RianneH schreef:Ik zeg nergens onmogelijk en de trend in dit topic is een beetje woorden in de mond aan het leggen geworden.
Een dragende galop zie ik als een galop waarin het achterbeen goed gebogen wordt, de achterhand kan zakken, de voorhand omhoog kan komen en het allemaal dragend en in balans gebeurd.
De foto is niet slecht, maar paard buigt daarin niet in het achterbeen, de achterhand zakt niet en loopt niet met het lichaam in de balans die je zoekt bij een goede galop. Het achterbeen van een draver wil graag stuwen en liever niet dragen, dat kost onnodig energie en je gaat ook niet sneller.
Waarschijnlijk kan je met veel trainen wel naar het dragen toe rijden. Maar een ras dat al tijdens het fokken geselecteerd wordt op dragen heeft gewoon vanaf het begin al een voordeel. En kan wel een echt goede galop ontwikkelen want de bouw werkt mee, dus het wordt al aangeboden.
Over HAW laat ik mij niet uit. Rijkunst en het trainen van een paard kost een hoop denkwerk naast gewoon rondjes door de bak heen en de kennis valt bij veel ruiters tegen. Ik wil niet beweren alwetend te zijn, maar denk wel na over het trainen van mijn paard(en).
Ik wil je geen woorden in mond leggen, mijn reactie was puur een vraag (had dat er zelfs nog letterlijk achter gezet)

Dankjewel voor je toelichting.
Ik denk dat geen van de 'diehard' draver fans hier zal ontkennen dat dravers gefokt zijn om hard, stuwend, te draven en hun draf sterker is dan de galop.
En ja, andere rassen worden weer gefokt met een beter galop dan draf, c'est ca. Ik bedoel.. ze heten 'dravers'

Waar veel draver-liefhebbers alleen niet tegen kunnen is dat mensen al gauw denken dat dravers helemaal niet of bar slecht kunnen galopperen en ik denk dat er nu vaak genoeg in het topic is gezegd dat dit met de juiste training erg te verbeteren valt, zelfs door de 'tegenhangers'.
Conclusie: De OS dressuur zal je met een draver niet halen, maar verder zijn het topknollen in veel takken van de paardensport en recreatief