vroeg inrijden echt zoveel slijtage???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:32

gangster, Amen! _/-\o_
trainers weten heel goed wat ze doen, what's the use of screwing horses that valuable even before letting them run? :+

play_coy

Re: vroeg inrijden echt zoveel slijtage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 08:15

goeie post gangster,

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:14

ik heb niet al die 1000en reacties gelezen maar vind het
eigenlijk niet kunnen dat ''kinderen-veulens dus al word
gerekent als een sportpaard..Ik zet een kind van 4 toch ook
niet aan het werk?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:19

_Lotteke schreef:
eigenlijk niet kunnen dat ''kinderen-veulens dus al word
gerekent als een sportpaard..Ik zet een kind van 4 toch ook
niet aan het werk?

Nee, maar je laat een kind van 4 ook 'bewegen', omdat dat goed is voor zijn ontwikkeling. Zo is het met paarden ook. Maar natuurlijk kan je een kind van 4 niet vergelijken met een paard van 2. Een kind van 4 zou als paard veel jonger zijn dan 2

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:20

_Lotteke schreef:

Wellicht had je iets kunnen opsteken uit die reacties

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:24

Mackie schreef:
_Lotteke schreef:

Wellicht had je iets kunnen opsteken uit die reacties

ik bedoel daarmee dat ik niet uren ga spenderen om ALLE reacties te
lezen..
;)

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:30

en over dat kind, ook al zal die 6 of 8 zijn het blijft nog een
onervaren kind die nog niet volgroeid is om dagelijks of in elk geval 5 x in de week zakelijk iets te doen, ook geestelijk is dat zo,
maar ik las dat engelse volbloeds geestelijk eerder rijp zijn, maar dan nog is de bouw
nog niet helemaal volgroeid.
Natuurlijk snap ik best dat mensen die deze sport het beste voor het paard willen,
netzo als wij dressuurruiters/springruiters dat willen alleen zien wij net zoals
jullie tegendelen van de sport die wij niet doen. Het is dus logisch
dat jeje sport beschermd door elke keer op elke reactie een weerwoord te hebben, ik snap dat best hoor...
Maar in mijn ogen is het niet corect om al zo jong in de sport te coursen en
later al overal pijn hebt aan de benen omdat ze toen nog niet rijp waren..
het is gewoon een mening van vele ruiters/amazones

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:51

_Lotteke schreef:

met dat laatste sla je in ieder geval de spijker op z'n kop; het is een mening. Wetenschappelijke artikelen zeggen mij meer dan de mening van wat ruiters

Er is namelijk aangetoond dat paarden jong beleren en trainen (met beleid!) wel degelijk een voordeel is voor een paard; ze worden harder en coordineren beter.

Daarnaast ben ik het niet eens met degenen die zeggend at een volbloed/draver eerder is uitgegroeid of er geestelijk eerder klaar voor is. Daarom moet er met beleid worden omgesprongen met deze dieren. beleren en trainen gaat vaak spelenderwijs en er wordt nauwkeurig gekeken naar het (geestelijk) welzijn van een paard. Daarnaast lopen ze veel buiten met soortgenoten, zodat ze ook nog gewoon lekker kunnen spelen en daarnaast een half uurtje (of minder) per dag moeten werken, wat neerkomt op veel rechte stukken voor de kar (ik spreek even alleen over dravers), wat eigenlijk maar ene lichte belasting is voor een paard

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:38

Bij mij op school waren er ook ndr paarden die met 2 jaar al koersen liepen.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 05:40

op schoool??

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 05:53

play_coy schreef:
op schoool??

deurne waarschijnlijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:20

[RIJ-ITP] Voor de 2e keer op 3 jarige Armani...En vief bitloos

Ik heb mijn bijna 3 jarige nu alleen zadelmak. Dus beetje been+stuur snapt hij aardig. Hier laat ik het ook bij, ik herhaal het alleen af en toe. Ik zoe nu een nieuwe eigenaar voor hem (ivm zomereczeem moet hij voor de zomer weg naar de kust).
Ik wilde hem persee zelf het 1 en ander leren; zodat de nieuwe eigenaar de basis niet kan verprutsen (ookal ben ik echt kieskeurig naar wie hij gaat) en zodat hij niet gelijk allemaal nieuwe dingen hoeft te doen en iig wát kent.
Hij vind alles hartstikke leuk, is super braaf, dat is ook zijn karakter.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:18

Mackie schreef:
_Lotteke schreef:

met dat laatste sla je in ieder geval de spijker op z'n kop; het is een mening. Wetenschappelijke artikelen zeggen mij meer dan de mening van wat ruiters

Er is namelijk aangetoond dat paarden jong beleren en trainen (met beleid!) wel degelijk een voordeel is voor een paard; ze worden harder en coordineren beter.

Daarnaast ben ik het niet eens met degenen die zeggend at een volbloed/draver eerder is uitgegroeid of er geestelijk eerder klaar voor is. Daarom moet er met beleid worden omgesprongen met deze dieren. beleren en trainen gaat vaak spelenderwijs en er wordt nauwkeurig gekeken naar het (geestelijk) welzijn van een paard. Daarnaast lopen ze veel buiten met soortgenoten, zodat ze ook nog gewoon lekker kunnen spelen en daarnaast een half uurtje (of minder) per dag moeten werken, wat neerkomt op veel rechte stukken voor de kar (ik spreek even alleen over dravers), wat eigenlijk maar eg, lichte belasting is voor een paard

mijn mening is idd een mening en wat jij allemaal verteld ook...want wie heeft het aangetoond?
lijkt me vrijwel logisch dat het iemand was die in de draversport werkt ;)
daarnaast is het ook aangetoond dat het zeer slecht is om het paard op vroegere leeftijd te inrijden,
hij is nog niet volgroeid en kan dus tot enige schade oplopen ;)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:50

_Lotteke schreef:
Mackie schreef:

Daarnaast ben ik het niet eens met degenen die zeggend at een volbloed/draver eerder is uitgegroeid of er geestelijk eerder klaar voor is. Daarom moet er met beleid worden omgesprongen met deze dieren. beleren en trainen gaat vaak spelenderwijs en er wordt nauwkeurig gekeken naar het (geestelijk) welzijn van een paard. Daarnaast lopen ze veel buiten met soortgenoten, zodat ze ook nog gewoon lekker kunnen spelen en daarnaast een half uurtje (of minder) per dag moeten werken, wat neerkomt op veel rechte stukken voor de kar (ik spreek even alleen over dravers), wat eigenlijk maar eg, lichte belasting is voor een paard

mijn mening is idd een mening en wat jij allemaal verteld ook...want wie heeft het aangetoond?
daarnaast is het ook aangetoond dat het zeer slecht is om het paard op vroegere leeftijd te inrijden,
hij is nog niet volgroeid en kan dus tot enige schade oplopen
;)

Dit is NIET aangetoond.
Er is aangetoond dat een paard nog niet volgroeid is als je hem zo vroeg inrijdt.
Maar er is niet aangetoond dat een paard hierdoor schade oploopt.

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:50

_Lotteke schreef:

Als het met beleid gebeurt, door een trainer die verstand van zaken heeft, zie ik niet waarom het schade zou toebrengen. Het is misschien wel waar dat ze dan nog niet 100% volgroeid zijn, maar dat betekent niet dat ze meteen schade oplopen. Een beetje respect voor elkaars sport zou niet verkeerd zijn. Overal gebeuren wel foute dingen.
Dravers/volbloeden zijn voor een trainer erg waardevol, waarom zouden ze de paarden dan gaan verknoeien? Daar zullen ze echt geen stap harder van lopen.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:37

ziyadah schreef:
_Lotteke schreef:

Als het met beleid gebeurt, door een trainer die verstand van zaken heeft, zie ik niet waarom het schade zou toebrengen. Het is misschien wel waar dat ze dan nog niet 100% volgroeid zijn, maar dat betekent niet dat ze meteen schade oplopen. Een beetje respect voor elkaars sport zou niet verkeerd zijn. Overal gebeuren wel foute dingen.
Dravers/volbloeden zijn voor een trainer erg waardevol, waarom zouden ze de paarden dan gaan verknoeien? Daar zullen ze echt geen stap harder van lopen.

als dat altijd zo was, was er echter ook geen probleem geweest,...meestal denken de meesten steeds meer
dat ze zomaar op zo'n dier kunnen wegrijden en dát is dus het grootste probleem.
Meestal komt hoefkartroel en dat soort verschijnslelen voor omdat er jockeys zijn die te zwaar zijn en er niet goed mee
om gaan. En omdat ze ook nog nog niet een volgroeide bouw hebben kan dat idd schade oplopen ja.
nou is dat natuurlijk niet altijd het geval..
er zijn best jockeys en ''ruiters'' die met de drafsport erg goed weten wat ze doen en dus met veel beleid die dieren jong
kunnen inrijden, maar dat is het hem nou juist!!!!! vandaag de dag zijn er sommige dommerts die dat niet met beleid doen
en dat die drafpaarden dus sneller gebreken krijgen en jonger sterven...ik vertelde het dus op een verkeerde manier blijkbaar,
ik dacht echter wel dat jullie inzagen dat ik niet iemand ben die iedereen die maar een beetje rensport doet ''mishandelaars''
vind of noem..Nee echt niet. Mijn punt is dat er nog vaak te zien is dat er jockeys zijn die die dieren met veel geweld of dwang
en ook vroeg elke dag wel laten coursen...dat geeft ernstige schade :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:52

_Lotteke schreef:

Nope, is gewoon een wetenschappelijk onderzoek door een universiteit gedaan en niet eens speciaal voor de drafsport ;)

Je haalt trouwens nogal wat dingen van de draf- en rensport door elkaar heen. Wat is jou ervaring met deze tak van sport? :)

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:14

fransje23 schreef:
_Lotteke schreef:

Nope, is gewoon een wetenschappelijk onderzoek door een universiteit gedaan en niet eens speciaal voor de drafsport ;)

Je haalt trouwens nogal wat dingen van de draf- en rensport door elkaar heen. Wat is jou ervaring met deze tak van sport? :)

van deze sport bedoel je?
nou echter ben ik meer van de dressuur.., maar ik vond dit onderwerp best boeiend en als er iets van te
vinden is in een boek ben ik erbij, nou is het niet dat ik er alles van weet. Maar weet bijvoorbeeld niet de
ingewikkeltste dingen daarvan. Maar dat hoeft toch niet om te vertellen wat jij vind van vroeg inrijden echt zoveel slijtage???vind..
of is dat bij mij verkeerd door gedrongen. Ik beken eerlijk dat ik niet bij deze sport thuis hoor exsusses daarvoor maar vertel
gewoon eerlijk mijn idee van dit: bdw lees mijn 1 na laatste post van dit onderwerp ;)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 22:29

leuk dat de discussie weer op bloeit...

Wat mij dus echt interessant lijkt is of dat als je een dressuur paard op de zelfde leeftijd als een draver zou rijden of je dan meer slijtage zou hebben als dat je dat bij een draver / voelbloed doet.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:38

Kady1 schreef:
leuk dat de discussie weer op bloeit...

Wat mij dus echt interessant lijkt is of dat als je een dressuur paard op de zelfde leeftijd als een draver zou rijden of je dan meer slijtage zou hebben als dat je dat bij een draver / voelbloed doet.

ik denk dat je wel meer ricico loopt omdat de dressuurpaard niet gefokt is daarvoor,
een draver is toch ook mede gefokt om eerder ingereden te worden?

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:53

play_coy schreef:
op schoool??

Ja idd op School:Deurne ja

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:36

@lotteke ik raad je toch echt even aan om wat pagina's hiervoor te gaan lezen voordat je met al deze uitspraken komt!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:49

Kady1 schreef:

Ik denk dat als je een dressuurpaard op dezelfde manier zou trainen dus lange, rechte stukken en met een laag gewicht op de rug (renpaard) of onbelast voor een sulky dat het qua slijtage niet uit maakt.
In veel dressurpaarden zit trouwens vaak een scheut volbloed dus die moeten daar toch iets van mee krijgen?

Kowloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:42

Er kunnen meerdere oorzaken zijn dat dravers en renpaarden vroeger geblesseerd raken dan paarden die alleen in de wei lopen. Als het goed is zouden de paarden die in de baan komen, hard getrained hebben en worden ook in de koers zwaar belast.
Ook wordt er meer dan gemiddeld met deze paarden gereisd en is de mentale belasting ook zwaar. Dit alles geldt trouwens ook voor paarden die hoog in de dressuur lopen of op top niveau springen.
In dit topic worden die niet de paarden genoemd die na op jonge leeftijd te zijn beleerd, een glansrijke ren of draf carriere te hebben gehad, nog de 160 km (of meer) endurence ritten met goed gevolg afleggen.
Misschien moeten we ons afvragen wat deze paarden zo goed en sterk maakt en proberen daar iets van op te steken, in plaats van ons druk te maken over al die mensen die een renpaard, draver, dressuurpaard of springer verpesten op welke manier dan ook.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 11:59

Deze paarden vinden hun werk leuk, als iets leuk is doe zij hun best er ook wel voor!