[HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:36

Wat een leuk idee! En ze ziet er inderdaad goed uit.

Hoe gaat het met de rest van de dravers hier? Mijn merrie had zondag een super goede dag onder het zadel, zo fijn gereden :) De ruin deed het ook fijn onder het zadel met een vriendin en daarna hem nog even uitgestapt buiten. Meneer vind het geweldig buiten, lekker om zich heen koekeloeren. Vogelren van de buren blijft wel wat spannend en maakte het voor mij wat spannend omdat er ook nog motoren langs kwamen := Maar daar trok meneer zich niets van aan gelukkig :)
Zo komt het idee van ooit eens endurance rijden toch wel heel dichtbij :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:48

oooh wat fijn zeg :D!
Misschien wel, hopen dat het lukt!

Ja, heb vandaag heerlijk met m gereden. Bak kabouters zijn weg, en hij gaat echt lekker sjouwen.
Misschien toch in de zomer beginnen met onderlinge wedstrijden ..?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:51

Koek en ik hebben op 1 april meegedaan aan een TREC in Heiloo. Ging eigenlijk best goed. Her en der punten laten liggen en sommige dingen wilde mevrouw echt niet doen.
Kwam Wendy daar ook nog tegen :D

"laaghangenden takken"
Afbeelding
Foto gemaakt door Wendy, Koek kan heel goed "tijgeren"

Bergopwaarts tijdens de POR in de duinen
Afbeelding

Leuk trouwens trouwfoto's met paard erbij. Hebben stalgenoten van mij ook gedaan. Mijn stalhoudster was zo gek dat ze de paarden heeft laten wennen aan witte trouwjurken door in haar oude trouwjurk te gaan voeren enzo :D Lukte want tijdens de shoot was het paard erg braaf.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:53

Heb je onderlinge wedstrijden bij jou op stal of in de buurt? Fijn he, als ze beginnen te sjouwen. Ons monster lijkt dan ook te groeien, alsof hij zichzelf heel stoer vindt :)
Mijn merrie zal nooit wedstrijden kunnen lopen, en is inmiddels bijna 18. Maar nu Mo blijft, moet ik maar eens gaan kijken hoeverre het mogelijk is om wedstrijdjes of kenniswedstrijden te gaan rijden. Lijkt me ontzettend leuk in elk geval :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:59

Jaa, bij ons op de vereniging of in de buurt wordt wel eens wat georganiseerd.
Gave foto's zeg!

Voor de ervaring is het zeker leuk Rianne, heb t met mijn pony ook gedaan!

Over pony gesproken, ze is dan geen draver maar ze heeft wel wat goeds gedaan vandaag.
Was aan het rijden, en ik zag in de verte 2 paarden aankomen. Gebeurt wel vaker, want woon in een paarden gebied. Maar die 2 paarden wouden niet verder. Richard (vriend) kwam er al aan en had geholpen, hielp niet. Dus ik dacht, ik ga erheen met pony en toen liepen ze wel :').
Ene paard lag bijna in prikkeldraad en wou echt niet.
Ben dan echt zo blij met koelbloedige oma :D

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:24

Wat vinden jullie van de combinatie grote draver/grote ruiter? Heb geen idee hoe sterk ze zijn..

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:28

Meld me ook weer eens :o

Wat leuk dat je met je paard op de foto gaat bij je bruiloft! lijkt me onwijs mooi! En ze ziet er goed uit!

Gave foto;s allemaal! Wordt er gewoon jaloers van :D

Zondag dan toch voor het eerst ohz naar het bos.. Hopen dat vriendin met haar pony mee wilt. Vorige week alleen gaan wandelen. Ging érg goed, geen tractor tegen gekomen, alleen de vlag was een beetje eng := Laatst ging het met een tractor wel aardig goed.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 18:36

JastieHorse schreef:
Wat vinden jullie van de combinatie grote draver/grote ruiter? Heb geen idee hoe sterk ze zijn..

Dat hangt er vanaf wat je met groot bedoelt ;) .
Ieder paard heeft zijn grenzen uiteraard en mijn ervaring is dat dravers (de koerspaarden dan, ik kom geen dravers tegen die niet op de baan lopen of hebben gelopen) niet persé een sterke rug hebben.. Dit zal voor niet-koerspaarden die vanaf het begin af dressuurmatig worden getraind wellicht anders zijn en de ruggen vallen ook prima te trainen, maar ik zou er niet direct een heel zware ruiter op zetten.

Evytje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:47

Zoals jullie weten krijg ik nu lessen bij de LRV van Balen ik ga daar stappend met Siem naar toe.
Nu woensdag met het na huis terug keren deed hij heel moeilijk: bij het wachten om de straat over te steken steigerde hij, toen passeerde een brommertje weer steigeren. Toen kwam ik in het open grasveld waar hij altijd met lange teugel van mij mag lopen als ontspanning, maar dacht nu ik ga hier ook even stoppen om te zien hoe hij reageert weer steigeren. Echt geen leuke rit na huis dus.

Vandaag heb ik hem gelongeerd met de bijzetteugels wat ik moest doen van de lesgeefster om hem zijn rug meer te laten gebruiken en ook nu is hij wel een 5 tal keer de lucht ingegaan.
Ik vindt het echt niet meer leuk zo en wil echt een manier vinden dat hij dat niet meer doet, iemand tips om hem dit af te leren?

Hij deed dit in het begin ook wel eens, maar alleen als hij van iets schrok.
Wat ook een nadeel is, is dat ik echt schrik heb als hij dat doet als ik op hem zit en hij merkt dat maar al te goed volgens mij

Doen jullie dravers dit ook wel eens?

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:49

Misschien last van zijn mond of ergens anders? En als dit niet zo is zou ik hem wel flink corrigeren want dit is heel gevaarlijk natuurlijk..

Evytje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:53

Met het neer typen van mijn probleem nog vergeten om je proficiat te wensen FireAndIce ik vind het geweldig dat je Kyara er bij wil betrekken.
Gaat een mooie en leuke dag worden

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 00:34

JastieHorse schreef:

Hoe groot en zwaar is de ruiter? En hoe groot en breed is de draver? Anders ie het echt heel moeilijk te beoordelen :)

Mijnes is ongeveer 1.53m, flink dresuurmatig bespierd en ik ben 1.69m. Qua gewicht vind ik dat ik net kan, maar ik vind dat ik voor hem niet zwaarder mag/kan worden :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 03:04

Evytje86 schreef:
Zoals jullie weten krijg ik nu lessen bij de LRV van Balen ik ga daar stappend met Siem naar toe.
Nu woensdag met het na huis terug keren deed hij heel moeilijk: bij het wachten om de straat over te steken steigerde hij, toen passeerde een brommertje weer steigeren. Toen kwam ik in het open grasveld waar hij altijd met lange teugel van mij mag lopen als ontspanning, maar dacht nu ik ga hier ook even stoppen om te zien hoe hij reageert weer steigeren. Echt geen leuke rit na huis dus.

Vandaag heb ik hem gelongeerd met de bijzetteugels wat ik moest doen van de lesgeefster om hem zijn rug meer te laten gebruiken en ook nu is hij wel een 5 tal keer de lucht ingegaan.
Ik vindt het echt niet meer leuk zo en wil echt een manier vinden dat hij dat niet meer doet, iemand tips om hem dit af te leren?

Wat ook een nadeel is, is dat ik echt schrik heb als hij dat doet als ik op hem zit en hij merkt dat maar al te goed volgens mij

Mijn merrie steigert ook wel eens, als ze veel spanning heeft en ik houd haar in bijvoorbeeld, dan zet ze die spanning om in omhoog gaan. Maar ik weet in dat geval precies waarom ze steigert of wat de oorzaak is.

Maar in jouw geval zou ik ook denken aan tanden en als protest op die druk omhoog. Longeren met bijzet en inhouden als die eigenlijk wil, klinkt wel een beetje als te veel druk op misschien een zere mond, enige uitweg -> protest.
Kan je zowel tong als rug uitsluiten, dan is het beste om ze voor te zijn. Leer wanneer je paard zoiets gaat doen en zorg dat je hem voor bent. In longeren houdt je voorwaarts, maar bedenk wel dat een bijzet best heftig kan zijn als ze er normaal niet mee werken.
Buiten moet je ervoor zorgen dat je het halthouden al lange tijd voorbereid voor je werkelijk stil staat. Zoek dus de ontspanning op en ga ook gewoon wat vaker stil staan, wacht tot die ontspant en beloon door weer verder te rijden. Is hij moeilijk aan het doen, draai eens een rondje, vraag eens een stapje terug enz. bezig houden en vooral, voor zijn ;)

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:18

Evytje86 schreef:

Afleren? Je moet de oorzaak zoeken, hij doet dit vast niet voor niets. Zoals anderen al zeggen: tanden en rug in ieder geval laten controleren. Zeker de rug is een punt waar dravers die uit de koers komen nog weleens last van willen hebben. We hebben er al aardig wat op stal gehad waarbij de rug bijvoorbeeld muurvast zat en die al sterk reageerden op druk van een vinger langs de ruggengraat.
Hoe zit hij trouwens in zijn voer? Wat krijgt hij per dag?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:00

Evytje86 schreef:
Met het neer typen van mijn probleem nog vergeten om je proficiat te wensen FireAndIce ik vind het geweldig dat je Kyara er bij wil betrekken.
Gaat een mooie en leuke dag worden

Dank je ;) het wordt een mooie dag!

Evytje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:49

Rug en mond problemen zijn vandaag uitgesloten door vee arts.

Ik ben onlangs niet veranderd van voer, hij krijgt s ochtends een schep easy fiber mix van d'hooge gemengd met een schep hippoluz en ook krijgt hij dan 2 schijven droog hooi s'avonds krijgt hij identiek hetzelfde en om 17u krijgt hij nog een schijf hooi.

Heb wel geen watten ingedaan heb ik nooit gedaan bij Siem, maar de vorige eigenaars deden dit wel, kan dit ermee te maken hebben?

Ik merk heel goed aan zijn gedrag wanneer hij gaat steigeren, hij word dan heel nerveus

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 23:09

Dan is het steigeren gewoon een moment van nervositeit. Hij wordt heel gespannen en kan die spanning niet kwijt, dus op het moment dat jij een grens stelt is de enige uitweg, omhoog. Ik herken het wel en het is iets waar je best wel gevoelig mee om moet gaan. Want, is het eerlijk om boos te worden op een gespannen paard? Ik vind van niet en je zult aan vertrouwen en afvloeiing moeten gaan werken.
Zoek zulke momenten bijvoorbeeld op in een veilige omgeving. Niet met watjes werken, dat is onzin voor een recreatiepaard.

Evytje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:17

Amaai het gaat van kwaad na erger met Siem.
Vandaag bij het opzadelen en zijn neus riem dicht te trekken ging hij al omhoog en echt kappen met zijn voorste poten om mij te raken.
Als hij zo blijft doen vrees ik dat ik hem toch weg zal moeten doen, het wordt echt gevaarlijk nu plus dat ik er enorm bang van krijg. Ik moest van mijn lesgever alsnog rijden nadat hij hem eerst onderhanden had genomen en nog 10 keer omhoog is gegaan. Zo is het toch niet meer zo leuk meer voor mij en ook niet voor Siem denk ik... :( |(
Snap echt niet waar dat lief beest van eerst na toe is...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:23

Zo, dit klinkt wel heel extreem. Ik zou hem eveb helemaal goed laten nakijken door de da, als hij ergens pijn heeft kan ik me een reactie als deze goed voorstellen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:47

Klinkt toch als iets medisch en als dat zo is dan is hem er doorheen rijden wel erg sneu. Ik zie het in ieder geval als een schreeuw om hulp en geen kwaadwil.

Geef hem anders eens een weekje een pijnstiller, metacam, om te kijken of zijn gedrag veranderd.

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:32

En als hij eerst zo lief was, lijkt het mij dat het toch echt pijn is. Misschien door een goede paardentandarts na laten kijken in plaats van een veearts die eventjes snel kijkt.. Misschien is het niet zijn mond of rug, maar zn nek? Lastige situatie maar ik zou hem niet gelijk weg doen. Hoe lang heb je hem nu?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:37

Wat erg dat Siem zo doet! :(
Lijkt idd of hij ergens pijn heeft,niet opgeven hoor!
Het probleem moet te vinden zijn toch?

Vandaag met Kyara
Afbeelding
Afbeelding

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:08

Het kan soms ook aan de persoon liggen, no offence ;) Die ervaring heb ik ook al met eerdere stalhouders gehad, maar ook met bijrijders. Om op z'n Ceasar Milan's maar te zeggen: the wrong energy. Het zijn wel bloedpaarden en ze pikken snel dingen op. Misschien is er in de buurt iemand die je ook kan helpen met grondwerk en hoe het in de omgang gaat. Ik zou het zonde vinden om hem hierom meteen weg te doen.

Ik zat zelf drie jaar geleden jankend in het zadel omdat ik haar niet meer over een hupje van 20cm kreeg ;( Inmiddels lessen we elke week (springles) en dat werpt zijn vruchten af. Gisteren hebben we iets van een meter hoog gesprongen.
Afbeelding

Zo hoog dus :+ Ik was blij :D
Afbeelding

FIlmpje, inclusief weigeringen die helemaal mijn eigen schuld zijn O:)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:42

Ik denk dat de weigeringen voornamelijk te maken hebben met hoe je komt aanrijden. Het oogt allemaal erg gehaast (op enkele stukken na) waardoor je de rust mist om recht en correct op een hindernis aan te rijden.
Ik heb een periode springles gehad van iemand waarbij ik Vanou eigenlijk over haar tempo heen moest rijden en dat resulteerde op het laatst ook in een hele hoop weigeringen. Nu heb ik van iemand anders les die erg op de rust is gefocust en gaat het weer veel beter!
Spring je eigenlijk nooit vanuit galop? Daar moet je namelijk wel op het tempo letten omdat je anders niet goed uitkomt, in draf kan je vaak nog een stapje smokkelen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:45

Wow, 1 meter! Dapper hoor. Ik vind springen eigenlijk niks, brr :P