ook erg lang op de baan gelopen, onder valse namen.) Hij struikelt echt ernorm veel en is heel stijf, hij staat wel elke dag op de wei van 7uur s'ochtends tot 5/6uur s'avonds en ga er ook wel eens mee wandelen dus beweging krijgt hij wel genoeg. Alleen durf ik er nu dus niet meer goed op te rijden doordat hij steeds struikelt en ben bang dat hij een keer onderuit gaat.
Ik heb ook een draver. Zijn roepnaam is Amigo en zijn officiele naam is Ovatio Crown. Zijn ouders zijn Brilliant H en Iris Jubilee. Hij is super lief en bijna 10 jaar oud.
Goed nieuws , vandaag een andere DA laten komen voor mijn dravertje want vertrouwde het toch niet helemaal. En hij kwam de buigproef enal ruim voldoende door, en hij kon niks van artrose of wat dan ook vinden. waarschijnlijk gewoon stijfheid geweest(is al 21) dus ik ben heel blij dat ik toch nog eens een andere DA heb laten kijken en dat het reuze meevalt .
Ja dat vind ik ook een beetje vreemd, de vorige eigenaresse zei dat hij vanaf zijn 12de artrose had dus ik dacht dat hun wel foto's hadden laten maken dus liet ik dit niet doen. Maar er was gister een DA op stal die veel paarden doet dus dacht laat ik die er eens naar laten kijken. Dus buigproef gedaan en naar zijn hart geluistert etc. en alles was prima. Dus toen die andere DA kwam was hij heel stijf waarschijnlijk in de wei een stap miszet denk ik en hij is natuurlijk ook niet meer de jongste. Hij heeft wel een prikje tegen bloedworm gekregen omdat hij nog steeds een beetje mager staat, dus hij zou binnen een tijdje wat dikker moeten staan .