Thunar schreef:Er wordt beweerd dat je bij sport, en bij paardensport zal dat waarschijnlijk niet anders zijn, thuis voor je beeldscherm, veel meer ziet dan irl op dat ene plekje aan de kant van het veld of de baan. Vind jij dat ook?
Nee dat is niet mijn ervaring. Het ligt ook wel een beetje aan de baan. Op Victoria Park (Wolvega) kun je zowel boven vanuit het restaurant als beneden langs de baan als binnen in het gebouw de koersen zien. En binnen hangen ook overal schermen waar je de koersen kunt volgen, evenals bij de baan thv de finish, waar een enorm scherm staat. Buiten kun je het commentaar beter horen dan binnen. Als je buiten wil kijken kun je kiezen uit wat hoger (op de trap tussen het gebouw en het stuk langs de lange zijde van de baan) of aan het hek, op de trap heb je beter overzicht maar langs het hek zie en hoor je de paarden vlak voor je langs draven. Voor de overzijde moet je wat beter kijken, of je kijkt op het scherm. Langs de baan heb je meer zon en meestal ook meer wind, waardoor het 's winters prettiger is om op de trap te kijken.
Op grasbanen zoals Emmeloord en Joure zie je ongeveer de helft van de baan (lange zijde bij de tribune en ongeveer de helft van beide bochten) erg goed, en de overzijde wat minder. Op Joure heb je ook dat de vip-tent wat in de weg staat want die staat in het midden. Bij dat soort banen kun je wel live de starts minder goed zien dan in de uitzending. En op Emmeloord heb je dat er wat struiken in de weg staan waardoor je vanaf de tribune de manegebocht niet goed kunt zien, wij lopen daar altijd even naar het hek wanneer de koers start.
Op Joure zit je heel dicht op de baan, is een intiemere sfeer dan Emmeloord.
Duindigt ben ik al heel lang niet geweest, maar daar zit je wat verder van de baan af. De sintelbaan ligt daar binnen de grasbaan, en aangezien de meeste koersen toch op de binnenste baan zijn is de afstand wat groter.
Een keertje naar de koers gaan doet zo veel voor de sfeer. Je krijgt veel meer mee. Vooral de amateurkoersen vind ik veel leuker om ter plekke te zien en vooral horen. En bij voorbeeld pas nog met het criterium der vierjarigen, waarin hengsten en merries in één koers stonden en dus de beste hengst en de beste merrie elkaar tegenkwamen. De favoriete hengst was ook de favoriet van de koers, en als er dan achter je ineens een geschreeuw opgaat omdat de merrie won en haar eigenaren heel blij waren zorgt voor een sfeer die je thuis niet mee krijgt

Daarnaast krijg je natuurlijk een beter beeld van de paarden als je ze ze zelf kunt zien lopen en niet afhankelijk bent van de beelden zie ze voor je beschikbaar hebben. Als je wil inzetten op een paard kan dat een voordeel zijn. Je ziet gewoon veel meer.
Ik hoop dat de meeting morgen door kan gaan. Zowel vannacht als morgen wordt veel regen voorspeld. Nou heeft Emmeloord vorig jaar laten zien dat ze een verloren koersdag goed kunnen inhalen. Maar het zou gewoon erg leuk zijn als we morgen een mooie meeting krijgen.
Dank Janouk voor het filmpje vanuit de startauto. Waren prachtige koersen zondag.