Volbloeden; te plaatsen onder 1 noemer qua karakter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re: Volbloeden; te plaatsen onder 1 noemer qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:57

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 15:00

Conclusie is dus dat je wel kunt stellen dat het Arabische ras meer gehard is en zuiniger op zichzelf. Wel interessant.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:30

maar in de woestijnen werden er altijd al wedstrijden gelopen met arabs?
Ik denk zelf dat selectie op de snelste hardste paarden al eeuwen oud is, denk dat er in oud egypte, frankrijk, rome etc al gefokt werd met de snelsten uit de rennen om te imponeren...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 09:50

We dwalen nu wel af, maar ik wil toch nog toevoegen dat Arabische paarden echt paarden zijn die uitblinken in afstanden, kijk maar naar de endurance. Maar dat is hele andere koek dan races over maximaal een paar mijl.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 09:53

Tsja, idd iets offtopic maar toch ook weer niet, ben benieuwd hoe de kleinere type stayer Volvloedjes het zouden doen op langere afstand.. Of Dravers..
Zij kunnen soms ook best lopen in de endurance.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 09:58

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 10:40

Volbloed stayers zijn meestal grote lange paarden, sprinters zijn kleine dikkerds om zo maar te zeggen zwaar bespierde paarden beetje model quarter horse.

Vandaag trouwens wel weer gemerkt dat mijn volbloed een stuk volgzamer is(wel een dominante merrie maar toch ziet ze mij als haar meerdere) dan m'n arabier die eigenlijk altijd wel doet waar ze zelf zin in heeft...vraag me toch af waarom nou juist die karakter eigenschap destijds niet is doorgefokt in de volbloed...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 11:21

IN Ierland hadden we ook kleinere stayers, dat waren de taaisten. De mijne was ook zo eetnje. liep point to points, zwaarste tak van rensport, kennen ze niet in Nl denk ik, (zie foto's profiel, was die merrie).. Persoonlijk val ik meer voor stayers dan sprinters.

Onze Arabier is iets afstandelijker dan de EV die ik heb gehad. Hij is trouwens niet eenkennig, dat vind ik dan weer bull, ervaar dat juist meer bij de EV.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:13

Ik vind de stayers zelf ook de mooisten, mooie lange lijven hoge benen de paarden die je in de boeken ziet staan. Mijn ev is een sprinter maar best aan de maat(1,60) maar wel zware schouders en dikke pony billen.

Ik denk dat het afstandelijke ook paard gebonden is, het ene mens is immers ook veel meer verlegen dan het andere. Eenkennig is mijn av niet, ze wandelt naar iedereen toe om even te kijken maar om echt iets met haar gedaan te krijgen moet je wel echt iets hebben met d'r...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 18:33

Is dat aan de maat voor een sprinter???
Mijn omgeschoolde Volbloed uit mijn profiel was een klassieke stayer maar door omtraining vroegen sommigen of ze een sprinter was, geblokter, voller, oogde korter.

Tsja, dat eenkennige van Arabieren vind ik dan weer een overtrokken stigma. DAt ze uitgekookt zijn overall, zal best, maar we hebben hier een vrij lompe merrie gehad op stal, zij was minder zuinig op d'r zelf...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:28

Allemaal karakter gebonden, mijn arabier kan ook ontzettend onhandig zijn en overal tegenaan lopen. Blijkt dat ze al (waarschijnlijk) voordat ze in training ging als drie jarige gebleseerd was, nooit iets van gemerkt, ik denk wel dat arabier langer doorlopen met pijn en dat je daar minder gauw iets aan merkt, mijne in elk geval die geeft niks om pijn. M'n ev daar in tegen slaat al als ze iets voelt maar ze zit regelmatig aan het schrikdraad(koeiensterkte...) en dan schud ze alleen een keer met d'r hoofd...