Ex-renpaard omscholen tot dressuur/springpaard, onmogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

Re: Ex-renpaard omscholen tot dressuur/springpaard, onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 07:32

Dat is zeker mogelijk. Ik heb een draver en die was ook nog vrij groen toen ik hem kreeg. (wel met een ongeloofelijk lief karakter, doet geen vlieg kwaad). In het begin liet hij wel sterk zien dat hij een echte draver was, hard draven en in galop raceden we door de bak. Hard draven heeft hij al een tijd losgelaten, nu is het meestal een rustig drafje en soms voor het aanspringen in galop wil hij nog wel is gaan race-draven (en als we uit de galop terugkomen).
Buiten is hij prima te houden in draf, in galop gaat dat soms nog ietsje moeilijk, omdat hij het gewoon heel leuk vindt om te galopperen, in de bak ook, maar buiten dan nog meer. Dus daar oefenen we gewoon nog even op verder. Lachen

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 07:38

dat kan goed hoor Ja wij hebben ook een ex-renpaard op de manege staan, als ie mag dan gaat ie ook echt hard, maar je kunt ook rustig op hem rijden.

Vedetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 07:45

Ik zou niet naar dat soort verhalen luisteren en doen wat je gevoel je ingeeft!
Je zal er misschien veel tijd in moeten steken, maar dat zorgt alleen voor een betere band tussen jou en je paardje!!

Een vriendin van mij heeft jaren een ex-renpaard gehad en heeft daar zelfs Z2 mee gereden. Door een zware peesblessure (in het land opgelopen!) heeft zij met hem moeten stoppen op wedstrijden. Wie weeet hoever ze anders was gekomen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 10:57

Hoi,

houd moed!

Zelf heb ik renpaarden in Ierland getraind, en heb destijds mijn favorite merrie mee genomen. Ze was een behoorlijke hete dame maar heeft in de jaren na 6 jaar op de baan te hebben gelopen toch nog een hoop geleerd; echter werken druk en haast zeer averechts; daarbij is het verstandig om bv een osteopaat je paard te laten checken op oude blessures, zo ook een fysio; de paarden zijn zeer eenzijdig getraind en zijn vaak scheef op de rechterhand. Ook zijn ze vaak overbelast geweest en kunnen nog veel pijn lijden; een Volbloed kan echter doorlopen ermee...

Renpaarden kennen geen beendruk en als je druk uitoefend op beide teugels en iets naar voren hangt, gaan ze naar voren, flink op de voorhand lopen en vinden ze steun op jouw handen.

Het heeft me heel veel tjid gekost om mijn merrie nageeflijk te rijden, op de volte, linksom en rechtsom en om de schieterigheid eruit te krijgen. Uiteindelijk kon ze wijken, schouderbinnenwaarts en andere dressuuroefeningen. had ze echter een wakkere bui, dan kreeg ze het nog wel eens hoog in haar bol, wilde initiatief nemen om eens lekker te gaan rennen.

Het is van belang dat ze regelmatig stukken mogen rennen, ze zijn er immers voor gemaakt en ze worden er mentaal beter van tussen de oren. Dit zijn geen dieren om constant mee in de bak te rijden! Geef echter altijd ZELF het tempo aan en laat je niet gek maken als je eens met anderen gaat galloperen, het dier moet bij jou blijven! met alles wat je doet; zoek de rust op, dan komt de rest vanzelf!

Ik heb een enorme band gehad met dit dier, ze zijn zeer intelligent en als je ze in hun waarde laat gaan ze letterlijk voor je door het vuur, hun energie, lef en inzet is grenzeloos.

Zelf heb ik veel steun aan Henk- jan Lozeman gehad, die erg goed is met paarden van de baan; zelf had ik het nooit zover gered met haar qua dressuurtraining!

Sterkte! Het is een eer om zo'n gaaf dier te mogen hebben om je heen!..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:29

Mijn ex-renpaard mag 1x in de zoveel tijd los... En dat is dan niet mijn tempo

Edit: met los bedoel ik voluit gaan Knipoog
Voordat mensen dadelijk denken dat de mijne nooit buiten komt Schijnheilig

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:12

Als je paard daarna niet steeds zelf het initiatief neemt door er opnieuw vandoor te gaan bijvoorbeeld, dan kan dat toch oko best? Als het contact er maar is en je het gevoel hebt dat er controle is! Want wat kunnen ze gaan he! Haha!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 15:22

Oke, ik ben behoorlijk overtuigd. Haha! Als er iemand is die een goede stal weet met EV's te koop, dan hoor ik het graag. Want zelf kan ik helaas niks vinden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:44

Ierland schreef:
Als je paard daarna niet steeds zelf het initiatief neemt door er opnieuw vandoor te gaan bijvoorbeeld, dan kan dat toch oko best? Als het contact er maar is en je het gevoel hebt dat er controle is! Want wat kunnen ze gaan he! Haha!

Mijn paard leeft om te rennen en laat dat buiten ook altijd merken.
Ik laat hem daarom ook altijd op hetzelfde pad gaan, een veilig pad, zodat ik in de rest van de bossen hem in mijn tempo kan laten lopen. Als ik hem laat gaan is dat indd op zijn tempo, anders heeft hij er nog niets aan
Controle heb ik pas weer als ik hem terugneem Knipoog

ontzettend gaaf, want indd wat kunnen ze gaan Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:45

Redrum, Saintaissa hier op bokt heeft er regelmatig te koop, en anders weet ze nog wel andere die te koop staan Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 18:26

Oke dank je, ik zal haar wel even PBen. Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:29

Ik heb Z dressuur gereden met een engels volbloed die we van de baan af gekocht hebben. Hij was 6 toen we hem kregen en twee jaar later liep hij in het Z nadat we hem verkocht hebben is hij ook nog eens in de westernsport uitgebracht.
Springen deed hij thuis heel erg goed maar hij was op vreemd terrein erg kijkerig op de hindernissen dus dat hebben we hem maar niet aangedaan verder.

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:34

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 06:38

Beetje banketstaaf van dat meisje uit je omgeving om zo te reageren. Hoe kan zij nou weten of het wat wordt of niet (voorspellende gaven?). Niets van aantrekken en gewoon op je eigen, verstandige manier met dat paard beginnen. Komt goed!!

Mijn volgende paard (voor mezelf dan, niet voor handel) wordt ook een renpaard/draver. Dat karakter, GEWELDIG!

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 06:44

Rooney hier op bokt heeft een renpaard en rijd er dressuurmatig mee kijk maar eens in haar profiel Knipoog

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 11:58

Onmogelijk, nee.
Moeilijk, ja.

Het is een hele verandering, maar het is zeker niet onmogelijk. Met Splash (draver) kon ik echt alles, ze vocht er voor maar het was erg moeilijk!

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 12:01

Heeejjjj het kan heel goed! Knipoog

mijn vriendin philadelphia hier op bokt heeft ook een ex renpaard haha Tong uitsteken en daar is ze binnen een jaar mee naar de m gereden! Vork Dus dat is natuurlijk super en haar pony is ook super lief nog liever dan een gewoon dressuurpaard~! Pling

Succes ermee gaat je zeker lukken! Ach gut

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:22

hoi, ik heb M2 gereden met mijn vorige draver dus het kan allemaal . geloof inelkaar vecht ervoor en het komt goed! ik heb in het begin het nodige commentaar gehad op de gangen maar later werd dit zelfs gerespecteerd! het was een erg leuke tijd al ben ik er wel eerlijk in dat ik het nu heerlijk vind dat ik een dressuurpaard heb, dit rijd wel wat prettiger is mijn ervaring. maar toen ik dravers reed was het ook top vooral lekker hard raven op het strand.

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:30

Toen ik nog engels reed, heb ik een paard dat recht uit engeland van de race baan afkwam, het was wel een hurdle jumper (over kleine hindernissen) en die ev's zijn net even wat breder gebouwd ook.
Ik heb zelden zo'n lief paard mee gemaakt, hij was wel wat temperamentvol, maar dat heeft meer met het ras te maken dan met of hij wel of niet op de baan gelopen heeft.
Het is uiteindelijk een Z2 paard in de dressuur geworden, en hij pikte het ook erg snel op.
Over dat als je met een groep rijd dat hij/zij altijd voorop zal willen lopen, is niet door de baan hoor, hoeveel paarden van welk ras dan ook hebben niet hetzelfde probleem van het persee vooraan willen lopen.
Succes, en laat die persoon die negatief praat, maar haar bewijs leveren dan... gel@l in de ruimte!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:35

Engels Volbloed? Super paarden maar je moet er wel mee om kunnen gaan en ze met respect behandelen, het zijn erg gevoelige paarden en vergeven je niet gauw als je ze onterecht straft.
Als je hun vertrouwen hebt dan wil je niet anders meer.
In het verleden heb ik regelmatig ex-renpaarden gereden en was in 1 seizoen van niks naar L2.
Je moet je gevoel volgen en als je een leuke hebt gevonden hoop ik dat je net zo blij bent als de andere volbloedrijders.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:38

marietje27 schreef:
Engels Volbloed? Super paarden maar je moet er wel mee om kunnen gaan en ze met respect behandelen, het zijn erg gevoelige paarden en vergeven je niet gauw als je ze onterecht straft.
Als je hun vertrouwen hebt dan wil je niet anders meer.
In het verleden heb ik regelmatig ex-renpaarden gereden en was in 1 seizoen van niks naar L2. Ik heb zelf 15 jaar een EV gehad die kort op de baan had gelopen maar was super dressuurmatig te rijden, was ook in 1 seizoen L2 met 9 winstpunten, terwijl ik niet zo'n sterruiter ben maar gewoon een doorsnee ruiter.
Je moet je gevoel volgen en als je een leuke hebt gevonden hoop ik dat je net zo blij bent als de andere volbloedrijders.
Oeps, foutje, heb mezelf zitten quoten, wou alleen iets editten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:46

Quattro B is een dekhengst die bij team nijhof staat.
Hij blinkt zowel uit als in springen als in dressuur.
Maar wat ik mij heb laten vertellen is dat hij vroeger nog op de baan heeft gestaan!

En nu is het een topper van een dressuurpaard en topper van een springpaard!

Tenminste dat is wat ik mij heb laten vertellen Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:02

Hoi,

EV zijn inderdaad temperamentvol door hun karakter, maar de fanatiekelingen die van de baan komen, kunnen de drang om naar voren te gaan tijdens een galop met andere paarden wel degelijk behouden, hoor! heb er verschilende gereden die van de baan kwamen (ook getraind voor de baan) en dmv andere training, voeding, meer weidegang te bieden komt er wel meer rust in maar de racedrang kan zeker blijven bestaan! Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze ook andere takken van de sport kunnen leren!
De wat minder fanatieke paarden in de rensport zjin vaak ook wat mnder fanatiek met racen nar hun rencarriere; het hangt in dat opzicht ook af van het paard zelf.
Ik heb meer ervaring met point-to-pointers dan flatracers, pointers zijn vaker iers gefokt en oko wat zwaarder en meer het stayertype dan de EV.

xKayleighx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:08

is gewoon mogelijk! Zal misschien op het begin wat moeilijk zijn, maar de paarden van Duindigt krijgen ook gewoon training.(stap, draf en galop). Mijn vader was vroeger jockey en reed bij de training ook dresuur oefeningen

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:18

Het is zeker niet onmogelijk! Ik heb ook een exrenpaardje Bas de Cardonne. En die loopt al aardig. Ik ben nu ong. 1 jaartje een keer in de week aant dresuren en hij loopt al aardig goed. Als ik er meer tijd in zou steken zou het zeker beter worden maar ik ben meer van de endurance. Springen gaat ook super! Je moet bij de ene wat meer geduld hebben als bij de ander.

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 09:01

Mijne kan op M niveau dressuren en ZZ Niveau springen! Cool