wel of niet een draver

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:30

anneliesdj schreef:
Ik zeg toch ook niet dat het niet kan? Ik geef de verklaring waarom het voor een draver moeilijker is.
En voor de zoveelste keer; ik heb nergens gezegd dat dravers geen leuke veelzijdige recreatiepaarden zijn.

Ik heb braaf het hele topic meegelezen, maar voelde niet zo de behoefte om mezelf te bewijzen, maar ik wil toch even inhaken op dit berichtje.
Je stelt dat dravers leuke recreactiepaarden kunnen zijn, maar ze zijn veel meer dan dat.
Endurance of mennen is net zo goed topsport als dressuur of springen, dus recreatie...? Nee!

Dat dravers lastiger in dressuur te trainen zijn dan de gemiddelde kwpner ben ik met je eens, maar dat maakt het nog geen recreatiepaard. Klinkt zo denigrerend, terwijl ze wel degelijk in de top meekomen. Misschien niet zo geweldig in de dressuur, maar goed, ik vind de hedendaagse dressuur ook niks met sport te maken hebben. :+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:30

Geryon schreef:
xSlvna schreef:
Marrit, iemand die goed genoeg is om een paard goed te trainen en hem alles goed kan aanleren is een sportruiter. Ik ben maar een recreatie ruiter, ik kan best een parcour op 1.30 met een kwpner rond rijden, en een M proefje rijden en daar winstpunten voor halen maar dat is dan ook alleen omdat paardlief alles al kan.
Ruiters in het Z bijvoorbeeld ook, sportruiters die hun paarden zo hoog opleiden, ik zie hun geen draver kopen, al zijn die sws al te klein.

Rox, zeker een sportpaard :)

Dat is knap, want om een parcours van 1.30m goed uit te rijden heb je niet alleen een goed paard nodig maar ook een goed oog voor de sprong/afstand.

Ja en dan heb ik een goed paard onder mijn billen en oog voor sprong en afstand, ben ik nog geen goeie kundige ruiter, in ieder geval niet iemand die ver de sport ik kan komen/ paarden zelf kan opleiden :)

Waarom ga je er eigenlijk zo dom op in, daar gaat het hele topic nieteens over :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:33

xSlvna schreef:
Geryon schreef:

Dat is knap, want om een parcours van 1.30m goed uit te rijden heb je niet alleen een goed paard nodig maar ook een goed oog voor de sprong/afstand.

Ja en dan heb ik een goed paard onder mijn billen en oog voor sprong en afstand, ben ik nog geen goeie kundige ruiter, in ieder geval niet iemand die ver de sport ik kan komen/ paarden zelf kan opleiden :)

Waarom ga je er eigenlijk zo dom op in, daar gaat het hele topic nieteens over :')

Waarom ik erop in ga, omdat ik vind dat jouw vergelijking dus niet klopt. Als jij je paard goed kan plaatsen voor sprongen van 1.30 met moeilijke afstanden enz ben je imo wel een kundige ruiter, want daar heb je veel verstand voor nodig, vandaar mijn domme reactie ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:35

Sok schreef:
Dat dravers lastiger in dressuur te trainen zijn dan de gemiddelde kwpner ben ik met je eens, maar dat maakt het nog geen recreatiepaard. Klinkt zo denigrerend, terwijl ze wel degelijk in de top meekomen. Misschien niet zo geweldig in de dressuur, maar goed, ik vind de hedendaagse dressuur ook niks met sport te maken hebben. :+

En jij hebt geen dressuurmatige training nodig om zo'n rit uit te kunnen rijden?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:38

Geryon schreef:
Waarom ik erop in ga, omdat ik vind dat jouw vergelijking dus niet klopt. Als jij je paard goed kan plaatsen voor sprongen van 1.30 met moeilijke afstanden enz ben je imo wel een kundige ruiter, want daar heb je veel verstand voor nodig, vandaar mijn domme reactie ;)

Dan ben ik misschien wel kundig maar ben ik al te lang voor mezelf aan het rijden om het te weten, vind het allemaal zo normaal...

En ik blijf het jammer vinden dat het weer zo *** is, wil fotos van een training van mij en mijn draver maar bij slecht weer wil niemand zich in de buitenpiste stellen... -O-

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:39

herintreder1 schreef:
Na jaren niet gereden te hebben het rijden weer oppakken. ik wil beginnen met lessen om weer op gang te komen en vooral ook naar buiten. Mijn oudste dochter wil leren rijden en daarvoor word het paard ook ingezet.
En ja ben zelf ook benieuwd wat het gaat worden. In ieder geval gaat er een jarenlang gekoesterde droom uitkomen nu ik de mogelijkheid heb om bij huis te stallen. Een nieuwe box staat te wachten.

Leuk!
Ik raad je in ieder geval aan om een volwassen en goed doorgereden "bom-proof"paard met wat ervaring te kopen. Jij moet je paardrijd-spieren weer ontwikkelen en als je dochter er op wil leren rijden is dat wel een vereiste. Veel draver zullen dan al afvallen zeker degene die nog niet goed omgeschoold zijn.

Maar het paard komt toch niet alleen te staan bij zijn nieuwe box?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:41

anneliesdj schreef:
Sok schreef:

En jij hebt geen dressuurmatige training nodig om zo'n rit van 150km uit te kunnen rijden?

Ik noem het liever gymnastieken! :D
Maar ja, dat is zeker wel nodig. Al 'dressuur' ik liever via de academische/klassieke dressuur en niet zoals de jury het in de basissport dressuur (B tm Z2 als ik het me goed herinner) graag wil zien. Heb menig dressuurwedstrijd gezien en ook gereden, maar het ruk en pluk werk wat het overgrote meerendeel daar doet vind ik niks met dressuur te maken hebben, vandaar ook mijn uitspraak. Mijn paard is soepel en losjes, loopt recht, buigt lekker, is vlot aan mn been en boterzacht in z'n mond. Zou nog geen winstpunt krijgen in de B, maar da's ook niet nodig! :D voor de endurance hoeft het ook geen dressuurpaard te zijn.

xSlvna

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:44

Fransje, ik moet wel zeggen dat goed omgeschoolde paarden heel betrouwbaar zijn, juist door hun aparte karakter hebben ze vaak respect voor degene die erop zit, of juist begrip (denk aan beginnende kinderen, onzekere mensen, gehandicapte kinderen)... Niet allemaal uiteraard.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:49

anneliesdj schreef:
Daar heb je wel gelijk in maar ik heb het er wel bewust zo neergezet.
Er staat duidelijk in waarom; nml dat het omscholen tot rijpaard en hoop tijd en werk kost en eigenlijk had ik ervaring er ook bij moeten zetten omdat het echt niet voor iedereen weggelegd is.
En na alle tijd en werk die je erin hebt gestoken zal de galop nog niet geweldig zijn.
Als je daar zin en tijd in hebt en het acceptabel vind dat de galop een minder punt is, dan zou je best een draver kunnen nemen.

Maar als je de afweging maakt; in wat er te koop staat op het moment voor welk geld, zou ook kunnen kiezen voor een paard wat de basis al goed kent en waar je meteen leuk mee kunt rijden.
Dus daarom: Nee.

Maar feitelijk beslis jij dan voor de TS terwijl die gewoon algemene informatie vraagt. Misschien vind iemand het juist heel leuk en uitdagend om dat leerproces door te maken.
Persoonlijk zou ik niet snel voor een gemiddelde KWPN-er kiezen omdat is veelal te lomp, simpel en oppervlakkig vind. Ga ik dat daarom iemand anders afraden met zo een duidelijk nee? Ik zou niet weten waarom kan alleen mijn ervaring opschrijven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:51

xSlvna schreef:
Fransje, ik moet wel zeggen dat goed omgeschoolde paarden heel betrouwbaar zijn, juist door hun aparte karakter hebben ze vaak respect voor degene die erop zit, of juist begrip (denk aan beginnende kinderen, onzekere mensen, gehandicapte kinderen)... Niet allemaal uiteraard.

Daarom schrijf ik ook: veel dravers zullen afvallen. Een groot deel is namelijk niet of niet goed omgeschoold zoals ik het ervaar.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:55

anneliesdj schreef:
Sok schreef:

En jij hebt geen dressuurmatige training nodig om zo'n rit uit te kunnen rijden?

Effe serieus, ga alsjeblieft weer onder die steen zitten waaronder je ook vandaan bent gekomen |o

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:57

_O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 07:29

Gaat dit niet heel erg offtopic allemaal :?

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 07:33

Anneliesdj ik heb tot op heden niet op je gereageerd omdat ik vind dat ieder zijn mening mag geven, maar ik moet zeggen dat je nu wel heel vervelend word...
Je blijft maar gillen, blèren en opstandig doen als een klein kind dat zijn zin niet krijgt.
Misschien is het tijd geworden om het topic te verlaten aangezien je de ts niets nieuws of nuttigs kunt vertellen.
:evaw:
Laatst bijgewerkt door melaniepk op 23-11-12 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 07:54

herintreder1 schreef:
In ieder geval gaat er een jarenlang gekoesterde droom uitkomen nu ik de mogelijkheid heb om bij huis te stallen. Een nieuwe box staat te wachten.

Geweldig. Een eigen paard blijft toch voor velen onder ons het mooiste wat er is en zo'n paard aan huis kunnen zetten, is helemaal top. Maarruh... wel met een vriendje, hoop ik. ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 08:31

Moderatoropmerking:
Het zou fijn zijn wanneer er on topic gereageerd kon worden, onderbouwd wordt gediscussieerd en geargumenteerd en dat er niet continu en nog steeds op de man/vrouw wordt gespeeld. Ik heb het topic even de kans gegeven tot enige zelfregulatie, maar dat lijkt er niet in te zitten. Jammer.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 08:59

Geryon schreef:
[

Niet noodzakelijkerwijs. Ik heb mijn mijn oude paardje van onbekende herkomst aardig wat clubconcoursjes gewonnen. Paardje sprong alles.
Maar ik was met concours een kluns. Ik was al blij als ik de volgorde kon herinneren. Deed het ook alleen omdat het paard er lol aan had. Ik hoefde alleen maar te wijzen waar ik naartoe wilde, en het paard deed de rest. Ben nooit bewust bezig geweest met goed plaatsen, sprongen en afstanden meten of wat dan ook. Ook niet in mijn jonge jaren, als ik met springles oudere militarypaarden onder mijn kont had.
Die paarden wisten veel meer dan ik. Was een kwestie van aanwijzen en verder vooral het paard niet storen of lastig vallen. :D (en soms stevig de manen vast houden, zoals met een oud militarypaard waar ik veel mee heb gereden en die aan een kant blind was. Die moest ik van de instructeur gewoon los laten zodat hij zelf kon kijken, en verder zorgen dat ik hem niet lastig viel... ging altijd in een vliegende vaart - was dan ook een enorm paard met enorme galopsprongen)

Waarmee ik maar wil zeggen... een ruiter als ts kan met een ervaren en willig paard een heel eind op weg komen, ongeacht wat het voor een dier is. Dus ook met een draver. Zoals eerder verteld heb ik in mijn jonge jaren een tijd mogen genieten van een oude draver waar ik kilometers mee maakte. Niet omdat ik zo enorm goed was, maar omdat het paard mij veilig overal heen bracht en verstandig en ervaren was.

Ik denk dat het belangrijkste, in ts situatie, een goed omgeschoold en zeer ervaren paard is. Dat naar mijn ervaring dravers daarnaast meestal zeer correct zijn opgevoed, kan zeker na een lange paardloze tijd een heel erg belangrijk pluspunt zijn. En dat kan ik niet vaak genoeg herhalen.... de dravers die ik tot dusver heb gekend zijn stuk voor stuk keurig opgevoede paarden en erg aangenaam in de omgang,.

Ennuh... ongeacht welk paard er komt... zoals ik ook eerder noemde: niet in zijn uppie aan huis zetten, maar lekker met een soortgenoot, veel weidegang en veel ruwvoer. Daar varen alle paarden het best bij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:52

Sok schreef:
anneliesdj schreef:
En jij hebt geen dressuurmatige training nodig om zo'n rit van 150km uit te kunnen rijden?

Ik noem het liever gymnastieken! :D
Maar ja, dat is zeker wel nodig. Al 'dressuur' ik liever via de academische/klassieke dressuur en niet zoals de jury het in de basissport dressuur (B tm Z2 als ik het me goed herinner) graag wil zien. Heb menig dressuurwedstrijd gezien en ook gereden, maar het ruk en pluk werk wat het overgrote meerendeel daar doet vind ik niks met dressuur te maken hebben, vandaar ook mijn uitspraak. Mijn paard is soepel en losjes, loopt recht, buigt lekker, is vlot aan mn been en boterzacht in z'n mond. Zou nog geen winstpunt krijgen in de B, maar da's ook niet nodig! :D voor de endurance hoeft het ook geen dressuurpaard te zijn.

Ruk en trekwerk hoort ook niet bij dressuur en is ook niet wat een jury wil zien ;)
Maar de basis van alle takken van paardensport is gewoon dressuur, maakt niet uit hoe je het noemt, en dat betekend ook niet dat je meteen een dressuurpaard hebt.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:55

De basis kan ieder paard. Ook shetlanders, trekpaarden en dravers. Pas bij hogere dressuur ga je problemen tegenkomen met een niet-dressuurpaard

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:00

Maar die basis kan niet iedere ruiter. En bij een paard die zijn lichaamsbouw mee heeft of de opleiding heeft gekregen die hoort zal een onkundige ruiter pas veel later tegen problemen aan lopen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:02

Onzin. Ik ben totaal geen kundige ruiter en toen ik mijn draver kocht kon ik net stap draf en galop.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:04

mang schreef:
Onzin. Ik ben totaal geen kundige ruiter en toen ik mijn draver kocht kon ik net stap draf en galop.

Maar je vergeet dat Preza wel doorgereden was toen jullie haar kochten ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:09

En je rijd haar pas 2 jaar.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:10

Ja voor het omscholen heb je wel een kundige ruiter nodig. Maar het gaat hier over het rijden van een draver. Er staan maar zat omgeschoolde dravers te koop.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:11

anneliesdj schreef:
En je rijd haar pas 2 jaar.

Wat is je punt nu?