wel of niet een draver

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:26

ik heb echt een super leuke draver merrie, nooit op de baan gelopen. Dravers zijn super leuk maar hebben over het algemeen wel veel karakter :D
Denk dat de naam ervoor zorgt dat weinig mensen dravers willen (vandaar de relatief lage prijzen), omdat er dan vanuit wordt gegaan dat ze alleen goed zijn in draven ensow... Maarjah dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, de dravertjes die ik ken zijn ook gek op springen en lekker crossen :o

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:54

xSlvna schreef:
Ja en aan een andere goedkope pony heb je zeker wel wat... Een draver is ook niks voor sporters oke, maar recreatievelingen mogen best een draver onder hun kont nemen, hebben ze ook nog wat leuks te doen.

en daar ben ik het toch echt niet mee eens. Ze kunnen best meer dan alleen recreatief rijden.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:03

specialmoon schreef:
Dravers zijn super leuk maar hebben over het algemeen wel veel karakter :D

Ik denk dat dit aan het type Draver/paard ligt dat je hebt...
Zo is mijn Draver een heel rustig type die zich nergens druk om maakt, hij is ook absoluut niet heet en je kunt hem gerust 3 maanden laten staan en opstappen zonder dat je aan hem zult merken dat hij zolang niets heeft gedaan...

Zo ook met het Dravertje wat ik aan het inrijden ben... laatst 2 weken niets kunnen doen, daarna opgestapt en geen centje pijn +:)+

Ik denk dus dat dit niets met de Draver-ras te maken heeft maar meer met het karakter van het paard.

Ow en nog even een foto van mijn oudje in galop op buitenrit *\%/*
Dat gaat netjes en gecontroleerd met een prima sprong.
Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:41

herintreder1 schreef:
TS gaat 1 december as dravers bekijken. Ik deel daarna mijn ervaringen op bokt.nl. Ook wanneer mijn keus anders uitpakt.

Ben benieuwd wat t uiteindelijk wordt :j

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:51

xSlvna schreef:
Ja en aan een andere goedkope pony heb je zeker wel wat... Een draver is ook niks voor sporters oke, maar recreatievelingen mogen best een draver onder hun kont nemen, hebben ze ook nog wat leuks te doen.

Dravers kunnen wel degelijk hoog in de sport meelopen! Er is meeeer dan alleen dressuur of springen!!!!!! Ik hoop in de toekomst meer dravers in de endurance te zien, maar schijnbaar moeten er een hoop dravereigenaren nog ontdekken hoe geschikt ze daar voor zijn! Beetje jammer, want dat zou het imago van de draver wel heel goed doen!

melaniepk

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:05

Endurance moet je ook liggen natuurlijk ;)
Mij lijkt het helemaal niets en ja ik ken mensen die endurance rijden en ik heb wel eens hartslagen genoteerd op wedstrijden etc...
Super leuke sfeer, maar het zelf rijden ? nee niet mijn ding...
Al weet ik zeker dat mijn Dravertje er wel geschikt voor zou zijn. :)

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:16

Word er een beetje kriegel van dat er zoveel zijn die alleen maar focussen op de dressuur of springen terwijl er zoveel meer is waar dravers veel beter uit de verf komen! En als ze eens wat positiever in het daglicht komen, is dat alleen maar gunstiger voor het ras! Dus snap best dat niet iedereen endurance wilt rijden, maar een keer proberen en de meesten zijn verkocht incl paard!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:17

mang schreef:
Anneliesdj heeft vooral een grote fout gemaakt met haar eerste bericht, hierdoor heeft ze nu iedereen in haar nek. Ze zegt hier zonder enige info over wat TS wil met haar paard dat ze geen draver moet kopen omdat ze eigenwijs zijn en een slechte galop hebben. Ze kan dan nu wel roepen dat ze ook zegt dat het leuke recreatiepaarden kunnen zijn, maar dan had ze beter moeten nadenken over haar eerste berichtje.

anneliesdj schreef:
Ik heb er maar één woord voor: Nee.
Kost je een hele hoop tijd en werk om die om te scholen tot rijpaard en meer dan matig wordt de galop nooit.
Vandaar ook de lage prijzen, bovendien kunnen ze knap eigenwijs zijn.

Daar heb je wel gelijk in maar ik heb het er wel bewust zo neergezet.
Er staat duidelijk in waarom; nml dat het omscholen tot rijpaard en hoop tijd en werk kost en eigenlijk had ik ervaring er ook bij moeten zetten omdat het echt niet voor iedereen weggelegd is.
En na alle tijd en werk die je erin hebt gestoken zal de galop nog niet geweldig zijn.
Als je daar zin en tijd in hebt en het acceptabel vind dat de galop een minder punt is, dan zou je best een draver kunnen nemen.

Maar als je de afweging maakt; in wat er te koop staat op het moment voor welk geld, zou ook kunnen kiezen voor een paard wat de basis al goed kent en waar je meteen leuk mee kunt rijden.
Dus daarom: Nee.

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 22:35

Ben benieuwd op wat voor paard je gaat vallen (niet letterlijk )
Wat wil je met het paard gaan doen?

Na jaren niet gereden te hebben het rijden weer oppakken. ik wil beginnen met lessen om weer op gang te komen en vooral ook naar buiten. Mijn oudste dochter wil leren rijden en daarvoor word het paard ook ingezet.
En ja ben zelf ook benieuwd wat het gaat worden. In ieder geval gaat er een jarenlang gekoesterde droom uitkomen nu ik de mogelijkheid heb om bij huis te stallen. Een nieuwe box staat te wachten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:38

rox_en_wilvy schreef:
xSlvna schreef:

Dravers kunnen wel degelijk hoog in de sport meelopen! Er is meeeer dan alleen dressuur of springen!!!!!! Ik hoop in de toekomst meer dravers in de endurance te zien, maar schijnbaar moeten er een hoop dravereigenaren nog ontdekken hoe geschikt ze daar voor zijn! Beetje jammer, want dat zou het imago van de draver wel heel goed doen!

Ik zei in een andere post al dat je bij bijvoorbeeld cross en encurance wel ergens kan komen.

En WendyBZ, klopt, maar dat zijn er niet veel... komt wss ook doordat ze gewoon niet gekocht worden door sportruiters.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:52

Ik word altijd een beetje kriegel van de termen "sportpaarden" en "sportruiters". Want wanneer ben je nu sportpaard-of ruiter? M.i. vanaf Z niveau en hoger :-)

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:56

Marrit13 schreef:
Ik word altijd een beetje kriegel van de termen "sportpaarden" en "sportruiters". Want wanneer ben je nu sportpaard-of ruiter? M.i. vanaf Z niveau en hoger :-)

Tja als ik volgend jaar klasse 3 ga starten ( 80 tot 120km's ) vind ik dat ik een sportpaard heb :D

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:58

Marrit13 schreef:

Dat is toch een ruiter die sport? hardlopen, voetbal, schaken?
Mijn paard sport ook, ik ben de kwarkpudding die meelift

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:59

:D

Op Bokt wordt al snel gepraat over "mijn sportpaard" klik je verder op het profiel: B+5 of zo :') Wat niet wil zeggen dat er niet genoeg voor gedaan wordt overigens, kan soms ook al een ware uitdaging zijn :-p

Mltex wil ook wat zeggen? :')

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:00

Oh de " :D " was voor Wilvy

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:00

mltex schreef:
Marrit13 schreef:

Dat is toch een ruiter die sport? hardlopen, voetbal, schaken?
Mijn paard sport ook, ik ben de kwarkpudding die meelift

_O-

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:01

Marrit, iemand die goed genoeg is om een paard goed te trainen en hem alles goed kan aanleren is een sportruiter. Ik ben maar een recreatie ruiter, ik kan best een parcour op 1.30 met een kwpner rond rijden, en een M proefje rijden en daar winstpunten voor halen maar dat is dan ook alleen omdat paardlief alles al kan.
Ruiters in het Z bijvoorbeeld ook, sportruiters die hun paarden zo hoog opleiden, ik zie hun geen draver kopen, al zijn die sws al te klein.

Rox, zeker een sportpaard :)

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:04

Ben ik het wel ongeveer met je eens ja :-) Ik zal ook zeker niet beweren dat zulke mensen een Draver moeten kopen, dat is niet realistisch nee. Je koopt ook geen Fries als je graag wilt springen (hoewel het springvermogen van een Fries vaak onderschat wordt :D )

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:07

Ja maar gezond is t niet voor een friesje... maar ik snap wat je zeggen wilt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:08

xSlvna schreef:
Marrit, iemand die goed genoeg is om een paard goed te trainen en hem alles goed kan aanleren is een sportruiter. Ik ben maar een recreatie ruiter, ik kan best een parcour op 1.30 met een kwpner rond rijden, en een M proefje rijden en daar winstpunten voor halen maar dat is dan ook alleen omdat paardlief alles al kan.
Ruiters in het Z bijvoorbeeld ook, sportruiters die hun paarden zo hoog opleiden, ik zie hun geen draver kopen, al zijn die sws al te klein.

Rox, zeker een sportpaard :)

Dat is knap, want om een parcours van 1.30m goed uit te rijden heb je niet alleen een goed paard nodig maar ook een goed oog voor de sprong/afstand.

Marrit13 schreef:
Ben ik het wel ongeveer met je eens ja :-) Ik zal ook zeker niet beweren dat zulke mensen een Draver moeten kopen, dat is niet realistisch nee. Je koopt ook geen Fries als je graag wilt springen (hoewel het springvermogen van een Fries vaak onderschat wordt :D )

Gaat niet alleen om het springvermogen. Friezen springen vaak ook met een weggedrukte rug, geen goede techniek etc. en hun galop is niet de galop die je wilt in een parcours.

Maargoed :')

Dat is hetzelfde met een draver in de dressuur. Kan alles wel maar net niet dat beetje wat je als sportruiter wilt hebben, althans, dat maakt het heel wat moeilijker.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:14

Tuurlijk, een Fries zal niet een gezonde techniek hebben nee. Maar je snapt wat ik bedoel :')

Anyway; koop een paard wat mee kan komen met jouw ambities. En een Draver is erg veelzijdig en kan (met wat geduld en oefening) prima meekomen in de basissport.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:15

Ben ik helemaal met je eens!

Met als toevoeging: (met wat geduld, oefening en een handige geschikte ruiter).

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:19

Ja laatste is ook wel handig he? :')

(Leuk om te lezen dat jij je springambities hebt aangepast, omdat jouw paard het niet meer kan, mooi!)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:22

Marrit13 schreef:
Ja laatste is ook wel handig he? :')

(Leuk om te lezen dat jij je springambities hebt aangepast, omdat jouw paard het niet meer kan, mooi!)

Best wel ja, anders krijg je reacties dat dravers het maar niet kunnen, terwijl de ruiter er gewoon zelf niets van bakt. Wel mooi, om een draver om te kunnen scholen moet je écht kunnen rijden en niet hobbelen.

Oh en mijn springambities aanpassen, had ik véél eerder moeten doen! Klinkt erg penny, maar dan had ik hem geen jaar hoeven missen :o
Zit er alleen nog steeds goed in en ben dan ook erg vaak jaloers als ik mensen zoals schoentje, dat niveau, zie springen :+

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:30

*vind ik leuk*