[HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mona81

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:27

Mijn ruin heeft ook veel moeite gehad met het bit. Tong over het bit, veel kauwen, mond open. Inmiddels ben ik overgestapt op bitloos rijden en dat gaat helemaal top +:)+
Het is waar, een bitloos hoofdstel is zo vriendelijk als de hand van de ruiter, maar algemeen genomen is bitloos altijd beter dan een brok ijzer in de mond. Maar goed, dat ben ik :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:42

Daar ben ik het niet mee eens :P Maar bitloos kan zeker een hoop helpen bij bepaalde combinaties. Ik heb mijn merrie ook een tijd bitloos gereden omdat ze helemaal over de zeik ging als het normale tuig op ging. Toen overgestapt naar bitloos en zadelloos. Inmiddels toe aan meer, mijn hulpen verkleinen en specifieker kunnen vragen. Ik rij weer met zadel omdat ik ook in draf wil werken maar zonder zadel balans verlies heb als ze hard gaat en dus niet even door kan pakken. En ik werk weer met bit omdat ik tegen de tekortkomening van bitloos aan liep als ik echt wat van haar wou vragen.

Dat is natuurlijk per paard, per ruiter en per doel verschillend en daarom vind ik niet dat je kan gaan generaliseren. Ja, bitloos kan een hoop helpen, maar een goed bit en regelmatige controle is minstens zo belangrijk.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:50

Mona: Ik ben het daar ook niet helemaal mee eens. Mijn paard is heel licht in de mond dus ik hoef weinig met het bit te doen. Bitloos heb ik geprobeerd maar daar gaat ze in hangen, niet fijn voor haar dus.
Voor sommige combinaties zal het zeker werken maar niet voor iedereen.
Ook bitloos kan een hoop schade doen met een harde ruiterhand trouwens :Y)

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:17

Tja, de eeuwige discussie inderdaad...ik vind bitten nou eenmaal een beetje achterhaalt. Het is voor de ruiter beter een bit te gebruiken omdat wij iets willen van het paard. Maar goed, ik zal erover ophouden, maar kon het niet laten :+

In elk geval wilde ik eigenlijk alleen maar zeggen, dat het misschien een idee is om te kijken of het verschil maakt als je'm bitloos aan het werk zet. Tandarts en een bit proberen kan ook schelen. Soms moet je toch even kijken wat het beste bij jullie past.

Royalremy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:27

RianneH schreef:
Sommige dravers hebben niet voldoend ruimte in hun mond voor de gemiddelde bitten. Mo neemt zijn dunne dubbelgebroken watertrens lang niet zo fijn aan als de myler die we nu gebruiken.

Hoi Rianne,

bedankt voor je tip! Ik heb even foto's gezocht van het bit dat je aanraad, maar krijg zoveel verschillende foto's. Heb je misschien een voorbeeldfoto voor me welke jij zelf gebruikt? dat zijn vrij dunnen bitten he? als ik dat zo zie..kan me voorstellen dat dat fijner in de mond aanvoelt voor een paard. Ik heb nu watertrens enkel gebroken.
Ik sta er zeker voor open hoor voor tips, want ik wil natuurlijk alleen maar het beste voor ons paardje.
Verder heeft hij een niet al te goed gebit, dus laat de tandarts er binnenkort ook eens naar kijken. /3

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:32

Ik heb de myler level 1 (Zie divoza) watertrens. Kan van de week wel een foto in de mond maken. Het fijne is dat de bitten niet dubbel kunnen vouwen zoals de 'gewone' bitten en dus vrij dun zijn. Nu hoor je dat dunne bitten ook niet altijd goed zijn, want dan kunnen ze te scherp zijn, maar mijn beide paarden hebben gewoon niet genoeg ruimte in hun mond voor een dik bit. Dit ligt mooi stil en ze geven er fijn op na. Let wel op, dit bitten vallen wel groot.

Royalremy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:19

ok bedankt Rianne! ik zal er eens naar uitkijken. heb wel het idee dat het bit dat Remy nu heeft ook een beetje aan de dikke kant is voor zijn mond.
Dan kijk ik wel even bij een ruitersportwinkel om goed te kunnen vergelijken. +:)+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:50

Mona81 schreef:
Tja, de eeuwige discussie inderdaad...ik vind bitten nou eenmaal een beetje achterhaalt. Het is voor de ruiter beter een bit te gebruiken omdat wij iets willen van het paard. Maar goed, ik zal erover ophouden, maar kon het niet laten :+

In elk geval wilde ik eigenlijk alleen maar zeggen, dat het misschien een idee is om te kijken of het verschil maakt als je'm bitloos aan het werk zet. Tandarts en een bit proberen kan ook schelen. Soms moet je toch even kijken wat het beste bij jullie past.

Het kan ook voor het paard beter zijn met bit te rijden omdat de ruiter het paard iets wil aanleren waardoor het paard zijn lichaam beter gaat gebruiken :Y)
Tenminste ik merk dat ik mijn paard bitloos niet nagevelijk en met een juiste aanleuning kan laten lopen. Ze gaat hangen in het bitlose hoofdstel of doet juist haar hoofd hoog en drukt haar rug weg. Met bit heb ik over het algemeen weinig druk maar loopt ze wel fijn.

Ik gebruik een enkel gebroken watertrens voor het dressuurwerk en een Reinsman rocking s snaffle voor buiten. Heb trouwens ook een Myler geprobeerd maar daar loopt de mijne niet fijner op dan met de watertrens. Paardenmondjes verschillen dus welk bit het fijnste is verschild ook :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:54

Zag trouwens weer mooie foto's voor bij komen!

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 05:53

Kyara vindt de koeien altijd erg interessant! :)
Afbeelding
Afbeelding

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 06:00

8-)

Afbeelding

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:15

Actiefoto *\o/*

Royalremy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:06

Gaaf!! :-)

PaulineLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:49

iemand toevalig nog op zoek naar een Endurance hoofdstel?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:52

Stoere foto Wendy! Jammer dat het latje niet blijft liggen!

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:25

PaulineLala schreef:
iemand toevalig nog op zoek naar een Endurance hoofdstel?

Ik wel eigenlijk!
Heb je misschien een foto? :)

PaulineLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:04

Eu nu geen tijd vanavond wel! Hij is donkergroen zonder bit en teugels .
Hij gaat voor weinig weg

Evytje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 23:05

Mja het is zover met toch wel veel verdriet is Siem vandaag verkocht aan dat meisje.
Ik weet heel zeker dat hij daar alles krijgt wa hij nodig heeft ma doet toch wel pijn

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 23:07

Evytje86 schreef:
Mja het is zover met toch wel veel verdriet is Siem vandaag verkocht aan dat meisje.
Ik weet heel zeker dat hij daar alles krijgt wa hij nodig heeft ma doet toch wel pijn

:(:)

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:17

Evytje86 schreef:

heel begrijpelijk hoor dat dubbele gevoel. -O-

mooie foto Wendy, heb ook al in je topic gereageerd.

Ik ga zo na een paar weken eindelijk weer eens op Yessie rijden, lekker het duin in. Te druk, te moe, het kwam er niet van en in de tussentijd hebben andere lekker van haar genoten.

Pony Olivia is ondertussen verkocht, beetje jammer, maar ze bleef te klein voor de zoon van de eigenaar en ook voor mij niet echt een handig maatje voor de kar.
Gisteren zijn we de trotse eigenaren geworden van een 6 maanden oud veulen met de naam Enzo. Dit zal een beter rijpaard worden, maar dan voor pleegdochter lief en mezelf tzt. Ook hij zal voor de kar moeten, want dat is nu eenmaal een hobby van me 8-)

Afbeelding
Afbeelding
hij mag nog een beetje groeien :D
Afbeelding
Geen draver, maar een mengelmoesje van alles wat: moeder rijpaard x Fjord, vader onbekend, maar vermoedelijk een wat hoger in het bloed staand rijpaard. We gaan het wel zien.
Het hengstje gaat zijn manlijkheid verliezen in een opfokstal in Egmond waar hij zal blijven tot zijn 3e jaar.

Maar nu ga ik lekker genieten van de lieve allround dravermerrie! Mooi weekend allemaal.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:50

Leuk zo'n klein ding op stal, bijna jammer dat ie nog naar de opfok gaat :D

Vanou heeft vandaag haar eerste wedstrijdje gelopen, met de verzorgster op de manege waar zij ook nog rijdt. Wran2 Pleasure maar wel onderling, niet officieel. En wat deed ze het goed! Ze was ondanks de enge trailerrit en de vreemde omgeving ontzettend braaf en heeft heel netjes haar rondjes gelopen, ik ben helemaal trots <3

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:58

Klien komt hij bij de Cobra te staan? Leuk paardje met zo een aparte bles.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:21

Afbeelding
Afbeelding
en Kyara met haar vriendinnetje en vriendje :P
Afbeelding

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:45

Schattig :) Groepsgymnastiek!

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 05:51

Ze lette echt goed op ze.
Als Kimmie en Robin het niet bijhielden ging ze ff in stap over :')