vroeg inrijden echt zoveel slijtage???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

powerzoe

Re: vroeg inrijden echt zoveel slijtage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:26

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:04

ieder paard verschilt, kwpn of volbloed, het ligt ook aan het type paard in de zin van, karakter en bouw.

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:23

ik denk dat het echt geen kwaad kan.
ik rij op een trainingstal. Lopen inderdaad een paar jonge paarden rond. Zijn dan 1 á 2 jaar en worden rustig met bitje mak gemaakt en staan 1 á 2x per week voor de kar. Helemaal niet lang en op een rustig tempo. Het gaat echt niet altijd zo hard zoals op de tv. Gaat prima en de beestjes vinden het leuk. Ze werken graag voor je. Naarmate ze ouder worden wordt het steeds meer. Bouwen dus geleidelijk op.
Ik zie het kwaad er niet in. Rijpaarden worden ingereden met vierjarige. maar die krijgen meteen dubbellonge en worden dan 4x in de week gereden netjes in de aanleuning. tuurlijk er zijn uitzonderingen. maar dit verhaal hoor je vaak. wat is dan erger?

over de slijtage, je kunt dan een welles nietes verhaaltje gaan doen. En tuurlijk er zijn paarden die slijtage hebben. maar die heb je in de dressuursport ook. Ik denk persoonlijk dat dravers die worden verkocht als rijpaard, die mensen heel weinig van de draverij weten. Als je dan een uitzondering hebt die toevallig slijtage hebt. Is het heel makkelijk om de schuld te geven aan de drafsport.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:31

classic_life schreef:
@lotteke ik raad je toch echt even aan om wat pagina's hiervoor te gaan lezen voordat je met al deze uitspraken komt!

had ik al gedaan ;)

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:23

Ik heb een vraag over wat al een paar keer is aangehaald, namelijk 'de gemiddelde leeftijd van een KWPN'er'. Zoals gangster het zegt wordt een KWPN'er gemiddeld zeven jaar oud:

Citaat:
Wij hebben ook de curcus gevolgt betreft van het kwpn paard en die word idd gemiddelt maar 7 jaar.

Timilon zegt dat de gemiddelde leeftijd van een KWPN'er 7 jaar is, wat nogal wat anders is:

Citaat:
hier wil ik even op inhaken: er is een aantal jaar geleden een onderzoek gedaan naar de gemiddede leeftijd van het KWPN SPORTPAARD.
conclusie:de gemiddelde leeftijd was 7jr.

Ofwel een paard gaat gemiddeld op zevenjarige leeftijd dood, ofwel het gemiddelde van de populatie is zeven jaar. Wie weet wat het is? Ik vind het hoe dan ook niet oud klinken, daar niet van, maar een stuk minder schokkend -- als 7 de gemiddelde leeftijd van de populatie is ligt de gemiddelde sterfdatum veel hoger omdat alle jonge paarden ook meegeteld worden. Het tweede lijkt me dus logischer.

Zijn zulke gegevens ook bekend voor dravers en renpaarden?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:46

Gegevens van dravers en volbloeden zijn heel subjectief. Als een paard stopt met koersen wordt het opgegeven als verkocht zonder ppaieren of gestorven. Maar veel van die paarden lopen daarna nog gewoon in de dressuursport/endurance/springen en als recreatiepaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:48

Citaat:
hier wil ik even op inhaken: er is een aantal jaar geleden een onderzoek gedaan naar de gemiddede leeftijd van het KWPN SPORTPAARD.
conclusie:de gemiddelde leeftijd was 7jr.

Dit komt omdat er zoveel paarden naar de slacht gaan op jonge leeftijd in NL.
Ik heb dit ooit ook geleerd op school :)

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:06

@WendyBZ, dat is natuurlijk wel logisch ja. }:0 Had ik ook zelf kunnen bedenken...
@VivaLaVida, dus jij hebt ook geleerd dat het de gemiddelde leeftijd van de populatie is, dus niet de gemiddelde leeftijd waarop een KWPN'er sterft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:07

De gemiddelde leeftijd van hoe oud een paard wordt in NL.

Mensen hebben géén idee hoeveel paarden er naar de slacht gaan. Heeel veel.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:26

Ik vind het toch verwarrend, iedere website zegt weer iets anders, maar over het algemeen lijkt het erop dat een KWPN'er gemiddeld niet ouder dan 7 jaar wordt. Als hier dus (jonge, nog niet eens ingereden) slachtdieren bij zijn inbegrepen zegt dat niets over slijtage, wel wat over slechte kwaliteit van de fokproducten en verzadiging van de markt. Ik denk dat dit getal dus niet zo relevant is voor de discussie. Toch even wat linkjes...

- Bokt: gemiddelde leeftijd is 8 jaar
- Overdieren.nl: "De gemiddelde leeftijd van de paarden die geëuthanaseerd werden was vijftien jaar"
- Nvvr.info: "De gemiddelde leeftijd waarop paarden tegenwoordig overlijden ligt volgens dierenarts Erik Laarakkers op zeven jaar."
- paarden-revalidatie.nl: "Wat is dan de reden dat de leeftijd van het Nederlandse sportpaard gemiddeld slechts 7 jaar oud is?"
- Gelderlandhorse.nl: "Het moderne Nederlandse paard staat niet meer bekend om zijn goede karakter en de gemiddelde leeftijd van zeven jaar die de paarden in Nederland nu bereiken is nog nooit zo onvoorstelbaar laag geweest."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:50

Kijk hoeveel haflingerhengsjes er naar de slacht gaan. wat dat betreft ben ik blij dat we moesten stoppen met fokken.

IK DENK persoonlijk.... dat er teveel mensen zijn die dom kruisen. Verkeerde bloedlijnen met elkaar, zonder verstand en controle van de dieren zomaar van alles kruisen en zo verkeerde beenstanden/aandoeningen er in fokken. Ik denk dat dat een grotere invloed heeft op de gem leeftijd van paarden in NL dan de sport :) Paarden zijn gemaakt om veel te bewegen.
TE vroeg beleren zou slecht zijn voor de rug (dat ontken ik niet) maar IK DENK dat er meer paarden door bijv h.k.o en ocd enz worden geslacht dan door rug aandoeningen......

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:24

Nl heeft ook het probleem met ruimte tekort denk ik, te veel mensen denken te makkelijk over een paardje kopen maar voor ze het weten kunnen ze ze niet kwijt of andere problemen waardoor ze ze verkopen aan oa. handelaren. Kant en klare cash voor de handelaar is toch wel de slacht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:53

Een handelaar zal een gezond leuk paard niet zomaar naar de slacht doen. daar is de kiloprijs te laag voor.
Op de stallen waar ik heb gewerkt ging dr ook weleens wat richting slacht, maar dan vanwege lichamelijke problemen, onverkoopbare paarden en bij uitzondering paarden die echt niet te corrigeren waren....

Jockey1356

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:48

Jonge paarden inrijden is een moeilijk onderwerp. Het hangt erg van het type paard, het ras en de bouw van een paard af. En wat veel over het hoofd gezien wordt, de mentale gesteldheid van een paard. Het is net als met kinderen. De ene is net iets sneller volgroeid (volwassen) dan de andere. In het algemeen kun je volgens mij wel stellen dat warmbloedpaarden (KWPN en zo...) later rijp zijn. Een Engels-volbloed en een Arabisch-volbloed zijn over het algemeen vroeger rijp. Dat neemt niet weg dat je het per paard moet blijven bekijken. De training van renpaarden en harddravers begint meestal al rond de tijd dat ze 18-20 maanden oud zijn. Maar een goede trainer (en laten we de eigenaar niet vergeten) houdt goed in de gaten of het betreffende paard de training lichamelijk én geestelijk wel aankan. Er zijn paarden die al vanaf hun 2e jaar lopen en meer dan 50 koersen in de benen hebben en dan nog 25 jaar of ouder worden in een goede gezondheid. Kijk bijvoorbeeld naar een paard als;
Afbeelding JOHN HENRY (USA) 1975-2007, bruine ruin.
http://www.pedigreequery.com/john+henry. Liep in rennen van zijn 2e tot en met zijn 9e jaar. 83 Starts, 39 overwinningen, 15 2e plaatsen, 9 3e plaatsen en een Winsom van $6,591,860.

Maar er zijn ook paarden die het pas op latere leeftijd goed doen. Die als 2-jarige nog niet de kracht of mentale sterkte hadden om al te presteren, zoals;
Afbeelding MINESHAFT (USA) 1999, donkerbruine hengst.
http://www.bloodhorse.com/stallion-regi ... eshaft.pdf. Startte (pas) als 3-jarige in Europa en won van 9 starts slechts 1 keer in een maidenren. Als 4-jarige kwam voor hem echter de grote doorbraak in Amerika. 9 starts, 7 overwinningen en 2 2e plaatsen. Allemaal in Stakeskoersen. Hij heeft een winsom van $2,283,402. Toch niet gek voor een (laat-)bloeier.

Paarden die behoorlijk aan de maat zijn (+1.70m) hebben vaak nog langer de tijd nodig om te kunnen presteren, zonder dan direct het gevaar te lopen blessures op te lopen. Het probleem met jonge paarden is vaak ook wel, dat ze zelf maar al te graag voor jou willen presteren. Het is dan aan de eigenaar en de trainer om zo'n jong paard tegen zichzelf in bescherming te nemen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:58

super uitleg!