De engels volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:58

mijn merrie haar vulva is dichtgenaaid !! meer merrie eigenaren hier mee te maken en laat je dit zo als ze uit de sport zijn??

benbrink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:42

Dat is normaal bij paarden in het buitenland, bij sommige trainers daar is het de gewoonte om de hengsten bij binnenkomst gelijk te castreren en de merries dicht te naaien. Het heeft voor- en nadelen. (luchtzuigen etc.) Mijn eerste volbloed merrie was ook dichtgenaaid, heeft daar nooit iets van ondervonden. Ik heb dat uiteraard bij verkoop aan de nieuwe eigenaar gemeld en zij heeft daarna nog een hele rits veulens gehad. Ik moet nog even melden dat zij bij haar nieuwe eigenaar nooit meer aan de rensport heeft deelgenomen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:52

he bedankt voor je antwoordt. Mij is ook bij de verkoop gemeld dat ze was dichtgenaaid. Ik heb dit voor kennis aangenomen. maar nu vraag ik me af of ik het open zou laten maken, of zo laten?? heeft het nadelen?? En mocht ik over enkele jaren eens een veulentje willen, is het dan nog wel open te maken???
(misschien meer vragen voor een dierenarts ;))

petitparis

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:17

ik heb alleen ervaring bij merries die dichtgenaaid worden na dekken of bevallen, het eerste om de kans op bevruchting te vergoten en kans op verwerpen te verkleinen en het laatste geval om "winderig" geluid tegen te gaan bij het lopen.
in het eerste geval moet het terug opengehaald worden enkele dagen voor de bevalling en in het andere geval enkele dagen voor het dekken.

Ik zou het zo laten als je niet direct de intentie hebt ermee te fokken...

Mijn volbloed is niet dichtgenaaid, maar ze is in België geboren...
Volbloedjes een ras apart, maar ik geen andere meer willen :D

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:56

die laatste ervaring heb ik ook uit de draverswereld, vroeger ;) . maar 1 merrie , een potlijver genaamd, werd dichtgenaaid en voor het veulenen weer even open gemaakt. Daar ze anders heel haar baarmoeder eruit perste.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:19

xChanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:13

Tutti_Frutti schreef:
Wauw, ik ben ineens veel slimmer :P Die sneeuwbaan Wauw!

Haha inderdaad! <3

Lindab101

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:33

xChanna schreef:
Tutti_Frutti schreef:
Wauw, ik ben ineens veel slimmer :P Die sneeuwbaan Wauw!

Haha inderdaad! <3

Ik wist nog niet dat ze op sneeuwbanen reden <3 anders had ik daar wel voor gekozen :P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:28

Seltje schreef:
Ik heb een halfbloed EV, namelijk een anglo-arabier, ik ben persoonlijk zot op dat ras, zou niets anders meer willen, maar vraag me af of jullie meer weten over de moeder van mijn paard:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs336.ash1/28973_1383455160829_1665483986_903379_511442_n.jpg

anglo-arabieren hebben tegenwoordig een apart stamboek en het is meestal niet zo dat de mama een arabisch volbloed is en de papa een engelse volbloed of omgekeerd.
verder ken ikzelf niet veel van de verschillende bloedlijnen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:33

petitparis schreef:
Seltje schreef:
Ik heb een halfbloed EV, namelijk een anglo-arabier, ik ben persoonlijk zot op dat ras, zou niets anders meer willen, maar vraag me af of jullie meer weten over de moeder van mijn paard:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs336.ash1/28973_1383455160829_1665483986_903379_511442_n.jpg

anglo-arabieren hebben tegenwoordig een apart stamboek en het is meestal niet zo dat de mama een arabisch volbloed is en de papa een engelse volbloed of omgekeerd.
verder ken ikzelf niet veel van de verschillende bloedlijnen.

Dat is het geval wel bij de mijne, over de vader heb ik al heel veel gevonden, en de moeder weet ik alleen de fokker, en dat ze endurance heeft gelopen, maar voor de rest weet ik er weinig over. In belgie is daar trouwens geen apart stamboek voor, je word ingedeeld bij de BAPS (Belgisch Arabisch PaardenStamboek)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:30

toch, want ik wilde als 15-jarige een angelo-arabier en had een engelse volbloed merrie. En had gevraagd aan m'n trainster of ik haar niet kon laten dekken door haar arabier met het oog op. En zij (lid van de Belgische fokkersvereniging van EV's) zei me dat dat niet zomaar kon... vandaar...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:30

Wil toch nog even wat delen ;) . Was zondag voor de tweede keer met mijn pas verworven eng. volbloed op buiten rit. op de terug weg was ze ontzettend druk en dribbelig. zijn we bijna thuis, zeg ik tegen mijn man(op zijn paard), want dat schiet me opeens te binnen; Goh weet je nog, mijn eerste e.v. wilde nooit plassen onderweg en werd dan ook zo druk en dribbelig. Eenmaal thuis in stal, ging hij er dan voor staan en liet me daar liters lopen.....

-Sta ik dus gister nog op de poets plaats af te zadelen; gooit de nieuwe merrie toch haar sluizen open, op het beton.???? Wij kijken elkaar aan; volboed trekje......of gewoon toeval.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:01

eventjes een off-topic berichtje..

ik verzorg sinds kort een volbloed hengst (Victory Taïta, heeft nog tegen Dalakhani gelopen ^^ ja ja ik ben er wel fier om :p) maar er zijn toch een paar dingen waar ik me zorgen om maak.
Hij staat bij een boer hier in de buurt, maar graatmager.. Ik geef hem nu ander voedsel (spelt en een soort van mengeling, 2X een halve emmer per dag) dus nu moet ik zien of hij wel aan komt.. Zijn stal werd niet regelmatig gemest, (zag er zonder overdrijven uit als een koeienstal!) wat ik nu wel doe..

Een ander iets dat wel erger is, is dat hij veel last heeft van haaruitval.. ik merkte dat hij kale plekken kreeg toen ik hem borstelde.
Volgens mij is het geen schimmel want de huid is niet aangetast, hij heeft gewoon 'kale plekken', dus als je het haar uittrekt zie je zijn huid.

heeft iemand van jullie daar meer ervaring in? als ik mijn fototoestel terug heb neem ik daar eens foto's van ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:32

heeft hij geen wormen? en verder geneog ruwvoer (hooi of voordroog geven) want meeste volboeds hebben maagproblemen en verbranden soms meer energie dan ze uit hun krachtvoer halen.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:10

Spelt is niet echt paardenvoeder. Bietenpulp 12u weken en dan geven. En inderdaad veel ruwvoeder, daar halen ze het meest uit. Dat maakt dat een paard warm blijft en is veel belangerijker dan krachtvoeder. Je vindt voedingstopics genoeg op bokt. Ik zou toch denken aan schimmel als de huid schilferig is en grauw van kleur. Luizen kan ook, tracht er een dierenarts te laten naar kijken en eventueel bloedonderzoek voor het voedingsprobleem op te lossen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:12

vancky2005 schreef:
Spelt is niet echt paardenvoeder.

Dan vraag ik mij af waarom zoveel muesli's spelt bevatten en meerdere DA's het aanraden om extra spelt te geven. Dat het geen compleet paardenvoeder is akkoord.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:54

petitparis schreef:
vancky2005 schreef:
Spelt is niet echt paardenvoeder.

Dan vraag ik mij af waarom zoveel muesli's spelt bevatten en meerdere DA's het aanraden om extra spelt te geven. Dat het geen compleet paardenvoeder is akkoord.

volledig mee eens.. onze d.a. raadde ons ook aan spelt te geven ipv. gerst (gerst bevat veel eiwitten en heeft zowat zelfde effect als haver maar minder sterk)
daarbij krijgen ze nog ruwvoer, staan ze op stro en krijgen ze meerdere malen per dag droog hooi.

het is mijn paard niet dus kan ik daar moeilijk meteen een d.a bij roepen, anders had ik dat al lang gedaan ;)
schimmel is het duidelijk niet, ik denk eerder dat het een reactie is van het lichaam op een tekort aan voer of vitaminen..

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:10

santos schreef:
Wil toch nog even wat delen ;) . Was zondag voor de tweede keer met mijn pas verworven eng. volbloed op buiten rit. op de terug weg was ze ontzettend druk en dribbelig. zijn we bijna thuis, zeg ik tegen mijn man(op zijn paard), want dat schiet me opeens te binnen; Goh weet je nog, mijn eerste e.v. wilde nooit plassen onderweg en werd dan ook zo druk en dribbelig. Eenmaal thuis in stal, ging hij er dan voor staan en liet me daar liters lopen.....

-Sta ik dus gister nog op de poets plaats af te zadelen; gooit de nieuwe merrie toch haar sluizen open, op het beton.???? Wij kijken elkaar aan; volboed trekje......of gewoon toeval.

Mijn verdi (stravinskyxx) doet dit ook. een beetje te lange buitenrit, wordt hij uiteindelijk kribbig, oren naar achter, want dan moet tie plassen, en dat doet hij pas in de trailer of op stal.

kwam ik achter voor het eerst op het strand, ik was al afgestapt, maar nog niet bij de trailer, stond op iemand te wachten, nou vervelend, hij wilde maar nr de trailer, op een gegeven moment zat hij zelfs nr me te happen, ik had nog niets door, toen duurde het hem echt te lang en toen plaste hij maar op het strand...hij bleef staan..daarna superbraaf...sindsdien weet ik wat er aan de hand is, dus zo snel mogelijk nr de trailer,

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 02:01

ben blij dat iemand er iets in herkent :D

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 04:12

Josieee schreef:
Volbloeden zijn super mooie paarden!!
Ik heb er zelf altijd al een willen hebben alleen mag dat van mijn ouders niet want volgens hun kunnen ze alleen maar rennen, en ik kan ze niet wijs maken dat dat niet zo is.

Later als ik echt zelf kan beslissen welk paard ik neem, neem ik zeker een volbloed en dan het liefste eentje die gekoerst heeft.
Het zijn zulke mooie paarden, en je kunt zo ook voor heel veel dingen gebruiken. Het is al vanaf ik 6 ben een van mijn lievelings rassen. En ik wilde ook heel graag jockey worden alleen denk ik niet dat, dat kan. Ik wil zo ie zo nog een keer naar de renbaan, alleen is mijn moeder daar niet zo weg van...:(

Jaaa... Volbloeden zijn idd mooi.
Mijn eigen paard is een NZTB, een echt bommetje uit de polosport.
Ze heeft me wat gekneusde ribben en een flink litteken van een meter op m'n rug gekost, maar een beter paard kun je niet hebben. Ze is wat eigenwijs, maar dat ben ik ook. Perfect match!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 04:20

santos schreef:
mijn merrie haar vulva is dichtgenaaid !! meer merrie eigenaren hier mee te maken en laat je dit zo als ze uit de sport zijn??

Eigenaar was moslim? :+
Ik zie geen enkel voordeel van zo'n ingreep. Stel je voor dat ze iedere vrouw de luchtzuigt gaan dichtnaaien...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:36

Josieee schreef:
Volbloeden zijn super mooie paarden!!
Ik heb er zelf altijd al een willen hebben alleen mag dat van mijn ouders niet want volgens hun kunnen ze alleen maar rennen, en ik kan ze niet wijs maken dat dat niet zo is.

Later als ik echt zelf kan beslissen welk paard ik neem, neem ik zeker een volbloed en dan het liefste eentje die gekoerst heeft.
Het zijn zulke mooie paarden, en je kunt zo ook voor heel veel dingen gebruiken. Het is al vanaf ik 6 ben een van mijn lievelings rassen. En ik wilde ook heel graag jockey worden alleen denk ik niet dat, dat kan. Ik wil zo ie zo nog een keer naar de renbaan, alleen is mijn moeder daar niet zo weg van...:(

Ik vind volbloeds ook echt prachtige dieren en rennen is niet het enige wat ze kunnen. Ik heb er zelf eentje van de baan en eentje herschoold. Hierbij moet ik wel zeggen dat of het herscholen tot "gewoon" rijpaard" sterk afhankelijk is van hoe lang ze gerend hebben en bij wie ze in training geweest zijn... Zo is mijn huidige merrie nooit op de baan geweest alleen thuis in training en zij heeft minder "trekjes" waar ik rekening moet mee houden tov eentje die van de baan komt en sommigen zijn echt helaas echt "verreden".
Ze zijn eerlijk, hebben een groot hart, geven nooit op en als je hun vertrouwen geeft, gaan ze door een vuur...

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:44

Ik overweeg mijn volbloed te verkopen en over te gaan naar western en een wandelgeschikt paard aan te kopen. Indien iemand met een zachte hand die goed kan rijden en waar hij altijd buiten kan en een maatje heeft, geïnteresseerd is mag die mij altijd een PB sturen. Foto's zijn te verkrijgen. Het is niet dringend, ik zoek meer naar de geschikte kandidiaat. Het is met pijn in het hart maar eigenlijk is hij niet geschikt voor mij. Ik ben serieus ziek geweest en heb nu last van mijn hart en zoek een rustiger paard om af en toe een wandeling mee te maken.

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:25

ik ben super blij met mijn volbloedje..
(ookal had ik soms een wat minder pittig paardje gewenst) ben ik toch super blij met haar..
Echter merk ik wel dat ze best snel problemen heeft met haar rug..
Moet binnenkort weer een ostheopaat laten komen..

Ik raad iedereen een volbloed aan, zeker diegene die actief willen zijn in de sport, geduld en een zachte hand hebben.
(is niet altijd bij mij van toepassing, en zelfs ik heb een maatje voor het leven)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:32

aparte dieren hoor, die volbloeds. Gooit ze vandaag tot 3x toe een lege voerton om voor haar voeten,die bijna onder haar rolt, daar geeft ze niets om. Maar iemand die op 3 km afstand met plastic staat te ritselen is doods gevaarlijk?????