wel of niet een draver

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:39

RianneH schreef:
Ik zeg nergens onmogelijk en de trend in dit topic is een beetje woorden in de mond aan het leggen geworden.
Een dragende galop zie ik als een galop waarin het achterbeen goed gebogen wordt, de achterhand kan zakken, de voorhand omhoog kan komen en het allemaal dragend en in balans gebeurd.
De foto is niet slecht, maar paard buigt daarin niet in het achterbeen, de achterhand zakt niet en loopt niet met het lichaam in de balans die je zoekt bij een goede galop. Het achterbeen van een draver wil graag stuwen en liever niet dragen, dat kost onnodig energie en je gaat ook niet sneller.
Waarschijnlijk kan je met veel trainen wel naar het dragen toe rijden. Maar een ras dat al tijdens het fokken geselecteerd wordt op dragen heeft gewoon vanaf het begin al een voordeel. En kan wel een echt goede galop ontwikkelen want de bouw werkt mee, dus het wordt al aangeboden.

Over HAW laat ik mij niet uit. Rijkunst en het trainen van een paard kost een hoop denkwerk naast gewoon rondjes door de bak heen en de kennis valt bij veel ruiters tegen. Ik wil niet beweren alwetend te zijn, maar denk wel na over het trainen van mijn paard(en).

Ik wil je geen woorden in mond leggen, mijn reactie was puur een vraag (had dat er zelfs nog letterlijk achter gezet) :)
Dankjewel voor je toelichting.

Ik denk dat geen van de 'diehard' draver fans hier zal ontkennen dat dravers gefokt zijn om hard, stuwend, te draven en hun draf sterker is dan de galop.
En ja, andere rassen worden weer gefokt met een beter galop dan draf, c'est ca. Ik bedoel.. ze heten 'dravers' :')
Waar veel draver-liefhebbers alleen niet tegen kunnen is dat mensen al gauw denken dat dravers helemaal niet of bar slecht kunnen galopperen en ik denk dat er nu vaak genoeg in het topic is gezegd dat dit met de juiste training erg te verbeteren valt, zelfs door de 'tegenhangers'.

Conclusie: De OS dressuur zal je met een draver niet halen, maar verder zijn het topknollen in veel takken van de paardensport en recreatief :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:49

RianneH schreef:
Ik zeg nergens onmogelijk en de trend in dit topic is een beetje woorden in de mond aan het leggen geworden.
Een dragende galop zie ik als een galop waarin het achterbeen goed gebogen wordt, de achterhand kan zakken, de voorhand omhoog kan komen en het allemaal dragend en in balans gebeurd.
De foto is niet slecht, maar paard buigt daarin niet in het achterbeen, de achterhand zakt niet en loopt niet met het lichaam in de balans die je zoekt bij een goede galop. Het achterbeen van een draver wil graag stuwen en liever niet dragen, dat kost onnodig energie en je gaat ook niet sneller.
Waarschijnlijk kan je met veel trainen wel naar het dragen toe rijden. Maar een ras dat al tijdens het fokken geselecteerd wordt op dragen heeft gewoon vanaf het begin al een voordeel. En kan wel een echt goede galop ontwikkelen want de bouw werkt mee, dus het wordt al aangeboden.

Feitelijk is dragend lopen voor heel veel paarden lastig. De meer klassieke dressuurrassen zoals Andalusiër,Lippizaner, etc. zijn wel gefokt om meer verzameld werk en zullen die makkelijker aanpakken. Bij de gewone rijpaardrassen doen ze ook een poging maar vaak blijft het bij een lang voorbeen.
Draver zijn inderdaad gefokt en gebouwd om te stuwen, want stuwen is snelheid. Veel zijn iets overbouwd met lange achterbenen en daardoor wordt echt dragend lopen al lastig. Dat i.c.m het feit dat ze voor de drafsport metname op een stuwende manier getraind worden maakt het nog lastiger. Kortom ik en het met je eens dat echt dragend, lees:verzameld, werk het voor een gemiddelde draver erg moeilijk is.

Op de galop kan je zeker trainen waardoor die beter en vooral ook werkbaarder wordt. Dat gaat niet door ene draver zo hard te laten draven dat hij in galop valt. Dan begin je als verkeerd.

Kipzel

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 01:02

Doen mensen dat niet gewoon zodat ze het commando 'galop' er aan kunnen koppelen wat het makkelijker maakt de galop te vragen tijdens het trainen in de bak?

Kan je een uitleg geven van hoe jij een draver de galop 'aanleert' (ergo commando, hulpen, goede overgang).
Ben wel benieuwd naar tips :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 01:07

Mijn paard galopeerd heel redelijk (voor alle lichamelijke problemen en beperkingen die ze heeft), maar ik train de galop niet. Ik train de draf om haar daar soepel, rechtgericht, verzamelend en dragend te krijgen. Pas dan kan je miz aan de galop denken omdat ze dan pas lichamelijk eraan toe zijn om kleiner te werken dan groter.
Met de jonge draver die wij binnenkort gaan omscholen is dat ook het plan. Die galop komt wel zodra de draf kleiner wordt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 01:20

RianneH schreef:
Mijn paard galopeerd heel redelijk (voor alle lichamelijke problemen en beperkingen die ze heeft), maar ik train de galop niet. Ik train de draf om haar daar soepel, rechtgericht, verzamelend en dragend te krijgen. Pas dan kan je miz aan de galop denken omdat ze dan pas lichamelijk eraan toe zijn om kleiner te werken dan groter.
Met de jonge draver die wij binnenkort gaan omscholen is dat ook het plan. Die galop komt wel zodra de draf kleiner wordt.

Inderdaad eerst de draf goed op orde hebben. Als ze daarin al nagevelijk kunnen lopen, niet te verwarren met een krul, en de spieren voldoende zijn veranderd kan je aan galop denken. Ik denk dat het helpt het om het ze de galop aan de longe te leren en een stemhulp aan de galop te koppelen. die kan je dan ook gebruiken onder het zadel. Voorwaarde voor een nette galop is een correcte overgang De eerste paar sprongen na die overgang zijn vaak het beste gesprongen. Lang galopperen heeft dus voor de kwaliteit van de galop geen zin. Beter is het paard sterker te maken door een paar keer aan te springen en weer terug te rijden.

Mijn eigen draver is er 1 met een identiteitscrisis want die galoppeert erg graag, makkelijk en goed en ze doet het liever dan draven. Qua galoptempo kunnen we tussen de 8 en 45 km/u schakelen :+

Hier zijn we dan mee zo een beetje bezig

Afbeelding

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 08:15

Toevallig komt het net ter sprake... maar in de hele discussie omtrent omscholing, was het een gedachte die steeds bij mij terugkwam...
Ik begrijp dat dravers beperkingen hebben om hogerop te komen (maar denk dat ruiters vaak nog meer beperkingen hebben), maar zouden de gangen niet aanmerkelijk verbeteren als de omscholing niet gewoon het 'erop zetten van nieuwe knoppen' betekent, maar daadwerkelijk rekening werd gehouden met het feit dat de spieren compleet anders moeten worden ontwikkeld en dat dat jaren duurt? (in de laatste posts kwam dat ook ter sprake)
Volgens mij wordt dat erg onderschat en al snel zo'n draver aan de kant geschoven dat het nooit iets wordt omdat het een draver is... (het is tenslotte een tendens dat alles gisteren moet)
Ik bedoel... stel je bent een slangemens en hebt jaren getraind om je spieren zo lang en soepel te maken tot je in de kleinste box kunt kruipen. Totdat je opeens bodybuilder wilt worden. Of gewichtsheffer... denk dat je dan ook op een jarenplan mag rekenen.
Het zou wellicht helpen als mensen zich dit ten volle zouden realiseren en de tijd zouden gebruiken om samen te groeien.

En dan nog een probleempje... ik denk dat dravers voor de meeste mensen meer dan genoeg te bieden hebben (de meeste zijn toch echt hobbyisten), maar kan het zijn dat recreatie ruiters niet altijd voldoende in huis hebben om die omschakeling van baan naar rijbaan te maken?
Daarom vind ik een stal die dat doet zo goed... die kunnen de omscholing voor hun rekening nemen en de nieuwe eigenaar helder maken hoe het verder moet gaan met de opbouw van de juiste bespiering e.d.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:26

Als je puur en alleen kijkt naar de ontwikkeling van een spier kost dat geen jaren. Met enkele weken kan je een spier zien veranderen van lang naar bijvoorbeeld kort en krachtig. Alleen moet je bij training niet alleen rekening houden met spieren, maar met het gehele lichaam en geest. Een paard moet leren die spieren te gebruiken die jij aan spreekt, moet leren de connectie te leggen tussen het aanspreken van die spieren en de hulp, moet leren die spieren te gebruiken en zijn lichaam daaromheen te gebruiken.
Als je kijkt naar de ruiters die problemen hebben met het dressuurmatig rijden van een draver zijn dat veel ruiters die weinig weten over de dressuur. Zij komen van de paarden die al jaren onder het zadel zijn en precies weten wat een been op de singel en eentje erachter betekend: galop. Maar die hulp moet bij een paard net van de baan geleerd worden. En dat vergeten veel ruiters, of kunnen ze uberhaupt niet. Net zoals het nagevelijk rijden. Zo heel moeilijk is dat niet, als je weet wat je doet.
Voorbeeld hier op stal, meisje met draver. Leuk paardje, redelijk wat potentie, maar zij rijdt op kracht. Die merrie galoppeerd dus ook niet, want kan de rug niet ontspannen, loopt niet nagevelijk en zodra zij de galophulpen geeft gaat ze gewoon heel hard, want ze snapt niet wat de ruiter vraagt en lichamelijk kan ze niet de aansprong maken.

En dit is nog maar de theorie, laat staan dat je dat moet uitvoeren in het echt...

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:30

RianneH schreef:
Als je puur en alleen kijkt naar de ontwikkeling van een spier kost dat geen jaren. Met enkele weken kan je een spier zien veranderen van lang naar bijvoorbeeld kort en krachtig. Alleen moet je bij training niet alleen rekening houden met spieren, maar met het gehele lichaam en geest. Een paard moet leren die spieren te gebruiken die jij aan spreekt, moet leren de connectie te leggen tussen het aanspreken van die spieren en de hulp, moet leren die spieren te gebruiken en zijn lichaam daaromheen te gebruiken.
Als je kijkt naar de ruiters die problemen hebben met het dressuurmatig rijden van een draver zijn dat veel ruiters die weinig weten over de dressuur. Zij komen van de paarden die al jaren onder het zadel zijn en precies weten wat een been op de singel en eentje erachter betekend: galop. Maar die hulp moet bij een paard net van de baan geleerd worden. En dat vergeten veel ruiters, of kunnen ze uberhaupt niet. Net zoals het nagevelijk rijden. Zo heel moeilijk is dat niet, als je weet wat je doet.
Voorbeeld hier op stal, meisje met draver. Leuk paardje, redelijk wat potentie, maar zij rijdt op kracht. Die merrie galoppeerd dus ook niet, want kan de rug niet ontspannen, loopt niet nagevelijk en zodra zij de galophulpen geeft gaat ze gewoon heel hard, want ze snapt niet wat de ruiter vraagt en lichamelijk kan ze niet de aansprong maken.

En dit is nog maar de theorie, laat staan dat je dat moet uitvoeren in het echt...

_/-\o_ ik denk dat je het mooi hebt samengevat! respect!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:37

Het zal, denk ik, ook aan de eisen liggen... Ik heb zelf een verslapte spier compleet moeten opbouwen in eigen lijf. Dat heeft toch een aantal maanden gekost. En toen was hij op enigszins redelijk niveau... dus echt niet supergetraind. Dus ik denk toch aan een iets langere tijd voor het opbouwen van spierkracht dan slechts een paar weken.
Maar ik kan mij wel voorstellen dat een paard op een paar weken geschikt kan worden gemaakt om op te zitten en heel basaal bezig te zijn met iemand op de rug, zoals een jong paard dat ook snel genoeg kan. Maar dan komt volgens mij pas de echte training om de hoek kijken.

Ik weet van serieuze trainers die het ver hebben geschopt, dat het jaren duurt voordat ze vinden dat hun paard het lijf goed gaat gebruiken, de coordinatie en gedragenheid goed zichtbaar wordt etc (ondanks dat veel mensen vaak veel sneller resultaat verwachten)

Ik denk dat dat ook is wat jij bedoelt met de samenwerking lichaam/geest en het echt goed gebruiken van het lijf. Denk dat dat veelal wordt onderschat. En eerlijk gezegd dat het vaak nog meer aan de ruiter schort dan aan het paard.
Maar ik heb het zovaak gehoord... hij kan dat niet, want hij is een draver.
Persoonlijk denk ik dat de kundigheid van de ruiter eerder de grens bereikt dan dat van zo'n paard. Maar het is gemakkelijker om het paard de schuld te geven.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:42

Ik heb een lange tijd een draver gereden. Heel veel van geleerd!! Helaas kon ik er niet vaak genoeg naartoe om hem echt soepel in de dressuur te krijgen...
Maar hij kon echt super springen na wat trainingen hoor!!

Afbeelding
Dit is een hele oude foto, dus mijn houding is verre van goed.. Maar om maar even zijn techniek te laten zien.

Prima recreatiepaarden en als je ervoor wilt werken samen met je paard is een draver echt wel een goede werker... Tja je moet wat meer in de galop steken en de ene draver ontwikkelt dit beter dan de ander... Maar waar een wil is is een weg toch?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:04

liljebo schreef:
Ik denk dat dat ook is wat jij bedoelt met de samenwerking lichaam/geest en het echt goed gebruiken van het lijf. Denk dat dat veelal wordt onderschat. En eerlijk gezegd dat het vaak nog meer aan de ruiter schort dan aan het paard.
Maar ik heb het zovaak gehoord... hij kan dat niet, want hij is een draver.
Persoonlijk denk ik dat de kundigheid van de ruiter eerder de grens bereikt dan dat van zo'n paard. Maar het is gemakkelijker om het paard de schuld te geven.

Denk dat iedereen dat wel met je eens is :j

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:11

Dat zei ik op pagina 5 al :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:13

Ik ben benieuwd of de TS nog leuke dravers gezien heeft, of uiteindelijk iets anders gevonden heeft :j

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:30

anneliesdj schreef:
Kipzel schreef:
Dat is waar, maar zou jij dan zeggen dat de bouw van mijn paard het onmogelijk maakt voor haar om met een dragend achterbeen te galopperen? (puur interesse)

Dravers zijn langer in het lichaam wat goed dragen al moeilijker maakt, de meesten zijn bovendien vrij hoog in het kruis, werkt ook niet echt mee.

gewoon vermoeiend is dit... annelies, wanneer haal jij eens die dikke plaat voor je gezicht weg? begrijp je nu nog niet dat niemand er belang bij heeft dat jij je slechte argumenten steeds weer herhaalt? jij hebt je mening overduidelijk gegeven, genoeg lijkt me! de meeste mensen in dit topic hebben allang geen belang meer bij je gedram.

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 18:03

Cer schreef:
Ik ben benieuwd of de TS nog leuke dravers gezien heeft, of uiteindelijk iets anders gevonden heeft :j

TS gaat 1 december as dravers bekijken. Ik deel daarna mijn ervaringen op bokt.nl. Ook wanneer mijn keus anders uitpakt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:13

marisseudine schreef:
gewoon vermoeiend is dit... annelies, wanneer haal jij eens die dikke plaat voor je gezicht weg? begrijp je nu nog niet dat niemand er belang bij heeft dat jij je slechte argumenten steeds weer herhaalt? jij hebt je mening overduidelijk gegeven, genoeg lijkt me! de meeste mensen in dit topic hebben allang geen belang meer bij je gedram.

Wat is je probleem nu dan? Als je het niet met me eens bent kun je dat ook op een normale manier zeggen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:15

marisseudine schreef:
anneliesdj schreef:
Dravers zijn langer in het lichaam wat goed dragen al moeilijker maakt, de meesten zijn bovendien vrij hoog in het kruis, werkt ook niet echt mee.

Nou nou iets vriendelijker! Ik ben helemaal weg van van dravers (zie mijn andere bercihten in dit topic) maar wat anneliesdj aanhaalt is gewoon waar. De bouw van het paard zegt erg veel over de manier waarop een paard iets (niet) kan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:25

anneliesdj schreef:
Kipzel schreef:
Dat is waar, maar zou jij dan zeggen dat de bouw van mijn paard het onmogelijk maakt voor haar om met een dragend achterbeen te galopperen? (puur interesse)

Langer wat goed dragen moeilijker maakt? :') hou toch op, als je kunt trainen zijn het leuke paarden mét 2 prima dragende achterpootjes die ook nog eens met flinke kracht kunnen lopen op tempo.

Verder heb je aan een draver toch echt een veelzijdig iets, wel op laag niveau... 3 jaar terug sprong ik nog 1.10m met een draver van 1.40m, soms zelfs een hindernis van 1.20, zoals ze afgelopen winter ook nog eens heeft gedaan.
Als goede trainer kom je met een gemiddelde draver best tot een L1 + winst in dressuur, L in het springen, cross, ze gaan prima voor de kar (zowel sulky als koets), endurance doen ze super en als je het goed bij houd kan die zelfs nog eens een rendraf. (Al kan mijn draver sneller in galop).

Grr ik wil nu telkens fotos laten zien, maar ik heb gewoon geen een gemaakt sinds paardlief in training staat, vooraf was t puur hobbelen en rennen laten door onkunde van mij uit.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:26

Al is het indd iets moeilijker, maar het kan best ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:41

Geryon schreef:
Nou nou iets vriendelijker! Ik ben helemaal weg van van dravers (zie mijn andere bercihten in dit topic) maar wat anneliesdj aanhaalt is gewoon waar. De bouw van het paard zegt erg veel over de manier waarop een paard iets (niet) kan.

Eens, en dat is niet alleen zo bij dravers :)
Niet voor niet heeft elk stamboek een fokdoel met meestal exterieurkenmerken die passen bij het gebruiksdoel bij het ras. Nu is bij dravers die exterieur-eis losgelaten maar nog hebben ze, over het algemeen, een bouw geschikt voor harddraven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:42

herintreder1 schreef:
Cer schreef:

TS gaat 1 december as dravers bekijken. Ik deel daarna mijn ervaringen op bokt.nl. Ook wanneer mijn keus anders uitpakt.

Ben benieuwd op wat voor paard je gaat vallen (niet letterlijk :D )
Wat wil je met het paard gaan doen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:43

Ik zeg toch ook niet dat het niet kan? Ik geef de verklaring waarom het voor een draver moeilijker is.
En voor de zoveelste keer; ik heb nergens gezegd dat dravers geen leuke veelzijdige recreatiepaarden zijn.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:48

Geryon schreef:
marisseudine schreef:

Het gaat ook niet om wat ze zegt, er zitten goed punten tussen. Echter zit er ook onzin tussen en gaat het mij vooral om de manier waarop ze het brengt, en daarbij iedereen aanvalt als iemand iets ontkracht wat ze zegt. (en ondertussen roept dat zij wordt aangevallen)

Anneliesdj heeft vooral een grote fout gemaakt met haar eerste bericht, hierdoor heeft ze nu iedereen in haar nek. Ze zegt hier zonder enige info over wat TS wil met haar paard dat ze geen draver moet kopen omdat ze eigenwijs zijn en een slechte galop hebben. Ze kan dan nu wel roepen dat ze ook zegt dat het leuke recreatiepaarden kunnen zijn, maar dan had ze beter moeten nadenken over haar eerste berichtje.

anneliesdj schreef:
Ik heb er maar één woord voor: Nee.
Kost je een hele hoop tijd en werk om die om te scholen tot rijpaard en meer dan matig wordt de galop nooit.
Vandaar ook de lage prijzen, bovendien kunnen ze knap eigenwijs zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:20

Ja en aan een andere goedkope pony heb je zeker wel wat... Een draver is ook niks voor sporters oke, maar recreatievelingen mogen best een draver onder hun kont nemen, hebben ze ook nog wat leuks te doen.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:21

Ik ben sinds kort een draver aan het omscholen die een verdienstelijke carriere als koerspaard achter de rug heeft. (Sirius Bes)
Het paard komt bij stal west friese dijk vandaan en was daar een keer of 5 onder het zadel geweest en had een paar weken daarvoor nog gekoerst.

Hij kwam dus als slungelig paard en nu 5 maanden later ziet hij er al heel anders uit (veel ronder) en dat terwijl we het heel rustig aan doen met hem omdat hij geestelijk nog wat jong is (twee a drie maal per week 10 minuutjes longeren en 20 minuutjes rijden)

Onderstaande foto was na 4 maanden bij ons en dit was de tweede keer dat ik erop zat om hem lang en laag te rijden in draf... hiervoor is hij 3 maanden (dus ongeveer 25 keer) door zijn jonge eigenaresse onder mijn begeleiding lekker op eigen benen in draf gereden met zijn hoofd waar hij wou.
Afbeelding

Het kwartje viel al heel snel en hij loopt nu uit zichzelf al heerlijk ontspannen laag met zijn hoofd.
Aan de longe zit de galopknop er al op, we willen dat even bevestigen (goed op eigen benen) voor we het onder het zadel ook gaan proberen.
Dat vind ik overigens niet alleen belangrijk bij "een Draver" maar ook bij andere rassen...
Eerst op eigen benen lopen in draf en galop en dan pas onder de man toepassen.

Als ik kijk naar andere paarden die ik heb ingereden, (Draver, Haflinger, kwpner etc) is de Draver niet veel anders, behalve dan dat hij meer zijn best doet en erg werkwillig is.

Een van de verschillen die ik ervaren heb, is dat de Draver moet leren dat galoperen "mag" en hard niet meer hoeft en geloof me zodra ze dat doorhebben dan hebben ze er echt lol in en doen reuze hun best.

Natuurlijk is de sprong van een Draver in galop vaak wat minder dan die van correct gebouwde kwpner, maar hij doet zeker niet onder voor die van bv een Haflinger.
(Sterker nog mijn eigen Draver had/heeft een betere galop dan mijn Haflinger!)

Als laatste denk ik dat iemand die weinig rijervaring heeft gewoon geen paard in moet gaan rijden of om moet gaan scholen, tenzij dit met de hulp van een kenner gebeurd.
Zelf aanrommelen en zien waar het schip strand is nooit goed, met geen enkel ras, dan kun je beter een goed doorgereden paard kopen (en ja dat kan ook een Draver zijn) en dit paard goed doorgereden houden door les te nemen van een goede instructeur.