Maak kennis met onze draver Madness

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-24 05:04

RanjaRietje schreef:
Hoe bepalen ze de start plaats? Loten?

Hier geldt dat de paarden op winsom geplaatst worden, dus laagste winsom, laagste startnummer

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-24 05:09

JPitty schreef:
Gaat een koers op een grasbaan ook door als de regen met bakken uit lucht komt? Of is het dan te glad om op gras te draven?

De baan commissarissen / jury beoordelen de bodem op veiligheid voor de paarden en rijders, en keuren de baan goed of af voor de koers en tijdens de koers. Als het onveilig is voor de paarden en rijders, wordt er niet meer gestart.
En verder hebben wij natuurlijk als trainer en eigenaren ook onze verantwoordelijkheid voor onze paarden en rijders. Als wij het niet veilig vinden voor Madness, laten we Madness niet starten. Madness en de rijder boven alles.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 11:19

janouk schreef:
RanjaRietje schreef:
Hoe bepalen ze de start plaats? Loten?

Hier geldt dat de paarden op winsom geplaatst worden, dus laagste winsom, laagste startnummer

Dus eigenlijk een compliment aan de prestaties van Madness dat hij startnummer 10 krijgt?

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 11:29

Martie schreef:
janouk schreef:

Dus eigenlijk een compliment aan de prestaties van Madness dat hij startnummer 10 krijgt?

Volgens mij is 10 juist het laagste startnummer... met 1 start je beter, ben je in het voordeel ten opzichte van 10 toch?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 11:40

Muga schreef:
Volgens mij is 10 juist het laagste startnummer... met 1 start je beter, ben je in het voordeel ten opzichte van 10 toch?

Ja, dat is de bedoeling. De paarden met een hoge winsom krijgen een hoog startnummer, want die paarden zijn dus in principe beter dan de paarden met een lage winsom. Die paarden met een lagere winsom en laag startnummer krijgen dus een beetje voorsprong. Of de paarden met een hoge winsom en hoog startnummer starten met een achterstand, net hoe je het ziet.

Dus idd een compliment aan Madness, daarvan wordt gedacht dat-ie met startnummer 1 moeiteloos zou winnen (en terecht, vermoedelijk) en het moet wel een beetje een wedstrijd blijven natuurlijk.

Het is eigenlijk net als de gewichtshandicap bij rennen onder de man. Paard dat veel heeft gewonnen moet meer kilo's meenemen om het een beetje eerlijk te houden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 11:52

Het verschilt nog wel per baan en afstand, en of het autostart is of je een fijn startnummer hebt. Op Duindigt ben je echt niet blij met startnummer 1 achter de auto als de koers over 1609 meter gaat (je moet dan vanuit de bocht starten, dus de binnenkant begint langzamer dan de buitenkant) maar op 2000 meter start je op de rechte lijn en hebben alle paarden achter de auto dezelfde snelheid, dan zit je weer mooi gelijk aan de binnenkant :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:07

En met een bandenstart zoals op Emmeloord (en elke andere grasbaan) moet je met startnummer 1 of 2 ook een krappere draai maken. Dus ook niet echt een voordeel. Zelfde geldt voor de lage nummers in het tweede band.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-24 12:13

Startnummer 3 en 4 zijn wel de fijnste startnummers op Emmeloord.
Madness heeft nu 10 en dat is de buitenkant tweede band en dat is voor hem wel prettiger dan de nummers aan de binnenkant, want dan kan hij buitenom om de paarden heen .......... Het liefste loopt Madness voorop........en het is aan de rijder om Madness te helpen naar voren te komen.
We zullen zien, want koersverloop is het belangrijkste om een gunstige koers te hebben.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:31

Het blijft inderdaad natuurlijk afwachten maar nummer 10 lijkt me dan gunstiger dan ik eerst dacht.
Ik heb al een paar keer zitten nagelbijten als Madness aan de binnenkant liep en was ingesloten (al heeft zijn pikeur dat vaak netjes op weten te lossen). Aan de buitenkant heeft hij wel meer meters maar wel wat makkelijker manoeuvreren dus.

In elk geval veel succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:35

Als de baan erg nat is zal die aan de binnenkant ook zwaarder zijn. Helemaal als er al wat koersen overheen zijn gegaan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-24 12:38

Ik moet denken aan deze koers van Madness in juli 2022 als Madness van achteren moet komen

Hij trapt in de eerste bocht een ijzer af, en raakt op grote achterstand....
Eerst wilde de pikeur hem inhouden want hij dacht dat de koers geen zin meer had., maar dat ging niet, Madness wilde zo graag mee doen .m :D
Dus hij liet Madness gaan en weer aansluiten. Madness slingert tussendoor.
En Madness werd uiteindelijk derde na een berenkoers gelopen te hebben.

Madness had hier startnummer 5 met pikeur met gele buis en rode streep, Ach je ziet het wel aan de witte kniebandjes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:44

Wauw, dat ging wel heel goed ja! Grappig om Ferry's commentaar te horen. Behalve Madness en Karin zitten er trouwens geen namen bij die ik de afgelopen maanden heb zien koersen, of althans niet in Nederland.

Ik moest dan weer denken aan die vreselijke modderrit in Joure vorig jaar waar Madness dapper Yanick door de bagger bleef sleuren.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:46

Dat verbeten hoofd van Madness, bijna in de nek als hij aan het inhalen is!
"Nee, we gaan niet stoppen, we gaan ze pakken!" :D
Hij is ook mentaal zo sterk, echt super.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Re: Maak kennis met onze draver Madness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 18:18

Zo, met een ijzer eraf en dan helemaal van achteren naar voren komen. Duidelijk uit welk hout Madness gesneden is! Wat een paard zeg!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 10:41

Als ik zie hoe vandaag het water op Duindigt op de baan staat vrees ik toch wel het ergste voor het gras in Emmeloord := Het is ook nog kleigrond daar. Dus ik begin te vermoeden dat de meeting volgende week wel eens niet door kon gaan.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:59

De sites in de gaten houden, meer kunnen we niet doen denk ik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 15:35

Zal dinsdag ook wel in de nieuwsbrief staan :)

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 15:41

Die ontvang ik niet, wist niet eens dat die bestond. Kun je daar ergens voor aanmelden?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 15:54

JPitty schreef:
Die ontvang ik niet, wist niet eens dat die bestond. Kun je daar ergens voor aanmelden?

Ja, ik zal je wel even een linkje sturen :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 15:55

Ik ben al verbaasd dat de rennen vandaag op Duindigt door zijn gegaan, de grasbaan was echt kletsnat en dan is dit nog zandgrond.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 15:58

prompter schreef:
Ik ben al verbaasd dat de rennen vandaag op Duindigt door zijn gegaan, de grasbaan was echt kletsnat en dan is dit nog zandgrond.

Het is allemaal goed gegaan, ze hebben tussendoor gesleept en de baan netjes gehouden. Wel veel wind!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 17:25

Ow wacht, ik zie dat ik het verkeerd gelezen heb. Je zei rennen :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 17:40

Ja, de drafbaan ging prima, Chiel ook weer 1e en 4e *\o/*

Adrie de Vries alletwee de rennen gewonnen, wat een topjockey is dat toch.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 17:45

Die eindsprint van Divo Manuel was echt fenomenaal _/-\o_

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-24 16:55

Woensdag RACEDAY 19 juni 2024 Emmeloord. Het belooft een droge dag te worden {:}

link naar de live koersen volgen hier: https://beslive.nl/draverijen/

Koers 6, startnummer 10, Madness met André Bakker, 19.20u

(Volgens de totalisator is Madness the horse to beat:
De paarden in de eerste band zullen strategisch gaan rijden en waarschijnlijk hard vertrekken om Madness niet de gelegenheid te geven te snel naar voren te komen. Maar Madness kennende, zal hij er alles aan doen om zo snel mogelijk naar voren te gaan _/-\o_ . Spannend. Geen idee met welke opdracht de trainer André op pad stuurt :D maar Madness zal hier ook graag inspraak nemen)

Hij gaat niet alleen op reis naar de koers, want Odilia en Camilla gaan ook mee. Gezellig met de dames op pad. {:}

Koers 2, startnummer 1, Odilia Meerswal (zusje van Madness en trainingsgenootje) met Yanick Mollema 17.28u.
Koers 8, startnummer 6, Camilla Ral (trainingsgenootje van Madness) met Patrick van Ooijen, 20.44u.

Meer informatie van de totalisator
https://www.zeturf.nl/nl/reunion/2024-0 ... -emmeloord