Engels Volbloed (thoroughbred) als recreatie paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara21

Re: Engels Volbloed (thoroughbred) als recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:08

Tamara21 schreef:
Ik heb ook een Engelse Volbloed die gebruikt wordt voor recreatie.
Het is een (bijna) 7-jarige Volbloed genaamd Teica's Boy.
Sommige mensen hier van bokt.nl kennen hem wel.

In november 2005 is Teic bij ons gekomen en in het begin was het wel errug heftig allemaal.
Hebben onze Ups&Downs gehad maar voor geen goud zou hij meer weggaan.
Hij hoort echt bij ons en het is meer een familiepaardje geworden.
Mijn vader longeert hem vaak,mijn moeder gaat wandelen met hem,longeert ook regelmatig en ze rijdt met hem buiten.
Ik rijdt hem eigenlijk het meest.(het was ook de bedoeling dat mijn oudere zus op hem ging rijden maar dat klikte absoluut niet tussen die 2)
1x in de week krijg ik dresuurles en dat gaat allemaal supergoed en oh hij leert zo vreselijk snel!!!!!
De dresuurlessen gaan supergoed en binnekort willen we een beetje gaan springen met hem.
En dat vindt meneer allemaal een beetje vreemd en eng natuurlijk. Haha!

Buitenrijden doen we ook met hem en dat gaat ook goed.
De ene keer natuurlijk wel wat beter als de andere keer maargoed dat zal iedereen wel hebben.
Vooral in de winter is hij errug heet en dan gaan we eigenlijk niet zoveel naar buiten.
Maar Teica is echt goed verkeersmak!!!!! Pling

Teica's Boy hebben wij nu bijna 1,5jaar en het gaat zo vreselijk goed.
Tuurlijk kan het altijd beter maar als ik zie hoe hij zijn best doet en graag wil werken is het voor mij al gauw goed. Bloos
Aagezien ik zelf een beginnende ruiter ben en nog een hoop moet leren Bloos ben ik dik tevreden met mijn schatje!!!!!
En gaat er iets fout onder het rijden is het 9 van de 10x mijn fout omdat ikzelf nog een hoop moet leren. Bloos Bloos Bloos

Teica's Boy gaat door het vuur voor je en andersom ook natuurlijk!!!!!
Tis mijn schatje en gaat nooit meer bij ons vandaan.

Afbeelding

Afbeelding

100% Engelse Volbloed!!!!! Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:50

Ulfeino, volgens mij vraagt Himyar hier ook naar ervaringen met paarden met een scheut volbloed er in Lachen. Of deze paarden geschikt zijn als recreatiepaard.

Himyar schreef:
Nu zeggen dus veel mensen dat inbreng van Volbloed in andere rassen/types deze rassen/types verpest voor het gebruik als recreatie paard. Waar of onwaar?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:35

Sorry had ik niet gelezen.
Als je de pedigree van bijna alle goedgekeurde hengsten ziet, voeren ze bijna allemaal meer of minder volbloed.
Ze zijn vroeger met volbloed gaan fokken om een luxer, soepel paard met meer uithoudingsvermogen te krijgen in de sport.
Mijn ruin heb ik zelf gefokt, moeder 100% volbloed vader Oldenburger met maar 1 volbloed in de voorvaderen ergens heel ver weg.
dit was voor mij een bewuste keus, ik wilde een paard fokken wat wat meer body zou hebben maar vooral wat een stuk koeler tussen de oren zou zijn zodat ik ook eens een buitenrit zou kunnen maken en ik ook mee zou kunnen doen aan een feestavond van de club of mee zou kunnen met een strandrit.
Mijn wens is uitgekomen, Ulf is geworden wat ik graag wilde hij lijkt innerlijk en uiterlijk veel op zijn vader.

Maar ....... ik wil niet zeggen dat iedere volbloed niet geschikt is voor recreatie, de mijne was dat niet of tenminste niet met mij, zolang ze tussen de bordjes liep was het prima maar owee als ik de baan in de wei verliet en verder de wei in ging dan werd ze vreselijk zenuwachtig, dribbelen en kijkerig.
Maar misschien was dit met een andere ruiter wel helemaal niet zo en hadden we gewoon te weinig vertrouwen in elkaar buiten de bordjes.
Toen ik met Ulf ging rijden was ik steeds heel erg op mijn hoede en gespannen en dacht ik steeds ojee hier of daar schrikt ie vast van, het heeft lang geduurd voordat het tot me doordrong dat hij gewoon heel anders was dan zijn moeder.
Als je bij hem iets vreemds in de bak zet is hij wel eerst wat angstig maar al snel loopt ie er gewoon langs, zijn moeder kreeg je er dus echt niet langs en als die een keer in een hoek was geschrokken was ze daar de eerste weken nog steeds angstig.
Na mijn ervaring met 100% volbloed zou ik er niet zo snel weer voor kiezen (hoe gek ik ook met haar was heb haar 10 jaar gehad en heel veel verdriet gehad van haar overlijden), als ik zie hoe haar zoon is dan is die voor mij in iedergeval toch een stuk makkelijker om mee om te gaan en voor het doel waar ik heb voor gebruik.
Als ik met mijn merrie naar les of wedstrijd ging was ik altijd wat zenuwachtig, want je wist nooit hoe het zou gaan, de ene keer keek ze nergens naar en kon ik heerlijk rijden de andere keer was ze zo gespannen als een veer.
Met Ulf ben ik nooit zenuwachtig ik stap op en rij weg, heerlijk Cool

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 13:02

Maar het had natuurlijk ook gekund dat hij veel van de eigenschappen van zijn moeder had gehad.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:07

Dan is de vraag, welke kenmerken komen er dan van de Volbloed af?

Zoals je niet elke fries (om maar even iets te noemen) over 1 kam kunt scheren kun je dat ook niet doen met volbloed.

newfoundland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:28

nee volbloeden zijnn niet echt geschikt als recreatie paarden.. daarom heten ze ook VOLbloed ze staan en hoog in het bloed... ze hebben echt veel bewging nodig en willen grote prestatis behalen

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:45

Nee je kunt niet alle volbloeden of Friezen over 1 kam scheren, maar dat lees je ook wel duidelijk in dit topic, er zijn mensen met een volbloed die heel geschikt is voor de recreatie.

Ulf had idd ook heel veel van zijn moeder kunnen erven, maar ja dat is altijd de gok met fokken.
Zijn vader stond er echter wel om bekend zijn koele karakter en wat meer body te vererven, dus daar heb ik toen maar op gegokt.
Toen Ulf werd beleerd heb ik wel gelijk gevraagd het me te vertellen als hij "nare" of vervelende trekjes zou vertonen onder het zadel, zoals bijv. zomaar ineens wegspringen of zomaar ineens ontploffen dat soort dingen, ik had daar gewoon geen zin meer in en daarnaast mag ik door een zwaar auto-ongeluk niet van mijn paard vallen en wilde dus echt een wat betrouwbaarder en rustiger paard.
Was Ulf dat niet geweest dan had ik hem gelijk na het beleren verkocht en zelf opzoek gegaan naar een ander betrouwbaar paard.
Gelukkig is hij rustig en koel en is het heel leuk om met je eigen fokprodukt te rijden.

Volbloeden hebben idd over het algemeen veel beweging en het liefst werk nodig, net als bijv. een Border Collie.
Denk dat het gewoon verstandig is om je een beetje in de rassen te verdiepen voor je opzoek gaat naar een paard, als er dan iets aangeboden wordt kun je op bepaalde dingen letten, en daarnaast is het maar net hoe dapper ben jezelf, hoe goed kun je rijden, wat wil je met het paard, hoeveel tijd heb je dagelijks en wat zijn je mogelijkheden om te rijden zomers en 's winters, dat zijn allemaal dingen die zouden moeten meespelen bij de aanschaf van een bepaald paard.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:41

Aha, dat is dus precies wat wij merken met ons paard Haha!.

Die heeft echt wel een bepaalde hoeveelheid werk nodig per week. Als wij eens op vakantie zijn geweest en hij minder dan normaal doet dan is hij echt wat 'raar' de eerste dagen. Raar schrikkerig bijvoorbeeld.
Dat is dan na 1 rengalopje over het strand weer weg Haha!.

Maar, met een flinke hoeveelheid werk is het een erg koel paard Lachen. Altijd werkwillig, geen paniekzaaier, wordt niet snel schrikkerig of zoekerig en met groot vertrouwen in zn baasjes Lachen (en met boos worden bereik je niets bij hem).

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 11:47

ik verzorg een engels volbloed, 21 jaar. Hij heeft van zen 2e tot zen 6e ofzo op de renbaan geraced.
Het is echt een super lief beestje. Zen benen zijn alleen niet helemaal perfect meer ( vaak kreupel enz. )
Als recreatiepaard is hij heel erg geschikt. Kan ook heel goed dresuur ( m-Niveau ) En springen en cross vindt hij helemaal geweldig!
Hij loop in het bos ook gewoon los net als een hond ( maar dat komt ook omdat hij verlatingsangst heeft.. )

ik ivnd dat ze prima geschikt zijn als recreatie paard, maar wat coran nog wel eens heeft dat als ik een buitenrit aan het maken ben met vita en coran loopt weer eens los. En hij loopt eerst vooruit en blijft dan ergens staan grazen, en wij draven ( of alleen al stappen ) hem voorbij dan heeft hij nogsteeds dat renpaardinstinct en probeerd ons keihard in galop in te halen.
Dat hou je denk ik wel altijd. Al weet ik niet of elk ex-renpaard dat heeft. Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 22:46

Ik vind dat je niet zomaar ja of nee kunt zeggen.

Wat is een recreatiepaard? Voor mij is dat een paard waarmee geen wedstrijden worden gereden. Waarmee de ruiter gewoon voor zichzelf dressuur rijdt of een sprongetje maakt en veelvuldig gaat buitenrijden.

Een aantal renpaarden die we op stal hebben gehad zijn in de reguliere wedstrijdsport uitgebracht. De laatste daarvan ging ook regelmatig mee naar het bos. Zij had heel veel last van spanningen/zenuwen en kon daardoor heel heet worden en vastpakken in de rug. Toch was ze voor mij op 2 pinken te rijden. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit fijn vindt om mee te rijden.

Dus, is ze dan geschikt als recreatiepaard? Voor mij zou ze het wel zijn geweest, voor een ander niet.

Mii_X_HarrY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:37

ben het met scum eens..

ikzelf loop/rij tussen de volbloedjes die nog koersen en heb er velen zien gaan als recreatie paard. Ik denk ook dat het een beetje licht hoe het paard op de renstal behandeld is. Bijvoorbeeld op duindigt zijn veel mensen die met de renpaarden zelf ook wel eens een rondje duinen doen of een rondje bos. sommige gaan zelfs naar het strand om daar eens een keer te trainen. Dan is dat vaak ook al gelijk meegenomen (behalve als ze denken dat ze op het strand alleen hard mogen Tong uitsteken ).
Als je een volbloed eerlijk behandeld behandeld hij jou ook eerlijk. Dat is vaak zo. Als je met een volbloed echt een band schept gaat hij voor je door het vuur. Ik zelf rij daar een Arabische Volbloed (van jido hier op bokt) en wordt nu ook als recreatie paard gebruikt. Hij schrikt af en toe wel eens als ik buiten met hem op straat rijd. maar dat kan je zo;n paard dien verwijten. Het is tenslotte nog steeds een vluchtdier. Volbloed of niet.

Een volbloed paard moet net je type zijn. Is dat niet zo, dan wordt het moeilijk voor je. Je moet gewoon geduldig zijn met zo;n paardje en veel vertrouwen opbouwen.

Ik kan in ieder geval niet meer zonder Knipoog

DAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:42

helemaal met Mii_X_HarrY eens Lachen

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:58

Mii_X_HarrY schreef:
Een volbloed paard moet net je type zijn. Is dat niet zo, dan wordt het moeilijk voor je. Je moet gewoon geduldig zijn met zo;n paardje en veel vertrouwen opbouwen.

Ben ik het helemaal mee eens, toen ik mijn volbloed (ook zo van de baan) kreeg was ik niet bang aangelegd en vond wat pit wel prettig.
Alleen na wat ongemakken zoals door haar kijkerigheid op de kop in een moddersloot onder haar belanden en dus bijna verdrinken werd ik toch wat angstiger en begon zelf ook meer gevaren langs de weg te zien.
En bij ons zijn overal modderslooten, naast iedere weg en naast ieder fietspad.
Daarnaast werd ik wat ouder Boos! en dan wordt de dapperheid ook wat minder, tenminste bij mij.
En nu hoeft het van mij allemaal niet meer zo ik wil gewoon lekker kunnen rijden zonder zo allert te hoeven zijn, dan maar wat minder show, we hebben ondertussen een melkveehouderij, een zoontje van bijna 4 en een kleine onderweg en ik wil gewoon zo min mogelijk risico lopen, nu rij ik nog steeds, met mijn volbloed had ik dat denk ik niet meer aangedurft gezien haar onvoorspelbare gedrag en kijkerigheid.

Maar idd als je veel geduld hebt en niet bang bent aangelegd en ook nog wel van een beetje snelheid en pit houdt dan is een volbloed ideaal, en ze zijn idd heel erg mankennig vaak hoef je ook niet zomaar iemand anders erop te zetten, want dat hebben ze gelijk door en de mijn vertoonde dan eerst flink wat verzet vooral als deze nieuwe ruiter wel even zou laten zien hoe het moest Lachen

Mii_X_HarrY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:49

Ulfeino schreef:
vaak hoef je ook niet zomaar iemand anders erop te zetten, want dat hebben ze gelijk door en de mijn vertoonde dan eerst flink wat verzet vooral als deze nieuwe ruiter wel even zou laten zien hoe het moest Lachen

dat heeft harry dus ook. Arabiertje dat ik rij. hij weet precies wie die op ze rug wilt en wie niet Lachen

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:52

Mijn paard is voor 65% engels volbloed.
Maar ik weet het er goed uittevissen Tong uitsteken
Myn vriendin heeft er 1tje die 100% engelsvolbloed is en ze rijd er fantastische mee, lekker door de bossen en niks aan de hand die van haar komt ook van de baan af in het begin even tobben en nu een prima paard

Die van mij zijn foto's te vinden in me profiel Knipoog

Mii_X_HarrY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:55

het is vrij logisch dat het in het begin wat moeilijk is. vooral als ze direct van de baan komen. Je moet ze eerst omscholen naar recreatie... ze moeten leren dat er voor het grote gedeelte rustig gegaloppeerd moet worden e.d.
Dat is juist de reden dat je met een volbloed altijd veel geduld nodig hebt. het gaat echt allemaal niet zo een twee drie...

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:24

Die merrie van mij snapte op een gegeven moment heel goed wat er van haar verwacht werd met de dressuur, zodra ze in de bak kwam of tussen de bordjes dan was het goed, maar zodra ik de wei verder inging of de weg op dan werd ze zenuwachtig, niet goed vooruit willen, na het omkeren juist heel erg dribbelen en scheef.
Zodra ze het eerste borde van de baan weer voorbij was keerde de rust ook weer terug.

Ik heb ook een keer een dressurwedstrijd met haar gehad op de drafbaan van Wolvega, ik was heel erg bang dat het rengeheugen weer zou terugkeren als ze de baan op zou komen, maar helemaal niets van dat alles ze was de rust zelve en ik haalde er een 1e en 2e prijs.

Mii_X_HarrY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:44

ik denk dat ze daar rustog was omdat wolvega een drafbaan is en geen renbaan.. en dat ze daar dus nog nooit was geweest.. en niet herkende

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:58

Dat zou idd kunnen, ik had destijds al van die visioenen dat ik daar als een idioot over de baan zou gaan Lachen, maar ja het is meestal zo als je apen en beren ziet gebeurd er niets en als je denkt dat het een makje wordt gebeurd er van alles.

Het is in ieder geval wel zo dat je over een volbloed nooit uitgepraat raakt, want je beleefd altijd wel wat met ze, positief of negatief.
Mijn ruin is dus veel koeler, maar ook een stuk dommer en lomper heeft echt een stuk koudbloed meegekregen van zijn vader, dat is aan de ene kant makkelijk aan de andere kant erger ik me wel eens aan zijn domheid, bijv. halthouden valt niet mee Lachen, maar heb nu het ei gevonden geloof ik flink knijpen met mijn bovenbenen dan stopt hij, Maggie stond al stil als ik alleen maar aan halthouden dacht.

Mii_X_HarrY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 07:33

haha..
dat heb ik inderdaad ook wel eens als ik straatje ga stappen.. gewoon even lekker door de buurt rijden.. komt er ineens een mega vrachtwagen geval op je af rijden.. dan is er niks aan de hand ineens... maar staat er een gekleurd bloemetje in een groen grasveldje dan is dat suuuuuper eng Tong uitsteken

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 08:37

Bij ons in de buurt heeft iemand een Volbloed Man in the Moon nakomeling die het toppunt van safe is met buiten rijden.

Mii_X_HarrY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:56

Man in the moon.. klinkt me bekent..
ik kan me vergissen hoor... heeft hij op duindigt gelopen?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:32

Het is wel een bekende er is zelfs een site over dit paard, hij is geboren in 1974 of ie nog leeft weet ik niet.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 15:00

Nee, Man in the Moon leeft zelf al een jaar of vijf niet meer, maar er lopen hier en daar nog wat nakomelingen van hem in de rondte. Denk niet dat er nog racen echter.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 15:21

Even heel erg off topic, maar nu het toch even over Man in the Moon ging...
Ik kreeg laatst van iemand die in Aken woont een verslagje over de renprestaties van Man in the Moon in Duitsland (daarvoor had hij in Engeland gelopen). Dit is het bericht dat ik kreeg:

now I searched for Man in the Moon in the German Racing Calendar: as a 4yo in 1978 he raced 11 times here and got 2 2nds, 2 3rds and a 4ths.

He was 3rd in the GPdBadischen Wirtschaft (G2, 1800m, 4 1/2 lengths behind winner Cagliostro), 4th in the Concentra-Pokal (G3, 2000m, Frankfurt, 8 3/4 lengths behind Ziethen and Saros, which he beat before at Baden-Baden). Before introducing the LR-status, the Preis der Dresdner Bank (1400m) and the Hamburger Fliegerpreis (1200m) had both DM 30,000 total prize money, which is LR-status nowadays. In the Preis der Dresdner Bank he was beaten a length into 2nd.

In 1978 Main in the Moon was 3rd in St. Simon Rennen (Baden-Baden, 1600m), which was a weight-for-age-race for top-handicappers, and 2nd in a class 2-handicap at Hannover (beaten a head, carrying 65 kg!, giving 5 1/2 kg to the winner), both races over 1600m. It seems, that he preferred left-turning tracks (Baden-Baden, Frankfurt, Hannover).

At he end of the season he got a rating of 88,5 kg GAG, which is solid LR-class today and was the rating of a top-handicapper then. His German prize-money this year was DM 33,760, which is very good in a time, when training fees were around DM 10,000 per year.

Cagliostro, Saros en Ziethen heb ik opgezocht op de pedigree query en dat waren bepaald geen slechte paarden op de baan.
Sorry voor het off topic zijn...